Tuli hankittua hybridin tilalle tämmöinen viritys. Ongelmia tuo varsinkin PS5 NHL22 onlinepeleissä, mikäli puoliso käyttää Telia TV:tä tai wifiä ylipäänsä. Pingi sahaa 25-400ms välillä. Ilman näitä häiriötekijöitä yhteys on melko tasainen 24-30 ms välimaastossa. Pleikka ja telia tv digiboksi on liitetty ethernet kaapeleilla reitittimeen. Teliaan oltu useita kertoja yhteydessä ja tehty häiriöilmoitusta, johon kuulemma vastataan 2 päivässä. Viikko tässä nyt on odotettu sitä soittoa. Jonkin verran yrittänyt selvittää netistä ratkaisua tässä odotellessa ilman tulosta. Vanhalla hybridillä tämmöistä ei ollut varsinkaan telia tv:tä samanaikaisesti käyttäessä.
@jarnosa kirjoitti:
Tuli tekniseltä puolelta sähköpostia, että vika on nyt ratkaistu. Ratkaisu oli se että yhteys on kunnossa ja tämä noin 5 sec välein ilmenevä pingin heilahtelu 400ms on ihan normaalia tälle vaativaan pelaamiseen markkinoidulle huippuhyvälle nettiyhteydelle.
Olen huomenna yhteydessä vielä laitevastaavien kanssa ja kysyn tästä lisää, voidaanko ongelmaa rajata esim. X2:n vaihdolla tai muilla keinoilla. Verkon osalta yhteys on nyt tarkistettu toimivaksi, eli verkosta käsin tätä häiriötä ei voida korjata.
Tuliko tähän vielä mitään tietoa?
Asentaja tulee joku päivä tässä tarkastamaan ulkoyksikön. Sisäyksikköä eivät vielä suositelleet lähteä vaihtamaan. Ketjussa aiemmin mainittua 1380 MTU arvoa kokeilin uudestaan, mutta tällä kertaa käynnistin muutoksen perään laitteet uudestaan, niin Bufferbloat arvo kävi jopa A+ mutta B gradeen putosi hetken päästä. Aiemmin oletus 1500 MTUlla grade pyöri siinä C-F välillä. Tämä muutos ei kuitenkaan auttanut. Peli pyöri aivan kuten ennenkin aika hyvin 24-30ms pingillä, kunnes vaimo rupesi katsomaan digiboksin kautta telkkaria 😀> ja wanha kunnon 24-400ms pingin hyppely noin 5 sekunnin välein oli taas läsnä. Pitää käydä huvikseen kokeilemassa naapurissa joku päivä, miten siellä vastaava homma toimisi, kun heillä on samanlainen nettiviritys kun itsellä, mutta DNAn puolelta.
@Jomppel1 kirjoitti:
Tuliko tähän vielä mitään tietoa?
Lyhyesti: Ongelman tutkintaa jatketaan.
Pidemmin:
Laitevastaamme on yrittänyt toistaa ongelmaa, mutta toistaiseksi ei vielä ole siinä onnistunut. Eli ongelman korjausta pyritään hakemaan myös laitepuolelta (X2 + FWA ulkoyksikkö), mutta vielä mitään selvää syytä sieltä ei ole löydetty.
Kuten ketjussa olen maininnut aiemmin, mobiiliverkossa viive voi kasvaa hetkellisesti, jos yhteys häiriöityy ja siinä on samaan aikaan paljon tavaraa liikenteessä -> virheenkorjausta tulee paljon enemmän ja se kuormittaa laitteita. Ketjussa on arveltu MTU arvojen ja QoS jonojen priorisoinnin vaikuttavan ongelmaan, tämä on myös laitevastaavilla tiedossa. QoS jonot on tarkistettu, eikä siinä havaittu ongelmaa. MTU arvojen vaihtelun vaikutusta ei ole voitu todentaa, kun ongelmaa ei ole saatu toistettua.
@jarnosa kirjoitti:
Asentaja tulee joku päivä tässä tarkastamaan ulkoyksikön. Sisäyksikköä eivät vielä suositelleet lähteä vaihtamaan. Ketjussa aiemmin mainittua 1380 MTU arvoa kokeilin uudestaan, mutta tällä kertaa käynnistin muutoksen perään laitteet uudestaan, niin Bufferbloat arvo kävi jopa A+ mutta B gradeen putosi hetken päästä. Aiemmin oletus 1500 MTUlla grade pyöri siinä C-F välillä. Tämä muutos ei kuitenkaan auttanut. Peli pyöri aivan kuten ennenkin aika hyvin 24-30ms pingillä, kunnes vaimo rupesi katsomaan digiboksin kautta telkkaria
ja wanha kunnon 24-400ms pingin hyppely noin 5 sekunnin välein oli taas läsnä. Pitää käydä huvikseen kokeilemassa naapurissa joku päivä, miten siellä vastaava homma toimisi, kun heillä on samanlainen nettiviritys kun itsellä, mutta DNAn puolelta.
Hyvä kuulla selvityksen jatkuneen vielä, asentajan käynnillä varmistuu myös ulkoyksikön sijoitus ja suuntaus, eli signaalin voimakkuuden varmistus. Odotellaan siis seuraavaksi asentajankäyntiä ja jatka toki meillekkin tänne Yhteisöön tarinaa, korjautuiko ongelmat vai ei.
Lauantaiset tutkailut ja testailut.
Lähtötilanne Telian X2
Läppäri suoraan ZTE mc7010 noupeus parani ja bufferload myös
Powerilta testiin parempien QoS säädöksien toivossa Tp-link ARCHER AX73. Turha reissu, aivan nollatason säädöt.
Kaverilta lainaan edgerouter x ja säädöt kehiin ja kappas.
Aikamoinen muutos. Oletko kokeillut pelailla tolla mc7010 + Edgerouter x yhdistelmällä @Jomppel1? Ja millä sivustolla olet tehnyt nuo mittaukset, kun näyttää niin selkeämmältä, kun mitä itse käyttänyt 😀>
---
Muokkaus Se_Jesse: lisätty tägäys
Yritys- ja kuluttajalaitteden erot voivat olla suuria.
Kokeilin itse vielä viimeisen keinon mitä on tehtävissä, eli ostin CAT6 ethernet kaapelin. Eipä nyt ainakaan huomattavaa apua ole tietenkään, mutta onpahan nyt sekin. Sen verran hitaasti tämä asia "etenee" että annan tämän viikon vielä aikaa Telialle laittaa tämä homma kuntoon. Ei tämmöisten ongelmien kanssa kenenkään pidä arvailla viikko- tai kuukausitolkulla. Kuitupuolelta sen verran positiivista, että se on tulossa mahdollisesti talven aikana alueelleni, että eipähän tarvitse näillä asioilla enää hermojaan menettää.
Sen pari peliä mitä ehdin siinä testata niin vakaa 40-50 pingi pyöri ilman ylimääräistä +400ms piikkejä vaikka toisessa huoneessa pyöri chromecast.
Testit täällä. Dslreports
Tämähän se: Kuluttujamarkkinoille myytävä kerran viikkoon buuttauksen vaativa muovipurkki 50-200€ ja yrityslaite normaali kuluttajan saatavilla sopuhintaan 60€(tosin saatavuus tällä hetkellä erittäin huono).
Pitää kärvistellä tuonne syksyyn että saan oman, jos ennen sitä Telia keksisi tähän jonkun kaikkia tyydyttävän ratkaisun. Kumminkin myyntipuheena taitaa olla edelleen vaativaan verkkopelaamiseen. Ja sitähän tämä nykyinen ei ole.
Toimiikohan tuo Edgerouter x Telian digiboksin kanssa ? Samalla kiinnostaa että toimiiko tällä onlinepelit hyvin kuten urheilu tai fps pelit, vaikka joku muukin kuormittaisi nettiä samassa verkossa ?
@jarnosa kirjoitti:Toimiikohan tuo Edgerouter x Telian digiboksin kanssa ? Samalla kiinnostaa että toimiiko tällä onlinepelit hyvin kuten urheilu tai fps pelit, vaikka joku muukin kuormittaisi nettiä samassa verkossa ?
Nykyään tuo digiboksi ei enää käytä multicastia, kuten nuo aiemmat IPTV-boksit, joita oli ADSL/VDSL, hybrid-liittymien kanssa. Niistäkin AIPTV moodissa ja uusi to Android-tv -boksi mitä todennäköisimmin toimivat ilman mitään ongelmaa.
Jos router handlaa liikenteen priorisoinnin, QoS paremmin yms. niin sillä voi nuo pelaamiset toimia paremmin yhteyden ollessa kuormitettuna.
Oli jäänyt itseltä huomaamatta tämä viesti. Pitää varmaan itekkin katsella uusi reititin. Tänään aamupäivästä Telian asiantuntija soitti ja haastoi pariin NHL22 onlineotteluun 😀> No siinä pelattiin pelit ja Telian puolelta saivat tehtyä mittauksia ja myös asiantuntija pääsi näkemään läheltä verkko-ongelman.
Asentajat kävi ja vika saatiin selville. Ulkoyksikkö ei yhdistä lähimpään noin 500m päässä olevaan tukiasemaan, koska asumme liian korkealla. Siitä johtuen yhdistää 1,6km päässä olevaan tukiasemaan. Ulkoyksikön siirto kokeilumielessä parhaaseen mahdolliseen paikkaan ei auttanut ongelmaan. Kaiken hyvän lisäksi sisäreititin meni totaalijumiin resetoidessa ja nyt pitää käyttää väliaikaisesti vanhaa Sagecomin hybridireititintä.
Uskokaa nyt jo, ettei mobiili ole oikein tähän tarkoitukseen hyvä vaan jos haluatte oikeasti tasalaatuisen yhteyden, niin valokuidun kautta laajakaista. Loppuu nämä ongelmat siihen ja nopeus on aine se, mistä maksatte.
Vastauksesi hyötyarvo oli silkka nolla. Ottaisin kuidun heti kun sellaisen saisin, mutta kun ei saa ainakaan alle 10k€ hintaan.
Ei ole kuitua tällä hetkellä saatavilla meidän osoitteeseen. Sain tämän 5g homman pelittämään kohtuullisen hyvin vaihtamalla Asus rt-ac86u sisäreitittimeksi ja QoS asetuksia säätelemällä. Näillä nyt mennään toistaiseksi kunnes löytyy parempi vaihtoehto.
Tuo on harmi homma, että kun jotain luvataan olevan "kiinteän yhteyden veroinen" mutta ei sitten ole.
Saako näille latensseille tehtyä mitään?
Jos tuotetta myydään vaativaan verkkopelaamiseen ja pingit pyörii 80-100 säännöllisen epäsäänöllisten nykäysten saattelemana. Auttamatta olet aina 50ms myöhässä, mikä on FPS peleissä paljon.
Mikä on telian käsitys vaativasta verkkopelaamisesta latenssin suhteen?
Itse olen mobiililla pelaillut jo pitkään. Tuo on hyvä pelailuun, jos muuta käyttäjiä ei ole ja jos on raskasta videonkatselua, rupeaa ping hyppelemään. On myös kiinni peleistä. Esimerkiksi Hunt Showdown tuntuu palvelimet olla ongelmissa kaikilla kotimaisilla operaattoreilla aina silloin tällöin ja viive heittelee.
Hei!
Onkohan tähän ongelmaan löytynyt ratkaisua?
Itselläni samainen ongelma.
Kiinteä laajakaista tuli hommattua hetki sitten tuon hybridin poistumisen takia ja nyt tälläinen ongelma syntyi.
5G-kaistaa riittää nopeutta vaikka millä mitalla, mutta jos nettipelaamisen yhteydessä esiintyy muuta pientäkin liikennettä verkossa niin aiheuttaa se pingi piikkejä pelaamiseen.
Telia-TV käyttö samaan aikaan myös juurikin aiheuttaa näitä pingi piikkejä.
Kokeilin niinkin, että samalla laitteella laitoin 1MB/s nopeudella lataantumaan jonkun pelin ja sitten pelasin samalla. Tuokin riitti jo aiheuttamaan noita pingi piikkejä pienemmässä määrin tosin.
Luulen itse, että tuo Telian X2 reititin taitaa olla vain aika susi työssään ja ei osaa noita pakettien liikennettä ohjailla kunnolla niinkuin täällä on aikasemmin todettu jo…
Olen siis testannut perus UPnP päällä yms. prioriteeti asetukset päällä mitä nyt voi tuosta laitteesta säätää.
Toivottavasti Telia lisäisi jotkin kunnon Qos asetukset tuohon laitteeseen niin ehkä voisi niitä säätämällä tehdä tälle asialle jotain.
Itsellä siis ulkomokkulana toimii tuo Nokian Fastmile 5g14-b ja sitten perässä tuo Telia X2
Miettinyt, että kokeilisin vielä tuota ulkomokkulaa laittaa reitittävään tilaan jos se hoitaisi tuon liikenteen priorisoinnin paremmin.
Jos en saa ratkaistua tuota ongelmaani niin onkohan jollain jotain hyvää reititin suositusta missä on juuri nuo SQM ,AQM, QOS säädöt millä saisi nämä pingi ongelmat kuriin?
Vai onko siis kenelläkään ollut hyötyä paremman reitittimen hommaamisesta?
Kiinteä laajakaista tuli hommattua hetki sitten tuon hybridin poistumisen takia ja nyt tälläinen ongelma syntyi.
5G-kaistaa riittää nopeutta vaikka millä mitalla, mutta jos nettipelaamisen yhteydessä esiintyy muuta pientäkin liikennettä verkossa niin aiheuttaa se pingi piikkejä pelaamiseen.
Telia-TV käyttö samaan aikaan myös juurikin aiheuttaa näitä pingi piikkejä.
Kokeilin niinkin, että samalla laitteella laitoin 1MB/s nopeudella lataantumaan jonkun pelin ja sitten pelasin samalla. Tuokin riitti jo aiheuttamaan noita pingi piikkejä pienemmässä määrin tosin.
Luulen itse, että tuo Telian X2 reititin taitaa olla vain aika susi työssään ja ei osaa noita pakettien liikennettä ohjailla kunnolla niinkuin täällä on aikasemmin todettu jo…
Kattavasti olet testannut tähän mennessä yhteyttä. Rajataan vielä hieman tilannetta. Oletko kokeillut yhteyttä koneeseen suoraan PoE-adapterista ja koittaa pelata + ladata samanaikaisesti? Ilmeneekö samanlaisia pingin piikkejä silloin? Tällä saajaan rajattua johtuuko piikit Telia X2 reitittimestä vai nettiyhteydestä ylipäätään.
Kiinteä laajakaista tuli hommattua hetki sitten tuon hybridin poistumisen takia ja nyt tälläinen ongelma syntyi.
5G-kaistaa riittää nopeutta vaikka millä mitalla, mutta jos nettipelaamisen yhteydessä esiintyy muuta pientäkin liikennettä verkossa niin aiheuttaa se pingi piikkejä pelaamiseen.
Telia-TV käyttö samaan aikaan myös juurikin aiheuttaa näitä pingi piikkejä.
Kokeilin niinkin, että samalla laitteella laitoin 1MB/s nopeudella lataantumaan jonkun pelin ja sitten pelasin samalla. Tuokin riitti jo aiheuttamaan noita pingi piikkejä pienemmässä määrin tosin.
Luulen itse, että tuo Telian X2 reititin taitaa olla vain aika susi työssään ja ei osaa noita pakettien liikennettä ohjailla kunnolla niinkuin täällä on aikasemmin todettu jo…
Kattavasti olet testannut tähän mennessä yhteyttä. Rajataan vielä hieman tilannetta. Oletko kokeillut yhteyttä koneeseen suoraan PoE-adapterista ja koittaa pelata + ladata samanaikaisesti? Ilmeneekö samanlaisia pingin piikkejä silloin? Tällä saajaan rajattua johtuuko piikit Telia X2 reitittimestä vai nettiyhteydestä ylipäätään.
Kiitos paljon vastauksesta.
Unohdin mainita aikaisemmassa viestissä, että tuosta Telia X2 lähtee vielä CAT5 ethernet kaapeli yläkertaan kiinni toiseen reitittimeen joka on AP modessa ja siinä on Telia-TV kiinni nettikaapelilla myös. Oma kone on kiinni suoraan Telia X2 reitittimessä CAT6 kaapelilla.
Mutta asiaan…
Eli olen nyt testaillut tässä viikon aikana kaikenlaista ja olen kokeillut myös suoraan PoE-adapteriin laittaa kiinni konetta ja pelailla + latailla jotain samaan aikaan.
Tässä hieman tuloksia.
Testasin yöllä noin klo 1 aikaan PoE-adapteri suoraan kiinni koneessa ja pelailu + lataus niin pingi ei noussut ja viive hyppyjä ei tullut muuta kuin kerran johtuen varmaankin vain 5G langattomuudesta. Kokeilin eri nopeuksilla latailla myös peliä ja pelata samaan aikaan ja tämä vain aiheutti pingin nousun noin 27ms - 35ms, mutta piikkejä ei tullut ja pelailu pysyi sujuvana.
Tein täysin samat asiat sitten myös laittamalla Telia X2 kiinni PoE:een ja kone kiinni siihen niin lopputulos oli sama. Ei pingi piikkejä ja pelailu pysyi sujuvana. Pingi vain nousi sitä mukaan mitä enemmän kaistaa käytti eli 27ms nousi 35ms. Tämä siis yllätti täysin.
Noh testasin sitten vielä samanlailla sitten eri päivänä noin klo 16 aikoihin eli PoE:sta suorayhteys koneeseen ja latailut päälle + youtubesta video rullaamaan niin pingi alkoi pompia pelaillessa hieman.
Sitten laitoin Telia X2 kiinni niin sama asia toistui. Eli pingi pomppii välillä hieman noin 20ms piikkejä.
Kokeilin vielä niinkin, että laitoin pelkästään Telia-TV:n päälle ja pelailin samaan aikaan niin se aiheutti tasaisen tappavat pingi hypyt pelailuun. Pingi ei siis hyppinyt yhtään jos verkossa ei ollut muuta kuormaa kun pelaili.
Lopputuloksena olen hieman hämmentynyt tuosta,kun yö testeissä ei pingi hyppinyt vaikka kuinka kuormitti kaistaa eri jutuilla, mutta päivästä taas ongelma esiintyy. Vaikuttaa ehkä nyt hieman siltä, että ongelma saattaa olla tuossa Nokian Fastmile 5g14-b mokkulassa, kun kerran PoE:n suorayhteys koneeseen aiheutti samat ongelmat.
Tässä hieman tuloksia.
Testasin yöllä noin klo 1 aikaan PoE-adapteri suoraan kiinni koneessa ja pelailu + lataus niin pingi ei noussut ja viive hyppyjä ei tullut muuta kuin kerran johtuen varmaankin vain 5G langattomuudesta. Kokeilin eri nopeuksilla latailla myös peliä ja pelata samaan aikaan ja tämä vain aiheutti pingin nousun noin 27ms - 35ms, mutta piikkejä ei tullut ja pelailu pysyi sujuvana.
Tein täysin samat asiat sitten myös laittamalla Telia X2 kiinni PoE:een ja kone kiinni siihen niin lopputulos oli sama. Ei pingi piikkejä ja pelailu pysyi sujuvana. Pingi vain nousi sitä mukaan mitä enemmän kaistaa käytti eli 27ms nousi 35ms. Tämä siis yllätti täysin.
Noh testasin sitten vielä samanlailla sitten eri päivänä noin klo 16 aikoihin eli PoE:sta suorayhteys koneeseen ja latailut päälle + youtubesta video rullaamaan niin pingi alkoi pompia pelaillessa hieman.
Sitten laitoin Telia X2 kiinni niin sama asia toistui. Eli pingi pomppii välillä hieman noin 20ms piikkejä.
Kokeilin vielä niinkin, että laitoin pelkästään Telia-TV:n päälle ja pelailin samaan aikaan niin se aiheutti tasaisen tappavat pingi hypyt pelailuun. Pingi ei siis hyppinyt yhtään jos verkossa ei ollut muuta kuormaa kun pelaili.
Lopputuloksena olen hieman hämmentynyt tuosta,kun yö testeissä ei pingi hyppinyt vaikka kuinka kuormitti kaistaa eri jutuilla, mutta päivästä taas ongelma esiintyy. Vaikuttaa ehkä nyt hieman siltä, että ongelma saattaa olla tuossa Nokian Fastmile 5g14-b mokkulassa, kun kerran PoE:n suorayhteys koneeseen aiheutti samat ongelmat.
Suurkiitos lisätiedoista. Näiden testien myötä voimme todeta, ettei pingin hyppiminen johdu Telian X2 -reitittimestä vaan viittaa enemmän itse 5G-verkkoon tai, kuten totesit, ulkoyksikköön.
Olisiko sinulla mahdollista ottaa ylös tarkat ajankohdat niistä, jolloin ongelmia ilmeni pelatessa sekä verrokiksi esimerkit yöajalta, kun samoilla muuttujilla ongelmia ei ilmennyt? Tarkkojen esimerkkien avulla voimme tutkia asiaa lisää mobiiliverkon asiantuntijoiden toimesta vikailmoituksella. Näin saadaan selvyys johtuuko häiriöt mobiiliverkosta vai ulkoyksiköstä.
Voit ilmoittaa nämä meille yhteydenottolomakkeella tai suoraan asiakaspalveluumme.
Tässä hieman tuloksia.
Testasin yöllä noin klo 1 aikaan PoE-adapteri suoraan kiinni koneessa ja pelailu + lataus niin pingi ei noussut ja viive hyppyjä ei tullut muuta kuin kerran johtuen varmaankin vain 5G langattomuudesta. Kokeilin eri nopeuksilla latailla myös peliä ja pelata samaan aikaan ja tämä vain aiheutti pingin nousun noin 27ms - 35ms, mutta piikkejä ei tullut ja pelailu pysyi sujuvana.
Tein täysin samat asiat sitten myös laittamalla Telia X2 kiinni PoE:een ja kone kiinni siihen niin lopputulos oli sama. Ei pingi piikkejä ja pelailu pysyi sujuvana. Pingi vain nousi sitä mukaan mitä enemmän kaistaa käytti eli 27ms nousi 35ms. Tämä siis yllätti täysin.
Noh testasin sitten vielä samanlailla sitten eri päivänä noin klo 16 aikoihin eli PoE:sta suorayhteys koneeseen ja latailut päälle + youtubesta video rullaamaan niin pingi alkoi pompia pelaillessa hieman.
Sitten laitoin Telia X2 kiinni niin sama asia toistui. Eli pingi pomppii välillä hieman noin 20ms piikkejä.
Kokeilin vielä niinkin, että laitoin pelkästään Telia-TV:n päälle ja pelailin samaan aikaan niin se aiheutti tasaisen tappavat pingi hypyt pelailuun. Pingi ei siis hyppinyt yhtään jos verkossa ei ollut muuta kuormaa kun pelaili.
Lopputuloksena olen hieman hämmentynyt tuosta,kun yö testeissä ei pingi hyppinyt vaikka kuinka kuormitti kaistaa eri jutuilla, mutta päivästä taas ongelma esiintyy. Vaikuttaa ehkä nyt hieman siltä, että ongelma saattaa olla tuossa Nokian Fastmile 5g14-b mokkulassa, kun kerran PoE:n suorayhteys koneeseen aiheutti samat ongelmat.
Suurkiitos lisätiedoista. Näiden testien myötä voimme todeta, ettei pingin hyppiminen johdu Telian X2 -reitittimestä vaan viittaa enemmän itse 5G-verkkoon tai, kuten totesit, ulkoyksikköön.
Olisiko sinulla mahdollista ottaa ylös tarkat ajankohdat niistä, jolloin ongelmia ilmeni pelatessa sekä verrokiksi esimerkit yöajalta, kun samoilla muuttujilla ongelmia ei ilmennyt? Tarkkojen esimerkkien avulla voimme tutkia asiaa lisää mobiiliverkon asiantuntijoiden toimesta vikailmoituksella. Näin saadaan selvyys johtuuko häiriöt mobiiliverkosta vai ulkoyksiköstä.
Voit ilmoittaa nämä meille yhteydenottolomakkeella tai suoraan asiakaspalveluumme.
Hei!
Laitanko lomakkeeseen siis vain kellonajat ylös milloin ongelmat ilmenevät vai haluatteko jotain signaali voimakkuus tietoja myös tuohon? Niitäkin olen vahdannut tuolta ulkoyksiköstä aina kun olen noita testejäni tehnyt.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.