Telia Dot 5G - liittymä ja viihde samassa paketissa

  • 30 March 2021
  • 0 kommenttia
  • 10 katselukertaa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

Tämä artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä Telia Finlandin kanssa.

Telia Dot-liittymät ovat uudenlaisia, mobiiliin elämäntyyliin soveltuvia liittymiä. Ne ovat saaneet vaikutteita suurista tilauspalveluista, kuten Spotifysta ja Netflixistä. Asiakaspalvelu, laskutus ja käyttö on tehty mahdollisimman digitaalisiksi. Liittymät on suunniteltu mobiilisisällöistä ilman ylimääräisiä mutkia nauttiville asiakkaille. Uusimpana lisäyksenä jo tutun Telia Dot-liittymän rinnalle on Telia Dot 5G-liittymä, johon kuuluu kiinteästi käyttöoikeus C-More TV- sisältöihin.

Liittymän tilaaminen lähtee monista kilpailijoista poiketen lataamalla mobiililaitteen sovelluskaupasta Telia Dot-sovellus. Sovellus ohjaa vertailemaan jo tutummaksi tulleen käytön mukaan laskutettavan Telia Dot-liittymän ja Telia Dot 5G -liittymän välillä. Pienemmällä datakäytöllä Dot-liittymä voi näet tulla edullisemmaksi kuin tavallinen laskutusliittymä. Telia Dot 5G on hieman perinteisemmän liittymän kaltainen, sillä sen 29.90€ kuukausihintaan rajattomasti mobiilidataa 300 Mbps maksiminopeudella. Nimensä mukaisesti liittymällä on pääsy 5G-verkkoihin. Mutta mitä eroa sitten Telia Dot 5G:llä on verrattuna perinteisiin liittymiin?

 

Telia Dot perustuu mobiilisovelluksen ympärille. Sovelluksen ei tarvitse olla siinä laitteessa, jossa liittymää tullaan käyttämään, vaan se voi olla vapaasti missä tahansa laitteessa. Sovelluksen kautta onnistuu liittymän hallinnointi ja asiakaspalvelu. Telia Dot-laskutus tapahtuu liittymän tilausvaiheessa ilmoitettavalta maksukortilta, joka voi olla niin pankki- kuin luottokortti. Tämä on selkeä yhtymäkohta isoihin tilauspalveluihin, sillä erillistä paperi- tai e-laskua ei ole. Lisäksi mukavana yllätyksenä uusi asiakas saa kaksi viikkoa veloituksetonta peruskäyttöä. Tarkastellaan laskutusta myöhemmin hieman tarkemmin.

 

Itse tilausprosessi on hyvin virtaviivainen. Parin klikkauksen jälkeen sovellus kysyy nimeä sekä henkilötunnusta, jotka myöhemmin tilausprosessissa tarkistetaan vahvalla tunnistautumisella mobiilivarmenteen tai verkkopankkitunnuksien kautta. Telia Dot-liittymän saa joko SIM-kortilla tai eSIM-kortilla, joista jälkimmäinen onnistuu uusimmilla Applen laitteilla. SIM-kortin toimitus oli nopeaa, sillä tilasin liittymän perjantai-iltana ja kirje saapui perille maanantaiaamupäivästä.

 

 

Liittymä toimitetaan kirjekuoressa, josta paljastuu minimalistinen pahvinen kotelo. Kotelo aukeaa tyylikkäästi reunasta vetämällä ja paketista avautuu SIM-kortti sekä SIM-korttipaikan avaaja. SIM-kortti on hetki käyttövalmis. Lopuksi Telia Dot-sovelluksessa tulee klikata ”Sim vaihdettu”-nappia, jonka jälkeen sovellus on käyttövalmis. Jos korttia ei olisi tullutkaan, on uuden kortin tilaaminen mahdollista nappia painamalla.

 

Sim-korttikotelo avattuna. Mukana tulee myös sim-korttipaikan avain. kuva:kiisseli67

Liittymä on paketista otettuna suoraan valmis käyttöön. Liittymä on nyt ollut käytössä joitain päiviä, ja se on toiminut yhtä hyvin kuin minun normaali Telian laskutusliittymä. Pieni eroavaisuus tuotteissa on, sillä Dot-liittymässä ei vielä ole VoLTE/VoWIFI-toiminnallisuutta, mutta se on Telian edustajan mukaan tulossa vielä tämän vuoden aikana. Telia Dot asiakaspalvelu tapahtuu sovelluksen chatin välityksellä. Minulla ei vielä ole tullut tarvetta turvatua asiakaspalveluun, mutta minä tai joku toinen 5G-lähettiläisistä varmasti kertoo mielellään kokemuksistaan asiakaspalvelun kanssa, jos tarvetta yhteydenottoon tulee. 

 

Yhteenveto

 

  • Telia Dot 5G on moderni liittymä mobiilin elämäntyyliin
  • Liittymän hallinnointi tapahtuu näppärästi suoraan puhelimen mobiilisovelluksesta. Sovellus ei tarvitse olla samassa puhelimessa kuin liittymä. Tarvittaessa koko perheen liittymien hallinnointi onnistuu yhdellä laitteella 
  • Liittymän tilaaminen on mutkatonta ja toimitus tapahtuu nopeasti suoraan postilaatikkoon
  • Telia Dot-asiakaspalvelu ei ainakaan vielä palvele 24/7, mutta olen kuullut, että asiakaspalvelun ollessa paikalla kysymyksiin on vastattu ripeästi

 

Heräsikö kysyttävää? Kysy rohkeasti, jos jokin mietityttää!

 

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä.


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa