Hei @Ailet00 ja lämpimästi tervetuloa Telia Yhteisöön.
Kuulostaisi ongelmankuvauksen perusteella vika johtuvan nyt kahdesta asiasta.
Ensimmäinen syy on 4G-verkkoomme ajettu päivitys. Päivityksen jälkeen osaan vanhemmista tikuista/4G-reitittimistä lakkaa 4G-yhteydet toimimasta ellei laitteeseen ole asennettu uusinta ohjelmistoversiota. Meiltä ostettuihin laitteisiin päivitys on jakelussa.
Toinen syy ilmeisesti on se että laitteenne ohjelmisto ei nyt ole ajantasalla. Asiakastuki sivustolta löydät laitteen mallin/model mukaisen ohjeen päivitykseen. Ota huomioon ettei päivitystä ole välttämättä tarjolla mikäli laite on muualta kuin meiltä hankittu.
Voi kun tuo olisikin noin, MUTTA KUN EI OLE. Mokkulassa, joka ON ostettu Teliata, on uusin ohjelmama, tarkkastettu itse ja telian ihmisen toimesta. ELI ANTAMASI SELITYS EI OLE MINKÄÄNLAINEN VASTAUS. TÄSSÄ TUNTEE TULLEENSA HUIJATUKSI!!
Ei toimi ja maksu kyllä menee 4G-liittymästä. Vastaus on vain, että voi, voi... tyhmä asiakas, lakkaa valittamasta.
Suosittelen olemaan yhteydessä meidän chatissa, jotta liittymän tiedot saadaan auki ja nähdään liittymän käyttäytymisestä enemmän, esim. missä verkossa se on ollut yhteydessä. Lisäksi suosittelen vielä kertaalleen tarkistamaan päivityksen, eri selaimellakin, koska ongelma viittaa edelleen päivityksen puuttumiseen. Mikä on mokkulasi merkki ja malli?
Mokkula on HUAWEI E5377Ts-32.
Mikähän se ihmeellinen selain on, jos itse kokeilemillani + Telian henkilöiden kokeilemilla (viimeksi eilen Telian toimipisteessä) vastaus on sama, että laitteessa on viimeisin ohjelma?
Olen yrittänyt selvittää tätä ongelmaa jo syyskuun alusta lähtien, milloin chatissa milloin ns. telian palveulpisteessä. Chatissa päädytään aina siihen, että minun pitäisi maksaa edelleen lisää minimissään 30 euroa siitä, että puhun jonkun kanssa ....(en enää maksa selaisesta, mistä olen jo maksanut ja tuote ei vastaa laskutettua tuotetta. Liike-elämässä tällaisella toiminnalla on oma termi.) ja vastaukest ovat aivan yhtä tyhjän kanssa ...
Kaksi kuuautta on kulunut ja ... ongelma ei ole ratkennut. En pysty istumaan koko aikaa odottamassa chatissa tai hypätä kysmässä ....ehkä toimivaa ratkaisua.
Hyvä kun tarkensit mistä laitteesta on kyse. Tämän laitteen päivitys tosiaan tehdään laitteen näytön valikon kautta, ei selaimen kautta.
Jos laitteessa ei päivitystä ole tarjolla niin silloin meidän tulee luottaa, että laitteen ohjelmisto on ajantasalla.
Sanoit aiemmassa viestissäsi että yhteys toimii 4G-verkon kautta muualla. Tämän tilanteen korjaus/tutkinta seuraavana edellyttää häiriöilmoituksen jättämistä meille, jotta verkon asiantuntijamme voi osoitteesi tukiaseman toimintaa tarkistella. Onko taloudessa toisissa laitteissa Telian liittymiä? Toimiiko niissäkään 4G-verkon kautta yhteys osoitteessa?
Häiriöilmoituksen voit meille jättää helpoiten chattimme kautta.
Ensimmäinen häiriöilmoitus on tehty syyskuussa Telian palvelu(?)pisteessä . Sen ifentifiontitieoja minulla ei enää ole. Tuo toinen on INCTSF001934731, kirjattu 16.10.2019.
Kuinkahan monta näitä tarvitaan, jotta jotain tapahtuu ?
Puhelimessa 4G verkko toimii, mutta on todella pitkiä aikoja, jolloin puhelimessakin on vain 3G.
Saakohan tähän koskaan muuta ratkaisua kuin on annettu ymmärtää, että 'asias on tyhmä, kun ei tyydy selityksiin, tomivuudesta viis'?
Häiriöilmoituksen käsittely on vielä kesken, kun selvityksen kannalta tarvitaan sinulta lisätietoja, josta on lähetetty myös sähköposti sinulle. Tarkistathan siis sähköpostisi ja ilmoita tarvittavat tiedot kyseiseen sähköpostiin vastaamalla.
Täältä en voi lisätä tietoja, koska en voi tunnistaa sinua, enkän näin vaikuttamaan häiriöilmoitukseen. Jos sinulta ei löydy sähköpostia, niin voit kysyä kysymykset ja vastata niihin meidän chatin kautta, kun kirjaudut sisään ja ilmoitat tuon häiriöilmoituksen tunnisteen, INCTSF-
Olisihan se kiva saada se sähköposti, jotta voisi vastata. Ei vain ole näkynyt. Osaan kyllä käyttää sähköpostia, vaikka taas tunnutaan syyllistettävän asiakasta. Ei ole tullut postia. Milloin se on lähetetty????
Ei eilen näkynyt paikallisen Telian henkilölle, että mitään olisi tapahtunt. Luulisi tietoliikenneammattilaisten osaavan kätyttää noita viestimiä; puhelin, tekstiviesti ja sähköposti. Tiedot kyllä löytyivät noiden ilmoitusten takaa.
Kaksi kuukautta....
@Ailet00@ kirjoitti:
Olisihan se kiva saada se sähköposti, jotta voisi vastata. Ei vain ole näkynyt. Osaan kyllä käyttää sähköpostia, vaikka taas tunnutaan syyllistettävän asiakasta. Ei ole tullut postia. Milloin se on lähetetty????
Ei eilen näkynyt paikallisen Telian henkilölle, että mitään olisi tapahtunt. Luulisi tietoliikenneammattilaisten osaavan kätyttää noita viestimiä; puhelin, tekstiviesti ja sähköposti. Tiedot kyllä löytyivät noiden ilmoitusten takaa.
Kaksi kuukautta....
Ottaisitko yhteyttä meihin niin päästään katsomaan tilannetta tarkemmin.
Otin yhteyttä chatin kautta ja kysyin tilannetta kuten neuvottin, mutta enpä saanut vatausta. En siis tullut hullua hurskaanmaksi, vain entistä turhatuneemmaksi ja vihaisemmaksi. Sama vaha loru ja kaikki samat kyselyt, joihon vastauket on jo annettu lukemattomia kertoja; mokkula osopaikasta, ohjemaversiosta ja sen päivityksestä, jne. Ei mitään sellaista tietoa, jota olisi puuttunut. Aivan kuin tuolla väsytystavalla asia ratkeaisi. Ei todellakaan ratkea.
Enkä saanut minkäänlaista vastausta chatilla esttämääni kysymykseen tuon ilmoituksen tilanteesta. Eikä sitä sähköpostia löytynyt, jossa lisätietoja kysytään. Sii ei sitä ole koskaan lähetettykään.
Joten olen todella turhautunt. Ilmeisesti tämä on Telian tapa hoitaa asioita! Kyllä asiakas väsyy tuollaiseen ja vaihtaa operaattoria.... Tässä on maksettu jo kaksi kuukautta turhasta.
@Ailet00@ kirjoitti:
Otin yhteyttä chatin kautta ja kysyin tilannetta kuten neuvottin, mutta enpä saanut vatausta. En siis tullut hullua hurskaanmaksi, vain entistä turhatuneemmaksi ja vihaisemmaksi. Sama vaha loru ja kaikki samat kyselyt, joihon vastauket on jo annettu lukemattomia kertoja; mokkula osopaikasta, ohjemaversiosta ja sen päivityksestä, jne. Ei mitään sellaista tietoa, jota olisi puuttunut. Aivan kuin tuolla väsytystavalla asia ratkeaisi. Ei todellakaan ratkea.
Enkä saanut minkäänlaista vastausta chatilla esttämääni kysymykseen tuon ilmoituksen tilanteesta. Eikä sitä sähköpostia löytynyt, jossa lisätietoja kysytään. Sii ei sitä ole koskaan lähetettykään.
Joten olen todella turhautunt. Ilmeisesti tämä on Telian tapa hoitaa asioita! Kyllä asiakas väsyy tuollaiseen ja vaihtaa operaattoria.... Tässä on maksettu jo kaksi kuukautta turhasta.
Yhdistettiinkö sinut häiriöilmoituksiin asti? Sitä kautta pääsemme katsomaan tarkemmin tuota tilannetta. Häiriöilmoitusten kautta pääsemme katsomaan tarkempia tietoja tuolla kertomallasi vikailmoitusnumerolla. Pyytäisin vielä ottamaan yhteyttä, että saamme selviteltyä asian. Voit kertoa heti chatin alussa, että haluat keskustella häiriöilmoitusten kanssa.
Enpä kyllä tiedä, missä on vika tai mitä pitäisi tehdä, jos pyyntöni päästä häiriöilmoituksiin ei mene perille. En voi täältä tehdä mitään tai edes tietää, miten sinne pääsisi, kun tuo kirjoitetun tekstin ymmärtäminen ei ilmeisesti ole chatin henkilöiden ominaisuus. Annoin jopa tuon häiriöilmoitusnumeronkin, mutta ....eipä sekään auttanut. Eli olen kyllä täysin keinoton tuo asian osalta. Hu, hu....
Ei ole kyllä nappiin mennyt sen myönnän! Lähetin sinulle yhteysnumeroosi sms-viestin. Vastaa viestissä olevaan sähköpostiin tiedot, jotta viankorjaus voi jatkua.
Tiedot on lähetetty jo aamulla.
Milloinkahan voisi saada vastauksen ja erityisesti toimivan 4G yhteyden?
@Ailet00@ kirjoitti:
Tiedot on lähetetty jo aamulla.
Milloinkahan voisi saada vastauksen ja erityisesti toimivan 4G yhteyden?
Asia on tällä hetkellä asiantuntijalla selvityksessä. Hän ottaa sinuun yhteyttä täältä meidän kautta, kun asiassa päästään eteenpäin.
Mikähän tuo aikajänne on... kaksi kuukautta lisää vai kaksi vuotta ...?
Vai onko Telian todella mahdoton myöntää asiakkaille sitä, että suoritettu "parannus" merkitsi osalle käyttäjistä paluuta aikaan, jolloin netti toimii, jos toimii.... ja ei ainakaan 4G ssä.
Ja lisäksi korjata toimimattomuus asiakkaille. Kenoja/ tapoja kyllä löytyy todella monia. Tuo korjaaminen onkin sitten todella siitä tahdosta kiinni, jota kokemuksieni jälkeen Telialla ei näytä olevan ollenkaan.
Keinona on vain asiakkaan väsytystaktiikka ja syyllistäminen. Sen seurauksena osa asiakkaista luovuttaa... ...
Kyllä se on tässä itselläkin todella lähellä. Onneksi toisten operaattoreiden 4G toimii ja noita vaihtoehtoja löytyy.
@Ailet00@ kirjoitti:
Mikähän tuo aikajänne on... kaksi kuukautta lisää vai kaksi vuotta ...?
Vai onko Telian todella mahdoton myöntää asiakkaille sitä, että suoritettu "parannus" merkitsi osalle käyttäjistä paluuta aikaan, jolloin netti toimii, jos toimii.... ja ei ainakaan 4G ssä.
Ja lisäksi korjata toimimattomuus asiakkaille. Kenoja/ tapoja kyllä löytyy todella monia. Tuo korjaaminen onkin sitten todella siitä tahdosta kiinni, jota kokemuksieni jälkeen Telialla ei näytä olevan ollenkaan.
Keinona on vain asiakkaan väsytystaktiikka ja syyllistäminen. Sen seurauksena osa asiakkaista luovuttaa... ...
Kyllä se on tässä itselläkin todella lähellä. Onneksi toisten operaattoreiden 4G toimii ja noita vaihtoehtoja löytyy.
Asiantuntija ottaa yhteyttä niin pian, kuin on mahdollista. Tässä ei varmastikaan puhuta pitkästä ajasta. Ensi viikon puolella pitäisi tulla yhteydenotto.
Noin sanottiin jo syyskuussa ja .... nyt on jo marraskuu!!!!
Pelkkä yhteydenotto ei tuota 4G verkon toimimattomuutta ratkaise.
@Ailet00@ kirjoitti:
Noin sanottiin jo syyskuussa ja .... nyt on jo marraskuu!!!!
Pelkkä yhteydenotto ei tuota 4G verkon toimimattomuutta ratkaise.
Pelkkä yhteydenotto ei varmastikaan tätä ratkaise. Asiantuntija osaa kertoa tarkemmin miten tässä voidaan toimia, että tilanne saataisiin kuntoon.
Sama juttu Turussa. Jatkuvasti yhteys katkeilee, noin viikon verran ollut onglemia. sitä ennen toimi moitteettomasti.
@pastori33@ kirjoitti:
Sama juttu Turussa. Jatkuvasti yhteys katkeilee, noin viikon verran ollut onglemia. sitä ennen toimi moitteettomasti.
Käytätkö sitä nettiä minkälaisella laitteella? Jos sulla on käytössä 4G-reititin niin siitä olisi hyvä tarkistaa uusin päivitys. Täältä löytyy tarkemmat ohjeet laitemallilla miten sen voi tarkistaa. Siinä kannattaa kokeilla myös laitteen resetoimista mikäli siitä sellainen mahdollisuus löytyy. Sitä voi rajata myös vaihtamalla SIM-kortti toiseen laitteeseen. Esimerkiksi 4G-reitittimestä puhelimeen ja katsoa tapahtuuko samanlaista myös puhelimessa.
Tuntuisi olevan maanlaajuinen ongelma tällä hetkellä. Aikaisemmin puhelin näyttänyt että 4G on yhteys nopeus ja nyt jo noin viikon verran pysynyt kokoajan tuossa H+ nopeudessa,välillä ei edes maps löydä reittiä,kun yhteys on niin huono tai ei ole ollenkaan. Eikä tähän hitaaseen yhteyteen ole vaikuttanut edes oma sijainti, sama hitaus on ollut Vantaalla ja sekä Jyväskylässä käydessäni.
Vikailmoitukseen sain seuraavanlaisen vastauksen:
Kuuluvuuspalautteeseesi 65311 liittyen:
Tälle alueelle on suunniteltu tehtävän lähiaikoina parannuksia 3G Voice kuuluvuuteen.
Tästä haluankin kysyä että miten tuleva parannus vaikuttaa siihen, että aikaisemmin toiminut yhteys ei nyt enään toimikkaan.
Osalle asiakkaista on aiheuttanut ongelmia 4G-verkon LTE-M päivitykset, joka on tarkoitettu IoT käyttöön. Osa vanhemmista laitteista eivät ole enää päivityksen jälkeen pystyneet yhdistämään 4G-verkkoon, ainoastaan 3G/2G:hen.
Meidän nettisivuilla on listattu päivitystarpeelliset reitittimet, näiden lisäksi on kolme Huawein puhelinta johon ei ole päivitystä tarjolla valmistajalta.
Sinun ongelma ei kuitenkaan viittaa nyt tähän koska 4G toimii välillä. Itse tuo kuuluvuuspalaute on kohdistettu tiettyyn osoitteeseen ja nyt kun sen lähelle on tulossa parannusta 3G:hen niin olet saanut siitä ilmoituksen. Tuon palautteen lähistöllä on erinomainen peitto 4G-verkossa.
Yksittäisillä tukiasemilla voi esiintyä häiriötä mutta mitään laajempaa ongelmaa verkossa ei ole. Kertoisitko mikä puhelin sinulla on käytössäsi ja oletko testannut toistuvatko ongelmat toisella laitteella? Häiriö esiintyy nyt niin laajalla alueella että ei se oikein tukiasemien puolelle viittaa niin tuo laitetesti auttaa rajaamaan ongelmaa.
@JuhoOlliLo@ kirjoitti:
Osalle asiakkaista on aiheuttanut ongelmia 4G-verkon LTE-M päivitykset, joka on tarkoitettu IoT käyttöön. Osa vanhemmista laitteista eivät ole enää päivityksen jälkeen pystyneet yhdistämään 4G-verkkoon, ainoastaan 3G/2G:hen.
Meidän nettisivuilla on listattu päivitystarpeelliset reitittimet, näiden lisäksi on kolme Huawein puhelinta johon ei ole päivitystä tarjolla valmistajalta.
Sinun ongelma ei kuitenkaan viittaa nyt tähän koska 4G toimii välillä. Itse tuo kuuluvuuspalaute on kohdistettu tiettyyn osoitteeseen ja nyt kun sen lähelle on tulossa parannusta 3G:hen niin olet saanut siitä ilmoituksen. Tuon palautteen lähistöllä on erinomainen peitto 4G-verkossa.
Yksittäisillä tukiasemilla voi esiintyä häiriötä mutta mitään laajempaa ongelmaa verkossa ei ole. Kertoisitko mikä puhelin sinulla on käytössäsi ja oletko testannut toistuvatko ongelmat toisella laitteella? Häiriö esiintyy nyt niin laajalla alueella että ei se oikein tukiasemien puolelle viittaa niin tuo laitetesti auttaa rajaamaan ongelmaa.
Käytössä juurikin Huawein puhelin, tarkemmin Huawei Mate 10 Pro.
Kokeile @makesepi nollata laitteen verkkoasetukset ihan ensimmäisenä, tarvittaessa toisella laitteella testaus. Jos ongelma jatkuu toisellakin laitteella paikassa missä aiemmin toimivuus ollut hyvä, on kyseessä todennäköisesti verkon häiriötilanne. Siitä olisi hyvä meille häiriöilmoitus jättää chatin kautta.