Skip to main content

Morjens.

Aikaisemmat vuodet oli käytössä Telian ”valokuitu” (eli tuli vanhoja kuparilinjoja pitkin kerrostalon kolmireikäisestä puhelinpistokkeesta), nyt keväällä vähän kuin pakotettiin siirtymään kaapelinetin käyttäjäksi, kuulemma muillakin se on.

 

No, ei siinä mitään paitsi alusta lähtien ollut paljon ongelmia, välillä ollut useankin päivän netti kokonaan poikki ja modeemi vilkuttaa punaista valoa, välillä toimii taas jonkun aikaa kunnes alkaa katkoa yhteyttä.

Telian chatin kautta tehty useampi vikailmo, enää ei tarjota muuta kuin Telian Helppiin soittoa (2.5€/min), vika kuulemma näyttäisi olevan oman pään fyysisissä asennuksissa (vaikka netti välillä jonkun aikaa toimiikin??)

Eli täysi susi koko tuote, oliko tässä enää muuta vaihtoehtoa mitä kokeilla paitsi reklamointi ja kaupan purku?

Modeemina toimii Telian toimittama Technicolor CGA4233, kokeiltu jo useammalla laitteella eikä auttanut.

Jos Telia on sitä mieltä, että vika on taloyhtiön sisäverkossa, on oikea osoite olla  yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään. Hän pystyy tilaamaan taloyhtiön laskuun asetajan tarkistamaan tilanteen. Todennäköisesti vika on antennirasiassa, mutta voi olla muuallakin. 


Moi @Turun Tero ja tervetuloa joukkoomme! @AsiakasY puhuu ihan asiaa, antennirasia voipi olla syypää tässä. Onko myös kaapeli-TV:ssä (jos ylipäätään töllöä tulee katseltua) mahdollisesti samanlaista katkomista vai rajoittuuko tuo vain nettiin? 

Kannattaa kurkata, löytyisikö Asiakastuen ohjeistamme tähän ratkaisua. Jos siellä mikään ei auta, suosittelen jättämään ihan häiriöilmoitusta asiakaspalvelumme suuntaan, jotta asiaa päästään ihan liittymätietojen kanssa tutkimaan!


Moi @Turun Tero ja tervetuloa joukkoomme! @AsiakasY puhuu ihan asiaa, antennirasia voipi olla syypää tässä. Onko myös kaapeli-TV:ssä (jos ylipäätään töllöä tulee katseltua) mahdollisesti samanlaista katkomista vai rajoittuuko tuo vain nettiin? 

Kannattaa kurkata, löytyisikö Asiakastuen ohjeistamme tähän ratkaisua. Jos siellä mikään ei auta, suosittelen jättämään ihan häiriöilmoitusta asiakaspalvelumme suuntaan, jotta asiaa päästään ihan liittymätietojen kanssa tutkimaan!



Moi.

TV-kanavien toiminnassa ei ole minkäänlaista häikkää, ei vaikka modeemi tuuttaa punaista. Siksi epäilen että syy on nyt jossain muussa


Kyllä jos on useampaa modeemia kokeiltu ja kaikilla yhtä huono toimivuus, niin on paikallaan olla yhteydessä isännöitsijään ja saada tv-urakoitsija mittaamaan kiinteistön sisäverkon ja sinun antennirasiasi toiminta. Siinä voi olla jokin yksinkertainen vika tai sitten tehotasot pielessä kiinteistön kaapelivahvistimelta. Nämä pitäisivät selvitä asentajan käynnillä.

Jos olet jutussa naapureihin, niin onko heilläkin ollut pätkintää?


Välitiedote: laittelin tuossa aamulla isännöitsijälle sähköpostia jos joku huoltomies pääsisi testaamaan antennirasian(tai seinän sisällä olevien johtojen) kunnon, tuli vastaus että koska tv-kanavat näkyvät ongelmitta niin ongelma olisi Telian päässä. Eli molemmat osoittelevat toisiaan syyttävällä sormella.

lupasi kuitenkin koittavansa päästä ensi viikolla käymään.

 

Naapureiden netin toiminnasta ei ole tarkempaa tietoa, Telian mukaan ei ole tullut valituksia mutta väki on pääasiassa iäkkäämpää = en usko että on yhtä kovassa käytössä kuin omassa taloudessa.


Välitiedote: laittelin tuossa aamulla isännöitsijälle sähköpostia jos joku huoltomies pääsisi testaamaan antennirasian(tai seinän sisällä olevien johtojen) kunnon, tuli vastaus että koska tv-kanavat näkyvät ongelmitta niin ongelma olisi Telian päässä. Eli molemmat osoittelevat toisiaan syyttävällä sormella.

lupasi kuitenkin koittavansa päästä ensi viikolla käymään.

 

Naapureiden netin toiminnasta ei ole tarkempaa tietoa, Telian mukaan ei ole tullut valituksia mutta väki on pääasiassa iäkkäämpää = en usko että on yhtä kovassa käytössä kuin omassa taloudessa.

OK. Isännöitsijän tietämys ei tuossa riitä, koska TV-kanavat voivat näkyä hyvin mutta kaapelinetti ei välttämättä toimi. Ihan tyypillinen ongelma. Ikävää, että homma tyssää tekniseen osaamattomuuteen. Nämä palvelut toimivat nimittäin eri taajuuksilla ja lisäksi TV ei vaadi paluuliikennettä toimiakseen. Jos operaattorin CMTS (eli kaapelimodeemien keskuslaite) ei kuule modeemisi lähetettä, tippuu modeemi verkosta. TV toimii jos toimii, lähetettä pusketaan yhdensuuntaisesti käyttäjille.

Olen törmännyt keskusteluissa usein siihen, että kiinteistöön on kytketty kaapeli-TV, mutta syystä tai toisesta homma ei toimi.

 

Verkko rakentuu yleensä kutakuinkin näin:

(Operaattorin CMTS yleensä 1 per kaupunki/seutukunta) --- > kuitukaapeli/koaksiaalikaapeli -→ Kadunvarren jakokaappi, joissa vahvistimia -→ Kerrostalon teletila, jossa talovahvistin, jolla säädetään jokaiseen kerrokseen/asuntoon tehotasot sopiviksi.

voi olla vaihtelua iän mukaan.

 

Talon iästä riippuen kaapeli-tv -verkko voi olla toteutettu ketjutettuna tai tähtiverkkona. Ketjutettu tarkoittaa sitä, että signaali kulkee A-rapun asunto 1 kautta aina Ö-rapun asuntoon 99 ja jos yksikin rasia/liitos tms. siinä välillä on huonolaatuinen tai jollakulla jokin vikaantunut sähkölaite, joka aiheuttaa radiohäiriöitä, tippuvat modeemit satunnaisesti linjoilta.

Paras tilanne on tähtiverkko, eli jokaiseen kerrokseen tai jopa asuntoon tuodaan oma kaapeli, jolloin ketjutettujen yhteyksien (eli toisten asuntojen ja asukkaiden) aiheuttamat häiriöt verkossa vähenevät. Myös vikapaikat vähenevät).

Kerroit, että asunnossasi ei ole ennen ollut käytössä kaapelinettiä. Voi olla, että tuo talovahvistin puskee liian voimakasta signaalia modeemillesi ja se menee siitä sekaisin, tai voi olla että vahvistusta on liian vähän eikä modeemi taas kuule CMTS:aa.

 

Saisitkos modeemin hallinnasta kuvakaappausta verkon signaalitasoista?

Millainen TV-rasia sinulla on? Onko sellainen, jossa on TV ja Radio vai onko lisäksi vielä f-liitin, johon kaapelimodeemin saa suoraan kiinni? Olethan kokeillut toista haaroitinta, jos siis kytket TV-liitäntään ja josta edelleen modeemi ja TV ovat kytkettyinä?  


Meillä taloyhtiössä aikoinaan saneerattiin kaapeli-tv-verkko kun oli modeemien kanssa ongelmia. Alkuperäinen verkko oli vuodelta 1989. Kaikki antennirasiat ja haaroittimet meni vaihtoon. Vaikka tv sattuu näkymään, ei se tarkoita että sisäverkko on kunnossa. Teillä on nyt jokin vanhan liiton jäärä isännöitsijänä, niille pitää joskus sanoa vähän ikävästi. Eikös Telia ollut jo todennut, että vika vaikuttaa olevan sisäverkossa?


Vastaa