@Aarina@ kirjoitti:
Viime lauantaina 18.5.-19 törmäsin ongelmaan. Jo vuosien ajan olen saanut outlook.com päätteiseen sähköpostiini postia kolumbus.fi -päätteisestä sähköpostiosoitteesta. Nyt yhtäkkiä hänen lähettämänsä postit eivät tulekaan perille, vaan hän saa ilmoituksen sähköpostiinsa, jossa kerrotaan että viestiä ei ole voitu lähettää. Gmail-osoitteeseeni lähettämänsä postit tulevat perille, samoin minun lähettämät viestit hänelle (myös outlookista) menevät perille normaalisti.
Outlookin taholta neuvottiin kolumbus-postin lähettäjää ottamaan yhteyttä it-tukeensa. Kysyn kuitenkin varulta myös täältä, että liittyykö tämä ongelma ollenkaan TeliaSoneraan (liittymäni on TeliaSoneran sekä kannettavassa että puhelimessa), vai onko se pelkästään Microsoftin ja Outlookin ja tämän Kolumbuksen (Elisa/Saunalahti) välinen ongelma?
Kolumbus.fi loppuiset postiosoitteet käyttävät oletuksena Elisan lähtevän postin palvelimia ja Outlook.com on tosiaan Microsoftin postipalvelu.
Siis kumpikaan em. ei ole Telian ja jos sinulla netti muuten toimii , niin vika on joko Elisalla tai Microsoftilla. Kun postit menevät mm. Gmailiin , niin veikkaisin vikaa Microsoftilla. Virheilmoituksessa yleensä on mainittuna jokin virhekoodi , josta voi mahdollisesti päätellä mikä mättää.
https://serversmtp.com/smtp-error/
@kustaa1967@ kirjoitti:
@Aarina@ kirjoitti:
Viime lauantaina 18.5.-19 törmäsin ongelmaan. Jo vuosien ajan olen saanut outlook.com päätteiseen sähköpostiini postia kolumbus.fi -päätteisestä sähköpostiosoitteesta. Nyt yhtäkkiä hänen lähettämänsä postit eivät tulekaan perille, vaan hän saa ilmoituksen sähköpostiinsa, jossa kerrotaan että viestiä ei ole voitu lähettää. Gmail-osoitteeseeni lähettämänsä postit tulevat perille, samoin minun lähettämät viestit hänelle (myös outlookista) menevät perille normaalisti.
Outlookin taholta neuvottiin kolumbus-postin lähettäjää ottamaan yhteyttä it-tukeensa. Kysyn kuitenkin varulta myös täältä, että liittyykö tämä ongelma ollenkaan TeliaSoneraan (liittymäni on TeliaSoneran sekä kannettavassa että puhelimessa), vai onko se pelkästään Microsoftin ja Outlookin ja tämän Kolumbuksen (Elisa/Saunalahti) välinen ongelma?
Kolumbus.fi loppuiset postiosoitteet käyttävät oletuksena Elisan lähtevän postin palvelimia ja Outlook.com on tosiaan Microsoftin postipalvelu.
Siis kumpikaan em. ei ole Telian ja jos sinulla netti muuten toimii , niin vika on joko Elisalla tai Microsoftilla. Kun postit menevät mm. Gmailiin , niin veikkaisin vikaa Microsoftilla. Virheilmoituksessa yleensä on mainittuna jokin virhekoodi , josta voi mahdollisesti päätellä mikä mättää.
https://serversmtp.com/smtp-error/
Outlookin tukitiimistä sain vastaukseksi: "Jollei viesti löydy roskaposteista, syynä on todennäköisesti ns. valkolistausongelma, eli Microsoftin palvelin luulee lähettäjän toimialuetta roskapostin lähettäjäksi ja estää siksi kaikki tästä osoitteesta tulevat viestit. Sähköpostin käyttäjämme ovat merkinneet liian usean näistä osoitteista lähetetyn viestin roskapostiksi ja siksi koko toimialue on estetty.
Valitettavasti emme voi täältä poistaa estoa ilman lisätietoja kyseiseltä lähettäjältä.
Voisitko pyytää ystävääsi ottamaaan yhteyttä heidän asiakaspalveluunsa ja pyytää heidän IT-tukeaan täyttämään alla olevan lomakkeen? Tällöin lisäämme kyseisen toimialueen ns. valkolistallemme ja tämän jälkeen kaikki sähköpostit tulevat Microsoftin osoitteisiin läpi."
Ystäväni oli käynyt tämän neuvon kanssa Elisan toimistolla Helsingissä, mutta siellä oli suhtauduttu hyvin nihkeästi asiaan, eivätkä olleet suostuneet lähettämään mitään lomaketta. Ilmoitin sen Outlookille, ja sieltä vastattiin: "Kerroit, että ystäväsi on käynyt Elisan myymälässä, mutta Elisa on kieltäytynyt täyttämästä lomaketta. Valitettavasti tämä kuitenkin on ainoa tapa poistaa tuo esto. Tarvitsemme tietoja Elisan palvelimesta, jotta voimme purkaa eston ja nämä tiedot voimme saada vain Elisalta. Ilman näitä tietoja ei eston purku onnistu."
Näin. Mutta simsalabim, parisen päivää tuon jälkeen avattuani outlookin siellä oli sivun ylälaidassa ilmoitus, että sähköpostiohjelmasi asetukset tms. ovat vanhentuneet (jotain sen tapaista, en muista sanamuotoa) ja ehdotettiin klikkaamaan korjaamisnappulaa. Tein niin, tuli ilmoitus "valmis", ja sen jälkeen sähköposti on toiminut myös kolumbus.fi:sta päin.
Sitä en tiedä, tekikö joku jotain - Elisalla tai Outlookilla/Microsoftilla, jotta tuollainen muutos tuli, mutta pääasia, että homma toimii. Mystinen oli kyllä ilmiö.
No olipa varsin mystistä, mutta kiva kuulla, että homma toimii taas :smileyhappy: