Suomen Yhteisverkon tekninen taso



Näytä ensimmäinen kirjoitus

158 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

 

Onkos mitään muutosta Tesjoella?

Tilanne sama, viive normaalisti 40-70ms ja jitter myös korkea.
Ei vaikuta tehneen mitään tuo “muutostyö”

Juuri tehneessä nopeustestissä viive oli jopa 116ms ja jitter 197ms

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minua huolestuttaa, että ollaanko Telialla tietoisia Yhteisverkon ilmeisen suurista haasteista? 

 

  • Ongelmaa on ainakin seuraavissa asioissa
    • Datanopeus
    • Taajuuksien kytkeytyminen ja jakautuminen CA:ssa
      • kytkeytyminen on hyvin satunnaista, summittaista ja nopeudet jäävät pitkälle edes mielestäni vähimmäistasosta, data ei liiku laisinkaan
    • Vasteaika hyppii 30-80ms välillä satunnaisesti.
  • Miten suorituskyky voi olla aivan eri maailmasta kuin Telian oman verkon suorituskyky?

Toivon, että omistajayrityksenä Telia tekisi kaikkensa, että Yhteisverkon toiminta saataisiin kunnolliselle tasolle. Verkossa on kaikki mahdollisuudet parempaan, mutta tällä hetkellä ei valitettavasti voi sitä suositella.

@Purnipsi ja samalla myös @Akufranorge, ymmärrätte varmasti, että emme voi kommentoida toisen yrityksen puolesta, ja muutoinkaan mennä yksityiskohtiin. Sain kuitenkin kaivettua jotain, tässä siis meidän ns. virallinen vastaus aiheeseen:

 

“Yhteisverkon 5G- ja modernisointiohjelma on iso muutos, ja isoissa verkkomuutoksissa kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Asioita joudutaan valitettavasti joskus selvittelemään asiakkaan näkökulmasta pitkäänkin, ennen kuin uusi verkko on maalissa.

Yhteisverkossa tehdään paraikaa tarvittavia ja tunnistettuja korjaustoimenpiteitä hyvinkin tiiviisti, mutta tyypillisesti verkon korjaustoimenpiteisiin tarvitaan tutkimusta ja seurantaa, jotta voidaan olla varmoja siitä, että muutokset purevat.

Ongelmallisilla alueilla on siis jo tehty korjauksia, ja palvelun laatu on menossa parempaan suuntaan. Yksittäisiä tukiasemavikoja on myös korjattu ja ne pyritään aina korjaamaan mahdollisimman pian.

Tällä hetkellä arvioimme, että kuluvan kevään aikana saamme merkittävästi parannettua laatua niillä Yhteisverkon alueilla, joilla haasteita on todettu ja joihin Yhteisön keskusteluissakin viitataan.”

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Aika säälittävää anonyymia selittelyä Telialta. Paljon uskottavampaa jos olisi edes nimi alla kuka tuon lausunnon on antanut. Ihan yleismaailmallista jargonia ja tuossa ei ole mitään konkretiaa. Kukaan ei ole vastuussa mistään. Salamyhkäinen SYV radioverkkotoimittajan valinta, jonka ainoa kriteeri oli, ettei se saa olla Huawei. Tämä masinoitiin Ruotsista käsin, samalla Pohjolan ja Baltian RAN vendorit jaettiin etupiirijaolla monivuotisin sopimuksin. Suomalaisille Ruotsin Telia “antoi” Nokian vaihtoehdoksi. Itsehän he käyttävät Ericssonia.

SYV Nokia verkon tekninen taso oli aloituksessa v.2021 Varkauden pilottialueella heikko ja täynnä vikoja, jotka raivostuttivat asiakkaita. Tukiasemasoftan taso ala-arvoinen räpellys eikä hajuakaan miten softan pitää toimia multi CA-layer ympäristössä. Puhditonta rautaa baseband-kortteina ja vanhan mallista Massive Mimoa lyötiin uutena paikalleen. Oli antenna-gate sotku Etelä-Savossa jne. sähläystä. Vuoden 2022 rakennusaikataulu floppasi täysin ja syiden kirjo monipuolinen. Nyt ollaan vuodessa 2023 ja edelleen parannukset tuskallisen hitaita saada ja kun koko ajan vaikeudet olleet ihan perusasioissa jopa 4G:ssä. Ei ole osattu toimia MOCN muutoksissa oikein, “Optimoinnit” on mitä on. Ei niin pientä asiaa, ettei Nokia saa siihen viikkoja tai kuukausia kulumaan. Tällaisen verkon pitäisi sitten hoitaa asiakkaiden vaativia käyttötarpeita ainakin 10v. ajan- ei hyvältä näytä ei. Telia ei ilmeisesti ymmärrä, että me mobiiliasiakkaat maksamme palveluistamme koko ajan täyttä hintaa. Ennakkotestaukset laiminlyötiin selvästi ja asiakkaat laitettiin maksaviksi koekaniineiksi. Ei ihme, että asiakkaat äänestävät jaloillaan ja vaihtavat Elisaan, toiset kuituun kuka mihinkin.

Koettakaapa siellä Telialla nyt vihdoin ja viimein ryhdistäytyä tekemisissänne. Uskottavuus ja luottamus on kokenut pahan kolauksen puolen Suomen mobiiliverkon SYV uudistuksen kohdalla.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

 Telia ei ilmeisesti ymmärrä, että me mobiiliasiakkaat maksamme palveluistamme koko ajan täyttä hintaa. Ennakkotestaukset laiminlyötiin selvästi ja asiakkaat laitettiin maksaviksi koekaniineiksi. Ei ihme, että asiakkaat äänestävät jaloillaan ja vaihtavat Elisaan, toiset kuituun kuka mihinkin.

Koettakaapa siellä Telialla nyt vihdoin ja viimein ryhdistäytyä tekemisissänne. Uskottavuus ja luottamus on kokenut pahan kolauksen puolen Suomen mobiiliverkon SYV uudistuksen kohdalla.

 

Sellainen se Telia on. Raha kelpaa mutta kun asiakas saa ongelmia niin eipä ole heidän ongelma ja eivät halua auttaa.

Milloinkohan Telialla asiakaspalvelun taso nousee edes jotenkin hyväksyttäväksi? Ollut jo monta vuotta ihan kauheeta “asiakaspalvelua”

Elisalla taas asiakaspalvelu hyvällä tasolla. Aina kun ollut ongelmia niin ovat ottaneet asiani tosissaan ja hoitavat asiat kunnolla, toisin kuin Telialla jossa vain kerrotaan että ongelmaa ei ole ja syytetään asiakasta vaikka ongelma on ihan selvästi Telian puolella.
Elisan vikapalvelu myös paljon auttavempi kuin Telian. Diagnisoivat ongelman huolella ja tekevät työnsä kunnolla.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Sitten kun asiasta yrittää keskustella Suomen Telian johtajien kanssa niin mitä he tekevät? Eivät mitään. Edessä on täydellinen vaikenemisen muuri. Tämä on erittäin ärsyttävää ja osoittaa ylimielisyyttä, jopa kunnioituksen puutetta maksavia asiakkaita kohtaan. DNA:n johdon suhtautuminen asiaan täydellinen vastakohta ja keskustelu toimii  hyvin. He eivät ongelmia peittele. DNA:n yriityskulttuuri onkin palkittu ja ylistetty monissa yhteyksissä. Telia ei ole menestynyt tällaisissa tutkimuksissa, enkä yhtään ihmettele.

Teliassa olisi edelleen tarvetta suurille muutosneuvotteluille, toiminnan tehostamiselle ja järkeistämiselle. Sen työn aloittaisin ylimmästä johdosta ja radioverkon päätöksen tekijöistä. Osa heistä ei ole tehtäviensä tasalla.

Kunniamerkki +4

Mikä on tuo sovellus millä testailet?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Network Signal Guru ja Airscreen lähinnä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Koska luottamus horjuu Telian kykyyn hoitaa tämä SYV Nokia laatuasia kuntoon, onkin DNA:ta pyydetty varmistamaan, että projektin laatukriteereistä ei tingitä pätkääkään vaan DNA:n täytyy varmistaa, että Nokia hoitaa sen minkä on luvannut ja asiakkaat saavat laadukkaan vaatimukset täyttävän radioverkon, joka toimii niin kuin Huawein ja Ericssonin nykyaikaiset vastineensa. Ongelmallista tässä on, ettei kukaan tiedä koska nämä laadulliset vaatimukset oikeasti saavutetaan. Lupaillaan vaan niitä näitä. Talk is cheap!

Katsotaan miten tässä tulee käymään. Tuleeko kuntoon vai jääkö asiakkaille luu kouraan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Mikä on tuo sovellus millä testailet?

Network Signal Guru ja rootattu puhelin.

Jos puhelin ei ole rootattu ja ei ole asenneltu lisää ajureita puhelimeen niin sovellus kertoo aika perusasioita.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Sitten kun asiasta yrittää keskustella Suomen Telian johtajien kanssa niin mitä he tekevät? Eivät mitään. Edessä on täydellinen vaikenemisen muuri. Tämä on erittäin ärsyttävää ja osoittaa ylimielisyyttä, jopa kunnioituksen puutetta maksavia asiakkaita kohtaan. DNA:n johdon suhtautuminen asiaan täydellinen vastakohta ja keskustelu toimii  hyvin. He eivät ongelmia peittele. DNA:n yriityskulttuuri onkin palkittu ja ylistetty monissa yhteyksissä. Telia ei ole menestynyt tällaisissa tutkimuksissa, enkä yhtään ihmettele.

Teliassa olisi edelleen tarvetta suurille muutosneuvotteluille, toiminnan tehostamiselle ja järkeistämiselle. Sen työn aloittaisin ylimmästä johdosta ja radioverkon päätöksen tekijöistä. Osa heistä ei ole tehtäviensä tasalla.

Niin kauan kun tätä häiriötä on ollut Tesjoella niin ihmiset ovat kyselleet hyvityksiä laskuistaan. Facebookissa niin heillä kenellä on DNA ovat kertoneet että ovat saanneet hyvityksiä, parhaimmillaan reklamaatioon vastattiin 8 minuutin sisällä DNA:lla. Yksi dnalainen Tesjoella sai hyvityksen koko laskusta ja alennuksen vielä hänen tyttären liittymältä joka ei edes asu samassa talossa. Yksi henkilö kertoi saavansa 10e hyvityksen per liittymä per viikko DNA:lta.

Mutta miten Telia? En ole kuullut ketään kenellä on Telia sanovansa saanneen hyvitystä laskuista.

Sama asia ruotsissa Telialla. Ruotsissa löytyy fb ryhmä jossa kerrotaan pelkästään Telian ongelmista. Siellä myös samanalaisista asioista puhutaan kuin suomessa. Kauhea asiakaspalvelu, palvelut ja verkot ei vaan toimi ja raha kelpaa kyllä ja laskutetaan turhasta ja hyvityksiä ei saada vaikka verkko ei toimi.

Tämmöinen yritys Telia on, riippumatta missä maassa käytät Telian palveluita…

Ruotsissa Telia on tunnettu siitä että loukkaa jatkuvasti kuluttajien oikeuksia ja on päässyt kuluttajalehden “mustalle listalle”

Telia har prioriterat intäkterna framför allt annat ……..

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Lisäksi tyrmistystä herättää SYV:n viime aiikainen toimitusjohtajavaihdos. Tilanteeseen syytön mies laitetaan pihalle. Iso menetys SYV:lle. Pidän täysin mahdollisena, että tämäkin oli Telian masinoima operaatio, koska heidän mies nousi tilalle. Varmasti näkemyseroja on ollut, mutta kenenköhän näkemykset ovat olleet oikeita asioiden tilasta? Ei ainakaan Telian. Mitä enemmän näitä Telian touhuja tutkii syvemmältä, niin aivan käsittämättömiä asioita paljastuu.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Kenenkään maksavan asiakkaan ei pidä jäämään huonoon radioverkkopalveluun roikkumaan, koska vaihtoehtojakin on. Ehkä Teliakin sitten oppii lopulta kantapään kautta kun liiketuloksen alarivillä asiakaspako alkaa näkymään riittävällä tavalla. Kuten liike-elämässä tiedämme, menetettyä asiakasta on todella vaikea saada takaisin. Itse ainakin olen aikeissa irtisanoa oman Telia simmini lähitulevaisuudessa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Kuidun tarjoajat ovat “haistaneet veren” SYV alueilla, joissa Nokia swap tehty ja niilläkin missä ei ole vielä tehty. Kun Telia ei hommaa saa hoidettua, niin muut hoitavat tavallaan. Paha kello on kuulunut jo kauan ja kauas.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Kyllähän nuo Telian ongelmat näkyvät jo jopa osakkeen hinnassa. Se on laskenut kuin lehmän häntä ja osingonmaksukykykin on heikentynyt. 
Tuon Valokuitusen takana on osittain Telia ja Telian runkoverkko on käsittääkseni Valokuitusen käytössä jollain tasolla. Tuo pikkasen kyllä hirvittää, meillä kun taloyhtiössä tehdään liittymis päätös lähiaikoina Valokuitusen verkkoon.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi ja samalla myös @Akufranorge, ymmärrätte varmasti, että emme voi kommentoida toisen yrityksen puolesta, ja muutoinkaan mennä yksityiskohtiin. Sain kuitenkin kaivettua jotain, tässä siis meidän ns. virallinen vastaus aiheeseen:

 

“Yhteisverkon 5G- ja modernisointiohjelma on iso muutos, ja isoissa verkkomuutoksissa kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Asioita joudutaan valitettavasti joskus selvittelemään asiakkaan näkökulmasta pitkäänkin, ennen kuin uusi verkko on maalissa.

Yhteisverkossa tehdään paraikaa tarvittavia ja tunnistettuja korjaustoimenpiteitä hyvinkin tiiviisti, mutta tyypillisesti verkon korjaustoimenpiteisiin tarvitaan tutkimusta ja seurantaa, jotta voidaan olla varmoja siitä, että muutokset purevat.

Ongelmallisilla alueilla on siis jo tehty korjauksia, ja palvelun laatu on menossa parempaan suuntaan. Yksittäisiä tukiasemavikoja on myös korjattu ja ne pyritään aina korjaamaan mahdollisimman pian.

Tällä hetkellä arvioimme, että kuluvan kevään aikana saamme merkittävästi parannettua laatua niillä Yhteisverkon alueilla, joilla haasteita on todettu ja joihin Yhteisön keskusteluissakin viitataan.”

Jotenkin tuossa vastauksessa tökkii se , että SYV ei itse kommentoi mitään ja SYV:n omistajat varsin vastahakoisesti kommentoivat , saati tekevät asialle , mitään. Kukakohan on vastuussa asiakkaille???

Yhteisverkon sivuilla on tällainen kohta:

Ota yhteyttä

Kaikissa asiakaspalveluun tai liittymien teknisiin ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä (esim. kuuluvuus), ole yhteydessä oman operaattorisi, Telian tai DNA:n, asiakaspalveluun.

Yhteisverkon yhteydenottolomakkeen kautta ei voida ottaa vastaan operaattoreiden asiakaspalveluiden kautta hoidettavia liittymäkohtaisia asioita.

Tuosta saa sen käsityksen , että Yhteisverkon toiminnasta vastaa Telia Telian liittymien haltijoille ja DNA DNA:n liittymien haltijoille.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

On täysin mahdollista, että kuluttajaviranomaiset ja Traficom joutuvat vielä tutkimaan näitä asioita. Eiköhän niissä keskusteluissa ala vastuunkantajat pikku hiljaa löytymään.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

SYV Loviisan ongelmista on sen verran kerrottavaa, että siellä on pitkäkestoista isoa vikaa verkossa ja Nokia ei ole löytänyt missä vika on. Siksihän sille ei tapahdu mitään korjausta, aika luonnollista.

Mitä tämä kertoo tekniikan ja tekijöiden tasosta, jos kuukausien aikana ei löydetä oman tehtaan vehkeistä vikaa?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Telian vikakartta näyttää, ettei mitään vikaa Tesjoella. Mitäpä ajatuksia tästä @Akufranorge  ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi ja samalla myös @Akufranorge, ymmärrätte varmasti, että emme voi kommentoida toisen yrityksen puolesta, ja muutoinkaan mennä yksityiskohtiin. Sain kuitenkin kaivettua jotain, tässä siis meidän ns. virallinen vastaus aiheeseen:

 

“Yhteisverkon 5G- ja modernisointiohjelma on iso muutos, ja isoissa verkkomuutoksissa kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Asioita joudutaan valitettavasti joskus selvittelemään asiakkaan näkökulmasta pitkäänkin, ennen kuin uusi verkko on maalissa.

Yhteisverkossa tehdään paraikaa tarvittavia ja tunnistettuja korjaustoimenpiteitä hyvinkin tiiviisti, mutta tyypillisesti verkon korjaustoimenpiteisiin tarvitaan tutkimusta ja seurantaa, jotta voidaan olla varmoja siitä, että muutokset purevat.

Ongelmallisilla alueilla on siis jo tehty korjauksia, ja palvelun laatu on menossa parempaan suuntaan. Yksittäisiä tukiasemavikoja on myös korjattu ja ne pyritään aina korjaamaan mahdollisimman pian.

Tällä hetkellä arvioimme, että kuluvan kevään aikana saamme merkittävästi parannettua laatua niillä Yhteisverkon alueilla, joilla haasteita on todettu ja joihin Yhteisön keskusteluissakin viitataan.”

Kiitos. Ei voi kuin toivoa, että nuo laadunparannukset tosissaan tapahtuvat kevään aikana, eli mahdollisimman pian. Toivottavasti samaan tilanteeseen ei myöskään muualla jouduta.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Loviisan k-supermarketin vieressä oleva tukari antaa aika hienoja nopeuksia.

Liittymänä DNA 5G 400M.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Tässä asiassa myös ihmetyttää se että miksi Tesjoelle rakennettiin 700 MHz:n 5G?

Elisa oli kuitenkin vähän fiksumpi ja rakensi Tesjoelle 3500 MHz verkon, jonka ansiosta elisalla on niin hyvä nopeus kun taas dnalaiset ja telialaiset hidastelevat perässä hitaalla 5G:llä.

Loviisan keskustassa 3500 MHz 5G ja sen kyllä huomaa nopeustesteissä. Kun taas Tesjoella vedetään 5G:llä joka on hitaampi kuin 4G...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Loviisan 3500 MHz 5G:

Verrattuna

Tesjoen 700 MHz 5G:

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

https://www.dna.fi/huoltotiedotteet?type=resttukari2&id=113843&scrollTo=epe9FOlih39T&category=undefined&status=undefined

Seuraavalla viikolla DNA ainakin suunnitellut tehdä uudistustöitä Tesjoella. Saa nähdä jos yhteys paranisi jollain tavalla DNA:n puolella. 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

LTE 4x4 Mimo gain heikko esiintyminen SYV Nokia 4G:ssä on kylmä fakta.

Ohessa Ruotsin Telian Ericssonin radioverkosta pari mallipätkää videota, jossa demoan LTE 4x4 Mimo Rank 3:sta B7(7A) ja B3(3C), mitä se tarkoittaa throughput piirrossa.
 

https://aijaa.com/FFIP2P

https://aijaa.com/FIeukx


Voi tätä niin odotettaisiin, että alkaisi SYV Nokia LTE:ssä näkymään selkeästi ja laaja-alaisesti.

Pitäisi tehdä töitä kovemmin asioiden parantamiseksi. Nykytahti ei vaan riitä! Jos olisin tilannut tällaisen verkon, niin en maksaisi täyttä hintaa,  jos LTE 4x4 MImoa ei saada kunnolla toimimaan. Sitten voi kysyä, mitä sellaisella verkolla ylipäätään tekee jonka ominaisuudet toimivat miten sattuu tai ei ollenkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Testasin tuossa tänään taas kerran Muttilan tukiasemaa, eli tuota Syväjärveä. Kävi ilmi, että kyseisen tukiaseman alueella puhuttaessa äänipuheluita on kiusallista häikkää. Puhelun ääni, erityisesti vastapuolen ääni, muuttuu välillä metalliseksi, kilahtelee ja osa sanoista häviää.

Päätin sitten tarkastella yhteyden vasteaikoja. Kävikin ilmi, että tämän tukiaseman kaikilla taajuuksilla ja varmuuden vuoksi vielä myös DNA:n SIM-kortilla on mystistä vasteajan nousua 1000ms paikkeille. Oletettavasti näillä hetkillä tapahtuu myös tuo äänen pätkintä ja häiriöllisyys.

Vasteajan nousu oli todennettavissa kahdella eri päätelaitteella (OP 10t ja Samsung Galaxy S21U.)

Alla olevat kuvakaappaukset kaikki OP10 T puhelimesta.

En nyt yrittänyt asiakaspalveluun soittaa puhelun äänhäiriöistä taikka tästä viiveen heittelystä, koska edellisen yhteydenottoni perusteella pitäisi olla tiketti voimassa. Tosin en itse saanut tästä mitään vahvistusta. Valitettavasti epäilen, että asiakaspalvelija sanoi tekevänsä tiketin/laittavansa viestin tekniselle puolelle ihan vain päästäkseni eroon puhelustani, kun esitin vaikeita teknisiä asioita, joita hän ei itse ymmärtänyt.

“Edistynyt kuluttaja” jää ongelmien kanssa täysin oman onnensa nojaan eikä kummankaan operaattorin asiakaspalvelut usko, että mitään ongelmaa olisi edes olemassakaan.

Tuoko ne “kevään aikana tapahtuvat päivitykset” korjauksen myös tähän viiveen heittelyyn? Yksi mahdollinen ongelmakohta voisi olla siirtotieyhteys. Nimittäin tukiasemaan on ollut kaksi radiolinkkiä. Telian vanha 2/3G-aikainen ja DNA:n. Nyt tuo DNA:n on päivitetty uuteen ja linkkijänne on havaintojeni mukaan Hilsdahlin kartanon mailla olevalle tukiasemalle. Onko vielä vanha siirtotie jäänyt käyttöön vai onko tuo uusi esimerkiksi suunnattu väärin? Tuolloinhan Nokian tukiasema näyttäisi olevan “OK”, mutta siirtotie häiriöidä.

 

Muttila/Syväjärvi tukiasema, eNB 43363

 

Palokallio eNB 43375

 

Ja vielä vertailuna DNA:n oman verkon Myrskylän tukiasema, Huawei:

DNA Myrskylä Huawei
Ja Telia Myrskyä eNB 140889

 

Vastaa