Skip to main content

Muutama viikko sitten asennettu 5G "kiinteä" laajakaista. Ongelmana se, että nettiyhteys menee lepotilaan, kun PCtä ei käytetä. Eli selainta avattaessa ilmoittaa ettei verkkoyhteyttä ja siitä 30-60s kuluttua verkkoyhteys avautuu. Mistähän voisi olla kysymys? Samoin olen pettynyt nopeuteen, äsken mitattuna 93M…

 

----

Muokkaus Sakumik: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.

Muutama viikko sitten asennettu 5G "kiinteä" laajakaista. Ongelmana se, että nettiyhteys menee lepotilaan, kun PCtä ei käytetä. Eli selainta avattaessa ilmoittaa ettei verkkoyhteyttä ja siitä 30-60s kuluttua verkkoyhteys avautuu. Mistähän voisi olla kysymys? Samoin olen pettynyt nopeuteen, äsken mitattuna 93M...

Veikkaisin , että jokin virransäästöön vaikuttava asetus on päällä modeemissa.

Itselläni ei tuollaista 5G-nettiä ole ja minulla on modeemin perässä reititin , jossa on asetus “Keep Alive”. Reititin lähettelle ping-viestejä valitsemalleni palvelimelle ja näin pitää linjan käynnissä , vaikka reitittimen perässä olevat laitteet eivät ole päällä.

Mikäli modeemin asetuksilla et ongelmaa saa ratkaistua , niin sitten pitäisi sisäverkossasi olla jokin laite , joka ei sammu ja pitää pientä liikennettä yllä koko ajan.

 


Vaikuttaa juurikin tietokoneen verkkokortin joltain virransäästö ominaisuudelta tuo "ei verkkoyhteyttä". Ainakaan ZTE 7010 ja Telian liittymän kanssa en ole tuollaista havainnut modeeminpäästä.

Oliko langallisesti mitattu tuo 93 megaa, se taas vähän viittaisi 100 megaseen kättelyyn laitteiden välillä. Tarkista että se on giganen ja vermeet sen mukaisia (verkkokortti/reititin/johdot, ym).

Tai Langattomasti jos 2.4GHz taajuus käytössä, niin sillä ei paljon yli tuota 100 megaa taas saakkaan.


@JJJku  kiitos neuvostasi. Tsekkasin kaapelin ja se oli todellakin cat5 eli siinä syy. Ihmettelenpä kuinka Telia asentaja sitten sellaisen laittoi…

 

--

Muokkaus katjane: pingattu käyttäjä


@JJJku  kiitos neuvostasi. Tsekkasin kaapelin ja se oli todellakin cat5 eli siinä syy. Ihmettelenpä kuinka Telia asentaja sitten sellaisen laittoi…

 

--

Muokkaus katjane: pingattu käyttäjä

Tiedustelimme cat5e-kaapelin käytöstä asiasta tietävältä taholta, ja saimme tähän selvennystä: Laitteiden mukana toimitettavat kaapelit mahdollistavat 1000M nopeudet. Asennustilanteessa on voitu käyttää myös asentajan toimittamia kaapeleita, mikäli on tarvittu pidempiä kaapeleita.

Kiinteä 5G -yhteyden ulkoyksiköstä huoneistoon sisälle menevä kaapeli on cat5e. Kyseinen kaapeli antaa ulkoyksikölle virransyötön ja toimii 1000M nopeuteen asti.


Nyt kaapelin vaihdon jälkeen, cat6, nopeus on luvatun mukainen ja hyvä.  Ongelma edelleen tuo nettiyhteyden “lepotilaan” meno, kun konetta ei käytetä vähään aikaan???


Nyt kaapelin vaihdon jälkeen, cat6, nopeus on luvatun mukainen ja hyvä.  Ongelma edelleen tuo nettiyhteyden “lepotilaan” meno, kun konetta ei käytetä vähään aikaan???

Onko käytössä Windows -käyttöjärjestelmä? Sen laiteasetuksista voisi tarkistaa, onko verkkokortin asetuksissa/ominaisuuksissa olemassa vaihtoehto, ettei se asetu lepotilaan/virransäästötilaan? Silloin ei tarvisi koko koneen lepotilaa ottaa pois käytöstä.

Jos haluat henkilökohtaista apua omien laitteiden asetuksien kanssa, Telia Helppi auttaa mielellään vaikkapa etäyhteyden avulla.


Hei,

 

Sain Teidän tuesta viestin, jossa neuvottiin seuraavat toimet verkkokortin asetuksille:

  1. Navigate to Device Manager > Network adapters.
  2. Right-click on your Ethernet connection and click Properties.
  3. Click the Advanced tab.
  4. Under Property, scroll down and select Wake on magic packet.
  5. Set the value to Enabled.
  6. Click OK.

Sekä

  1. Navigate to Device Manager > Network adapters.
  2. Right-click on your Ethernet connection and click Properties.
  3. Click the Advanced tab.
  4. Under Property, scroll down and look for Save power when system... or Energy Efficient Ethernet options.
  5. If you see both or any of the two options, please set the Value to Disabled.
  6. Click OK.

Mutta nämäkään eivät auttaneet.  Nettiyhteys menee edelleen “lepotilaan”.

Osaisitko neuvoa vaikuttaisiko asiaan sitten verkkosovittimen asetukset virranhallinnasta,

nyt ruksi näissä molemmissa: “salli tietokoneen säästää virtaa sammuttamalla tämä laite” ja “salli tämän laitteen aktivoida tietokone” ja sen aliosassa “Salli vain Magic-paketin aktivoida tietokone” ei ruksia?


nyt ruksi näissä molemmissa: “salli tietokoneen säästää virtaa sammuttamalla tämä laite” ja “salli tämän laitteen aktivoida tietokone” ja sen aliosassa “Salli vain Magic-paketin aktivoida tietokone” ei ruksia?

Risto

Jos kokeilet ottaa ruksin pois “Salli tietokoneen säästää virtaa sammuttamalla tämä laite” kohdasta ja tallennat asetukset sekä käynnistät vielä koneen uudelleen, toistuuko ongelma sen jälkeen? Ja voisi käynnistyksen jälkeen tarkistaa, että eihän asetukset nollaannu jostain syystä, eli ruksi palaisikin päälle.


Hei,

 

Ja kiitos neuvoista. Tein ohjeesi mukaan, mutta edelleenkin nettiyhteys nukkuu hetken.

Käynnistin uudelleen muutosten jälkeen 5G ulkoyksikön, modeemin ja pöytäkoneeni. Asetukset olivat säilyneet kyllä.  Vieläkö osaisit neuvoa olisiko jotain tehtävissä? Viive nettiyhteydessähän ei ole pitkä, mutta kun on tottunut siihen, että se on aina/heti käytettävissä, niin asia häiritsee käyttöä.  Nyt 5Ghen vaihdetun liittymän (kiinteä) kanssa ei ollut tällaisia ongelmia ja pöytäkone täysin sama.


Hei,

 

Ja kiitos neuvoista. Tein ohjeesi mukaan, mutta edelleenkin nettiyhteys nukkuu hetken.

Käynnistin uudelleen muutosten jälkeen 5G ulkoyksikön, modeemin ja pöytäkoneeni. Asetukset olivat säilyneet kyllä.  Vieläkö osaisit neuvoa olisiko jotain tehtävissä? Viive nettiyhteydessähän ei ole pitkä, mutta kun on tottunut siihen, että se on aina/heti käytettävissä, niin asia häiritsee käyttöä.  Nyt 5Ghen vaihdetun liittymän (kiinteä) kanssa ei ollut tällaisia ongelmia ja pöytäkone täysin sama.

Semmoinen varmistus vielä, että tapahtuuko tämä yhteyden nukahtaminen kaikilla laitteilla, jotka modeemiin ovat yhdistettynä vai ainoastaan pöytäkoneella? Vaikuttaisi, että kone jotenkin tulkitsisi yhteyttä eri tavalla kuin aiemmin käytössä olevaa.


Hei, ainoastaan tämä pöytäkone kaapelilla modeemissa kiinni. Muut wifin kautta  eikä viivettä.

 

--

Muokkaus SonjaMelina: poistettu allekirjoitus. Voit halutessasi luoda oman allekirjoituksen profiiliasetuksistasi. 


Hei, ainoastaan tämä pöytäkone kaapelilla modeemissa kiinni. Muut wifin kautta  eikä viivettä.

 

Okei! Jos muissa laitteissa yhteydessä ei viivettä ole, ongelmaa voisi alkaa ratkomaan joko kokeilemalla toista verkkopiuhaa tai testata toista LAN-porttia modeemissa. Helppiin ilmeisesti olit ehtinyt jo olla koneen asetuksista yhteydessä. 


Hei,

Kaapeli on jo kerran vaihdettu (nyt cat6). Samoin toista LAN-porttiakin kokeiltu. Ei muutosta.

 

 

__

Muokkaus AaTanja: poistettu allekirjoitus. Voit halutessasi luoda oman allekirjoituksen profiiliasetuksistasi. 


Mikä vehje tässä oli reitittimenä? 

Noista kaapeleista, niin Cat5 on 100 megaa

Cat5e ja Cat6 on 1000, paitsi jos on sopivasti poikki yksi johdin, nekin tippuu 100 megasiksi (ellei ole poikki "tärkeä" johdon jolloin bitti ei liiku)


Hei, reititin on Telia X2.

 

 

__

Muokkaus AaTanja: poistettu allekirjoitus. Voit halutessasi luoda oman allekirjoituksen profiiliasetuksistasi. 


Käyn läpi keskusteluita, joissa on kysymys ja joihin olisi hyvä löytää ratkaisu.

 

Nyt kaapelin vaihdon jälkeen, cat6, nopeus on luvatun mukainen ja hyvä.  Ongelma edelleen tuo nettiyhteyden “lepotilaan” meno, kun konetta ei käytetä vähään aikaan???

Hei, reititin on Telia X2.

Onko asia edelleen auki, oletko kenties löytänyt ratkaisua?