Skip to main content

Suomen Yhteisverkko (jatkossa SYV) eli DNA:n ja Telian yhteisesti omistama verkkoyhtiö vastaa kummankin operaattorin matkaviestinverkoista Pohjois- ja Itä-Suomen alueilla. Viime aikoina SYV on laajentunut myös Itäiselle Uudellemaalle, josta ainakin Lapinjärvi, Loviisa ja osa Myrskylää kuuluvat SYV:n alaisuuteen.

Yhteisverkon kerrotaan tarjoavan loppukäyttäjälle, eli matkapuhelinoperaattorin asiakkaalle useita etuja. SYV:n verkkosivuilla etuja kuvataan seuraavasti:

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

 

Suomen Yhteisverkon tavoitteena on tarjota Pohjois- ja Itä-Suomen asukkaille

  • Parempi mobiililaajakaista- ja puhepalveluiden kuuluvuusalue
  • Korkeammat laajakaistan siirtonopeudet ja parempi palvelutaso
  • Kattavammat, laadukkaammat ja nopeammat tietoliikenneyhteydet myös haja-asutusalueilla.

Itse olen käyttänyt Yhteisverkkoa epäsäännöllisesti vuodenvaihteesta lähtien. Yhteisverkon toiminnasta on ollut värikästä keskustelua täällä Telia Yhteisössä. Käyttäjä @Akufranorge on raportoinut verkon toiminnasta Loviisan Tesjoella. Itse olen myös vieraillut Tesjoella, eikä toiminta ole ollut kehuttavalla tasolla. 

Tänään kävin tutkimassa SYV:n toimintaa Myrskylän Syväjärvellä. Kyseessä lienee yksi reunimmaisista SYV-tukiasemista ja se on Telian mukaan valmistunut maaliskuun aikana.

 

 

Kyseisessä tukiasemassa on tarjolla ainakin (LTE ja NR), ja näistä 700+800+1800+1800+2100 sekä vielä n28.

LTE 1800+1800 CA.

Ensin latausnopeus LTE 1800+1800 ja sitten lähetysnopeus. Jostain syystä toinen 4G-taajuus on aivan mykkä lähetyksen osalta. Latauksen osalta toiminta on myös erittäin hidasta.

 

Signaalitaso on tyydyttävä.

 

 

 

 

Ja sitten 5G-osuus.

Ja tässä mitä Speedtest.net tulos on.

 

 

 

Tässä vielä verrokkina Telian oman verkon Nokia-tukiaseman suorituskyky:

Telian oman verkon 5G 700 MHz suorituskyky. Tämä on toiselta planeetalta.

 

….

 

Tästä herääkin kysymys, että mikä SYV:n verkossa on niin ratkaisevasti erilaisempaa kuin Telian omassa Nokiassa, että suorituskyky on kuin yö ja päivä? Yhteisverkon ja Nokian tekninen taso on huolestuttavalla tasolla, koska huolimatta uusimmasta tekniikasta ja reilusta määrästä taajuuskaistaa, on toiminta kokemuksieni perusteella harmillisen heikkoa.

Minua huolestuttaa, että ollaanko Telialla tietoisia Yhteisverkon ilmeisen suurista haasteista? 

 

  • Ongelmaa on ainakin seuraavissa asioissa
    • Datanopeus
    • Taajuuksien kytkeytyminen ja jakautuminen CA:ssa
      • kytkeytyminen on hyvin satunnaista, summittaista ja nopeudet jäävät pitkälle edes mielestäni vähimmäistasosta, data ei liiku laisinkaan
    • Vasteaika hyppii 30-80ms välillä satunnaisesti.
  • Miten suorituskyky voi olla aivan eri maailmasta kuin Telian oman verkon suorituskyky?

Toivon, että omistajayrityksenä Telia tekisi kaikkensa, että Yhteisverkon toiminta saataisiin kunnolliselle tasolle. Verkossa on kaikki mahdollisuudet parempaan, mutta tällä hetkellä ei valitettavasti voi sitä suositella.

 

Telian omaa verkkoa voi suositella ja itsekin sitä päivittäin käytän. Se toimii hyvin.

 

 

Olihan sitä testailtava taas toimintaa Loviisassa. Puhelin Op10T tai OP11.

Asuntomessualueella, OP11. DNA liittymä, koska heillä nykyään parempi nopeusprofiili siinä.

 

Ekassa kuvassa näkyy, että pääsee 5G (NR) yli jopa 2Gbps nopeudella. Jostain syystä tällöin ei kuitenkaan mene LTE yli oikeastaan mitään. Heti perään testi LTE:ssä, niin näkyy menevän noin 600 Mbps, joten olisi tuolla vielä kapasiteettia suurempaankin menoon. LTE:n käytössä olisi 5G:n kanssa vielä parannettavaa.

 

Loviisan keskustassa, K-Supermarketin vieressä.

 

Päästään 5G:n yli jopa 2,3 Gbps luokkaan. Suurin nopeus, mitä olen ikinä mitannut. Toki on 100+100 MHz 5G kaistaa käytettävissä.

 

Tesjoella kuvan osoittamassa paikassa kokeilin myös:

 

Ensiksi huomasin, että verkko yritti määrittää OP11, joka kuvassa oikeanpuoleinen laite, sellaisat taajuusyhdistelmää, joka ei voi toimia. Ei ole olemassa LTE 700 + 5G 700 MHz. Joten joutui käsineen poistamaan testiohjelmalla LTE B28 käytöstä.

Sitten saatiin kummatkin verkkoon. Peräjälkeen tehdyissä testeissä näkyy, että 4G on nopeampi kuin mitä 5G. Tässä tuntuu toistuvan sama vaiva kuin mitä keskustassa ja asuntomessualueella mitattaessa - jostain syystä 5G:n puolella jää 4G LTE käyttö todella matalaksi. Tuon kun SYV saisi vielä korjattua. Enää sellaista verkosta ulos lentämistä tai täydellistä toimimattomuutta ei ole.

Tesjoella 4G käyttö kannattaa, 5G hidastaa yhteyksiä.


Saisivat kyllä purkaa tuon 5G:n Tesjoelta ja rakentaa uudestaan, eikös ole aika turhaa pitä tuollaista verkkoa.

Kaveri joka asuu Tesjoella hankki juuri DNA 5G 1000M liittymän ja päivän käytti ja vaihtoi takasin elisalle. Hän sanoi että 1000 megasella liittymällä sai Tesjoella sen 50 Mbps DNA:n liittymällä (5G-verkko). 

Miksiköhän Yhteisverkko edes pisti 700 MHz 5G-verkon Tesjoelle kun kilpailijalla on 3500 MHz 5G-verkko?


Huomasin tänään testailessani että DNAlla on jostain syystä korkeampi pingi kuin Telialla?
Telialla speedtestissä tulee noin 20-24ms viive kun taas DNAlla tulee jatkuvasti 33-37ms.

Mistä tämäkin johtuu


Huomasin tänään testailessani että DNAlla on jostain syystä korkeampi pingi kuin Telialla?
Telialla speedtestissä tulee noin 20-24ms viive kun taas DNAlla tulee jatkuvasti 33-37ms.

Mistä tämäkin johtuu

Tutkitko miten liikenne reitittyy testipalvelimille? Siitä ehkä erot.


 

 

Olihan sitä testailtava taas toimintaa Loviisassa. Puhelin Op10T tai OP11.

Asuntomessualueella, OP11. DNA liittymä, koska heillä nykyään parempi nopeusprofiili siinä.

 

Ekassa kuvassa näkyy, että pääsee 5G (NR) yli jopa 2Gbps nopeudella. Jostain syystä tällöin ei kuitenkaan mene LTE yli oikeastaan mitään. Heti perään testi LTE:ssä, niin näkyy menevän noin 600 Mbps, joten olisi tuolla vielä kapasiteettia suurempaankin menoon. LTE:n käytössä olisi 5G:n kanssa vielä parannettavaa.

 

Loviisan keskustassa, K-Supermarketin vieressä.

 

Päästään 5G:n yli jopa 2,3 Gbps luokkaan. Suurin nopeus, mitä olen ikinä mitannut. Toki on 100+100 MHz 5G kaistaa käytettävissä.

 

Tesjoella kuvan osoittamassa paikassa kokeilin myös:

 

Ensiksi huomasin, että verkko yritti määrittää OP11, joka kuvassa oikeanpuoleinen laite, sellaisat taajuusyhdistelmää, joka ei voi toimia. Ei ole olemassa LTE 700 + 5G 700 MHz. Joten joutui käsineen poistamaan testiohjelmalla LTE B28 käytöstä.

Sitten saatiin kummatkin verkkoon. Peräjälkeen tehdyissä testeissä näkyy, että 4G on nopeampi kuin mitä 5G. Tässä tuntuu toistuvan sama vaiva kuin mitä keskustassa ja asuntomessualueella mitattaessa - jostain syystä 5G:n puolella jää 4G LTE käyttö todella matalaksi. Tuon kun SYV saisi vielä korjattua. Enää sellaista verkosta ulos lentämistä tai täydellistä toimimattomuutta ei ole.

Tesjoella 4G käyttö kannattaa, 5G hidastaa yhteyksiä.

Kävin tänään tekemässä nopeustestit myös Tesjoella melkein samassa paikassa kuin kuvassa ja Loviisan K-Supermarketin vieressä. Testit tehty DNA 5G 400M liittymällä. Tässä tulokset:

 

Tesjoella 4G:

Tesjoella 5G:

 

Loviisan K-Supermarketin vieressä:

Loviisan K-Supermarketin tukiasemalla oli erittäin hyvä 5G. 400M liittymällä päästiin jopa 800 megan nopeuksiin hetkeksi kunnes tippui takaisin. Lähetysnopeus ja viive myös erittäin hyviä.

Tesjoella 4G oli erittäin nopea kun on niin lähellä tukaria ja niin hyvässä paikassa. Ja huomaa myös että 4Gllä parempi latausnopeus ja viive verrattuna 5Ghen. 


Tässä hetken luettuani muillakin taitaa olla aika paljon ongelmia SYV:n kanssa. En tiedä onko kukaan joutunut kokemaan 5g:n kanssa samanlaisia kuin minä. Ongelmana on yksi tietty masto karhulassa, jonka 5g on kauniisti sanottuna naurettava. Nopeudet on ihan ok, mutta vaste ajat (sisään 30-70ms ulos 100ms-3sekunttia) ja ajoittaiset noin 5-10 minuutin välein tapahtuvat bufferointi (yhteys kyllä pysyy päällä, mutta dataa ei liiku ollenkaan) 10-15 sekunnin jälkeen hyppää verkko 4g:n kautta takaisin 5g verkkoon ja taas toimii sen hetken. Kokeiltu erillaisilla mokkuloilla ja puhelimilla aina sama tilanne. Kohta 5 kk tätä samaa p****a joutunut kärsimään ja vähän välein olen ollut yhteydessä aspaan ja ne vaan kirjaa ylös ja koskaan ei ole tehty asialle mitään. 

Onneksi elisa toimii

Nyt ei kyllä kuulosta tukiasema toimivan tarkoituksenmukaisesti. Pystytkö sanomaan tarkempia tietoja tukiasemasta tai sen sijainnista, jotta pääsemme tutkimaan mikä aiheuttaa näitä ongelmia. Jos olet saanut jättämäsi häiriöilmoituksen jälkeen INCTSF- alkuisen tikettinumeron niin se auttaa meitä parhaiten varmistamaan, että tukiasema saadaan toimimaan normaalisti. 


@Akufranorge Juuri samanlaiselta minunkin kokeiluissani tuo vaikutti. Keskustassa on oikein hyvää, mutta Tesjoen 5G jää 4G:n jälkeen. Olen omia väyliäni asian raportoinut eteenpäin. Lisäksi on tutkinnassa se, että verkko ei enää yrittäisi missään taajuusyhdistelmiä, joissa on 4G 700 MHz ja 5G 700 MHz, koska mikään päätelaite ei sitä tue, joten sen yrittäminen aiheuttaa vain ongelmia yhteyksiin.


Tässä hetken luettuani muillakin taitaa olla aika paljon ongelmia SYV:n kanssa. En tiedä onko kukaan joutunut kokemaan 5g:n kanssa samanlaisia kuin minä. Ongelmana on yksi tietty masto karhulassa, jonka 5g on kauniisti sanottuna naurettava. Nopeudet on ihan ok, mutta vaste ajat (sisään 30-70ms ulos 100ms-3sekunttia) ja ajoittaiset noin 5-10 minuutin välein tapahtuvat bufferointi (yhteys kyllä pysyy päällä, mutta dataa ei liiku ollenkaan) 10-15 sekunnin jälkeen hyppää verkko 4g:n kautta takaisin 5g verkkoon ja taas toimii sen hetken. Kokeiltu erillaisilla mokkuloilla ja puhelimilla aina sama tilanne. Kohta 5 kk tätä samaa p****a joutunut kärsimään ja vähän välein olen ollut yhteydessä aspaan ja ne vaan kirjaa ylös ja koskaan ei ole tehty asialle mitään. 

Onneksi elisa toimii

Nyt ei kyllä kuulosta tukiasema toimivan tarkoituksenmukaisesti. Pystytkö sanomaan tarkempia tietoja tukiasemasta tai sen sijainnista, jotta pääsemme tutkimaan mikä aiheuttaa näitä ongelmia. Jos olet saanut jättämäsi häiriöilmoituksen jälkeen INCTSF- alkuisen tikettinumeron niin se auttaa meitä parhaiten varmistamaan, että tukiasema saadaan toimimaan normaalisti. 

Ei kyllä minulle ole annettu yhtään tiketti numeroa laitan pari kuvaa jossa näkyy tietoa tuosta mastosta 

Sijainti mastolla 60,5170383, 26,9686719

Kuvissa näkyy miten tuo on jäännyt uploadaamaan oli taas jumissa noin minuutin eikä data liikkunut mihinkään. 

 


Kävin tänään tekemässä nopeustestit myös Tesjoella melkein samassa paikassa kuin kuvassa ja Loviisan K-Supermarketin vieressä. Testit tehty DNA 5G 400M liittymällä. Tässä tulokset:

 

Tesjoella 4G:

Tesjoella 5G:

 

Loviisan K-Supermarketin vieressä:

Loviisan K-Supermarketin tukiasemalla oli erittäin hyvä 5G. 400M liittymällä päästiin jopa 800 megan nopeuksiin hetkeksi kunnes tippui takaisin. Lähetysnopeus ja viive myös erittäin hyviä.

Tesjoella 4G oli erittäin nopea kun on niin lähellä tukaria ja niin hyvässä paikassa. Ja huomaa myös että 4Gllä parempi latausnopeus ja viive verrattuna 5Ghen. 

 

Pistetään vielä vertailuksi kilpailijan 5G-verkon toimivuus Tesjoella. Elisalla huomaa heti että viive on alhaisempi ja että latausnopeus on paljon nopeampi verrattuna Yhteisverkon 5G-verkkoon. Nämä elisan nopeustestit ovat tehty 750-800 metrin päässä tukarista ulkona kun taas nuo yhteisverkon nopeustestit on tehty ihan tukarin vieressä. Kokeilin myös elisan 4G-verkkoa mutta se ei ollut mikään hirveän hyvä verrattuna Yhteisverkon 4G-verkkoon. Eli Tesjoella jos haluaa käyttää 5Gtä pitää käyttää elisaa ja jos haluaa käyttää 4G-verkkoa/haluaa hyvän sisäkuuluvuuden niin pitää käyttää Teliaa/DNAta

Elisa 5G Tesjoella, 750-800 metriä tukarista (ulkona)
Elisa 5G Tesjoella, 750-800 metriä tukarista (ulkona)

 


Tässä hetken luettuani muillakin taitaa olla aika paljon ongelmia SYV:n kanssa. En tiedä onko kukaan joutunut kokemaan 5g:n kanssa samanlaisia kuin minä. Ongelmana on yksi tietty masto karhulassa, jonka 5g on kauniisti sanottuna naurettava. Nopeudet on ihan ok, mutta vaste ajat (sisään 30-70ms ulos 100ms-3sekunttia) ja ajoittaiset noin 5-10 minuutin välein tapahtuvat bufferointi (yhteys kyllä pysyy päällä, mutta dataa ei liiku ollenkaan) 10-15 sekunnin jälkeen hyppää verkko 4g:n kautta takaisin 5g verkkoon ja taas toimii sen hetken. Kokeiltu erillaisilla mokkuloilla ja puhelimilla aina sama tilanne. Kohta 5 kk tätä samaa p****a joutunut kärsimään ja vähän välein olen ollut yhteydessä aspaan ja ne vaan kirjaa ylös ja koskaan ei ole tehty asialle mitään. 

Onneksi elisa toimii

Nyt ei kyllä kuulosta tukiasema toimivan tarkoituksenmukaisesti. Pystytkö sanomaan tarkempia tietoja tukiasemasta tai sen sijainnista, jotta pääsemme tutkimaan mikä aiheuttaa näitä ongelmia. Jos olet saanut jättämäsi häiriöilmoituksen jälkeen INCTSF- alkuisen tikettinumeron niin se auttaa meitä parhaiten varmistamaan, että tukiasema saadaan toimimaan normaalisti. 

Ei kyllä minulle ole annettu yhtään tiketti numeroa laitan pari kuvaa jossa näkyy tietoa tuosta mastosta 

Sijainti mastolla 60,5170383, 26,9686719

Kuvissa näkyy miten tuo on jäännyt uploadaamaan oli taas jumissa noin minuutin eikä data liikkunut mihinkään. 

 

Kiitos tarkoista tiedoista! Tiedot välitin nyt eteenpäin tukiaseman toiminnan selvitystä varten. 


Telia ei myy Tesjoelle 5G-laajakaistoja kun taas DNA myy. Miksiköhän näin? Telia ei näytä muutenkaan myyvän ulkoyksikköjä 5G-laajakaistoihin ja myy ainoastaan Dot laajakaistoja.


Minä luulen, että 5G:n myynti on rajattu vain 5G 3500 MHz -alueille.


Telia ei myy Tesjoelle 5G-laajakaistoja kun taas DNA myy. Miksiköhän näin? Telia ei näytä muutenkaan myyvän ulkoyksikköjä 5G-laajakaistoihin ja myy ainoastaan Dot laajakaistoja.

 

Saatavilla olevat yhteydet riippuvat pitkälti sijainnista ja siitä, mikä kuuluvuus siellä on saatavilla. Tesjoella 5G-kattavuus on kyllä pääosin tarjolla, mutta aivan reuna-alueilla saattaa olla haastetta. Ottaisitko asiakaspalveluumme yhteyttä jotta saatavuus voidaan selvittää? Tätä kautta en pysty katsomaan tarkempia osoitetietoja.


Telia ei myy Tesjoelle 5G-laajakaistoja kun taas DNA myy. Miksiköhän näin? Telia ei näytä muutenkaan myyvän ulkoyksikköjä 5G-laajakaistoihin ja myy ainoastaan Dot laajakaistoja.

 

Saatavilla olevat yhteydet riippuvat pitkälti sijainnista ja siitä, mikä kuuluvuus siellä on saatavilla. Tesjoella 5G-kattavuus on kyllä pääosin tarjolla, mutta aivan reuna-alueilla saattaa olla haastetta. Ottaisitko asiakaspalveluumme yhteyttä jotta saatavuus voidaan selvittää? Tätä kautta en pysty katsomaan tarkempia osoitetietoja.

Käytin osoitetta joka oli 250 metriä tukiasemalta joten en sanoisi että sijainnista ole kiinni. Kyllä toi Tesjoen 5G alkaa olemaan aika turha. Eka se ei toimi kunnolla ja nyt ei edes myydä 5G-laajakaistoja Tesjoella. Ei tässä touhussa ole enään mitään järkeä. Kaikki 5G asiakkaat muuttavat Elisalle koska he ovat ainoat kellä on järkeä päässä Tesjoen 5G asioissa.

Miten tässä ollaan edes ajateltu? Alueelle jossa on ainoastaan omakotitaloja ja missä 5G Kotinetti varmasti kiinnostaa pistetään hidas 700 MHz 5G ja sitten ei myöskään myydä 5G Kotinettiä tai 5G-laajakaistaa ylipäätään.

Samaan aikaan Elisa myy täysillä 5G Kotinettiä Tesjoella 600M ja 1000M nopeuksilla.


Telia ei myy Tesjoelle 5G-laajakaistoja kun taas DNA myy.

Telia ei välttämättä myy Yhteys Kotiin -liittymiä Tesjoelle, mutta Yhteys Mukaan -liittymiä myydään kyllä.

Telia ei näytä muutenkaan myyvän ulkoyksikköjä 5G-laajakaistoihin

Jos osoitteeseen myydään Yhteys Kotiin 5G XL+ -liittymää, niin siihen kuuluu ulkoyksikkö. Tämä on ilmeisesti saatavilla ainoastaan 3500 MHz verkkotekniikan alueilla.

Huomaa, että kyseessä on määräaikainen 24 kk sopimus, jonka kokonaishinta on 965,59 €.

Itse en missään tapauksessa lähtisi määräaikaiseen mobiililaajakaistasopimukseen. Ja tuohan on jo kuituliittymän hintainenkin!


Onkohan saatavuushaussa joku häiriö uudistetun yhteisverkon osalta? Omaan kotiosoitteeseen saatavuushaku tarjosi samaa dot:tia kuin @Akufranorge:lle. Samaa dot:tia tarjoaa eri puolelle kuntaa. Aiemmin haku tarjosi 50Mbps 4G ZTE:n purkilla, sekä 100Mbps 5G ZTE:llä ja Fastmilella.


On se kummaa kun Tesjoen 5G ongelmista ollaan puhuttu 9 kuukautta ja 5G vieläkin ihan surkea Tesjoella. Tuleekohan tähän ikinä korjausta vai huomaavatko viimeistään kun kaikki ovat siirtäneet 5G asiat kilpailijalle E?

Luulisi kun asiasta puhuttu näin kauan että jotain parannuksia 5G-verkkoon tulisi mutta ei, tilanne ei vaan parannu. 

4G-verkko toimii kyllä mahtavasti mutta 5G-verkko on kaikkea muuta kuin 5G.

Telian sivuilla vielä hienosti mainostellaan 5G:tä nopeaksi, toimintavarmaksi ja että 5G-verkolla olisi alhainen viive 😂. Vielä kerrotaan että 5G-verkko on kotimainen, tällainenko tekninen taso kotimaisella verkolla on? Hitaat nopeudet ja korkeat viiveet?


Onkohan saatavuushaussa joku häiriö uudistetun yhteisverkon osalta? Omaan kotiosoitteeseen saatavuushaku tarjosi samaa dot:tia kuin @Akufranorge:lle. Samaa dot:tia tarjoaa eri puolelle kuntaa. Aiemmin haku tarjosi 50Mbps 4G ZTE:n purkilla, sekä 100Mbps 5G ZTE:llä ja Fastmilella.



Kiinteässä 5G:ssä on tällä hetkellä tarjolla vain XL+ ja XXL -nopeudet. Ilman ulkoyksikköä on osoitteesta riippuen toki sitten muitakin 5G-nopeuksia tarjolla. Jos verkkokaupan valikoimasta ei mieleistä Dot-liittymää löydy, niin kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja kysäistä muita mahdollisia vaihtoehtoja.


Kiinteässä 5G:ssä on tällä hetkellä tarjolla vain XL+ ja XXL -nopeudet. Ilman ulkoyksikköä on osoitteesta riippuen toki sitten muitakin 5G-nopeuksia tarjolla. Jos verkkokaupan valikoimasta ei mieleistä Dot-liittymää löydy, niin kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja kysäistä muita mahdollisia vaihtoehtoja.

Ymmärrettävää, että kiinteää 5G-yhteyttä tarjotaan nopeammille yhteyksille. Ihmetystä tässä herättää se, että osoitehaku tarjoaa vain dot 100Mbps 4G -liittymää +MC888-reititintä. Aiemmin osoitehaku tarjosi M 4G ja L 5G -liittymiä (ei siis Dot-liittymiä) ja näihin MF296R ja MC888 -reitittimiä (+fastmilea). Nythän näitä ei osoitehaussa enää ole.

Mainitaan tähän ketjuun muistaessa että kevään ja kesän aikana omalla alueella on uudistetussa yhteisverkossa ollut paljon häiriöitä VoLTE:ssä ja 3G:ssä. Puheluissa katkeilua ja toiseen päähän ei kuulunut mitään. Tiketit ollut sekä Telialla että DNA:lla. Pahimman vaiheen jälkeen ongelma jatkui, mutta yksittäisiä ongelmia puheluissa on tuon jälkeenkin ollut. Hermot meni. Ostin perus Nokian ja siirsin siihen numeron. Älypuhelimeen otin sitten mobiililaajakaistan.

Olen tehnyt jo päätöksen että en ala käyttämään 5G:tä ennen kuin muitakin taajuuksia kuin n28 tulee saataville kotiosoitteeseen. Pysyttelen siis 4G:ssä netin osalta ja matkapuhelin 2G:ssa.


Ei kyllä minulle ole annettu yhtään tiketti numeroa laitan pari kuvaa jossa näkyy tietoa tuosta mastosta 

Kiitos tarkoista tiedoista! Tiedot välitin nyt eteenpäin tukiaseman toiminnan selvitystä varten. 

@Theunknownnames havaitsimme, että jotain poikkeamaa tukiaseman toiminnassa on elokuussa ollut. Vieläkö yhteys toimii heikosti? Jos yhteydessä havaitset edelleen häiriöitä niin pystytkö tässä ketjussa kertomaan vikailmoituksesi inctsf- alkuisen tikettinumeron? 

 

@Akufranorge Tesjoen 5G-laajennuksesta on käyty keskustelua ja 3,5GHz taajuuden tarve on tunnistettu nyt myös SYV toimesta. Aikataulua parannukselle en pysty vielä lupaamaan, mutta lisäkapasiteettia on tarkoitus saada alueelle kohtuullisella aikataululla. 


 

@Akufranorge Tesjoen 5G-laajennuksesta on käyty keskustelua ja 3,5GHz taajuuden tarve on tunnistettu nyt myös SYV toimesta. Aikataulua parannukselle en pysty vielä lupaamaan, mutta lisäkapasiteettia on tarkoitus saada alueelle kohtuullisella aikataululla. 

Hienoa, mutta mikä mahtaa olla “kohtuullinen aikataulu”? 

Toivotaan että 5G alkaisi toimimaan niin kuin sen pitäisi, nimittäin se ei vieläkään ole kehuttavalla tasolla:
 

Viive 5G-verkossa on korkea ja yhteys katkaisee useasti + nopeudet ovat huomattavasti hitaampia verrattuna 4G-verkkoon. Mutta 4G on toimii mahtavasti, siinä ei ole mitään valittamista. Saan kotona jopa 250 Mbps latausnopeuksia 4G:llä ja tukarin vieressä 370 Mbps. Viive 4G-verkossa saisi välillä olla hieman parempi, mutta ei se ole niin paha eikä sitä huomaa kuin vain nopeustesteissä.


 

@Akufranorge Tesjoen 5G-laajennuksesta on käyty keskustelua ja 3,5GHz taajuuden tarve on tunnistettu nyt myös SYV toimesta. Aikataulua parannukselle en pysty vielä lupaamaan, mutta lisäkapasiteettia on tarkoitus saada alueelle kohtuullisella aikataululla. 

Hienoa, mutta mikä mahtaa olla “kohtuullinen aikataulu”? 

Toivotaan että 5G alkaisi toimimaan niin kuin sen pitäisi, nimittäin se ei vieläkään ole kehuttavalla tasolla:
 

Viive 5G-verkossa on korkea ja yhteys katkaisee useasti + nopeudet ovat huomattavasti hitaampia verrattuna 4G-verkkoon. Mutta 4G on toimii mahtavasti, siinä ei ole mitään valittamista. Saan kotona jopa 250 Mbps latausnopeuksia 4G:llä ja tukarin vieressä 370 Mbps. Viive 4G-verkossa saisi välillä olla hieman parempi, mutta ei se ole niin paha eikä sitä huomaa kuin vain nopeustesteissä.

Parannustarvetta tosiaan löytyy, ja se on tunnistettu. Valitettavasti en osaa antaa sen tarkempaa arviota aikataulusta. Hyvä kuitenkin kuulla, että 4G:ssä yhteydet pelittävät vakaasti ja yhteysnopeudet ovat mainitsemaasi luokkaa! 


En tiedä mitä tässä kohtaa pitäisi tehdä kun aspa on tällaista ja joka kerta kun olen yhteydessä tulee samaa tekstiä ja kuva kaappaus jostain häiriötiedoitteesta telian sivuilta, joka on samassa kaupungisa ja jättää sen nojaan keskustelun. Tuntuu siltä, että niitä ei kiinnostaisi kuluttajan ongelmat ollenkaan. Osaako joku sanoa, että onko tuo väite totta verkon katkeamisesta?

--

Muokkaus TeroRe: Poistin kuvankaappauksen, koska siinä näkyi työntekijän kuva.

 


En tiedä mitä tässä kohtaa pitäisi tehdä kun aspa on tällaista ja joka kerta kun olen yhteydessä tulee samaa tekstiä ja kuva kaappaus jostain häiriötiedoitteesta telian sivuilta, joka on samassa kaupungisa ja jättää sen nojaan keskustelun. Tuntuu siltä, että niitä ei kiinnostaisi kuluttajan ongelmat ollenkaan. Osaako joku sanoa, että onko tuo väite totta verkon katkeamisesta?

Koetit ilmeisesti tässä tilanteessa jättää häiriöilmoituksen Telia DOT -asiakaspalvelun kautta? Pahoittelen saamaasi palvelua tai tarkemmin sen puutetta. 

Nyt tämän kuvankaappauksen perusteella saan vaikutuksen, että kyseinen asiakaspalvelija ei ymmärrä miten palvelun tulisi toimia. Verkkoyhteyden vaihtelu on häiriötilanteesta ja huonosti toimiessa “normaali oire”, mutta normaalisti toimiva verkkoyhteys ei pompi eri verkkotekniikoiden välillä. 

Suosittelisin vielä kirjaamaan häiriöilmoituksen yhteydestä kertaalleen ja vaikka linkkaamaan tämän yhteisökeskustelun häiriöilmoitukseen. Korostaen, että Telian tekninen asiantuntija on näin erikseen pyytänyt toimimaan. 

 

 


Hetken juteltuani aspan kanssa uudestaan tuollainen kilahti illalla viesteihin toivottavasti nyt sais jotain selvyyttä näihin ongelmiin ja asia korjautuisi.

Tiketti: INCTSF002824767


Vastaa