Skip to main content

Matrix on pikaviestipalvelu, joka toimii hajautetusti: Kaikki voivat viestiä kaikkien kanssa, vaikka palveluntarjoajia on monia.

Ehdotan, että Telia tarjoaisi Matrix-palvelun joko kaikille asiakkailleen (kuten ennen oli ircin, usenetin ja sähköpostin kanssa) tai vaikka osana internetpalvelupakettia.

Telia voisi tuoda sen yritys sekä kuluttajapuolelle. 

Matrix on ensimmäinen vakavastiotettava helppokäyttöinen hajautettu avoimeen lähdekoodiin perustuva haastaja hallitseville pikaviestimille. Siihen löytyy sovellukset matkapuhelimille ja tietokoneille ja se toimii myös selaimella. Matrix-palvelimen voi pystyttää kuka tahansa.

Tämä olisi tosi hyvä vaihtoehto kaikille jotka välittää tietoturvasta ja jotka ei halua antaa tietojaan kansainvälisille yhtiöille eli käyttää hallitsevaa pikaviestintä. Telial voisi olla palvelin Suomessa ja pitää tietoturvan korkealaatuisempana kuin hallitsevat viestinsovellukset.

Täs viime aikoina on hakkerointi, tiedonmurrot sekä kybervakoilu on alkanu lisääntymään niin siksi olisi tosi tärkeää saada lisää näitä vaihtoehtoja kun tällä hetkellä noi hallitsevat viestinsovellukset dominoi markkinoita ja niiden tietoturva on kyseenalainen.

Tämä myös parantaa yhteiskunnan tietoturvaa ja huoltovarmuutta jos sattuu tulemaan kriisi ja/tai kriittinen tilanne.


Kiitos @Antsa92 kiinnostavasta avauksesta ja kehitysehdotuksesta. Matrixista jonkin verran puhutaan, joskin vielä saattaa kestää kunnes sen läpimurto koittaa. Kiinnostuneina seurataan sen kehitystä.


Kiitos @Antsa92 kiinnostavasta avauksesta ja kehitysehdotuksesta. Matrixista jonkin verran puhutaan, joskin vielä saattaa kestää kunnes sen läpimurto koittaa. Kiinnostuneina seurataan sen kehitystä.

Luulin et tää vaan laitteis eteenpäin kehitykseen Telialla sillä ei se läpimurto tuu sillä että seurataan vain sivusta. 😅 Läpimurto tapahtuu sitten kun mahdollisimman moni palvelu (kuten tämä Telia) kehittää Matrixista palvelun jota yritys ja/tai kuluttajat pääsemme käyttämään. Olisi tärkeää että mahdollisimman moni ottaisi tuon käyttöön kuten esimerkiksi kilpailija Elisa on jo yrityspuolelle ottanu Matrixin käyttöön. 

Olisi erittäin tärkeää jos operaattorit tällä Matrixilla auttaisi meitä kuluttajia ja yrityksiä pääsemään eroon noista hallitsivista viestintäsovelluksista.


@AaTanja Miksi ei vaan ryhdytä ton asian kans hommiin eikä tehdä tuota mitä edellisessä viestissä mainitsin?


@AaTanja Miksi ei vaan ryhdytä ton asian kans hommiin eikä tehdä tuota mitä edellisessä viestissä mainitsin?

Hei käyn tuomassa tänne välitiedonannon asiasta, eli tämä sinun ehdotus on viety meillä Telialla eteenpäin. Samaan hengenvetoon kuitenkin nostan vielä tätä kulmaa esiin, että kehitystyö ja uusien lisäpalveluiden hiominen osaksi meidän palvelukokonaisuutta vaatii aina sekä aikaa että resursseja.


Hyvä asia että meni eteenpäin. Ymmärrän kyllä tuon että kehitystyö vie aikaa ja resursseja mutta se ees ois hyvä asia jos toi etenisi hitaasti mutta varmasti.

Saadaanko sit väliaikatietoa että mikä on kehityksen tilanne?


@AaTanja Nii et tuleeko sit väliaikatietoa missä mennään? Tämä Matrix olisi myös tärkeä siinä mielessä, että tällä tavoin on vaihtoehtoja noille isoille kuten Microsoftin Teamsille, Whatsapp, Telegram, Snapchat jne. Pääsisimme paremmin eroon riippuvaisuudesta noita isoja kohtaan kun tarjotaan parempaa ja turvallisempaa viestintää mitä Matrixilta saa. Kilpailevalla operaattorilla (Elisa) on jo käytössä Matrix niiden yrityspuolella. Olisi hyvä jos operaattorit osallistuvat kilpailuun noita isompia viestintäsovelluksia vastaan, me kuluttajat ja yritykset hyödymme siitä ja se parantaa yhteiskuntamme huoltovarmuutta.


@AaTanja Nii et tuleeko sit väliaikatietoa missä mennään? Tämä Matrix olisi myös tärkeä siinä mielessä, että tällä tavoin on vaihtoehtoja noille isoille kuten Microsoftin Teamsille, Whatsapp, Telegram, Snapchat jne. Pääsisimme paremmin eroon riippuvaisuudesta noita isoja kohtaan kun tarjotaan parempaa ja turvallisempaa viestintää mitä Matrixilta saa. Kilpailevalla operaattorilla (Elisa) on jo käytössä Matrix niiden yrityspuolella. Olisi hyvä jos operaattorit osallistuvat kilpailuun noita isompia viestintäsovelluksia vastaan, me kuluttajat ja yritykset hyödymme siitä ja se parantaa yhteiskuntamme huoltovarmuutta.


Väliaikatietoja ei tästä ole, vaan asian käsittely on kesken. Taustalla niin moni ratas pyörii, ja niin lukuisia palveluita kehitetään taustalla koko ajan, että usein saamme tiedon tulevasta siinä vaiheessa, kun kaikki on jo varmaa ja palvelu aivan tuloillaan. Uusien palveluiden tuotantoon asti tuominen voi kestää jopa kuukausia, joten teidotettavaakaan tuskin aivan lähiaikoina on tulossa.

Mitä tietoturvaan tulee, niin panostamme siihen erityisen paljon, ja erityisesti myös nykyiset viestintävälineet mielessä pitäen.