Ratkaistu

Telian mobiilinetti ja lähtevän sähköpostin palvelin ei toimi

  • 24 April 2023
  • 4 kommenttia
  • 1098 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Eli 20.4.2023 tuli Telialta sähköpostia että lähtevän postin palvelin pitää muuttaa 23.5.2023 mennessä nykyisestä mail.inet.fi palvelimesta smtp.tele.fi

Suoritin kyseisen muutoksen heti käyttämässäni Operan sähköpostiohjelmassa ja lähettelin muutamia testi posteja ja kaikki toimi hyvin. Seuraavana päivänä ei kuitenkaan enää toiminut ja muutin sen takaisin mail.inet.fi palvelimeen ja taas toimi.

Tänään yritin taas vaihtaa palvelinta ja edelleenkään ei toimi.

Onko muilla vastaavaa ongelmaa?

Lähetin jo sinne viestiä mutta kuulemma pitää olla yhteydessä sähköpostiohjelman tuottajaa eli Operaan?

Käytössä on kuitenkin Telian mobiilinetti ja kyllä se lähtevän postin palvelimen pitäisi käsittääkseni toimia ihan ohjeiden mukaan Operankin sähköpostiohjelmassa?

 

----

Muokkaus SonjaMelina: Siirretty oikeaan osioon

icon

Ratkaisu jäseneltä irritus 24 April 2023, 11:00

Katso alkuperäinen viesti

Aihe on suljettu kommenteilta.

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikä sähköpostiosoite sinulla on?

@TeroRe viestin mukaan mail.inet.fi säilyy inet.fi sähköpostin käyttäjillä. Eli jos olet päättänyt jatkaa inet.fi postisi käyttöä sen jälkeen, kun sen ylläpito siirtyy Fjordmailille 23.5.2023, sähköpostipalvelinta ei tarvitse muuttaa.

Mikäli sinulla ei ole inet.fi-sähköpostiosoitetta käytössäsi, niin silloin lähtevän postin palvelin tulee vaihtaa.

Koska smtp.tele.fi ei ole kytketty mihinkään sähköpostitiliin, vaan yleisesti Telian internet-yhteyksiin, olethan kokeillut kääntää Operasta lähtevän postin palvelimelle kirjautumisen pois päältä?

Asetus lienee: Account Properties → Outgoing SMTP server → Authentication → None

Kunniamerkki +1

Mikä sähköpostiosoite sinulla on?

@TeroRe viestin mukaan mail.inet.fi säilyy inet.fi sähköpostin käyttäjillä. Eli jos olet päättänyt jatkaa inet.fi postisi käyttöä sen jälkeen, kun sen ylläpito siirtyy Fjordmailille 23.5.2023, sähköpostipalvelinta ei tarvitse muuttaa.

Mikäli sinulla ei ole inet.fi-sähköpostiosoitetta käytössäsi, niin silloin lähtevän postin palvelin tulee vaihtaa.

Koska smtp.tele.fi ei ole kytketty mihinkään sähköpostitiliin, vaan yleisesti Telian internet-yhteyksiin, olethan kokeillut kääntää Operasta lähtevän postin palvelimelle kirjautumisen pois päältä?

Asetus lienee: Account Properties → Outgoing SMTP server → Authentication → None

Ei ole inet.fi osoitetta käytössä. Todennus on kytketty pois ihan ohjeiden mukaan, mutta postit ei silti lähde mihinkään. Tuolloin kun tuo viesti tuli niin heti kävin vaihtamassa tuon uuden osoitteen ja silloin ensimmäisenä päivänä viestit lähtivät, mutta seuraavan päivän eli 21.4. jälkeen eivät ole lähteneet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ei ole inet.fi osoitetta käytössä.

Selvä. Käyttääkö sähköpostipalvelusi SPF-tietuetta ja ovatko he sallineet postin lähettämisen smtp.tele.fi kautta? Siitä päätellen, ettei postin lähettäminen onnistu, niin käyttää.

Kokeilin smtp.tele.fi kahdella eri lähettäjän osoittella. Muulla kuin inet.fi-osoitteella lähetetyn viestin Gmail luokitteli roskapostiksi. Sen sijaan inet.fi-osoittella lähetetty viesti tuli saman tien läpi.

Ota siis yhteyttä sinne, mistä sähköpostiosoitteesi on hankittu ja kysy, kuinka he haluavat ratkaista ongelman. Mikäli samaa verkkotunnusta käyttävät muutkin asiakkaat, voi olla, etteivät he suostu muuttamaan asetuksia. Silloin joudut vaihtamaan lähtevän postin palvelimeksi sähköpostitarjoajasi antaman palvelimen.

Mikäli sinulla on ikioma verkkotunnus, silloin voit toki itse päättää, mitä postipalvelimia SPF-tietueissa julistat sallituiksi.

Jos SPF eli sender policy framework oli hepreaa, niin tässä pari artikkelia aiheesta:

Kunniamerkki +1

Kokeilin nyt vaihtaa Operan sähköpostiohjelmasta windowsin sähköpostiohjelmalle ja sillä tuntuu nyt tuo uusi palvelin eli smtp.tele.fi toimivan normaalisti ja ainakin testiviestit lähtivät normaalisti eivätkä menneet roskapostikansioon tms.