Mulla on kotona käytössä Telian Yhteys kotiin L -liittymä ja reitittimenä toimii Sagemcom Hybrid Router 5370 joka aikanaan minulle lähetettiin kun tän mobiililaajakaistan hankin. Käyttöönotosta (viime vuoden heinäkuu) on tullut törmättyä ongelmaan, että tiettyjä verkkosivuja (esim. uutissivuja) avatessa nettiyhteys menee täysin kokonaan poikki. Pari minuuttia vaikka esim Ylen sivujen avaamisesta nii menee koneella netti kokonaan poikki ja joudun käynnistämään reitittimen uudelleen että se saa yhdistettyä takasin nettiin. Netti katkasee ittensä samalla tavalla myös jos oon puhelimella kodin WiFi-verkossa ja avaan samoja sivuja kun mitä koneella avatessa kaatuilisi. Tätä ongelmaa on nyt siis tosiaan jatkunut yli puoli vuotta.
Tän lisäks oon törmännyt ongelmaan, että suurimman osan ajasta speedtesteissä nopeudet on luokkaa 2/8 ja viivekin pahimmillaan hiihtelee toistasataa. Välillä tilanne taas tasottuu, toki nopeudet ei siltikään kovia lukemia anna mutta esim. pelatessa tulee toistuvasti törmättyä ongelmaan, että netti menee joko kokonaan poikki tai pingi nousee jopa tuhanteen.
Vähän turhauttaa maksaa määräaikaisesta liittymästä yli parikymppiä kuussa mikäli sen toimivuus on luokkaa ei-ole, että joutuu varomaan mitä sivuja availee tai koska uskaltaa pelata että toimiiko netti vai ei. Onko tää nyt sellanen et en omilla toimilla voi ratkaista vaan täytyy tehdä vikailmoitus? Omasta takaa oon nyt modeemia käynnistellyt uudelleen, nollannut koko modeemin, tarkistanut päivityksien olevan ajan tasalla, nollannut jopa tietokoneen omat verkkoasetukset ja aikalailla kaiken mahdollisen muunkin. Koska myöskään kyseessä ei ole hybridilaajakaista vaan pelkkä mobiililaajakaista, reititin ei ole kiinni puhelinpistokkeella (sitäkin on kuitenkin myös yritetty..). Nurkista löytyy myös toinen täysin sama reititin, olen myös sillä kokeillut et jos olisi pelkästään laitevika, mut sekään ei ongelmaani korjannut.
Edellisessä asunnossa mulla oli myös ihan täysin sama ongelma kun tässä nyt, mutta silloin mulla oli hybridilaajakaista ja vikailmotuksen tehtyäni ammattilainen kävi puhelinpistokkeet tsekkaamassa ja silloin niissä oli vikaa. Mistähän tällä erää johtunee kun kyseessä on mobiililaajakaista?
Ratkaisu jäseneltä HeikkiSul
Katso alkuperäinen viesti