Skip to main content

Ajattelin kertoa kokemuksiani/havaintojani nyt jo jonkin aikaa käytössä olleesta 200mbps liittymästä ja ZTE MC888-reitittimestä. Edellinen aloitus oli suljettu kommenteilta ja tämä olisi täsmentänyt siinä esittämiäni kysymyksiä. Kokemukseni mukaan MC888 kohdalla on “haasteita” CA-tuen osalta. Mainittakoon, että nämä tiedot ovat omia havaintojani, eikä laitteen/liittymän/tai tukiaseman toiminta välttämättä ole samanlaista toisaalla/toisella laitteella. Ohjelmistoversio tällä hetkellä MC888_Nordic1_B09. Kuuluvat SYV:n taajuudet ovat siis n28, b28,3,3,1,1.

Mainittakoon tähän alkuun vielä muutama seikka. Netti toimii hyvin b1 ja b3 osalta, ja siillä saadaan maksiminopeus eli liittymäehdot täyttyy. Aspaan en lähde ottamaan yhteyttä sillä liittymäehtojen osalta ongelmaa ei ole, ja aspan kanssa asiointi on valitettavan tuskallista.

Ensinnäkin, 5G-yhteys vaikuttaa pätkivän – havaitaan laitteen asetuksista ja nopeus heittelee. Tästä syystä 5G on kokonaan pois laitteen asetuksista.  Jos 5G päällä, silloin on käyttänyt comboa 3-3-1_n28 down ja 3_n28 up. 5G on ollut pois päältä suurimman osan ajasta, joten siitä ei ole paljoa kokemusta.

Kun kaikki 4G taajuudet on käytettävissä (ja 5G pois), yhdistää laite yleensä joko 28-3-3-1 tai 28-3-1-1 down, mutta b28 up. Tällöin lähetysnopeudet jäävät noin 5mbps tasolle, latausnopeuden ollessa liittymän maksimi. Vaikuttaa, että laite ei ymmärrä tai tykkää uppicombosta b28:n kanssa.

Kun 5G ja b28 on kytketty pois, yhdistää laite joko 3-3-1 tai 3-1-1 down, ja 3-1 tai 3-3 tai 1-1 up. Latausnopeudet pysyvät samalla tasolla kuin b28 ollessa päällä – eli liittymän maksimissa, mutta lähetysnopeudet ovat lähemmäs 50mbps.

Kyselin tästä laiteasiantuntijoilta ja heillä ei varmaa vastausta näillä tiedoilla ole antaa, mutta hyvin todennäköisesti ongelma liittyy eri taajuuksien kuuluvuuteen eli signaalin voimakkuuteen. 5G verkon kuuluvuus voi olla vielä heikkoa tai ruuhkautunutta alueellasi. ZTE MC888 laitteen toiminnassa ei ole havaittu tällaista pätkinnän häiriötä, kun signaalit kuuluu hyvin.

Jos pätkintää tarjoamassamme liittymässä, verkossa tai takuunalaisessa laitteessa esiintyy, tottakai me selvitämme verkon osuuden ja rajaamme häiriötä tai mahdollisesti vaihdamme laitteen takuuseen. Koska mobiiliverkossa liikenteen pätkintää on vaikeampi havaita kuin kiinteissä yhteyksissä, tarkat esimerkit häiriöstä auttaa tilanteen selvittämistä. Esimerkin tulisi sisältää päivämäärä ja tarkka kellonaika, pätkinnän kesto, missä verkossa (4G vai 5G laite on pätkinnän aikana) ja jos tiedossa, ne käytössä olevat taajuudetkin voi ilmoittaa. Nämä esimerkit sitten kannattaa ilmoittaa meidän asiakaspalveluun. Tiedot käydään ensin läpi meillä ja sitten tarvittaessa tutkimme yhdessä SYV-verkon asiantuntijoiden kanssa tarkemmin käyttöpaikan verkon toimintaa.


Kyselin tästä laiteasiantuntijoilta ja heillä ei varmaa vastausta näillä tiedoilla ole antaa, mutta hyvin todennäköisesti ongelma liittyy eri taajuuksien kuuluvuuteen eli signaalin voimakkuuteen. 5G verkon kuuluvuus voi olla vielä heikkoa tai ruuhkautunutta alueellasi. ZTE MC888 laitteen toiminnassa ei ole havaittu tällaista pätkinnän häiriötä, kun signaalit kuuluu hyvin.

Kuuluvuudessa ei ainakaan ole ongelmaa, mutta ruuhkautumisesta en tiedä. Kuinka muuten 5G NSA:n ruuhkaisuutta pystyisi selvittämään?

Itsellenihän tuo n28 5G on täysin turha, sillä saan vakaamman ja paremman yhteyden ilman sitä. Kuten edellä mainitsin, en lähde ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä, sillä asiointi on valitettavan tuskallista, ja liittymä vastaa liittymäehtoja ilman 5G:täkin.

Voisi toki kokeilla laittaa vaikka Steam lataamaan 5G:n ollessa päällä.


Kuuluvuudessa ei ainakaan ole ongelmaa, mutta ruuhkautumisesta en tiedä. Kuinka muuten 5G NSA:n ruuhkaisuutta pystyisi selvittämään?

Itsellenihän tuo n28 5G on täysin turha, sillä saan vakaamman ja paremman yhteyden ilman sitä. Kuten edellä mainitsin, en lähde ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä, sillä asiointi on valitettavan tuskallista, ja liittymä vastaa liittymäehtoja ilman 5G:täkin.

Voisi toki kokeilla laittaa vaikka Steam lataamaan 5G:n ollessa päällä.

 

Tukiaseman ruuhkautumista ei voi asiakas itse tarksitaa mutta voimme täältä katsoa tilannetta, jos saat esiimerkiksi CellMapperilla katsottua mitä tukiasemaa ja solua käytät. Toki asiakaspalvelu voi laittaa työpyyntöä eteenpäin tarkistaa tilanne, mutta se vaatii yhteydenoton joko chatin kautta tai puhelimitse.


Vastaa