Harrastaako Telia tätä samaa energiansäästöä kuin Elisa että yöllä sammuttaa tukiasemien taajuuksia mikäli niillä ei ole käyttäjiä? Otin asiasta yhteyttä Viestintäministeriöön ja ne seuraa siellä sitä ainaskin Elisan osalta tuota virransäästöä ja toki seuraa myös muidenkin operaattoreiden osalta jos tarvitatessa myös muiden operaattoreiden osalta.
Jos se täälki harrastetaan virransäästöä ja se haittaa käyttäjiä niin kannattaa olla yhteydessä Viestintäministeriöön niin ne seuraa asiaa.
@kustaa1967 kirjoitti:Eri asia sitten on , että kuinka relevanttia on markkinoida liittymiä maksiminopeuksilla , kun se johtaa vain asikkaiden puolelta väärinkäsityksiin siitä , mitä on ostanut.
Saa nähdä vielä montako vuotta tai vuosikymmentä menee kunnes (lähes) kaikki asiakkaat ymmärtävät, että mobiililaajakaistojen kapasiteetti ilmassa on jaettu kyseisen alueen käyttäjien kesken.
@snow28 kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Eri asia sitten on , että kuinka relevanttia on markkinoida liittymiä maksiminopeuksilla , kun se johtaa vain asikkaiden puolelta väärinkäsityksiin siitä , mitä on ostanut.
Saa nähdä vielä montako vuotta tai vuosikymmentä menee kunnes (lähes) kaikki asiakkaat ymmärtävät, että mobiililaajakaistojen kapasiteetti ilmassa on jaettu kyseisen alueen käyttäjien kesken.
Nyt ei ollut kyse siitä etteikö asiakkaat ymmärtäisi että kapasiteetti jaetaan käyttäjien kesken vaan siitä että sitä kapasiteettiä rajoitetaan operaattorin toimesta virransäästöllä.
@Hulkki kirjoitti:
@snow28 kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Eri asia sitten on , että kuinka relevanttia on markkinoida liittymiä maksiminopeuksilla , kun se johtaa vain asikkaiden puolelta väärinkäsityksiin siitä , mitä on ostanut.
Saa nähdä vielä montako vuotta tai vuosikymmentä menee kunnes (lähes) kaikki asiakkaat ymmärtävät, että mobiililaajakaistojen kapasiteetti ilmassa on jaettu kyseisen alueen käyttäjien kesken.
Nyt ei ollut kyse siitä etteikö asiakkaat ymmärtäisi että kapasiteetti jaetaan käyttäjien kesken vaan siitä että sitä kapasiteettiä rajoitetaan operaattorin toimesta virransäästöllä.
Nähdäkseni 70-80 Mbps on ihan kohtuullinen nopeus ja sillä toimii kyllä kaikki palvelut ihan mukavasti. Onhan se toki harmillista, että nopeus tippuu yöaikaan. Jos käyttö painottuu kovasti yöhön niin kannattaisiko sitten esim. ottaa halvempi 100M-liittymä niin et maksa turhasta? Lataatko isoja tiedostoja tms. yöaikaan, jonka takia haluaisit kovempaa nopeutta vai mihin tarvitset yli 100 Mbps nopeuksia?
Viittasin jaetulla kapasiteetilla siihen, että kun hankit 200M-liittymän niin se 200 Mbps tarkoittaa teknistä nopeusrajoitinta, operaattori lupaa 10 Mbps minimissään sopimuksellisesti. Kannattaa toki katsastaa myös muiden operaattorien tarjonta tarvittaessa. Tosin muutkin operaattorit harrastavat virransäästöä yöaikaan.
@Hulkki kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Eri asia sitten on , että kuinka relevanttia on markkinoida liittymiä maksiminopeuksilla , kun se johtaa vain asikkaiden puolelta väärinkäsityksiin siitä , mitä on ostanut.
Nyt ei ollut kyse siitä etteikö asiakkaat ymmärtäisi että kapasiteetti jaetaan käyttäjien kesken vaan siitä että sitä kapasiteettiä rajoitetaan operaattorin toimesta virransäästöllä.
Niinpä kyllä.
Sopimusehtojen mukaan operaattorilla on siihen oikeus , kunhan toimitetaan se ehtojen minimi ( 10 Mbit/s) ja näin toimivat ihan kaikki operaattorit. Kukaan ei ole sinulle luvannut vaihtelualueen maksimia koko ajan eikä edes lähellekään sitä. Riittää kunhan minimi ylittyy.
@Hulkki kirjoitti:Nyt ei ollut kyse siitä etteikö asiakkaat ymmärtäisi että kapasiteetti jaetaan käyttäjien kesken vaan siitä että sitä kapasiteettiä rajoitetaan operaattorin toimesta virransäästöllä.
Ei se yksi tukiasema, mutta Teliallakin on tuhansia tukiasemia. Virransäästö säästää oikeasti sähköä. Älyähän siihen saa toki verkkolaitetoimittajalta, että haistelee kuormaa ja aktivoi vaikka LTE 2100+2600 jos kuorma kovasti kasvaa.
Mielestäni ei kannata surutta kuluttaa sähköä 24/7 jos käyttöä ei ole tai se on erittäin kevyttä.
--
Muokkaus PihlaHei: siistitty lainauksia
@Purnipsi kirjoitti:Ei se yksi tukiasema, mutta Teliallakin on tuhansia tukiasemia. Virransäästö säästää oikeasti sähköä. Älyähän siihen saa toki verkkolaitetoimittajalta, että haistelee kuormaa ja aktivoi vaikka LTE 2100+2600 jos kuorma kovasti kasvaa.
Mielestäni ei kannata surutta kuluttaa sähköä 24/7 jos käyttöä ei ole tai se on erittäin kevyttä.
Rahaahan tässä säästetään, asiakkaiden palvelujen kustannuksella. Kännykässä tai ns. toissijaisena liittymässä tämän hyväksyisin mutta kodin pääyhteytenä haluaisi sen parhaan mahdollisen nopeuden ja toimivuuden. Tänä päivänä hyviä tietoliikenneyhteyksiä voi minusta verrata esim. sähköjakelun kaltaiseen peruspalveluun.
Valitettavasti taajaman ulkopuolella todelliset vaihtoehdot operaattorin ja yhteystekniikan välillä ovat melko rajallisia. Onneksi valokuitujen rakentaminen on lähtenyt vihdoin etenemään. Mobiiliyhteyksien tarjoajat pelaavat kyllä itsensä pois kilpailusta tälläisellä kikkailulla.
--
Muokkaus PihlaHei: siistitty lainauksia
5G:lle on speksattu paljon toimintoja , joita ei vielä ole toteutettu. Yksi on FWA (Fixed Wireless Access). Se tullee käyttöön 5G SA:n myötä yhdessä verkon viipaloinnin (Slicing) kanssa.
Silloin on mahdollista tarjota kiinteää liittymää vastaava vakiokaista. Nykyiset mobiililaajakaistat ovat nopeuden vaihteluvälien osalta samanlaisia kuin puhelinliittymätkin.
Hyvä
Kiitos tästä tiedosta! Mietin, että onko omalla asuinalueella sama juttu, että säästetään, kun toukokuussa alkoivat uudestaan niin netti- kuin puhelinkuuluvuusongelmat. Ensimmäisen kerran tätä ilmeni helmikuussa jo ennen Ukrainan sotaa. Eli netin nopeus tippuu päivällä ja joskus yölläkin alle 1 Mbps ja puhelut eivät tule perille, vaikka soittaja yrittää soittaa useamman kerran puhelinkeskuksen kautta Puhelin-sovelluksella eli ns. tavallisia puheluita. Telia kytki eilen VoLTE eli 4G puhelut kokonaan pois ja puhelinlaitteet toimivat nyt vain 3G-verkossa, mutta se ei poistanut ongelmaa. GSM-taajuudelle eli pysyvästi 2G:lle laitteita ei saa pakotetuksi. Näin ainakin Telian puhelinaspasta äsken vastattiin.
Tätä samaa ongelmaa oli myös syksyllä 2021. Silloin kytkettiin samoin 4G-puhelut Telian toimesta pois, mutta ei näköjään pysyvästi, kuten ymmärsin. Ne piti kytkeä pois siihen asti, että täällä parannetaan 4G-verkkoa ja rakennetaan 5G. Vasta joulukuussa puhelut alkoivat pelittää normaalisti. Verkon parannusta ei ole vieläkään, lupauksista huolimatta, tehty.
Mietin, että onko tällä vaikutusta myös GPS-paikannukseen, kun sekään ei toimi edes 112-sovelluksessa?
Toukokuussa alkoi GPS-pallo seikkailla jopa 15 km väärässä paikassa.
Myöskään operaattorin vaihto esim. Elisaan ei saata auttaa, jos siellä on samoja ongelmia. Olen itse miettinyt vaihtoa, mutta jos samojen ongelmien kanssa painitaan, niin siitä ei ole mitään hyötyä. Pitäisi jaksaa kysellä alueen asukkailta. Kun kaikki tai suurin osa asiakkaista siirtyy tälle toiselle operaattorille, niin ollaan samassa jamassa. Olen siis mobiilinetin tästä syytä jo kerran Elisalta (Saunalahti) vaihtanut pois.
Kiitos tuosta Cellmapper-vinkistä. Olen käyttänyt Opensignalia, eikä siinä pysty katsomaan, että jos joku tukiasema on sammutettu kokonaan tai poissa käytöstä.
t: Telian asiakas
--
Muokkaus PihlaHei: tägäys lisätty
Eihän tuo mastojen sammuttelu joidenkin/kaikkien taajuuksien osalta ole kiva juttu. Minulle kävi taas niin että purkivat lähimastosta kaikki roippeet. Nyt kotini lähialueella (5-10 km itä länsisuuntaan, 2-4 km pohjois eteläsuuntaan) signaaliarvot 700/800 Mhz taajuuksilla 105- 125 dBm tasoa. Puhelut sisällä pätkii tai puuroutuu, data- yhteydet puhelimella 5-15 Mbps luokkaa. Syynä Yhteisverkon taitamaton suunnittelu. Kotitalouksia alueella satakunta, siis liian vähän bisneksen kannalta.
Taitaa tämä virransäästely lisääntyä. Tämän kuun alusta ilmeni että sammutellaan loputkin taajuudet ja jäljelle jää enää UMTS. Oma suht kallis modeemi menee tästä sekaisin ja katkoo yhteyttä jatkuvasti öisin. Vauhdit putoa sinne 5Mbps.
Verkkopelaaminen on käytänössä mahdotonta. Taidan vaihtaa operaattoria jos tämä jatkuu tälläisena. Onko asiakaspalvelulla kenties esittää tähän mitään ratkaisua?
@Hulkki kirjoitti:Taitaa tämä virransäästely lisääntyä. Tämän kuun alusta ilmeni että sammutellaan loputkin taajuudet ja jäljelle jää enää UMTS. Oma suht kallis modeemi menee tästä sekaisin ja katkoo yhteyttä jatkuvasti öisin. Vauhdit putoa sinne 5Mbps.
Verkkopelaaminen on käytänössä mahdotonta. Taidan vaihtaa operaattoria jos tämä jatkuu tälläisena. Onko asiakaspalvelulla kenties esittää tähän mitään ratkaisua?
Niinpä.
Kaikki operaattorit ovat ilmoittaneet , että 2023 loppuun mennessä 3G-verkot ajetaan alas. Sen jälkeen ei ole sitä UMTS:iakaan. No operaattorit ovat luvanneet , että 4G ja 5G korvaavat 3G:n. Vielä ei ole asiassa tapahtunut järin paljon ja takaraja lähestyy.
Manun sanoin "jotain tartteis tehdä".
Tukiasemien virransäästö aiheeseen liittyen haluaisin kommentoida. Olemme keväällä 2022 aloittaneet verkossamme virransäästöön liittyviä toimenpiteitä. Matkapuhelinverkon tukiasemat kuluttavat runsaasti energiaa ja suuri osa energiasta haihtuu kirjaimellisesti harakoille, sillä tukiasemien tuottamaa lämpöä ei nykyisellään voida hyödyntää. Energiaa säästetään asettamalla 4G-verkon taajuudet 2100MHz ja 2600MHz horrostilaan klo 00.30-06.30 väliseksi ajaksi alueen verkon tilanteen näin salliessa. Tämä ei koske muita taajuuksia tai 2G/3G-verkkoa.
Verkon virransäästö pyritään toteuttamaan siten, ettei asiakkaiden yhteyksille tule merkittäviä heikennyksiä. Yleensä radiokapasiteetin tarve öisin on neljännes tai jopa vähemmän siitä mitä se on iltapäivisin ns. ruuhka-aikana. Alueellisia eroja toki näissäkin on. Jos huomaatte, että yhteyden nopeus romahtaa klo 00.30 jälkeen tarpeettoman paljon on siitä hyvä tietenkin meille reklamoida häiriöilmoituksella, jotta alueen tilannetta voidaan tutkia tarkemmin.
Täällä telia katkaisee B7 taajuuden klo 01.00. Arkisin B7 on jälleen käytössä klo 6.30 ja sunnuntaina klo 7.30. Saan muihin tukiasemiin yhteyden aikaisemmin noin klo 6.00, mutta niissä on surkeat nopeudet. Telian asiakaspalvelun mukaan 73Mbps on täysin riittävä nopeus yöllä. Näistä 73Mbps nopeuksista ei tehdä vikailmoitusta vaikka käyttäisi 5G-liittymää. Täällä on heikko laatu B20 taajuudella. Tuo B3 on vahvin taajuus ja ainoa millä saa korkean lähetysnopeuden. Olisi hyvä kun telia tiedottaisi näistä tukiasemien virransäästöistä, ettei turhaan osta uusia laitteita. Hankin ulkoisen antennin sain selville, ettei tuo hitaus johdu minun laitteista.
Täällä telia katkaisee B7 taajuuden klo 01.00. Arkisin B7 on jälleen käytössä klo 6.30 ja sunnuntaina klo 7.30. Saan muihin tukiasemiin yhteyden aikaisemmin noin klo 6.00, mutta niissä on surkeat nopeudet. Telian asiakaspalvelun mukaan 73Mbps on täysin riittävä nopeus yöllä. Näistä 73Mbps nopeuksista ei tehdä vikailmoitusta vaikka käyttäisi 5G-liittymää. Täällä on heikko laatu B20 taajuudella. Tuo B3 on vahvin taajuus ja ainoa millä saa korkean lähetysnopeuden. Olisi hyvä kun telia tiedottaisi näistä tukiasemien virransäästöistä, ettei turhaan osta uusia laitteita. Hankin ulkoisen antennin sain selville, ettei tuo hitaus johdu minun laitteista.
Eipä noista ole tarkemmin kerrontaa missään, jos ei satu asiasta googlettelmaan tai ole seurannut foorumikeskusteluita. En ole täysin varma, mutta mielestäni Telialla taajuuksia heräilee yöllä unesta, jos verkossa tulee tarpeeksi kuormaa. Ihan yksittäisenkin liittymän aiheuttama kuorma mielestäni riittää, kunhan se on tarpeeksi pitkäkestoista. Elisalla ei näin ole, paitsi ehkä jos kuorma on ollut viikkoja jatkuvaa. DNA:lla solut heräilevät unesta, jos kuormaa verkkoon tulee. Mobiiliverkko on harmillisen pulmallinen yksittäisen käyttäjän kannalta. Toisaalla palvelu on hyvää mutta jossain syntyy aina katveita.
Eipä noista ole tarkemmin kerrontaa missään, jos ei satu asiasta googlettelmaan tai ole seurannut foorumikeskusteluita. En ole täysin varma, mutta mielestäni Telialla taajuuksia heräilee yöllä unesta, jos verkossa tulee tarpeeksi kuormaa. Ihan yksittäisenkin liittymän aiheuttama kuorma mielestäni riittää, kunhan se on tarpeeksi pitkäkestoista. Elisalla ei näin ole, paitsi ehkä jos kuorma on ollut viikkoja jatkuvaa. DNA:lla solut heräilevät unesta, jos kuormaa verkkoon tulee. Mobiiliverkko on harmillisen pulmallinen yksittäisen käyttäjän kannalta. Toisaalla palvelu on hyvää mutta jossain syntyy aina katveita.
Olen saanut toiseen telian tukiasemaan yhteyden tuolla B7 taajuudella klo 3.23. Tuo yhdistyi 3G:llä modeemin mukaan. Joitain telian B7 tukiasemia pidetään varmasti yölläkin päällä. Minun modeemi tai puhelin ei saa herätettyä tuota lähimpää tukiasemaa. B3 ja B20 toimii normaalisti yölläkin. Kaikki toimii hyvin päivällä heti kun tuo B7 on käytössä. Telia ei ota vikailmoitusta tästä vastaan koska sitten heidän pitäisi jättää tuo B7 taajuus päälle.
Tänne on suunnattu useita tukiasemia telian, dnan ja elisan puolesta. Tänne on elisan kuitukin saatavilla. Olen silti käyttänyt telian liittymää. Asiakaspalvelu ei ota asiaa vakavasti ja heidän mielestä tässä ei ole ongelmaa.
--
Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia
Olen saanut toiseen telian tukiasemaan yhteyden tuolla B7 taajuudella klo 3.23. Tuo yhdistyi 3G:llä modeemin mukaan. Joitain telian B7 tukiasemia pidetään varmasti yölläkin päällä. Minun modeemi tai puhelin ei saa herätettyä tuota lähimpää tukiasemaa. B3 ja B20 toimii normaalisti yölläkin. Kaikki toimii hyvin päivällä heti kun tuo B7 on käytössä. Telia ei ota vikailmoitusta tästä vastaan koska sitten heidän pitäisi jättää tuo B7 taajuus päälle.
Tänne on suunnattu useita tukiasemia telian, dnan ja elisan puolesta. Tänne on elisan kuitukin saatavilla. Olen silti käyttänyt telian liittymää. Asiakaspalvelu ei ota asiaa vakavasti ja heidän mielestä tässä ei ole ongelmaa.
Melkeinpä vaihtaisin Elisan kuituun. Se ei mene nukkumaan tai puoliteholle yöaikaan vaan toimii jos vain kaivuri ei laita johtoja missään poikki.
--
Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia
Olen saanut toiseen telian tukiasemaan yhteyden tuolla B7 taajuudella klo 3.23. Tuo yhdistyi 3G:llä modeemin mukaan.
Suomessa ei ole B7 3G:n käytössä. Modeemi lienee sekoillut , sillä B7 on 4G-taajuus.
Melkeinpä vaihtaisin Elisan kuituun. Se ei mene nukkumaan tai puoliteholle yöaikaan vaan toimii jos vain kaivuri ei laita johtoja missään poikki.
--
Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia
Elisan kuitu pätkii vielä useammin kuin telian puhelinliittymät. Telian puhelinliittymä toimii aina. Ainostaan näistä nopeuksien tiputtamisista on sanottavaa. Ostin erillisen ulkoisen antennin koska luulin huonon internet nopeuden johtuvan omista laitteista. Samaa tapahtuu tällä antennilla. Näistä asioista olisi hyvä tiedottaa rehellisesti. Käyn vielä tukiaseman luona kokeilemassa tuolla puhelimella, että saanko sillä B7 taajuutta herätettyä. Pystyn lukitsemaan B7 taajuuden puhelimeen. Olen vain pettynyt telian toimintaan koska asiakaspalvelu ei ota tuon B20 taajuuden huonoa kuuluvuutta käsittelyyn. Tässä ajoi monta kuukautta edes takaisin nokian 5G auto. En tiedä miltä operaattorilta tai mistä syistä, mutta ilmeisesti täällä on käyty jo mittaamassa arvoja. Suosittelen kaikkia olemaan itse yhteydessä operaattoriin ja kysymään apua sieltä. Asiat voi muuttua. Aina voi kokeilla toisen operaattorin prepaid-kortilla.
Suomessa ei ole B7 3G:n käytössä. Modeemi lienee sekoillut , sillä B7 on 4G-taajuus.
Hyvin mahdollista, latausnopeus oli alle 1Mbps.
Melkeinpä vaihtaisin Elisan kuituun. Se ei mene nukkumaan tai puoliteholle yöaikaan vaan toimii jos vain kaivuri ei laita johtoja missään poikki.
--
Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia
Elisan kuitu pätkii vielä useammin kuin telian puhelinliittymät. Telian puhelinliittymä toimii aina. Ainostaan näistä nopeuksien tiputtamisista on sanottavaa. Ostin erillisen ulkoisen antennin koska luulin huonon internet nopeuden johtuvan omista laitteista. Samaa tapahtuu tällä antennilla. Näistä asioista olisi hyvä tiedottaa rehellisesti. Käyn vielä tukiaseman luona kokeilemassa tuolla puhelimella, että saanko sillä B7 taajuutta herätettyä. Pystyn lukitsemaan B7 taajuuden puhelimeen. Olen vain pettynyt telian toimintaan koska asiakaspalvelu ei ota tuon B20 taajuuden huonoa kuuluvuutta käsittelyyn. Tässä ajoi monta kuukautta edes takaisin nokian 5G auto. En tiedä miltä operaattorilta tai mistä syistä, mutta ilmeisesti täällä on käyty jo mittaamassa arvoja. Suosittelen kaikkia olemaan itse yhteydessä operaattoriin ja kysymään apua sieltä. Asiat voi muuttua. Aina voi kokeilla toisen operaattorin prepaid-kortilla.
Millaistahan tuo Elisan kuitu sitten on? Jos se on ihan valokuitu asuntoon, niin ei sen pitäisi pätkiä. Jos se on taas kuituna myytävää kaapelilaajakaistaa (KTV-verkko, kuparikoaksiaalikaapeli) tai VDSL (korttelikuitu), niin niissä voi ehkä pätkimisiä herkemmin olla kuin mitä aidossa valokuidussa.
Joukossa on voimaa, kyllä kannattaa mahdollisimman usean olla yhteydessä operaattoriin, niin häiriöilmoitus ehkä saa pontta taakseen.
Millaistahan tuo Elisan kuitu sitten on? Jos se on ihan valokuitu asuntoon, niin ei sen pitäisi pätkiä. Jos se on taas kuituna myytävää kaapelilaajakaistaa (KTV-verkko, kuparikoaksiaalikaapeli) tai VDSL (korttelikuitu), niin niissä voi ehkä pätkimisiä herkemmin olla kuin mitä aidossa valokuidussa.
Joukossa on voimaa, kyllä kannattaa mahdollisimman usean olla yhteydessä operaattoriin, niin häiriöilmoitus ehkä saa pontta taakseen.
Elisa tarjoaa tänne valokuitua asuntoon, Elisa Netti kotiin XXL. Elisan katkokset ovat pidempiä, silloin internet-yhteys on kokonaan poikki. Siitä on aikaa kun viimeksi käytin mitään elisan palveluita. Vanhassa asunnossa elisan kaapelikanavat lopettivat toimimasta joka perjantai ja vasta maanantai aamuna ne alkoivat taas toimimaan normaalisti. Lähellä rakennettiin, en tiedä liittyikö katkokset siihen. Ostin silloin antennin antennikanavia varten. Tähän asuntoon ei ole saatavilla telian kuitua niin kuin jossain asunnossa on molemmat, telia ja elisa. Olen muuten tyytyväinen teliaan, mutta tuo haittaa paljon koska minulla on aikaa joko myöhään illalla tai aamulla käyttää internetiä rauhassa. Parhaaseen aikaan tuo nopeus on hidastettu. Olen valmis maksamaan yölisää kun pitävät nopeuden samana. En jaksa kauaa odotella tälläsiä asioita, prepaid kortti on jo haettu ja kokeilen seuraavaksi sitä.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.