Hieman samansuuntaista ilmiötä on ollut havaittavissa Kouvolassa (Yhteyspiste (ei plus), Huawei B525 siltaavassa tilassa):
2017-10-21 01:22:06 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-21 00:37:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-21 00:37:02 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 01:34:46 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:24:53 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:24:42 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 00:23:54 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:01:30 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:01:28 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-16 00:32:20 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-16 00:16:12 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-16 00:16:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
Pieni päivitys, tänään ~2.20 teki täysin samanlaisen tempun tuo netti.
Myöskin, oletan että yhteyspiste ja sen plus versio menee täysin samojen alkuporttien kautta, joten tämä vaikuttaa selkeästi opengate palvelussa olevalta bugilta? Ehkä joku kaataa kahvia joka ilta vahingossa telialla sitä pyörittävän palvelimen päälle :smileyvery-happy:?
@Sihrak kirjoitti:
Hieman samansuuntaista ilmiötä on ollut havaittavissa Kouvolassa (Yhteyspiste (ei plus), Huawei B525 siltaavassa tilassa):
2017-10-21 01:22:06 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-21 00:37:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-21 00:37:02 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 01:34:46 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:24:53 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:24:42 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-20 00:23:54 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-20 00:01:30 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-20 00:01:28 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2017-10-16 00:32:20 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 connected
2017-10-16 00:16:12 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 failed
2017-10-16 00:16:03 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_UMTS1:IPv4 disconnected
@Sihrak, tuo on tiedossa Telialla :)
Tuosta aiheesta on keskusteltu täällä:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelimet-tabletit-ja-muut/B525s-23a-ja-Bridge-Mode-tai-Siltatila-seka-opengate/m-p/152765#M3302
Oletko resetoinnut tuon laitteen @nurman666? Siitä on aina hyvä aloittaa rajaamaan vikaa :)
Havaittu sama opengate yhteyden katkeaminen Lahdessa ja Lammilla. Molemmissa sillattu opengate yhteys ja yhteys katkeaa ja yhdistyy uudelleen aamuyöstä säännölisen epäsäännöllisesti. Lahdessa olevan purkin (ZTE MF286) olen resetoinut ja testannut myös reitittävänä vikaa etsiessäni. Ainut keino millä (katkon aikana) saa nettiyhteyden on vaihtaa APN pois opengate palvelusta.
@multitimo kirjoitti:
Havaittu sama opengate yhteyden katkeaminen Lahdessa ja Lammilla. Molemmissa sillattu opengate yhteys ja yhteys katkeaa ja yhdistyy uudelleen aamuyöstä säännölisen epäsäännöllisesti. Lahdessa olevan purkin (ZTE MF286) olen resetoinut ja testannut myös reitittävänä vikaa etsiessäni. Ainut keino millä (katkon aikana) saa nettiyhteyden on vaihtaa APN pois opengate palvelusta.
Suosittelen tekemään siinä tapauksessa vikailmoituksen Telialle:
https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot
Sen voi jättää myös lomakkeella:
Omat Sivut > Liittymäni ja palveluni > Liittymä, jota vika koskee > Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö
Vasta huomenaamulla Telian tekninen tuki palvelee :)
@Sekunti kirjoitti:
@Sihrak, tuo on tiedossa Telialla :)
Tuosta aiheesta on keskusteltu täällä:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelimet-tabletit-ja-muut/B525s-23a-ja-Bridge-Mode-tai-Siltatila-seka-opengate/m-p/152765#M3302
Juu, ei tuo bridge mode & yhteyspiste minullakaan toimi oikein (https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Huawei-B525s-siltaava-amp-Port-Forwarding/m-p/148018#M7988) Firmispäivitystä odotellessa...
Tuo yhteyspiste (plus) -yhteyden katkeilu n. puolen yön aikoihin lienee kuitenkin erillinen ongelma.
Olen kokeillut resetointia (eikä ole auttanut).
Olen myös kokeillut uusimpaa firmistä (ei).
Tänäänkin aamu neljältä tehnyt saman tempun, joten aion tänään tehdä vikaselvityksen asiasta Telialle.
Täälläkin on huomattu öistä pätkimistä. Tässä modeemin (Zyxel LTE7460) loki viime kerralta:
Oct 22 04:20:40 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:20:54 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:20:55 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:20:55 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:11 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:25 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:41 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:42 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:21:56 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:21:57 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:13 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:24 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:27 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:28 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:44 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 2
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 0
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name:
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:22:59 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Oct 22 04:23:00 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_home_operator: Cellular: mcc_mnc_ascii: 24491
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: registration_state: 1
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: radio_technology: 8
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: current_plmn_name: Telia FI
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: srv_capability: 3
Oct 22 04:23:01 LTE7460 malmangerm726]: srv_nw_update_reg_state: Cellular: sim_rej_info: 1
Ja itse modeemi on kyllä pysynyt pystyssä:
admin@LTE7460:~# uptime
07:46:15 up 19 days, 23:41, 1 user, load average: 4.24, 4.45, 4.40
Edelliset pätkimiset (ajat heittää muutaman minuutin):
21.10.2017 00:36-01:29
20.10.2017 00:01-01:45
16.10.2017 00:15-00:42
Tänään on iltapäivällä opengate katkennut jo kolme kertaa. Etäohjataan kokonaista tehdasta toisella puolella suomea, ei tarvitsisi kovin katkeilla... Onneksi ensi kesänä saadaan yritykselle kuitu, kunnan rakentamana tosin, operaattorit eivät sitä edes rahalla rakentaneet vaikka alle 500 metriä jakamosta.
Osalla asiakkaista oli Opengate-palvelussa tänään noin kello 12-14 välillä katkoksia palvelussa olleen häiriön vuoksi. Häiriö on nyt korjattu. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa.
Täällä täsmälleen sama ongelma, vaikka näyttäisi pian kolme vuotta kuluneen alkuperäisestä kirjoituksesta. Muutama minuutti puolen yön jälkeen yhteys katkeaa (Espoo-Kirkkonummi-rajalla), eikä sitä saa millään tempulla toimimaan ennen kuin se sitten itse päättää joskus palautua toimintakuntoon. Reititin yrittää saada yhteyttä luotua ja näyttäisi tuo julkinen IP vaihtuvan yrityskertojen välillä. Jossain vaiheessa yhteys muka muodostuu, on saanut ulkoisen IP:n ja DNS-palvelinosoitteet, mutta yhteys ei silloinkaan välttämättä toimi. Tätä on nyt havaittu kahdella eri valmistajan reitittimellä. Joskus yhteys palaa muutaman minuutin jälkeen, joskus voi kestää tunteja että yhteys palautuu. Sisäverkossa kaikki toimii niin kuin pitääkin.
Puhelimessa on Telian liittymä ja se toimiikin hyvin myös vuorokauden vaihteen yli eli syy on opengatessa, joka löytyy vain kodin laaajakaistasta. Onko julkisten IP:iden pooli liian ahdas, eikö IP-vaihtoautomatiikka toimi vai mikä siellä kusee?
Sen verran tämä on alkanut turhauttaa, että kirjoittakaa nyt joku hemmetin ohje tai kuvaus tästä toiminnasta siellä Telialla. Jos tämä on palvelun ominaisuus niin fine, mutta siihen pitää pystyä varautumaan ettei tällaisen yöllä töitä tekevän duunit katkea säännöllisen epäsäännöllisesti tuntemattomaksi ajanjaksoksi.
Telia kasvattaa 4G-verkossaan kapasitettia. Nämä päivitykset aiheuttavat katkoksia verkon toimintaan.
Minulta lähti noin viikko sitten juuri puolen yön maissa verkko vähäksi aikaa kokonaan pois. Kun verkko palasi, internet-yhteys ei aluksi auennut sen kummemmin 3G- kuin 4G-verkossakaan, vaikka käytössä on tavanomainen apn internet. Kokonaisuudessaan katkos kesti noin 15 minuuttia. Sen jälkeen myös internet yhteys alkoi toimimaan.
Häiriötiedotteiden maantieteeseen ei ole luottaminen. Olen aikaisemminkin huomannut, että Uudellamaalla tapahtuu päivityksiä samaan aikaan, kun tuolla kerrotaan päivityksistä jossakin ihan muualla päin Suomea.
Hei @sushukka ja tervetuloa yhteisöön. Hienoa että olit kerennyt testata yhteyden toimintaa kahdella reititimellä, laitteen aiheuttamasta häiriöstä ei enää pitäisi olla kyse.
Häiriötä meidän tulee ehdottomasti lähteä tarkemmin tutkimaan. Siksi pyytäisinkin sinua kirjaamaan meille häiriöilmoituksen vaikka chattimme kautta. Tarvitsemme vian tutkintaa varten liittymätiedon ja osoitteen jossa liitymä on käytössä sekä pari esimerkkiä ajankohdasta jolloin tätä on tapahtunut.