Kuten olen jo keskustelun alussa todennut, että nuo Telian ns. parannukset ovat mekinneet kyllä 4G verkon osalta, sitä ettei se enää toimikaan. Onpahan tullut todettua aivan omakohtaisesti - välillä Vaasa - Kokkola - Kajaani, vain Kajaanissa 4G verkko toimii. Ilmeisesti siellä ei ole vielä tehty PARANNUKSIA. Niin ja tähän saakka vika on ollut vai asiakkaista.
Niin ja sitä yheydenottoa ei vain ole kuulunut!!!!!
Itse olen Telian verkkoa käyttänyt mm: Sony Xperia Xz1 , Xperia 1 , Samsung Galaxy S8 , Samsung Galaxyt tab S4, ja Huawei B715 -laitteilla, eikä mikään ole mielestäni muuttunut entisestä.
Kajaani on SYV (Suomen Yhteisverkko) aluetta, joten siellä ei tod.näk. ole tehty muutoksia, jos sellaisia on muualla tehty.
Selvitin asiaa käsittelijän kanssa ja sinulle on nyt vastattu ilmoittamaasi yhteysähköpostiisi. Tarkistathan myös roskapostikansion. Jos viestiä ei näy, täytyy minun pyytää sinua olemaan yhteydessä, jotta yhteyssähköposti voidaan tarkistaa.
Kajaanissa LTE-M verkonpäivitystä ei ole vielä tehty, mutta tullaan tekemään.
Tarkistin sähköpostini myös roskapostin, löysin vain Teliata tänään tulleen uutiskirjeen ja asiakaskirjeen, en muuta. Eli yhteysteidoissa oleva sähköpostiosoite toimii ainakin noiden em. postien osalta. Minnekään bittiavaruuteen se sähköposti on lähetetty?
Minun täytyy pyytää sinua olemaan yhteydessä chatissamme, jotta voimme tarkistaa yhteystietosi. Siellä voimme myös vastata häiriöilmoitukseen liittyen.
Tällä kertaa chatissa oli henkilö, joka ymmärsi luetun tekstin ja pääsin jopa häiriöilmoituksiin.
No siellä ei sitten ollutkaan mitään ratkaisua; olemme siirtäneet ohjelmapäivitysvaatimuksen laitteen valmistajalle. Miksi tätä ei ole hoidettu ennen ns. verkon parannuksia tai edes testattu toimivuutta.Tämähän merktsee, että Telia "pesee kätensä" ja asiakas maksaa tyhjästä lupauksesta. Tuonkin myöntämiseen on mennyt jo yli kaksi kuukautta. Miksi minun pitää maksaa palvelusta, jota en saa. Odotan / vaadin hyvitystä nettiliittymästä siihen saakka kunnes 4G verkko toimii Telian myymässä laitteessa. Miten aiotte asian hoitaa?
Hyvitykset liittymän viankorjauksesta voidaan katsoa kanssasi asiakaspalvelussamme esimerkiksi chatissä, kun liittymän viantutkinta on saatu päätökseen.
Taas on kulunut 10 päivää lisää ja mitään ei ole tapahtunut, 4G verkko ei toimi. Ainoa joka toimii Telialta on 4G liittymän laskutus. Niin kohtahan tuota tomimattomuutta on jo 3 kuukautta. On turha sanoa, että voihan 3G tä käyttää, EI VOI, SIIHEN KÄRSIVÄLLISYYS JA AIKA EI RIITÄ! Ostin 4G liittymän ja se toimikin, ennen noita Telian "verkkoparannuksia". Miksi lasku tulee 4Gstä, vaikka se on ollut toimimatta kuukausia ja vika ei ole asiakkaassa, kuten todella pitkällisen väännön jälkeen se todettiin jopa Telialta?
Täällä voidaan keskustella asioista yleisellä tasolla, ilman asiakastietoja.
Kertomasi perusteella vaikuttaa nyt että se reititin ei ole meille räätälöidyllä ohjelmistolla ja siitä syystä se ei nyt löydä päivitystä. Valmistajan päivitys saattaa olla mahdollista mutta sitä ei valitettavasti voida luvata.
Verkon päivitykset voivat aiheuttaa ongelmia vanhemille laitteille jos niille ei ole päivityksiä tarjolla valmistajalta, sinun tapauksessa puhutaan yli 7v vanhasta laitemallista niin jo senkin puolesta laite alkaa olla elinkaarensa ehtoopuolella.
Oikaistaanpa muutama asia liittyen tuohon lähetettyyn viestiin, kun tuo asiakkaan syyllistäminen näyttää vain jatkuvan.
Ensiksi meillä on ollut Telian netin mobiililiittymä viisi vuotta. Ostimme tuolloin Telialta nettimokkulan, joka lakkasi toimimasta takuuaikana. Saimme tilalle tuon kyseisen Huawei E5377T-mokkulan. Tuo tapahtui neljä vuotta sitten. Eli tuon annetun vastauksen perusteella meille siis annettiin takkuuna tilalle vanha laite. Että silleen...
Sitten 20.8.2019 tulee oheinen sähköposti:,
Hei,
uudistamme alueesi 4G-verkkoa, jotta myös tulevaisuuden nettipalvelut
toimivat sujuvasti. Päivityksen jälkeen alueellasi olevat 4G-modeemit
hidastuvat, jos niissä on vanha ohjelmisto.
Ei kuitenkaan hätää.
Päivitä tarvittaessa 4G-modeemisi ohjelmisto uuteen, niin nopeudet
nousevat kohdilleen.
Sitä uutta toimivaa ohjelmaa ei edes ole olemassa ko. laitteele, vaikka tuo elokuussa Telian lähettämä sähköposti niin väittääkin.
Tuosta JuhoOlliLo:n viestistä päätelleen sitä ei edes ole tulossakaan järkevällä aikataululla. Telian takuuna toimitettu laite vanhenee neljässä vuodessa, sitä ei enää tueta tai oikeammin ole tuettukaan, huh huh....siinäpä on mainosta Telian myymien laitteiden elinkaareksi.
Toinen asia: en minäkään haluaisi tuoda tätä kaikkea täällä esille, mutta kun tämä on ollut tähän asti ainoa keino, josta on saanut edes joitain tosiasioiden murusia selville. Muutoin vika on ollut aina tyhmässä asiakkaassa.
Aluksi pahoittelut, katsoin väärin laitemallin. Katsoin että sinulla on E5776 malli joka on yli 7 vuotta vanha. Tämä sinulla oleva E5377 on juurikin n. 4 vuotta sitten tullut.
Ongelmana ei ole että eikö päivitystä olisi olemassa, vaan sitä ei voida nyt päivittää sinun reitittimelle. Laitevalmistaja tekee laitteiden ohjelmistoja operaattori kohtaisesti sekä sitten geneerisen version jota ei ole räätälöity kenellekkään. Nyt tuo päivitys on jaossa laiteille joissa on meille räätälöity ohjelmisto, muille laitteille emme pysty tuota päivitystä tekemään. Nyt vaikuttaa että kun reititin on lähetetty aikanaan valtuutettuun huoltoon ja sieltä on tehty vaihtopäätös niin korvaava laite on tullut suoraan Huaweilta, geneerisellä ohjelmistolla.
Mielelläni otan palautetta vastaan että minkä koit viestissäni sinua syyllistäväksi?
No johan nyt on tomintaa. Ostan laitteen Telialta ja tuo takuukorjauskin tai laitteen vaihto (en tiedä, kumpi toteutui) tapahtui Telian kautta valtuutetussa huoltolikkeessä (näin tuolloin kerottiin). Laite toimitetaan takuukorjauksesta sitten ohjelmalla, joka ei olekaan Telialle räätälöity ohjelma / Telian verkossa toimiva. Myyjä eli Telia vastaa kuluttajalle myös takuuhuollon toiminnasta. Tuon olisi pitänyt toteutua jo silloin neljä vuotta sitten.
Vaadin, että Telia toimittaa nyt viipymättä 4G verkossa toimivalla ohjelmalla varustetun laitteen. Millon saan laitteen?
Taas on kuukausi vaihtunut ja sama tilanne jatkuu ... eli mitään ei ole tapahtunut. Odotetaan, odotetaan, odotetaan,...
Telian asiakaspalvelun mainoslause: AIKA HOITAA, KUN ODOTETAAN RIITTÄVÄN KAUAN! (Asiakas väsyy ja kuolee pois)
@Ailet00@ kirjoitti:
Taas on kuukausi vaihtunut ja sama tilanne jatkuu ... eli mitään ei ole tapahtunut. Odotetaan, odotetaan, odotetaan,...
Telian asiakaspalvelun mainoslause: AIKA HOITAA, KUN ODOTETAAN RIITTÄVÄN KAUAN! (Asiakas väsyy ja kuolee pois)
Harmi kuulla, ettei asia ole kokonaisuudessaan vielä ratkennut, mutta ilmeisesti se on kuitenkin hoidossa asiakaspalvelussamme. Tarvittaessa sieltä saadaan asiaan myös tarkempia lisätietoja, joita ei valitettavasti päästä tarkistamaan täällä Yhteisön puolella.
Ainoa, joka Telian ns. asiakaspalvelussa tätä asiaa hoitaa on aika. En todellakaan ymmärrä, millainen määritys Teliassa on asiakaspalvelulle. Kun sinne yrittää olla yhteydessä, niin vastaukset ovat; tämä nyt ei ole minun aluettani... tai minä en hoida tätä asiaa... jne. "Asiakaspalvelusta" ei löydy ketään, jolle asia edes jotenkin kuuluisi tai saisi vastauksia. Niin että Telian asiakaspalvelu on yhtä kuin AIKA HOITAA!
Onhan tuo aivan selvää, koska tuon vian ja virheen vastuu on yksiselitteisesti Telialla, mutta mitään halua korjata asia ei ole.
En ole vielä tähän mennessä missään yhteydessä (yritys- tai työelämässä)
tavannut vastaavaa vastuunpakoilua kuluttajaa kohtaan.
Taas on kuukausi kulunut ja vuosikin on vaihtunut, mutta edelleenkään Telia ei ole korjannut virheellistä laitetta. Telia voi siis omasta mielestään toimittaa takuuna laitteen, joka ei vastaa alkuperäistä ostettua laitetta (eli takuuna toimitettu laite ei sisällä Telialle räätälöityä ohjelmaa). Virhettä laitteessa asiakas ei voi millään itse todentaa laitteen toimituksen yhteydessä, kuten tässä tapauksessa. Vasta Telian oma toiminta tuo virheen esille (senkin selville saaminen kyllä vaati sitkeyttä, koska asiaa ei haluttu Teliassa millään myöntää). Sitten vedotaan vain takuuaikaan. Eihän se takuuna toimitettu laite ole ollut alkuperäustä ostettua vastaava. No näin toimii Telia. - AIKA HOITAA!!! - (Todellakin alkaa hoitaa.)
Ikävää, että asioiminen asiakaspalvelun kanssa on tuntunut tahmealta. Mitä väyliä pitkin olet ollut meihin yhteydessä? Sen vuoksi kyselen, että tällä yhteydenottolomakkeella ainakin pystyt alasvetovalikosta valitsemalla vaihtoehdon "häiriöilmoitusta" ohjaamaan viestisi suoraan häiriöpuolelle käsittelyyn ilman "yleistä" asiakaspalvelua siinä välissä. Viestit käsitellään saapumisjärjestyksessä ja sinuun ollaan yhteydessä antamaasi numeroon / s-postiin.
Aika hoiti.
Nettiliittymä ja muutama muukin liittymä siirtyi toiselle operaattorille. Onneksi Suomessa Telialla ei ole monopoliasemaa ja vaihtoehtoja löytyy. Mainostaminen " -Aika hoitaa-" toiminnasta omalta taholtani jatkuu.
Asiakkuus ei ole merkinnyt Telialle muuta kuin lähetettyjen laskujen hoitamista ajallaan. Muusta viis... jos 'tuote' ei vastaa tilausta, niin voi, voi...lasku tulee kuitenkin tilauksen mukaan ja aika kuluu.
Vasta kun liitymien irtisanomiset tapahtuivat, alkoi viestejä tulla viestejä, "olet meille tärkeä asiakas..." ha, hah. (En kyllä usko satuihin.)
Kas kun tuota ei tullut huomattua aiemmin... aika kului ja aina vika oli asiakkaassa.
Onneksi on valinnanvapaus.