Skip to main content

Moikka,



 



minulla on ongelmia Telian 5G netin kanssa. Liittymäni on varusteltu tuolla ulkomodeemilla ja tukiaseman näkee ja se noin 200 metrin päässä. Liittymäni ”nopeus” 400 megaa ja tähän aikalailla pääseekin. Vaihtelua on kyllä tosi paljon aina 100-450 välillä. Ping tuolla 30-40 hujakoilla.



 



Ongelma on se, että verkkopelaamisessa tulee ns. mikrolageja aivan jatkuvasti. Pingissä ei tapahdu mitään heilahdusta ainakaan pelin sisäisen näytön mukaan, vaan peli vain nykäisee. Kaikki hahmot warppaavat pätkän eteenpäin ja homma jatkuu. Samalla myös discordissa ääni venyy hetken aikaa. Ongelma pahenee varsinkin jos yhteyttä rasittaa vähänkin enemmän esimerkiksi pyörittämällä Netflixiä toisella laitteella samalla kun pelaa. Olen yrittänyt nyt kolmesti saada asiaan apua Telian tuesta, eikä sieltä tule mitään ratkaisuehdotuksia. Kuittaavat vaan homman olevan heidän päästään ok. Muutin vasta eikä minulla ole koneeni kanssa ikinä ollut vastaavia ongelmia, joten en usko tämän olevan koneen raudasta kiinni ja ongelma esiintyy kaikissa peleissä. After all, ainoa asia, joka muuttui on tuo yhteys..



 



Olen nyt kokeillut asiaa neljällä eri reitittimellä. Telian omalla (Technicolor), Telewellin ja kahdella Asuksen purkilla. Tällä hetkellä ajossa tuliterä on ASUS RT-AX58U, jonka uskoisi pärjäävän sisäreitittimenä tehtävässään. Näin ei kuitenkaan ole. Olen rajoittanut kaistat kaikilta verkossa olevilta laitteilta (QOS), ettei heilahtelujen pitäisi vaikuttaa. Kaikkinensa rajoituksien yhteenlaskettu määrä on 100 m, ja laitteen, jossa ongelmat ilmenevät, rajoitus on 10m/5m. Toisin sanoen ihan murto-osa maksiminopeudesta. Tänään verkolla ei kotonani ollut muuta käyttöä kuin pelaaminen ja silti warppimista tapahtui. 😁>



 



Olen testannut yhteyttä nyt 33 eri skenaariolla ja ongelmat tuntuvat linkittyvän aina siihen, kun verkossa on useampia käyttäjiä edes yhdistyneenä. Tosin satunnaisia lageja löytyy myös vaikka liikennettäkään ei olisi. Jos lyön ulkomodeemista kaapelin suoraan koneeseen, yhteyshäiriöitä on käytännössä mitätön määrä, aivan satunnaisesti. Ja kone on tosiaan jatkuvasti kaapelilla kiinni koneessa, joten wifin yli en ajele. Kaapeleita on vaihdeltu ja testailtu, eikä niilläkään ole vaikutusta.



 



Kokeilin myös lukita ulkomodeemin käyttämään 5g yhteyttä pelkästään. Tämäkään ei tuntunut vaikuttavan nykimiseen.



 



Osaisiko joku neuvoa mistä etsiä vikaa? Onko jotain ehdotuksia mitä tälle voisi tehdä? 🙂> Harmittaa tuo Telian asenne olla tekemättä asialle mitään, vaikka selvästikin ongelma liittyy juuri liittymään/laitteisiin. Samalla harmittaa, että maksoin huonosti toimivasta verkosta 500e kertamaksuna +40 euroa kuukaudessa. Myöskään tukea en ongelmiini saa vaikka useasti olen pyytänyt hyvin perusteellisilla vian kuvauksillakin. Harmittaa todella paljon, että ensin kaupassa lupaillaan ummet ja lammet miten toimii hyvin jne., ja lopputulos on tällainen sekasotku. Haluaisin kyllä kovasti kehua liittymääni, mutta tällaisena tätä ei voi kyllä suositella kenellekään joka vähääkään pelaa FPS pelejä. ☹️ Rauta lueteltuna vielä alla



 



Asus GTX 1060 6 gb



Ryzen 7 3700x 3,6 ghz 8-core



16 gb ramia



Asus tuf gaming x570-PLUS emolevy



SSD kovalevyt jne





Edit SaJoonas: siirretty ketju oikealle alueelle



Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman muokattu

Useamman vuoden ollut kaikenlaisia reititin ja digiboksikomboja. Aina pelittänyt kun junan vessa, paitsi nyt.
Hommasin tämän 5g antennin ja Technicolor DGA4330 reitittimen.
Homma alkoi yhteyden katkomisella kaikiin laitteisiin (1 x ps5, 2 x ps4, digiboksi ja android tv) 
Tv ja digiboksi alkoi pelittämään ihan itsestään, mutta pleikkareista katosi yhteydet useamman kerran päivässä, kun online pelejä pelasi tai katsoi suoratoisto-ohjelmia.
Otin yhteyttä tukeen ja sieltä pyydettiin minun vaihtamaan modeemista kanavaa. En moista tapaa osannut löytää, vaikka ohjeet oli. Mielestäni ne ovat jotkut vanhat. 
Ajattelin laittaa piuhan, koska käsittääkseni silloin ei mitkään kanavapikan vaihdot vaikuta ja sama homma, yhteydet katkesivat.
Kellottelin aikoja ja huomasin niiden katkojen tulevan aikalailla tunnin välein.
testaamalla eri säätöjä modeemissa sain Ps5 toimimaan seuraavin säädöin:
-Laite käyttämään 5GHz taajuutta
-UPnP päälle WAN services sivulta
Ja ehkä tärkein:
DHCP settings sivulta säätää
New start 120
New limit 254
Lease time 12h










Hyvä juttu, toivottavasti havaitsemistasi asetusmuutoksista on myös jollekulle toiselle apua. DHCP-uudistukset aiheuttavat kyllä usein ongelmia. En tiedä, onko laitteiden tapa prosessoida pyyntöjä jotenkin puutteellista vai mistä tuo oikein johtuu.


Vastaa