Skip to main content
Ratkaistu

Surkea 5G yhteys Keuruulla - Auttaako Sim-kortin vaihto 5G-kuuluvuuteen?

  • 3 August 2024
  • 12 kommenttia
  • 326 katselukertaa

Keuruun keskustan itäpuolen alueen 5G on ilmeisesti ruuhkautunut pahasti, kun varsinkin iltasella ja huippuaikoina pätkii pahasti ja vauhti tippuu aivan nollaan.

Vikailmoituksista ei ole ollut apua ja en jaksa tehdä Telian puolesta enää mitään seurantoja, että milloin toimii ja milloin ei. Asiakaspalvelun kanssa setviminen alkaa aina alusta, eikä jaksa säätää, vie kohtuuttomasti aikaa. Homma toimii kuin hyvinvointialueella, tehdään yhteydenotoista tarpeeksi työlästä, niin helpottaa kummasti tekemistä ja ruuhkaa kun niitä ei sitten tulekaan.

Ostin toimivan liittymän, sitä en saanut. Tähän on jo ostettu ulko-antennit ja kaikki, mutta täydellistä korjausta ongelmiin ei ole löytynyt. Toki tilanne on parantunut siten, että nyt verkko toimii jo suurimman osan ajasta, mutta pätkii edelleen aivan liikaa.

Mobiililaajakaista ulkoantennilla tarjoaa ok vauhtia kun vain toimii. Ruuhka-aikoina tekeminen käy mahdottomaksi, telkkari ei näy ja työnteko on mahdotonta onnettoman ja kokonaan pätkivän yhteyden takia.

Puhelimen yhteys samassa paikassa pätkii vielä enemmän, mutta myös tässä on ihan napakoita huippunopeuksia. Voiko vanha Sim-kortti vaikuttaa huonoon kenttään? Puhelut toimivat hyvin, mutta tosiaan netti pätkii.

Kyllähän se sim- kortin vaihto voi auttaa, etenkin jos tilaa uuden kortin toiselta operaattorilta. Itselläni on tilanne, että nyt kaksi operaattoria toimii hyvin kotona, mutta kolmas ei. Tämä operaattori on tunnustanut, että tukiaseman suuntaukset eivät ole hyvät minun kannalta. Kokeile ensin toisen operaattorin prepaid-kortilla toimivuutta. Ei todellakaan kannata lähteä nykyisen operaattorin verkon toimivuuden seurantoja tekemään, sinulla on varmasti parempaakin tekemistä.


Keuruun keskustan itäpuolen alueen 5G on ilmeisesti ruuhkautunut pahasti, kun varsinkin iltasella ja huippuaikoina pätkii pahasti ja vauhti tippuu aivan nollaan.

Esiintyykö tuota ongelmaa sinulla vain kotonasi vai onko hidasteluita myös muualla keskustan itäpuolella? Jos tuo häiriö on siellä jo pidempään jatkunut, voit jättää kuuluvuuspalautteen verkonsuunnittelullemme tästä linkistä tunnistautuneena: https://www.telia.fi/OmatSivut/tools.do?target=feedback. Nuo palautteet kerätään yhteen ja niiden pohjalta suunnitellaan verkon parannuksia. 

Katsoin myös rakenteilla olevat verkon parannukset ja Keuruulle on valmistunut kesäkuussa Yliahon alueella 5G-verkon peiton laajennus taajuudelle 700MHz.  Tässä vielä linkki suoraan kuuluvuuskarttaan, josta kun klikkaa Rakenteilla-kohdan, pääsee näkemään rakenteilla olevia ja jo valmistuneita verkon parannuksia. 
 

Ostin toimivan liittymän, sitä en saanut. Tähän on jo ostettu ulko-antennit ja kaikki, mutta täydellistä korjausta ongelmiin ei ole löytynyt. Toki tilanne on parantunut siten, että nyt verkko toimii jo suurimman osan ajasta, mutta pätkii edelleen aivan liikaa.

 

Kuuluvuuskartasta voi myös tarkastaa oman osoitteen kuuluvuuden. Kuuluvuuteen vaikuttaa moni tekijä mm. lähistön korkeuserot, muut esteet sekä asunnon sijainti ja rakennusmateriaalit ja mainitsemasi ruuhkautuminen etenkin näin kesäaikaan, kun ihmiset lomailevat. Käytätkö mobiililaajakaistaasi Wifi-yhteydellä vai onko se yhdistettynä suoraan ethernet-piuhalla?

 

Puhelimen yhteys samassa paikassa pätkii vielä enemmän, mutta myös tässä on ihan napakoita huippunopeuksia. Voiko vanha Sim-kortti vaikuttaa huonoon kenttään? Puhelut toimivat hyvin, mutta tosiaan netti pätkii.

 

Lähtökohtaisesti sim-kortit eivät aiheuta yhteysongelmia, etenkin jos puhelut toimivat hyvin ja välillä saat hyviä nopeuksia irti. Takuuseen tästä ei voi mennä, mutta yleensä sim-kortit eivät tuollaisia häiriöitä aiheuta. Millaisia nopeuksia olet yleensä saanut?


Muuallakin kuin kotona. Ongelma on sekä kännykällä että koneella, eli ei se ongelma kotiwifissä ole. Ja ei varmaan tarvi selvittää onko piuhaa vai ei?

Latausnopeudet on yleensä hyviä jos vaan toimii. Upload on aina huonoa, toisinaan hyvin huonoa.

Hyvin usein vauhti hiipuu ja hiipuu, kunnes sippaa kokonaan. Eritoten ruuhka-aikoina.

Koitin jättää palautetta, mutta ei onnistu. 

"Palvelussa tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen"

Ei varsinaisesti nyt auta asiaan. Tuon 5gn pätkivän yhteyden myynti "laajakaistana" pitäs lopettaa, johtaa harhaan. Itse ymmärsin eron kiinteään yhteyteen, mutta joku hetken häiriö tähän sai ryhtymään. 


Muuallakin kuin kotona. Ongelma on sekä kännykällä että koneella, eli ei se ongelma kotiwifissä ole. Ja ei varmaan tarvi selvittää onko piuhaa vai ei?

Latausnopeudet on yleensä hyviä jos vaan toimii. Upload on aina huonoa, toisinaan hyvin huonoa.

Hyvin usein vauhti hiipuu ja hiipuu, kunnes sippaa kokonaan. Eritoten ruuhka-aikoina.

Mikä 4G/5G-modeemi sinulla on kotona? Millaisia nopeuksia saat speedtestillä ruuhka-aikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella?


Muuallakin kuin kotona. Ongelma on sekä kännykällä että koneella, eli ei se ongelma kotiwifissä ole. Ja ei varmaan tarvi selvittää onko piuhaa vai ei?

Latausnopeudet on yleensä hyviä jos vaan toimii. Upload on aina huonoa, toisinaan hyvin huonoa.

Hyvin usein vauhti hiipuu ja hiipuu, kunnes sippaa kokonaan. Eritoten ruuhka-aikoina.

Jos pystyt vielä kerran olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme asiasta niin saataisiin vikailmoitus tuosta eteenpäin ja meidän asentajalle korjaukseen! Tästä kun en harmiksi asiakas- ja liittymätietoihin pääse käsiksi. 😐

Voit myös tarvittaessa viitata tämän viestin sisältöön, jos koet siitä olevan apua yhteydenoton aikana.


Asiakaspalvelu käy läpi joka kerta saman mantran ja häiriöilmoituksista ei ole mitään iloa. 

Ja mihin voi jättää häiriöilmoituksen häiriöilmoituslomakkeesta?

Palvelussa tapahtui virhe

Yritä myöhemmin uudelleen


Ja mihin voi jättää häiriöilmoituksen häiriöilmoituslomakkeesta?

Palvelussa tapahtui virhe

Yritä myöhemmin uudelleen


Tiedossamme on, että mobiililomake voi joskus päätyä tuohon virheilmoitukseen osalla selaimista.

Mobiililomakkeella tarkoitan sitä näkymää (URL: https://www.telia.fi/OmatSivut/tools.do?target=feedback), joka aukeaa, kun olet kirjautunut Telian sivuille ja teet häiriöilmoituksen Matkapuhelinasiat -aihealueella ja lisävalinnalla “Pitkäaikaiseen kuuluvuusongelmaan” tai “Äkilliseen verkon häiriöön”. Firefox-selain on todettu toimivimmaksi virheen välttämiseksi.

 

Kaikki yhteydenottolomakkeista kuitenkin päätyvät asiakaspalveluumme käsiteltäväksi ja niiden kautta voi ilmoittaa liittymien, verkon tai palveluiden häiriöistä. Kattavasta ongelman kuvauksesta ja maininta jo tehdyistä toimenpiteistä ongelman korjaamiseksi edesauttavat yhteydenottopyynnön käsittelyä.

 

 


Voisiko Telia uusia tuon häiriöilmoituslomakkeen, jotta se toimisi kaikilla yleisillä selaimilla ja luotettavammin. Ei ole kiva, kun olet näpytellyt yksityiskohtaisen vikakuvauksen ja lomake päättää tiltata. Sen pitäisi toimia muulloinkin kuin kerran vuodessa jouluna jos silloinkaan. @TeroRe laitas pyöriä pyörimään.


Voisiko Telia uusia tuon häiriöilmoituslomakkeen, jotta se toimisi kaikilla yleisillä selaimilla ja luotettavammin. Ei ole kiva, kun olet näpytellyt yksityiskohtaisen vikakuvauksen ja lomake päättää tiltata. Sen pitäisi toimia muulloinkin kuin kerran vuodessa jouluna jos silloinkaan. @TeroRe laitas pyöriä pyörimään.

Jep, eihän tuo ole missään nimessä hyvä tilanne.

Tiedän, että olemme uudistamassa lomakkeita, kysyn missä mennään tämän kanssa. Palaan asiaan.


Voisiko Telia uusia tuon häiriöilmoituslomakkeen, jotta se toimisi kaikilla yleisillä selaimilla ja luotettavammin. Ei ole kiva, kun olet näpytellyt yksityiskohtaisen vikakuvauksen ja lomake päättää tiltata. Sen pitäisi toimia muulloinkin kuin kerran vuodessa jouluna jos silloinkaan. @TeroRe laitas pyöriä pyörimään.

Jep, eihän tuo ole missään nimessä hyvä tilanne.

Tiedän, että olemme uudistamassa lomakkeita, kysyn missä mennään tämän kanssa. Palaan asiaan.

Pahoittelut, sekoitin nyt kaksi eri hanketta keskenään.

Kuuluvuuspalautelomakkeen uudistus tarkoittaa tämän hetken suunnitelmien mukaan sitä, että poistamme sen nykymuodossaan kokonaan Minun Teliasta ja jatkossa asiakas pääsee jättämään kuuluvuuspalautteen suoraan kuuluvuus/häiriökartan kautta. Se on se luonnollinen paikka, josta suurin osa asiakkaista aloittaa selvittämään kuuluvuus- tai häiriöasiaa.

Näillä näkymin tämä uudistus tapahtuu loppuvuodesta mutta kuten aina niin joudun varoittelemaan, että aikataulut saattavat muuttua. Tämän hetken suunnitelma on kuitenkin tuo. Ja tästä uudistuksesta johtuen emme tee enää muutoksia tuohon nykyiseen lomakkeeseen.

Lomakkeen kautta tulee koko ajan ilmoituksia, tiedostamme toki sen haasteet mutta lomake tulee säilymään nykyisellään, kunnes poistamme sen käytöstä ja siirrymme uuteen.

Vaihtoehtoisesti meille voi jättää kuuluvuuspalautteen tai häiriöilmoituksen myös chatin kautta tai puhelimitse.

Olen pahoillani. Tiedän, ettet ja ettette hakeneet ihan tällaisia uutisia. Näkisin kuitenkin, että tässä oli sekä huonoa, että hyvää. Uskon, että tuosta kartan yhteydessä jätettävästä ilmoitusmahdollisuudesta tulee hyvä ja odotan innolla, että saamme sen rakennettua ja käyttöön 😊


Ongelmat jatkuvat, pätkimisen ajankohtia laitettu ylös ja tuntitolkulla aikaa käytetty teidän palvelunne kehittämiseen. Mitä tästä hyödyn? Tekninen aspa sulkee tiketin, kun toteaa että ongelmaa ei ole.

Ja joo, on otettu töpselit pois seinästä ja käynnistetty laitteet uudelleen. Merkkivalojakin on ihmetelty. Osaan kyllä kohdistaa asian jos vika johonkin laitteeseen keskittyisi. Siihen sentään pystyisin itse vaikuttamaan, ja ihan mielelläni vaikuttaisin.

Olipahan taas umpisurkeaa palvelua joka puolella, ei ole edes ensimmäinen kerta, mutta ihmettelen miksi olen teille maksanut vuosikausia kuuliaisesti monesta liittymästä, kanavista ja vaikka mistä?

Kiitoksena kannetuista euroista saan tehdä teidän puolesta mittauksia ja todentaa toimimatonta verkkoa jokaisen yhteydenoton jälkeen. Aina sama juttu, kun ei toimi niin ei toimi. Pätkäsee ja käy alhaalla, mutta missään ei sitten olekaan vikaa kuulemma.

Miksi kukaan ottaisi tätä teidän toimimatonta palvelua tänne? Miten tätä edes kehdataan myydä toimivana laajakaistana? Helppiin ei sentään yritetty ohjata kuin kerran. Ehkä se rahastus on suunnattu nykyään ihan omalle asiakasryhmälleen, joka ei kysele turhia vaan maksaa.


Ongelmat jatkuvat, pätkimisen ajankohtia laitettu ylös ja tuntitolkulla aikaa käytetty teidän palvelunne kehittämiseen. Mitä tästä hyödyn? Tekninen aspa sulkee tiketin, kun toteaa että ongelmaa ei ole.

Ja joo, on otettu töpselit pois seinästä ja käynnistetty laitteet uudelleen. Merkkivalojakin on ihmetelty. Osaan kyllä kohdistaa asian jos vika johonkin laitteeseen keskittyisi. Siihen sentään pystyisin itse vaikuttamaan, ja ihan mielelläni vaikuttaisin.

Olipahan taas umpisurkeaa palvelua joka puolella, ei ole edes ensimmäinen kerta, mutta ihmettelen miksi olen teille maksanut vuosikausia kuuliaisesti monesta liittymästä, kanavista ja vaikka mistä?

Kiitoksena kannetuista euroista saan tehdä teidän puolesta mittauksia ja todentaa toimimatonta verkkoa jokaisen yhteydenoton jälkeen. Aina sama juttu, kun ei toimi niin ei toimi. Pätkäsee ja käy alhaalla, mutta missään ei sitten olekaan vikaa kuulemma.

Miksi kukaan ottaisi tätä teidän toimimatonta palvelua tänne? Miten tätä edes kehdataan myydä toimivana laajakaistana? Helppiin ei sentään yritetty ohjata kuin kerran. Ehkä se rahastus on suunnattu nykyään ihan omalle asiakasryhmälleen, joka ei kysele turhia vaan maksaa.


Millaiseen lopputulemaan päädyitte teknisen aspan ollessa yhteydessä tai millaisia seuraavia askelia he kehottivat ottamaan? Kuulostaisi äkkiseltään siltä, että ainoastaan uuden tukiaseman tai olemassaolevan parantaminen auttaisi asiaan. 

Kesäkuussa 2024 näyttäisi 700Mhz 5G-laajennus valmistuneen Lapinmäen ja Yliahon suunnalle, mutta ilmeisesti siitä ei ole ollut apua. 


 


Vastaa