Skip to main content

Mulla on Tele Finlandin aikainen 100M 4G-mobiililaajakaista ulkoisella antennilla. Signaali on hyvä, mutta viime syksystä alkaen latausnopeus iltaisin ja viikonloppuisin on ollut keskimäärin 1-2 Mbit/s, välillä reilusti allekin. Asiakaspalvelun mukaan tukiasema on jatkuvasti todella ruuhkainen eikä asialle ole mitään tehtävissä. Tämmöisellä netillä ei tee juurikaan mitään, joten pitänee koittaa jotakin toista operaattoria. Sitä ennen haluaisin vielä tietää onko Telialla muita tukiasemia samalla alueella Kaarinan Lähteenmäessä.


@branar kirjoitti:


Mulla on Tele Finlandin aikainen 100M 4G-mobiililaajakaista ulkoisella antennilla. Signaali on hyvä, mutta viime syksystä alkaen latausnopeus iltaisin ja viikonloppuisin on ollut keskimäärin 1-2 Mbit/s, välillä reilusti allekin. Asiakaspalvelun mukaan tukiasema on jatkuvasti todella ruuhkainen eikä asialle ole mitään tehtävissä. Tämmöisellä netillä ei tee juurikaan mitään, joten pitänee koittaa jotakin toista operaattoria. Sitä ennen haluaisin vielä tietää onko Telialla muita tukiasemia samalla alueella Kaarinan Lähteenmäessä.






Ilta-viikoloppuaikaan painottuva hidastelu tosiaankin kuullostaa tukiaseman ruuhkalta...



Kerroit, että signaali on hyvä, miten olet mitannut sitä? Laitteen ilmoittamat palkit tai pallurat? Ne eivät oikeastaan kerro mitään...



 



Mikäs tuo verkkolaitteesi on merkiltä ja malliltaan? Jos se ilmoittaa hallinnassa jotain signaaliarvoja (RSRP, RSRQ, SINR), niistä voi jotain päätellä hitauden syyksi. Kannattaa myös kokeilla taajuuslukot 800/1800/2600MHz.



 


Kyllähän tuolla tukiasemia on mutta vaikea sanoa miten ne on suunnattu kun ei ole tarkkaa osoitetta. Jos voisit laittaa telia.fi sivujen kautta meille viestiä niin mielellään kyllä vielä katsottaisiin tämä sinun tilanne tarkemmin.



@Purnipsi kirjoitti:

@branar kirjoitti:

Mulla on Tele Finlandin aikainen 100M 4G-mobiililaajakaista ulkoisella antennilla. Signaali on hyvä, mutta viime syksystä alkaen latausnopeus iltaisin ja viikonloppuisin on ollut keskimäärin 1-2 Mbit/s, välillä reilusti allekin. Asiakaspalvelun mukaan tukiasema on jatkuvasti todella ruuhkainen eikä asialle ole mitään tehtävissä. Tämmöisellä netillä ei tee juurikaan mitään, joten pitänee koittaa jotakin toista operaattoria. Sitä ennen haluaisin vielä tietää onko Telialla muita tukiasemia samalla alueella Kaarinan Lähteenmäessä.


Ilta-viikoloppuaikaan painottuva hidastelu tosiaankin kuullostaa tukiaseman ruuhkalta...

Kerroit, että signaali on hyvä, miten olet mitannut sitä? Laitteen ilmoittamat palkit tai pallurat? Ne eivät oikeastaan kerro mitään...

 

Mikäs tuo verkkolaitteesi on merkiltä ja malliltaan? Jos se ilmoittaa hallinnassa jotain signaaliarvoja (RSRP, RSRQ, SINR), niistä voi jotain päätellä hitauden syyksi. Kannattaa myös kokeilla taajuuslukot 800/1800/2600MHz.

 


Verkkolaite on Huawei B593S ja se antaa tosiaan nuo signaaliarvot. Seurailen niitä aina välillä ja olen huomannut miten yhteys on parantunut siitä kun hankin laitteen, mutta samalla vuorokauden sisäiset nopeuserot suurentuneet. Kolme vuotta sitten sain selkeästi huonommalla signaalilla 10-20 MBPS latausnopeuksia riippumatta kellonajasta. Nykyään aamupäivällä nopeus on keskimäärin 20-30 MBPS, illalla alle kymmenesosa siitä. Vertailun vuoksi lähetysnopeus on 15-20 MBPS riippumatta kellonajasta. 


Viesti laitettu


https://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=60.45164469477435&longitude=22.402639869482435&zoom=13&showTowers=true&clusterEnabled=true&tilesEnabled=true&heatMapEnabled=false&showOrphans=false&showNoFrequencyOnly=false&showFrequencyOnly=false&showBandwidthOnly=false&DateFilterType=FirstSeen&showHex=false&bands=0,3,7,20&showVerifiedOnly=false&showUnverifiedOnly=false&showLTECAOnly=false&showBand=0



 



Tosta voi vaikka vilkaista tukiaseman sijainteja alueellasi. Sieltä vaihtamalla operaattoria näet muidenkin operaattoreiden tukiasemien sijainteja kunhan on vain mittausdataa palvelimella. Asentamalla CellMapper sovelluksen Android laitteellesi voit vaikka sitten katsoa missä sieltä signalit tulevat. Näyttäisi ainakin Elisa / Telian kartta aika hyvältä vs DNA:han. Testaamalla muita suosittelen myös. 



@branar kirjoitti:



@Purnipsi kirjoitti:



@branar kirjoitti:


Mulla on Tele Finlandin aikainen 100M 4G-mobiililaajakaista ulkoisella antennilla. Signaali on hyvä, mutta viime syksystä alkaen latausnopeus iltaisin ja viikonloppuisin on ollut keskimäärin 1-2 Mbit/s, välillä reilusti allekin. Asiakaspalvelun mukaan tukiasema on jatkuvasti todella ruuhkainen eikä asialle ole mitään tehtävissä. Tämmöisellä netillä ei tee juurikaan mitään, joten pitänee koittaa jotakin toista operaattoria. Sitä ennen haluaisin vielä tietää onko Telialla muita tukiasemia samalla alueella Kaarinan Lähteenmäessä.






Ilta-viikoloppuaikaan painottuva hidastelu tosiaankin kuullostaa tukiaseman ruuhkalta...



Kerroit, että signaali on hyvä, miten olet mitannut sitä? Laitteen ilmoittamat palkit tai pallurat? Ne eivät oikeastaan kerro mitään...



 



Mikäs tuo verkkolaitteesi on merkiltä ja malliltaan? Jos se ilmoittaa hallinnassa jotain signaaliarvoja (RSRP, RSRQ, SINR), niistä voi jotain päätellä hitauden syyksi. Kannattaa myös kokeilla taajuuslukot 800/1800/2600MHz.



 






Verkkolaite on Huawei B593S ja se antaa tosiaan nuo signaaliarvot. Seurailen niitä aina välillä ja olen huomannut miten yhteys on parantunut siitä kun hankin laitteen, mutta samalla vuorokauden sisäiset nopeuserot suurentuneet. Kolme vuotta sitten sain selkeästi huonommalla signaalilla 10-20 MBPS latausnopeuksia riippumatta kellonajasta. Nykyään aamupäivällä nopeus on keskimäärin 20-30 MBPS, illalla alle kymmenesosa siitä. Vertailun vuoksi lähetysnopeus on 15-20 MBPS riippumatta kellonajasta. 






Kertoisitkos, mitä nuo arvot ovat? RSRP, RSRQ, SINR ? 



 



Lähetysnopeuteen vaikuttaa aivan eri tekijät, kuin nuo päätelaitteesi mittaamat arvot. Lähetysnopeuteen yksittäinen käyttäjä voi vaikuttaa eniten sijoittamalla laitteen niin, että yhteys tukiasemaan on mahdollisimman esteetön. Muutoin siihen ei paljoa voi vaikuttaa, sillä paljolti on tukiasemapään juttuja tuo.


Tällä hetkellä RSSI -88 dBm, RSRP -93 dBm, RSRQ -9 dB.

10 nopeusmittauksen keskiarvo: Downlink 1 MBPS, uplink 8 MBPS. Viive 26 ms.


Oletko kokeillut vaihtaa modeemin hallinnasta yleisistä asetuksista wlan asetukset kanavaa vai onko asetus automaattinen? Joskus toinen kanava ei ole niin ruuhkainen ja laita kaistan leveydeksi 20/40 MHz. Toki nuokaan ei auta aina.



@branar kirjoitti:


Tällä hetkellä RSSI -88 dBm, RSRP -93 dBm, RSRQ -9 dB.



10 nopeusmittauksen keskiarvo: Downlink 1 MBPS, uplink 8 MBPS. Viive 26 ms.






RSRP ei erityisen hyvä, mutta ei pitäisi vielä muodostua ongelmaksi... eikä myökään tuo RSRQ... -9dBm vielä siedettävällä tasolla. Onko RSRQ vakaa vai heitteleekö paljonkin? Kyllä se taitaa olla tukiasema vain tukossa, ei resursseja ole enempään. Näin taisi olla aspakin todennut?



 



Kuten Kiisselikin totesi, jos WIFI:n kautta mittailet, niin kannattaa kokeilla muuttaa kanavaa, jos sattuu olemaan ruuhkainen. Muutoin mittaukset kannattaa tehdä piuhan kanssa.



 



En tiedä, pystyykö tuossa laitteessa taajuuslukittamaan, mutta kokeilisin 800/1800/2600MHz -lukituksia, muuttuuko mikään. 2600MHz ei välttämättä löydy.



 



Lisäksi tosiaan kannattaa ehdottomasti laittaa viestiä Telian sivuilta asiakaspalveluun, niin pystyvät tutkimaan tarkemmin liittymäsi toimintaa ja sitä, mikä on hitauden syy.



 



Tää siis mutu-tuntumalla arviointia.


Tuossa mittauksessa RSRQ oli vakaa, mutta jos signaaleita seurailee pidempään niin onhan niissä jonkin verran heittelyä, esim. RSRQ vaihtelee välillä -7, -13 dB ja saattaa käydä joskun -3 dB:ssäkin. Seurailin ihan mielenkiinnosta parina päivänä tunnin ajan signaaleja ja tein samalla nopeusmittauksia, mutta en löytänyt selvää korrelaatiota suhteessa latausnopeuteen. Aika paljon nopeus vaihtelee pienenkin ajan sisällä, eli kymmenen peräkkäisen testin sarjassa tulos saattaa muuttua välillä 2 - 20 - 2 MBPS. Sellainenkin omituisuus tapahtui kerran, että hetkellinen latausnopeus meni tappiin 100 MBPS ja testin tuloskin oli 50 MBPS.

 

Kokeilin taajuuslukitusta, 2600MHz ei tosiaan löydy tuosta tukiasemasta ja selvästi paras signaali tuli 1800MHz:lla. Olkitun lähettämän tukiasemakartan perusteella mua lähemmäs on tullut toinen tukiasema sen jälkeen kun otin linkin käyttöön. Pitänee koittaa suunnata antenni sinne ja katsoa toimisko paremmin. Muuten tämä on nyt palveluntarjoajan käsissä. 

 

 


Mitä lähempämä arvoa 0 RSRQ on, sen parempi.  Tosiaan voisi kokeilla suuntausta tuonne uuteen tukiasemaan. Huonolla tuurilla uuden tukiaseman avaus on vaikuttanut sinulle negatiivisesti. Jos satut olemaan useamman tukiasemasektorin päällekkäisellä kuuluvuusalueella, voi olla hieman hankalaa saada yhteyttä toimimaan tasaisesti. Voisi olla ehkä jotain palvelevan solun vaihtumista tuollainen noin suuri nopeuden heittely, tiedä sitä.


Littoinen on aika laaja alue ja jos asut tukiasemien keskellä kärsit siitä että naapurisolut häiritsevät. DNA:n kartta on vähän heikko sieläpäin kun ei sielä oo mittausdataa ollenkaan. Operaattori ei kärsi yhteytesi toimivuudesta vaan tässä kannattaa kokeilla muitakin välillä. 



 



Elisalla näyttäisi vastaavanlainen tilanne että kaksi tukiasemaa vaan palvelee eikä keskellä yhtään 4G:tä. Tämä aiheuttaa juuri sitä naapurisolujen häiriötä kun signaalit menevät ristiin. Tämä toki näkyy RSRQ:na ihan selkeänä häiriönä varsinkin kun se vaihtelee. 



@JuhaHyv kirjoitti:

Kyllähän tuolla tukiasemia on mutta vaikea sanoa miten ne on suunnattu kun ei ole tarkkaa osoitetta. Jos voisit laittaa telia.fi sivujen kautta meille viestiä niin mielellään kyllä vielä katsottaisiin tämä sinun tilanne tarkemmin.



No niin, siitä alkaa olla pari viikkoa kun laitoin teille viestiä telia.fi sivujen kautta. Mielellään katsoisin jo teidän vastauksennekin!



@branar kirjoitti:

@JuhaHyv kirjoitti:

Kyllähän tuolla tukiasemia on mutta vaikea sanoa miten ne on suunnattu kun ei ole tarkkaa osoitetta. Jos voisit laittaa telia.fi sivujen kautta meille viestiä niin mielellään kyllä vielä katsottaisiin tämä sinun tilanne tarkemmin.



No niin, siitä alkaa olla pari viikkoa kun laitoin teille viestiä telia.fi sivujen kautta. Mielellään katsoisin jo teidän vastauksennekin!


Hei! Nyt on mennyt jotain pieleen jos meiltä ei ole kuulunut mitään 😞 Voitko lähettää uuden viestin, tai hyödyntää vaikkapa häiriöpuolen chat-palvelua? Chat palvelee häiriöpuolella arkisin 08-18 sekä viikonloppuisin 9-16.30.


Vastaa