Samaa mieltä. Itselläni on vielä vanhaa perua käytössä tuo mainitsemasi Tele Finlandin miniliittymä vielä hieman edukkaammin, 3 €/kk. Nyt Telia tarjoaa vuoden ajalle 4,95€/kk S-pakettia, johon ajattelin kyllä päivittää (koska uskon, että parin kuukauden tulee päästä tulee ilmoitus, että käyttämäni liittymä lakkautetaan).
Vuoden päästä on kuitenkin edessä liittymän vaihto, jos ei ole tullut mitään järkevä hintaista liittymää tilalle siihen mennessä. Vuoden päästä liittymän hinta siis pompsahtaa tuonne 12,90 €/kk.
Olisihan tuolla voinut joku välimuoto minuutti/kappale hinnoittelun ja 600/600 paketin välissä olla. Itselläni nykyisin 200/200/rajaton 12,90e/kk, joka täysin riittävä ollut käyttööni. Tokihan tuo on tarjoushinta eikä normaali, kunhan loppuu niin täytyy tutustua sen hetkisiin tarjouksiin. Nyt ei oikein näyttänyt mitään hyvää diiliä olevan itselleni.
Lisäksi telefindin vanhoja liittymiä kk maksu euron, nykyään halvin tuo 9,90e/kk ilmeisesti?
On tapauksia joissa dataa ei tarvita, niin olisi ollut hyvä säilyttää edes Sonera perus liittymän 2,90e/kk hintainen liittymä tarjoomassa.
Kiitos palautteesta koskien hinnoittelua.
Emme halunneet tinkiä edullissakaan liittymissä ominaisuuksista ja jatkossa rahalle saa huomattavasti enemmän vastinetta, verrattuna aikaisempiin liittymätyyppeihimme:
- Liittymät toimivat samaan hintaan EU/ETA maissa. Entisen kotimaan sijasta nyt 31 maata.
- 4G nopeudet ovat käytettävissä yli 30 maassa
- Netin nopeus on huomattavasti nopeampi kuin markkinoiden edullisimmissa liittymissä. Arvioitu maksiminopeus 100 Mbit/s
- Muihin operaattoreihin verrattuna emme peri ulkomaanpuhelumaksuja soitettaessa kotimaasta Pohjolan ja Baltian maihin (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua)
Mikäli tässä vaiheessa ei kuitenkaan halua päivittää nykyistä liittymää Yhteys puhelimeen/Yhteys mukaan-tarjoomaan, voi käyttöä jatkaa huoletta nykyisillä liittymätyypeillä ja ehdoilla.
Uudet liittymämme ovat valmiina tulevaan EU:n lainsäädäntöön niin ominaisuuksiltaan kuin hinnoiltaan.
Kieltääkö tuleva EU-lainsäädäntö myymästä halvempia liittymiä vain kotimaassa matkustaville ?
Kyllä näissä kaikin puolin haiskahtaa rahastus eikä "ominaisuuksien parantaminen" kuten PR kovasti yrittää väittää. Aika käsittämätöntä ettei alle 5GB paketteja enää myydä ja spinnataan tämä kuluttajan eduksi. Rahastuksesta kielii myös tämä uusi yllätyslaskutus kun datapaketti ylitetään, ennen varsin reilusti tippui vaan etanavauhdille ja lisää sai ostaa niin halutessaan, nyt alkaa tulla 1€ tai 2€ pikavoittoja /päivä.
Ei tietysti ongelmaa niin pitkään kuin vanhat liittymät pelaa, tämän jälkeen vaihto sinne missä kuluttajaa kunnioitetaan eniten. (Mikä luultavasti tarkoittaa liittymiä ison kolmikon ulkopuolelta).
Jos ajatellaan myös palveluntarjoajan kannalta ei kannata edes myydä 5Gt dataa järkevällä hinnalla. Toi 10Gt pakettikin on jo järjettömällä hinnalla vs "Rajaton" paketti. Tämä melkein syynä jo ettei oo järkevää myydä mitään Suomessa hyvällä hinnalla. Kuten jo nykyhintaan näkee niin ei tossa mitään järkevää hintaa voi keksiä liittymälle.
Ja jos datamäärän ylittää on puhelimissa jo tunnettu sellainen rajoitus ettet voi ylittää. Tämä samanlainen tapa on ulkomaillakin tai sielä melkeinpä katkeakin yhteydet myös :)
Alle 10€:lla ei Suomessa kannata myydä mitään liittymää kun pelkästään se kustannus myyntitilanteessa ei tuo tuloja (olisipa meillä myyjät sielä Intiassa soittelemassa niin saa palkata orjapalkalla - Suomessa kun pitää maksaa oikeaa palkkaa työntekijälle).
Koska Telia ottanut tämän saman tavan kuluttajapuolelle yrityspuolelta joka ollut aikaisemminkin käytössä niin kannattaa tutustua esimerkiksi puhelimesi ominaisuuteen jossa voit katkaista oma datankäyttösi kun ylität tietyn rajan jos valitset pienen paketin.
---
Kumma juttu: Suomessa valitetaan että paketissa liikaa dataa ja sitten ulkomailla valitetaan että ei saa kuin 3Gt dataa esimerkiksi. Sekin maksaa enemmän kuin Suomessa toi rajaton paketti että kummallista.
Ruotsissa 200 kruunulla eli noin 20€:lla saa 0.5Gt...
Että Suomen hintataso on ihan ok vielä ja edelleenkin. Toki jos ei sitä mobiilidataa halua niin ei ole mutta kaikki ei oo reilua. Virossa näyttäisi olevan puhetta ja tekstareita rajattomasti mutta netttiä sitten rajatusti. Kun meillä toisinpäin...
Kyllä vaan onnistuu halvemmat liittymät esim globetelilta. Jos Soneralle ei pienemmät datapaketit kannata niin sitten kuluttajan kannattaa ostaa sieltä mistä löytyy. Oma puhelin on wifissä 90% ajasta eikä edes nykyinen Soneralle kannattamaton 2GB datapaketti täyty koskaan.
Hassua että moinen kannatti vielä pidemmän aikaa, hyväksyisin ihan hyvin kohtuullisen korotuksen johtuen EU roamingista, mutta en pakotettua datapaketin tuplausta yli kaksinkertaisella hinnalla. Onneksi kuitenki toistaiseksi vielä vanha toimii.
Ja jos datamäärän ylittää on puhelimissa jo tunnettu sellainen rajoitus ettet voi ylittää. Tämä samanlainen tapa on ulkomaillakin tai sielä melkeinpä katkeakin yhteydet myös :)
Koska Telia ottanut tämän saman tavan kuluttajapuolelle yrityspuolelta joka ollut aikaisemminkin käytössä niin kannattaa tutustua esimerkiksi puhelimesi ominaisuuteen jossa voit katkaista oma datankäyttösi kun ylität tietyn rajan jos valitset pienen paketin.
Niin osaan kyllä käyttää puhelinta, mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että tämä uutuus on pelkkää rahastusta kuluttajan kustannuksella, kuluttajalle ei ole tästä mitään etua. Pointti on kritisoida Telian kuluttajanvastaisia valintoja. Mutta no, rehellisesti kuitenkin sanoit että ajattelet asiaa palveluntarjoajan kannalta, luonnollisesti heille paljon kannattavampaa laskuttaa se euro tai pari joka päivä satojen kilotavujen synceistä.
Suomen hintataso on kyllä suht edullinen muuhun Eurooppaan nähden. Mutta onneksi myös Suomesta löytyy Teliaa huomattavasti edullisempia vaihtoehtoja vähäisempään tarpeeseen. Tietysti jos Telia ei näitä asiakkaita kaipaa niin eihän siinä sitten mitään, saattaa vaan samalla muidenkin palvelujen keskittäminen toiseen firmaan tulla kannattavaksi.
@Crowley04 kirjoitti:
Kyllä vaan onnistuu halvemmat liittymät esim globetelilta. Jos Soneralle ei pienemmät datapaketit kannata niin sitten kuluttajan kannattaa ostaa sieltä mistä löytyy. Oma puhelin on wifissä 90% ajasta eikä edes nykyinen Soneralle kannattamaton 2GB datapaketti täyty koskaan.
Hassua että moinen kannatti vielä pidemmän aikaa, hyväksyisin ihan hyvin kohtuullisen korotuksen johtuen EU roamingista, mutta en pakotettua datapaketin tuplausta yli kaksinkertaisella hinnalla. Onneksi kuitenki toistaiseksi vielä vanha toimii.
Ja jos datamäärän ylittää on puhelimissa jo tunnettu sellainen rajoitus ettet voi ylittää. Tämä samanlainen tapa on ulkomaillakin tai sielä melkeinpä katkeakin yhteydet myös :)
Koska Telia ottanut tämän saman tavan kuluttajapuolelle yrityspuolelta joka ollut aikaisemminkin käytössä niin kannattaa tutustua esimerkiksi puhelimesi ominaisuuteen jossa voit katkaista oma datankäyttösi kun ylität tietyn rajan jos valitset pienen paketin.
Niin osaan kyllä käyttää puhelinta, mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että tämä uutuus on pelkkää rahastusta kuluttajan kustannuksella, kuluttajalle ei ole tästä mitään etua. Pointti on kritisoida Telian kuluttajanvastaisia valintoja. Mutta no, rehellisesti kuitenkin sanoit että ajattelet asiaa palveluntarjoajan kannalta, luonnollisesti heille paljon kannattavampaa laskuttaa se euro tai pari joka päivä satojen kilotavujen synceistä.
Suomen hintataso on kyllä suht edullinen muuhun Eurooppaan nähden. Mutta onneksi myös Suomesta löytyy Teliaa huomattavasti edullisempia vaihtoehtoja vähäisempään tarpeeseen. Tietysti jos Telia ei näitä asiakkaita kaipaa niin eihän siinä sitten mitään, saattaa vaan samalla muidenkin palvelujen keskittäminen toiseen firmaan tulla kannattavaksi.
Aivan näin. Pelkälle puheluille Suomessa on kallista koska meillä painottuu kaikki dataliikenteeseen. Mutta juurikin Globetellillä saa puhelinliittymän halvemmalla ja on hyvä olla vähän vaihtelua operaattorien välilläkin. Parempi ettei ole juurikaan samoja liittymiä pelkästään.
Telia tai aikaisemmin Sonerakaan ei yrittänyt olla halpa brändi verrattuna muihin. Varmaan jatkossa Telia yrittää olla Premium brändi eikä halpa brändi.
Muutos samantien nosti aiempia hintoja, myös asiakaspalvelutiskeillä. Tiskillä nuori mies rehellisesti kertoo, että nyt nämä ovat halvempia paketteja tässä alussa, kannattaa päivittää. Paketti, missä on 5000 min puhetta, mikä oli se tärkein asia, kannattaa vaihtaa vähän halvempaan. Siinä on 600 min. puhetta. Toki muutama euro kalliimmalla kannattaa ottaa melkein samanlainen aiemman 5000-paketin kanssa, missä on roaming-etu, mitä en tarvitse (nettiäkään varten) ja toki nopeampi netti, mutta tarvitsinko sitä nytkään? Mutta siis, vain tässä alussa sekin. Lasten käyttöön edulliset paketit ovat nekin selkeästi kalliimpia, mutta onhan, onhan niissä se netti, mitä en tarvinnut...Rajaton netti katoaa? Asiakaspalvelutiskeillä tulee olemaan edullisimmat hinnat jatkossakin, sanoo nuori mies tiskin takaa. Eivät ne tänne sivustolle mennessä juuri muutu. Hän tunnustaa myös, että mitään 15 € rajaton netti-pakettia ei enää tule olemaan.
Asiakaspalvelunumero on muuttumassa, uutta en löydä mistään. Ihan Soneraahan tämä uudella nimellä. Jos hinnat siis nousevat, mikä pitää asiakkuuden Telialla? TeleFinlandin edulliset hinnat ja palvelu yhdessä olivat syy, miksi siellä olin. Elisalla on ollut jo aiemmin kilpailukykyisiä hintoja. Telialla on tietysti hyvät yhteydet.
Käykö niin, että saadaan entinen, pitkien jonojen maksullinen jonotus asiakaspalveluun vähitellen alun jälkeen ja kaikki muutkin Soneran heikkoudet? Sonerahan oli jo ennenkin yhteydessä TeleFinlandin kanssa, ehkä se tarvitsi TeleFinlandin uudistusta, mutta mitä Telia oikeasti nyt edustaa? Ei tule olemaan palveluhenkisyys, jos sitä yritetään markkinoida nostamalla kaikki hinnat.
edit Merja_J: siirretty toiseen samansisältöiseen ketjuun ja muokattu otsikkoa. Alkuperäinen otsikko "TeleFinlandista ja Sonerasta tulee kallis Telia".
Ennen kyllä löytyi myös noita halvempia paketteja, että kyllä tämä "Premium" suuntaus on vähitellen syntynyttä jättämällä halvimmat vaihtoehdot pois valikoimasta (Muilla isoilla toki vastaavaa suuntausta). Edelleen on tällainen liittymä Telialta käytössä ja on varmaan niin pitkään kunnes yrittävät pakottaa "päivitystä".
Mutta tosiaan lompakollaan voi ja pitää äänestää. Ja jos Premiumit pakotetaan päälle, niin Globetelin lisäksi muiden pettyneiden kannattaa katsastaa Moi, löytyy edullista ja pienempää datapakettia ja puhelutkin näköjään edullisemmat. Huvittavana yksityiskohtana paketin ylittävä data, alkava giga 1.5€ kun Telialla alkava kilotavu 1-2€/pv.
Eniten asiassa häiritsee tämä perinteinen PR höpötys jossa kaikki huononnukset ja hinnankorotukset spinnataan asiakkaan eduksi ja luulisi että kannattaisi yrittää kilpailla myös vähemmän dataa/puheluita käyttävien segmentissä. Mutta juu tässäpä tämä palaute ja eipä juuri muuta lisättävää.
Moimobiilissa alkava Gigatavu tarkoittaa että veloittavat seuraavan alkavan gigan ja seuraavan tuon 1.5€:a jne... Eli paketin ylittävästä osasta maksat 1.5€ jokaisesta alkavasta gigatavusta. Gigatavu alkaa ihan bitistä eli gigaan asti saat surffata tolla hinnalla. (Näin ollen minusta Moimobiilin vaihtoehto tuo minusta enemmän laskutusyllätyksiä vs Telian).
Telialla se menee että päiväkohtainen maksuna on se 1-2€ riippuen liittymästä, Suomessa se on rajaton, muualla maailmassa 300Mt/s ja nopeus putoaa sitten 128Kbps/s.
Kumma juttu että pörssiyhtiö ajattelee myös saataviaan... Ei kuulosta hyväntekeväisyydeltä? Onneksi on vaihtoehtoja ja saa aina valita.
Itse odotan kuka perustuu uuden operaattorin joka myisi kuvailemaasi tuotteita. Kun kysyntää näyttäisi olevan niin miksi ei olisi sitten niitä myyjiä?
Jos Datan käyttö on niin vähäistä, että tuo Moin 4GB riittää, vaatii melkoista aivojumppaa että Telian lisädata systeemistä saa paremman. Jos jostain syystä paketti menee täyteen ja haluat myös kuukauden loppuina päivinä lukea lärvikirjaa ja tarkistaa sähköpostia, kumpi on järkevämpää, ostaa kerran 1.5GB dataa vai maksaa euro tai pari joka ikinen päivä? Siinä vaiheessa jos päivässä kulutat enemmän kuin gigan jatkuvalla syötöllä ei datapaketeissa ole muutenkaan järkeä. Mutta usko tai älä, myös tähän pienemmän datan segmenttiin löytyy käyttäjiä.
Ei mitään kummaa siinä että pörssiyhtiö haluaa tehdä voittoa. Kummaa sen sijaan on huononnusten ja hinnankorotusten perustelu kuluttajan etuna. Ja sekä kysyntää että myyjiä vähäisemmälle käytölle on, juurikin mainitut Moi ja Globetel. Ehkä tulevaisuudessa lisääkin. Näiden lisäksi DNA ja Elisa tarjoavat hidasta nettiä halpaan segmenttiin.
Tässä olet toki oikeassa. Riippuen käytöstä. Telialla näytetään suoraan että otappa se suurempi paketti niin tulee säästöä. Onneksi on erilaisia paketteja ja erilaisia operaattoreita niin kyllä se lompakko valitsee oikean.
Ei Suomessa oikein menesty noi virtuaalioperaattorit ja oman verkon rakentaminen aika kallista touhua kun sen peitto pitää olla tietenkin koko Suomen. Katsoo mitä Elisan ja DNA:n siirto on kesään menneessä. Ovat myös poistelleet näitä kyllä myös pois reilusti että varmaan loputkin pois aikanaan.
No nyt ollaan osittain samoilla linjoilla. Ja koko homman pointti onkin että varmasti moni toivoisi että myös Telialta löytyisi jotain sopivampaa tuohon vähäisen käytön segmenttiin. Totta on myöskin että suuntaus kaikilla isoilla operaattoreilla on noiden vähentäminen, mutta toivottavasti eivät häviä kokonaan.
Toki verkkonsa vuokraavat operaattorit ovat aina "uhanalaisena" mutta toistaiseksi tarjoavat hyviä vaihtoehtoja ja toivottavasti painetta kilpailuun myös halvemmissa liittymissä.
Paras tarjous oli joskus TF aikanaan
4.50€ 21mt/3g Rajaton :)
11.90€ 21mt/3g Rajattomat puhelut, multimedia, viestit ja netti
@Ludikka kirjoitti:
Paras tarjous oli joskus TF aikanaan
4.50€ 21mt/3g Rajaton :)
11.90€ 21mt/3g Rajattomat puhelut, multimedia, viestit ja netti
Milloin tämä oli?
Jos oikein aletaan muistelemaan niin ennen wanhaan sai puheaikaa jopa tuhannella markalla (ellei ylikin) ja kylkiäisenä kumiveneitä ja toppatakkeja :)
Niin ne vaan ajat muuttuu (ja hyvä niin, IMO).
@TeroRe kirjoitti:
@Ludikka kirjoitti:
Paras tarjous oli joskus TF aikanaan
4.50€ 21mt/3g Rajaton :)
11.90€ 21mt/3g Rajattomat puhelut, multimedia, viestit ja netti
Milloin tämä oli?
Jos oikein aletaan muistelemaan niin ennen wanhaan sai puheaikaa jopa tuhannella markalla (ellei ylikin) ja kylkiäisenä kumiveneitä ja toppatakkeja :)
Niin ne vaan ajat muuttuu (ja hyvä niin, IMO).
Oliko peräti untuvatakki Expertin logolla ??
Saattoi olla. Muistan myös kun kylkiäisenä oli myös sykemittareita ja mitä vielä :)
En siis tarkoita missään nimessä väheksyä kommentteja ja mielipiteitä vaan ennemminkin ehkä vain alleviivata kuinka edelleen nuori teleala muuttuu ja kehittyy ajan myötä :)
@Crowley04 kirjoitti:
Ennen kyllä löytyi myös noita halvempia paketteja, että kyllä tämä "Premium" suuntaus on vähitellen syntynyttä jättämällä halvimmat vaihtoehdot pois valikoimasta (Muilla isoilla toki vastaavaa suuntausta). Edelleen on tällainen liittymä Telialta käytössä ja on varmaan niin pitkään kunnes yrittävät pakottaa "päivitystä".
Kaikilla kolmella suurellahan on linjana nykyään se, että yritetään myydä sellaista n. 20-30 eur/kk liittymää ihan jokaiselle asiakkaalle. Jos tarvitset pari tuntia puhetta ja pari gigaa dataa kuukaudessa, maksat siitä sen pari kymppiä, jos lätiset 40 tuntia ja poltat 200 Gt kuussa dataa maksat kolme kymppiä.
Syy tähän on se, että suomessa on totuttu "liian hyvään". Ne käyttäjät jotka polttavat tuon 200 Gt kuussa eivät omilla kk-maksuillaan kata aiheuttamiaan kustannuksia, joten vähemmän käyttävien palveluita on pakko veloittaa enemmän jotta heiltä saadaan rahaa peittämään myös hevijuusereiden kulut. Suomalaiset totutettiin dajattomiin datapaketteihin ja nyt niistä on vähän hankala päästä enää pois. Sonerahan sitä yritti, mutta imagotappioiden takia kai veti käsijarrun päälle ja toi "Sopiva+" liittymät myyntiin rajattomalla datalla ja alkoi niitä ensisijaisesti mainostamaankin. Yksi jos yrittää tuoda rajoituksia markkinoille, saavat kaksi muuta siitä hyvän markkinointikampanjan itselleen...
Osaltaan operaattorit ovat kaivaneet itselleen kuoppaa hidastelemalla kuidun rakentamista ja kerimällä kupareita pois osalta alueilta. Monella alueella 3G/4G verkko on ainoa järkevän nopeuksinen ja hintainen nettiliittymä, mikä taas osaltaan lisää kuormitusta verkossa ja aiheuttaa hinnankorotuspaineita. Tämä kehitys myös ruokkii luurin oman datan käyttämistä kodin wlanin sijasta, jos puhelimella saa paremmat nopeudet kuin kiinteällä adsl:llä.
Voittajiahan tässä kehityksessä ovat lähinnä paljon käyttävät, joiden liittymien hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ja maksajan rooliin joutuvat pien- ja kohtuukäyttäjät jotka maksavat korkeampia kk-maksuja subventoidakseen suurempien pakettien hintoja.
@kjns kirjoitti:
@Crowley04 kirjoitti:
Ennen kyllä löytyi myös noita halvempia paketteja, että kyllä tämä "Premium" suuntaus on vähitellen syntynyttä jättämällä halvimmat vaihtoehdot pois valikoimasta (Muilla isoilla toki vastaavaa suuntausta). Edelleen on tällainen liittymä Telialta käytössä ja on varmaan niin pitkään kunnes yrittävät pakottaa "päivitystä".
Kaikilla kolmella suurellahan on linjana nykyään se, että yritetään myydä sellaista n. 20-30 eur/kk liittymää ihan jokaiselle asiakkaalle. Jos tarvitset pari tuntia puhetta ja pari gigaa dataa kuukaudessa, maksat siitä sen pari kymppiä, jos lätiset 40 tuntia ja poltat 200 Gt kuussa dataa maksat kolme kymppiä.
Syy tähän on se, että suomessa on totuttu "liian hyvään". Ne käyttäjät jotka polttavat tuon 200 Gt kuussa eivät omilla kk-maksuillaan kata aiheuttamiaan kustannuksia, joten vähemmän käyttävien palveluita on pakko veloittaa enemmän jotta heiltä saadaan rahaa peittämään myös hevijuusereiden kulut. Suomalaiset totutettiin dajattomiin datapaketteihin ja nyt niistä on vähän hankala päästä enää pois. Sonerahan sitä yritti, mutta imagotappioiden takia kai veti käsijarrun päälle ja toi "Sopiva+" liittymät myyntiin rajattomalla datalla ja alkoi niitä ensisijaisesti mainostamaankin. Yksi jos yrittää tuoda rajoituksia markkinoille, saavat kaksi muuta siitä hyvän markkinointikampanjan itselleen...
Osaltaan operaattorit ovat kaivaneet itselleen kuoppaa hidastelemalla kuidun rakentamista ja kerimällä kupareita pois osalta alueilta. Monella alueella 3G/4G verkko on ainoa järkevän nopeuksinen ja hintainen nettiliittymä, mikä taas osaltaan lisää kuormitusta verkossa ja aiheuttaa hinnankorotuspaineita. Tämä kehitys myös ruokkii luurin oman datan käyttämistä kodin wlanin sijasta, jos puhelimella saa paremmat nopeudet kuin kiinteällä adsl:llä.
Voittajiahan tässä kehityksessä ovat lähinnä paljon käyttävät, joiden liittymien hinnat ovat vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ja maksajan rooliin joutuvat pien- ja kohtuukäyttäjät jotka maksavat korkeampia kk-maksuja subventoidakseen suurempien pakettien hintoja.
Taas vähän väärin syyttää operaattoria kuidun rakentamisesta. Sitä että Suomessa sitä eivät tee sähköyhtiöt kuten ulkomailla esimerkiksi Ruotsissa. Tokihan 4G:n alhainen hinta on estänyt useinkin valokuidun rakentamista kun se riitätä monelle perustalliaiselle.
Mutta tässä kaveri ilmeisesti pärjää koko kuukauden 4Gt joten miksi maksaisi kuidusta 40€/kk varsinkaan kun valitusta tulee jo mobiililiittymästä Se että valokuidun avausmaksu pidetään korkeana on siinä että pelätään ettei saada koskaan saataviaan takaisin kun tämä maksuvaikeuskin ilmestynyt Suomen maahan aika kovaa tahtia.
Miksi sitä kuparia ei kannata kalliiden sähkötolpissa pitää kun senkin varmaan vuokrattu sähköyhtiöltä joka vie sähköt maanalle. Taas sitten käy ettei sähköyhtiöt halukkaita vetämään kuitua maahan kuten Ruotsissa nämä tekevät. Tässä käy sitten niin ettei operaattorit innostu sinne sähköyhtiön kanssa kuoppaan ja orjaksi joten lopputulos on ettei kuitua. Lisäksi tämäkin kuitu on operaattorin velkaa ja eipä sielä oo kuin muutama talliainen joka sen kuidun ostaisi varmaan kotiin koska lopuille kelpaa operaattorille halvempi 4G silti. Mobiiliverkko on operaattorille halvempi reilusti silti vaikka datamäärä kasvaa koska kaapelointityöt vähenee.
Voittajana toki on se suuri datankäyttö lauma tosiaan ketä hyödyntää verkkoa. Toisaalta operaattorin on ihan turha pitää omaa verkkoaan vajaakulutuksessa eli se sama se kuluttaako verkon loppuun vai pitää sen tyhjillään. Yhtä paljon se maksaa niin miksi ei tollaisia kunnon paketteja jossa käyttäjä saa vetää sillä kiinteällä summalla kun sielunsa vetää? Ja silti saadaan rahaa kassaan vai se että käyttäjillä pienet paketit ja sitten ei tuu kassaan tarpeeksi rahaa. Kuitenkin sama työ on käytätkö sen 100Gt vai 10Gt verkossa sinänsä. Työ on se joka maksaa, ei se datansiirto tai laitteet oikeastaan koska ne on jaettua.
@olkitu kirjoitti:
Näin ollen minusta Moimobiilin vaihtoehto tuo minusta enemmän laskutusyllätyksiä vs Telian
Minusta taas Telian veloitustapa on vaarallisempi kuin Moin. Sanotaan esimerkiksi, että Microsoft tekee kuprun ja lataa odottamattasi kolme ja puoli gigaa ylimääräistä dataa. Oma käyttösi on lähellä siirtorajaa, joten kupru aiheuttaa ylityksen.
Moilla tämä moka tulee maksamaan 6 € extraa.
Telialla moka voi maksaa jopa 62 € extraa, jos se tapahtuu laskutuskauden ensimmäisenä päivänä.
Telialla ei auta, vaikka koko loppukuun yrittäisit käyttää dataa säästeliäästi. Ainoa tapa säästyä ylisuurelta laskulta on kääntää päätelaite pois päältä tai vähintään lentokonetilaan heti kuprun huomattuaan.
Moilla voit 6 € yllätyksen jälkeen jatkaa edelleen kevyttä käyttöä, esimerkiksi tarkistaa bussiaikataulut, ilman että tilanne pahenee enää 6 € enemmäksi. Toki jos kuprun jälkeen vielä katsoo muutamat videot päälle, kupru kasvaa kasvamistaan.
Molemmissa veloitusmalleissa ongelmana on se, etteivät normaalikäyttäjät seuraa tiedonsiirron määriään. Parempi olisi, että liittymä on turvallinen eikä sillä voi tehdä tiedostamatta yllätyslaskua. Sopiva- ja Liikkuva Netti Etu-liittymäthän toimivat juuri näin.
@PeteLi kirjoitti:
Uudet liittymämme ovat valmiina tulevaan EU:n lainsäädäntöön niin ominaisuuksiltaan kuin hinnoiltaan.
Asia erikseen sitten kokonaan oliko tämä EU roaming lainsäädäntö sitten hyvä vai huono asia. Hyvä niille jotka usein matkustavat, mutta sitten ne jotka kerran vuodessa käyvät viikon pariisissa vuosilomallaan maksavat näiden liikemiesten datat. Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa, jos erikseen kuitenkin infotaan että on saatavilla liittymä jossa se ei erikseen maksa? En ole sen enempää tutustunut lainsäädäntöön, joten voin olla väärässäkin.
Ja vaikuttaisiko tuo sitten hinnoitteluun kuitenkaan enään, suurin osa varmaan sen kotimaan paketin kuitenkin ottaisi ja näin ne kalliimmat EU liittymät jäisi pölyä keräämään hyllyyn, joten vähemmän tuloja operaattorille..
@irritus kirjoitti:
@olkitu kirjoitti:
Näin ollen minusta Moimobiilin vaihtoehto tuo minusta enemmän laskutusyllätyksiä vs Telian
Minusta taas Telian veloitustapa on vaarallisempi kuin Moin. Sanotaan esimerkiksi, että Microsoft tekee kuprun ja lataa odottamattasi kolme ja puoli gigaa ylimääräistä dataa. Oma käyttösi on lähellä siirtorajaa, joten kupru aiheuttaa ylityksen.
Moilla tämä moka tulee maksamaan 6 € extraa.
Telialla moka voi maksaa jopa 62 € extraa, jos se tapahtuu laskutuskauden ensimmäisenä päivänä.
Telialla ei auta, vaikka koko loppukuun yrittäisit käyttää dataa säästeliäästi. Ainoa tapa säästyä ylisuurelta laskulta on kääntää päätelaite pois päältä tai vähintään lentokonetilaan heti kuprun huomattuaan.
Moilla voit 6 € yllätyksen jälkeen jatkaa edelleen kevyttä käyttöä, esimerkiksi tarkistaa bussiaikataulut, ilman että tilanne pahenee enää 6 € enemmäksi. Toki jos kuprun jälkeen vielä katsoo muutamat videot päälle, kupru kasvaa kasvamistaan.
Molemmissa veloitusmalleissa ongelmana on se, etteivät normaalikäyttäjät seuraa tiedonsiirron määriään. Parempi olisi, että liittymä on turvallinen eikä sillä voi tehdä tiedostamatta yllätyslaskua. Sopiva- ja Liikkuva Netti Etu-liittymäthän toimivat juuri näin.
Ainoa vika näissä tosiaan on toi automaattinen päiväveloitus jonka kyllä allekirjoitan siitä että ihmiset saavat siitä yllätyslaskun kyllä. Että tosin kannattaisin että ilmoitettaisiin ja sovelluksella saisi helposti tilattua lisäpaketteja tolla hinnalla.
@tilasto kirjoitti:
@PeteLi kirjoitti:
Uudet liittymämme ovat valmiina tulevaan EU:n lainsäädäntöön niin ominaisuuksiltaan kuin hinnoiltaan.
Asia erikseen sitten kokonaan oliko tämä EU roaming lainsäädäntö sitten hyvä vai huono asia. Hyvä niille jotka usein matkustavat, mutta sitten ne jotka kerran vuodessa käyvät viikon pariisissa vuosilomallaan maksavat näiden liikemiesten datat. Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa, jos erikseen kuitenkin infotaan että on saatavilla liittymä jossa se ei erikseen maksa? En ole sen enempää tutustunut lainsäädäntöön, joten voin olla väärässäkin.
Ja vaikuttaisiko tuo sitten hinnoitteluun kuitenkaan enään, suurin osa varmaan sen kotimaan paketin kuitenkin ottaisi ja näin ne kalliimmat EU liittymät jäisi pölyä keräämään hyllyyn, joten vähemmän tuloja operaattorille..
Vaikka perustaa yrityksen jolla ei ole ulkomaan operaattorien kanssa sopparia mutta kuka tälläisen ostaisi kun ei pääse ulkomailla nettiin eikä soittamaan :)
Eikai mikään tosiaan estä tuomasta markkinoille liittymää joka sisältää dataa vain kotimaassa
En usko, että mitään estettä olisi.
Iso-Britanniassahan on suorastaan tavallista, että uusi asiakas ei saa liittymäänsä verkkovierailua lainkaan.
Tämä ei tosin johdu dataroamingin hinnoittelusta, vaan siitä, että Britanniassa ei ole samankaltaisia keskitettyjä luottotietorekistereitä kuten Suomessa.