Ratkaistu

Verkkoyhteys pätkii ja katkeilee

  • 29 April 2023
  • 4 kommenttia
  • 389 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Mulla on kotona käytössä Telian Yhteys kotiin L -liittymä ja reitittimenä toimii Sagemcom Hybrid Router 5370 joka aikanaan minulle lähetettiin kun tän mobiililaajakaistan hankin. Käyttöönotosta (viime vuoden heinäkuu) on tullut törmättyä ongelmaan, että tiettyjä verkkosivuja (esim. uutissivuja) avatessa nettiyhteys menee täysin kokonaan poikki. Pari minuuttia vaikka esim Ylen sivujen avaamisesta nii menee koneella netti kokonaan poikki ja joudun käynnistämään reitittimen uudelleen että se saa yhdistettyä takasin nettiin. Netti katkasee ittensä samalla tavalla myös jos oon puhelimella kodin WiFi-verkossa ja avaan samoja sivuja kun mitä koneella avatessa kaatuilisi. Tätä ongelmaa on nyt siis tosiaan jatkunut yli puoli vuotta.

Tän lisäks oon törmännyt ongelmaan, että suurimman osan ajasta speedtesteissä nopeudet on luokkaa 2/8 ja viivekin pahimmillaan hiihtelee toistasataa. Välillä tilanne taas tasottuu, toki nopeudet ei siltikään kovia lukemia anna mutta esim. pelatessa tulee toistuvasti törmättyä ongelmaan, että netti menee joko kokonaan poikki tai pingi nousee jopa tuhanteen.

Vähän turhauttaa maksaa määräaikaisesta liittymästä yli parikymppiä kuussa mikäli sen toimivuus on luokkaa ei-ole, että joutuu varomaan mitä sivuja availee tai koska uskaltaa pelata että toimiiko netti vai ei. Onko tää nyt sellanen et en omilla toimilla voi ratkaista vaan täytyy tehdä vikailmoitus? Omasta takaa oon nyt modeemia käynnistellyt uudelleen, nollannut koko modeemin, tarkistanut päivityksien olevan ajan tasalla, nollannut jopa tietokoneen omat verkkoasetukset ja aikalailla kaiken mahdollisen muunkin. Koska myöskään kyseessä ei ole hybridilaajakaista vaan pelkkä mobiililaajakaista, reititin ei ole kiinni puhelinpistokkeella (sitäkin on kuitenkin myös yritetty..). Nurkista löytyy myös toinen täysin sama reititin, olen myös sillä kokeillut et jos olisi pelkästään laitevika, mut sekään ei ongelmaani korjannut. 

Edellisessä asunnossa mulla oli myös ihan täysin sama ongelma kun tässä nyt, mutta silloin mulla oli hybridilaajakaista ja vikailmotuksen tehtyäni ammattilainen kävi puhelinpistokkeet tsekkaamassa ja silloin niissä oli vikaa. Mistähän tällä erää johtunee kun kyseessä on mobiililaajakaista? 

icon

Ratkaisu jäseneltä HeikkiSul 30 April 2023, 12:23

Katso alkuperäinen viesti

Aihe on suljettu kommenteilta.

4 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Moi @Kisseriina ja tervetuloa Yhteisöön! Oletkin jo kattavasti tehnyt oma-aloitteisia toimenpiteitä ja kyllähän tuo viittaisi nyt siihen että Sagemcom on se syypää tässä. Muutama kysymys:

Onhan Sagemcomin DSL-portti kuitenkin tällä hetkellä tyhjänä? Lähinnä että modeemi ei missään kohtaa edes koittaisi sitä kautta nettiä.

Onko ongelmaa ainoastaan Wi-Fi-verkon kautta käyttäessä vai toistuuko tämä jos käytät nettiä verkkopiuhan päässä olevalla laitteella (esimerkiksi tietokoneella)?

Kurkkaa myös asiakastukisivustomme tuon laitteen osalta, josko siellä olisi vielä konstia joka olisi jäänyt koettamatta!

Kunniamerkki +1

Moi @Kisseriina ja tervetuloa Yhteisöön! Oletkin jo kattavasti tehnyt oma-aloitteisia toimenpiteitä ja kyllähän tuo viittaisi nyt siihen että Sagemcom on se syypää tässä. Muutama kysymys:

Onhan Sagemcomin DSL-portti kuitenkin tällä hetkellä tyhjänä? Lähinnä että modeemi ei missään kohtaa edes koittaisi sitä kautta nettiä.

Onko ongelmaa ainoastaan Wi-Fi-verkon kautta käyttäessä vai toistuuko tämä jos käytät nettiä verkkopiuhan päässä olevalla laitteella (esimerkiksi tietokoneella)?

Kurkkaa myös asiakastukisivustomme tuon laitteen osalta, josko siellä olisi vielä konstia joka olisi jäänyt koettamatta!

DSL-portti on joo tyhjänä, eli sitä kautta ei yritä. Kone on verkkopiuhan päässä eli ongelma tapahtuu sekä verkkopiuhalla että Wi-Fin kautta. Kokeillut myös toisella koneella sekä piuhalla että Wi-Fin kautta, ongelma ilmenee myös sillä

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Tutulta kuulostaa. Itse kamppailin aiemmin täsmälleen samanlaisen ongelman kanssa. Omalla kohdalla tuo viallinen laite oli jo kolmas, kun aiempiin tuli muita vikoja. Lopulta ei huvittanut lähteä Telian kanssa vikaa selvittämään, kun kaikki mahdollinen mitä itse voi tehdä, oli tehty. Hermot meni ties kuinka monta kertaa Sagemcomien kanssa. Vika ratkesi sillä, kun vaihdoin sim-kortin vanhempaan Huawein 4g-reitittimeen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

DSL-portti on joo tyhjänä, eli sitä kautta ei yritä. Kone on verkkopiuhan päässä eli ongelma tapahtuu sekä verkkopiuhalla että Wi-Fin kautta. Kokeillut myös toisella koneella sekä piuhalla että Wi-Fin kautta, ongelma ilmenee myös sillä

Kiitos vastauksista! Takuuta taitaapi vielä olla Sagemcomissa voimassa, eli nyt melkeinpä suosittelisin olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme josko olisi mahdollista tehdä ihan laitevaihto. On tullut nimittäin vastaan tilanteita, joissa hybridikäyttöön tarkoitettu Sagemcom ei kerta kaikkiaan suostu tokenemaan pelkässä mobiilikäytössä.