ZTE MC7010 ei toimi 5g verkossa kuin hetken

  • 12 March 2023
  • 21 kommenttia
  • 1875 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Minulla on takuuseen vaihdettu ZTE MC7010 5g reititin, kun laitteen laittaa päälle niin kirjautumissivuston ylälaidassa on 5G ja täysi kenttävoimakkuus, tarkat tiedot kohdasta näkyy 5g verkon voimakkuus -59dbm, sinr 27,5 db.

Mutta kun kuluu pari minuuttia, niin 5g tietoja ei enää löydy ja nopeudet ovat 4G verkon nopeuksia, ping ajat vaihtelevat koko ajan 100-400ms!!

Edes manuaalisesti verkkoja haettaessa ei löydy muita kuin Elisan 5G verkko listasta, muut ovat 3g ja 4g verkkoja.

5G puhelin kyllä toimii suhteellisen normaalisti samassa paikassa 5g verkossa.

Nopeusvaihelut ovat kylläkin suhteettoman suuria.

Reititin antaa heti käynnistyttyään latausnopeuksia vaihtelevasti 30-300 mb (300mb liittymä), ping ajat 40-200 ms !!

(puhelimessa on sama liittymä ja se antaa parhaillaan jopa sisätilossa lähes 400 mb / 100 mb ja ping ajat 20-80 ms)

Tosiaan parin minuutin päästä yhteys toimii enää lataus 30-50 mb ja lähetys 0.5-1 mb!! ei onnistu videoneuvottelut.. puhelimen jaetun yhteyden kautta sentään toimii kohtuu hyvin..

Mokkula on katolla maston kyljessä ja suora näköyhteys 5g mastoon, välimatkaa on alle 300m.

Softavika?? tosin tässä näyttäisi olevan ohjelmistoversio MC7010_DNA4_B12, täällä on telian ja dna:n yhteisverkko.

 


Aihe on suljettu kommenteilta.

21 kommenttia

Kunniamerkki +1

Tosin 5G verkossakin näyttäisi edelleen olevan jotain häikkää ainakin täällä 5 km keskustan ulkopuolella, kaupungin keskustassa puhelin antaa ping 10-25 ms ja nopeus lähes poikkeuksetta kaistan täydeltä 300 mb sisätiloissa eikä siellä ole edes täyttä kenttävoimakkuutta..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,

Onko asiasta tehty Telialle häiriöilmoitusta? Kerrot käyttöpaikan olevan Yhteisverkon aluetta. Ainakin Loviisan Tesjoella on ollut haasteita uuden Yhteisverkon kanssa. Käytätkö yhteyttä siellä? Jostain tuntemattomasta syystä yhteydet ovat toimineet erittäin epävakaasti. En ihmettelisi, että jos samanlaista ongelmaa sattuisi olemaan muuallakin Yhteisverkon alueella. 

Jos Telian vikailmoituksen kautta ei selviä mitään ja tökkiminen jatkuu, kokeilisin Elisan liittymää tai selvittäisin kiinteän nettiyhteyden mahdollisuutta.

Kunniamerkki +1

Kyllä alkaa tämä jo ihmetyttämään, kun yhteydet eivät toimi.. Pari päivää reititin oli ja pysyi 5g verkossa, mutta nyt ei 2 päivään edes yritä 5g verkkoon vaikka käynnistää uudelleen.

4 G nopeuskin on niin heikko ettei esimerkiksi suoratoistopalvelut (netflix, disney..) toimi ollenkaan, ping ajatkin olivat pahimmillaan 1000 ms!! kun jakaa puhelimesta netin niin homma toimii ihan hyvin.

Puhelin kyllä on ja pysyy 5g verkossa jopa talon sisällä.

Häiriötä tutkittiin jo alkuvuodesta pitkä tovi eikä selvyyttä asiaan tullut.

4G ja 5G mastoon on välimatkaa 300 metriä ja suora näköyhteys joten siinä ei ole ongelmaa, kenttävoimakkuudet ovat erinomaiset.

Häiriökarttakin näyttää että vain 4g verkossa on häiriöitä??

Paikka on Savonlinna.

Ihan heti en viitsisi kyllä käydä vaihtamaan operaattoria, kun eivät yritykseni liittymien hinnoittelussa pääse lähellekään nykyistä kk-hintaa..

Toisekseen ihmettelen kun tänne kirjautuminen ei onnistu kuin tällä koneella, toisella tietokoneella tai puhelimella kirjautuessa tulee aina virheilmoitus..??

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Kyllä alkaa tämä jo ihmetyttämään, kun yhteydet eivät toimi.. Pari päivää reititin oli ja pysyi 5g verkossa, mutta nyt ei 2 päivään edes yritä 5g verkkoon vaikka käynnistää uudelleen.

Puhelin kyllä on ja pysyy 5g verkossa jopa talon sisällä.

Häiriötä tutkittiin jo alkuvuodesta pitkä tovi eikä selvyyttä asiaan tullut.

Ulkoyksikön vialta tämä kovasti omaan korvaani kuulostaa. Tässä tilanteessa suosittelen lämpimästi jättämään uuden häiiröilmoituksen, sillä kyllä tuo yhteys tulee saada toimimaan paremmin. Ja luotan siihen, että yhteys saadaan toimimaan paremmin viimeistään ulkoyksikköä vaihtamalla. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Häiriökarttakin näyttää että vain 4g verkossa on häiriöitä??

Paikka on Savonlinna.

Toisekseen ihmettelen kun tänne kirjautuminen ei onnistu kuin tällä koneella, toisella tietokoneella tai puhelimella kirjautuessa tulee aina virheilmoitus..??

Kyllä se 4G häiriö vaikuttaa myös 5G:hen, että sen jälkeen kun ei vikaa ole enää verkossa, kannattaa kokeilla vasta modeeminvaihtoa uudelleen. Itsellä toiminut yllättävän hyvin Telian 5G:ssä tämä ZTE MC7010 (joka DNA:n softalla vieläpä.)

 

Tänne kirjautumista ihmettelen itsekkin. Joka kerta pitää poistaa evästeet (Windows 10+Chrome), että pääsee kirjautumaan, muuten tulee joku “tapahtui virhe” ikkuna vaan uudelleen ja uudelleen?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Itsellä zte mc7010 ja telian 5g ja yhteys on tällä hetkellä täyttä kuraa. Kaikki striimit pätkii ja vikailmoituksista ei ole ollut mitään hyötyä. 5g tukiasema on 100 metrin päässä suoraan ikkunan takana, mutta silti mc7010 iltaisin antaa nopeudeksi vain 150 megaa, kun Iphone 12 pro max saa 350-400megaa… Taitaa lähteä kaikki 5 kännykkäliittymää vaihtoon ja 5g-kotinetistä luovutaan niin pian kuin mahdollista. Vikailmoituksia on tehty jo tusina puolen vuoden aikana ja mitään parannusta ei ole tapahtunut.

 

Nykyisellä suoritustasolla todella ryöstetty olo maksaa 500e ulkoyksikön  asennuksesta + 40e/kk yhteydestä, minkä jopa duunipuhelimen Elisa 4G päihittää vakaudessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jopas. Asutko Telian oman verkon alueella, eli jossain muualla kuin Pohjois- tai Itä-Suomessa? 150 megaa pitäisi kyllä pyörittää useita videoita samanaikaisesti ilman mitään ongelmaa. Häiriöilmoituksiin tulee aina jokin vastaus, mitä syyksi on annettu?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Jopas. Asutko Telian oman verkon alueella, eli jossain muualla kuin Pohjois- tai Itä-Suomessa? 150 megaa pitäisi kyllä pyörittää useita videoita samanaikaisesti ilman mitään ongelmaa. Häiriöilmoituksiin tulee aina jokin vastaus, mitä syyksi on annettu?

Mäntsälässä asustelen Uudellamaalla ja tosiaan masto on alle 200 metrin päässä tuossa ikkunan takana. Sehän tässä hauskinta on, ettei häiriöilmoituksiin meinaa edes vastausta saada. Suurin osa kerroista on vaan viimeisin viesti jäänyt siihen, että on ongelma tutkinnassa. Tämänkin viikon ongelmista asiakaspalvelija lupasi palata eilen, mutta piippuun jäi sekin lupaus. Kahteen ongelmaan puolen vuoden vikailmoituksissa olen vastauksen saanut, jossa sanottiin että tehtiin muutoksia tohon zte laitteeseen etänä ja siinä se.

 

Omaan silmään kyllä vaikuttaisi että tuossa ulkoyksikössä on jotain vikaa. Aiemmin se pudotteli yhteyttä ja vaati POE-adapterin kautta virtojen pois oton ja takaisin  päälle kytkennän. Ne ongelmat poistuivat jossain kohtaa kun asetuksia muutettiin, mutta tilalle tuli jatkuvat yhteyden putoamiset. Samaan aikaan oma luuri vetelee hienoilla nopeuksilla yhteyttä 5g-verkossa.

 

Kahta eri reititintä kokeiltu ja vika silti jatkuu, joten kovasti olen sitä mieltä että tuossa ulkoyksikössä on jotain vialla. Ei vaikuta nopeuksiin oli laite sitten wifin kautta tai piuhan kautta reitittimessä kiinni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hmm, pitäisi kyllä Telialta saada toinen ulkoyksikkö, koska jossainhan vikaa on oltava. Täällä Yhteisössä on ollut ketjuja pätkinnästä ja haasteista, niin on toista yksikköä vaihdettu. Onnistuisikohan jopa nyt tuohon uuteen Nokian Fastmileen vaihto? Onko ihan taajamaa, jossa n78, eli 3500 MHz taajuus? Mitä ZTE ilmoittaa hallinnassa signaalivoimakkuudeksi?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Keskellä taajamaa avoimella paikalla keskellä omakotitaloaluetta, jossa tukiasema on alle 200 metrin päässä asunnosta. Näyttäisi olevan kokoajan yhteydessä n78 taajuudelle ja signaalin voimakkuus on -77dbm  ja -80dbm välillä. Todellakin toivoisin että Telia kohta suostuisi testaamaan toista ulkoyksikköä, sillä tämän laitteen kanssa yhteydet ovat olleet yhtä taistelua loka-/marraskuusta lähtien. Itse vielä tosiaan testannut paria eri reititintä tuon ulkoyksikön jatkeena, kokeillut eri piuhoja, wifiasetuksien vaihtoa yms ja mikään ei vaan auta.

 

Eniten tuossa harmittaa  se, ettei tunnu enää saavan itsekään mitään tilannetietoa Telian suunnalta. Kahteen vikailmoitukseen on tullut sähköposti (mikä on mennyt roskapostiin) jossa on vain kerrottu että tehty jotain etänä ulkoyksikölle. Ei puhelinsoittoja missään kohtaa tai mitään, missä kerrottaisiin mitä on tehty.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Todellakin toivoisin että Telia kohta suostuisi testaamaan toista ulkoyksikköä, sillä tämän laitteen kanssa yhteydet ovat olleet yhtä taistelua loka-/marraskuusta lähtien. Itse vielä tosiaan testannut paria eri reititintä tuon ulkoyksikön jatkeena, kokeillut eri piuhoja, wifiasetuksien vaihtoa yms ja mikään ei vaan auta.

Jos häiriön syy ei johdu matkapuhelinverkon osuudesta eikä tuota ulkoyksikköä saada toimimaan päivityksillä tai etänä tehtävillä toimenpiteillä, niin kyllähän siellä asentajaa tulisi käyttää ulkoyksikköä katsomassa. 

Eniten tuossa harmittaa  se, ettei tunnu enää saavan itsekään mitään tilannetietoa Telian suunnalta. Kahteen vikailmoitukseen on tullut sähköposti (mikä on mennyt roskapostiin) jossa on vain kerrottu että tehty jotain etänä ulkoyksikölle. Ei puhelinsoittoja missään kohtaa tai mitään, missä kerrottaisiin mitä on tehty.

Ymmärrän täysin harmituksen. Kun matkapuhelinverkon liittymästä avataan INC-alkuinen vikailmoitus niin käsitykseni mukaan asiakkaalle lähtee siitä viestiä sähköpostitse. Viestiin vastaamalla asiakas voi esittää lisätietoja/kysymyksiä vikailmoitusta käsittelevälle asiantuntijalle. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Mielenkiintoista, että tänään alkuillasta modeemi antoi speedtestissä jopa 600 megaa latausnopeudeksi, mutta nyt taas perinteisesti klo 21 eteenpäin keskinopeus testissä droppaa 40-60 megaan. Voisiko kuitenkin olla tukiasema vaan niin tukossa iltaisella?

Tuli tuossa lisäksi seurailtua ulkoyksikön tilannetta hetkisen, ja näyttää että se yrittää jatkuvasti vaihtaa taajuuksien välillä etenkin iltaisella. Nyt kun pakotin sen pysymään n78 taajuudella, niin nopeudet ovat jo parempia. Silti esiintyy kuitenkin huojuntaa, mutta ei samoissa määrin kun jos on kaikki taajuudet valittuna. Kuitenkin jopa full hd striimeissä tapahtuu pätkimistä.

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Tälläkin hetkellä näyttäisi ulkoyksikön SINR  jatkuvasti miinuksella, mikä varmasti selittää miksi yhteys on niin epävakaa. Nytkin käy kokoajan -3000 tuo SINR, vaikka signaalin voimakkuus onkin pääsääntöisesti hyvä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tälläkin hetkellä näyttäisi ulkoyksikön SINR  jatkuvasti miinuksella, mikä varmasti selittää miksi yhteys on niin epävakaa. Nytkin käy kokoajan -3000 tuo SINR, vaikka signaalin voimakkuus onkin pääsääntöisesti hyvä.

Onpa hassua, mitä antaa iPhone nopeudeksi? Kokeilitko jo käynnistää uudelleen ZTE:n? Miten toimii sitten? Taajuuksien vaihtelulla tarkoitatko, että vaihtaa n28 ja n78 välillä? Entä 4G? 

Voihab olla, että tukarissa jokin kyykkää kuorman alla. Varsinkin jos iPhone toimii normaalisti 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Tälläkin hetkellä näyttäisi ulkoyksikön SINR  jatkuvasti miinuksella, mikä varmasti selittää miksi yhteys on niin epävakaa. Nytkin käy kokoajan -3000 tuo SINR, vaikka signaalin voimakkuus onkin pääsääntöisesti hyvä.

Onpa hassua, mitä antaa iPhone nopeudeksi? Kokeilitko jo käynnistää uudelleen ZTE:n? Miten toimii sitten? Taajuuksien vaihtelulla tarkoitatko, että vaihtaa n28 ja n78 välillä? Entä 4G? 

Voihab olla, että tukarissa jokin kyykkää kuorman alla. Varsinkin jos iPhone toimii normaalisti 

Tuota MC7010 on tullut tänään jo useamman kerran käynnisteltyä illan aikana uudestaan. Vaihtaa tosiaan n28 ja n78 välillä ja tuntuu itseasiassa välillä kadottavan 5g:n kokonaan. Ei ainakaan näy tuolla ulkoyksikön sivulla verkontila välilehdellä mitään 5g taajuutta n. 5-10 sekunnin ajan. 

 

Iphonessa tosiaan aloitaa speedtestin 500 megan tienoilla, josta sitten throttlaa alas liittymän rajaan 330 megaan. Eli ei mitään ongelmaa sillä puolella. ZTE taas kyykkää. :(

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuopas kiinnostavaa, tuo taajuuden vaihtelu. Voitko hieman tarkemmin kertoa, että missä päin Mäntsälän keskustaa, älä nyt tarkkaa osoitetta julkisella foorumilla kerro, mutta jokin maamerkki tai lähialueen tie tms. nimittäin tuossa saatan ehkä testilaitteilla liikkua Mäntsälässä lähipäivien aikana. Olisi mielenkiintoista nähdä, että tarttuuko lokeihin jotain heittelyä.

 

No jos iPhone toimii noin hyvin ja ZTE rupeaa illalla kyykkäämään, vaihtelemaan taajuutta ynnä muuta, niin on aika selkeästi siinä jokin vika. Kyllä nyt pitäisi Telialla ottaa vikailmoitukset käsittelyyn. Kuten @KaPetri kirjoitti, niin olet varmaankin saanut sähköpostiin, joka Telian asiakastiedoissa on ilmoitettu, Inc-alkuisen viestin. Minä vastasin siihen nyt näillä samoilla tiedoilla ja havainnoilla, jotka olet tänne kirjannut. Kyllä sen sitten pitäisi mennä käsittelyyn. Pakkohan tuo on kuntoon saada. Toki Mäntsälässä on muidenkin operaattoreiden verkkoa, joten jos tuo ei kuntoon tule, niin suosittelen katsastamaan muita operaattoreita.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Asustelen Mäntsälässä Anttilan alueella aivan tässä tukiaseman juurella. Laittelin kanssa tosiaan samoja tietoja tuonne sähköpostiin liitteeksi vikailmoitukseen. ZTE:n valikosta “verkon tila”-välilehdellä välillä näyttäisi katoavan kokonaan 5g taajuus ja kaista. Aivan kuin tuo ulkoyksikkö menettäisi jatkuvasti yhteyden. 4G-signaali kyllä pysyy vahvana. 5G-signaalin voimakkuus tänäänkin pyörinyt kyllä -75dbm ja -85dbm välillä. SINR on tänään päivällä ollut 10-30 db:n välillä, mutta droppailee välillä hetkellisesti -3000 dn:n tienoille…

Hetki sitten taas tehty useampi speedtest ja ZTE antaa 110mbs keskinopeudeksi kun Iphone on kokoajan liittymän maksimissa, eli aloittaa noin 600 megan kohdalta, josta se throttlaa liittymän maksimirajaan 330mbs.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Ja nyt näyttää tosiaan että edelleen jatkuu nuo dropit SINR tasoissa. Jatkuvasti tulee noita hetkellisiä droppeja -3000 dn tasolle, josta palailee 6-20 db:n välille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ja nyt näyttää tosiaan että edelleen jatkuu nuo dropit SINR tasoissa. Jatkuvasti tulee noita hetkellisiä droppeja -3000 dn tasolle, josta palailee 6-20 db:n välille.

Kovasti kuulostaa jonkinlaiselta laitevialta. Kyllä olisi korkea aika saada testiin uusi vastaava laite tai sitten Fastmile. Erityisesti jos tuo iPhone toimii moitteetta.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Ja nyt näyttää tosiaan että edelleen jatkuu nuo dropit SINR tasoissa. Jatkuvasti tulee noita hetkellisiä droppeja -3000 dn tasolle, josta palailee 6-20 db:n välille.

Kovasti kuulostaa jonkinlaiselta laitevialta. Kyllä olisi korkea aika saada testiin uusi vastaava laite tai sitten Fastmile. Erityisesti jos tuo iPhone toimii moitteetta.

Siltä vaikuttaisi.
 

Kävi tänään asentaja vaihtamassa ulkoyksikön uuteen nopealla aikataululla. Tilalle tuli juuri tuo mainitsemasi Fastmile ja nyt 4 tunnin perusteella sanoisin että ero on kuin yöllä ja päivällä. Uudella yksiköllä speedtest antaa 850 megaa keskinopeudeksi, eikä enää esiinny huojuntaa ja pätkimistä. Eiköhän vika ollut tuossa Zte:n ulkoyksikössä.

 

Kiitos Telialle yksikön vaihdosta ja kiitos myös kaikille jotka täällä auttoivat, erityisesti @Purnipsi. Jos nyt ei tarvisi vikailmoituksia tehdä hetkeen. Reilu tusina puoleen vuoteen riittää.😅

 

--

Muokkaus PihlaHei: lisätty tägäys

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ja nyt näyttää tosiaan että edelleen jatkuu nuo dropit SINR tasoissa. Jatkuvasti tulee noita hetkellisiä droppeja -3000 dn tasolle, josta palailee 6-20 db:n välille.

Kovasti kuulostaa jonkinlaiselta laitevialta. Kyllä olisi korkea aika saada testiin uusi vastaava laite tai sitten Fastmile. Erityisesti jos tuo iPhone toimii moitteetta.

Siltä vaikuttaisi.
 

Kävi tänään asentaja vaihtamassa ulkoyksikön uuteen nopealla aikataululla. Tilalle tuli juuri tuo mainitsemasi Fastmile ja nyt 4 tunnin perusteella sanoisin että ero on kuin yöllä ja päivällä. Uudella yksiköllä speedtest antaa 850 megaa keskinopeudeksi, eikä enää esiinny huojuntaa ja pätkimistä. Eiköhän vika ollut tuossa Zte:n ulkoyksikössä.

 

Kiitos Telialle yksikön vaihdosta ja kiitos myös kaikille jotka täällä auttoivat, erityisesti Purnipsi. Jos nyt ei tarvisi vikailmoituksia tehdä hetkeen. Reilu tusina puoleen vuoteen riittää.😅

 

Kiitos kiitos, mukava auttaa kanssa-asiakasta! 😊 Kiitos myös hyvästä viankuvauksesta, niin oli helppo rajata ongelmaa. Yhteisössä on voimaa!

Hienoa, että liittymä toimii nyt kunnolla ja että tilanne ratkesi näin nopeasti! En nyt kerennyt tuolla Anttilassa pyörähtämäänkään, mutta toisaalta viankuvauksesi perusteella vaikutti erittäin todennäköisesti laitevialta. Toivotaan, että Fastmile toimii moitteetta elinkaarensa ajan.