Mobiilivarmenteen vian salailu


  • Savumerkittäjä
  • 7 kommenttia

Mobiilivarmenteeni ei toiminut ja otin yhteyttä chatin kanssa. Kävimme läpi kaikki asiat, uudellenkäynnistymiset ja muita mobiilivarmenteella kirjautumisella toimivia sivuja (Kanta.fi esim.). Mutta ei saatu toimimaan. Chatin Tiina sanoi, että laittaa vian selvityksen eteenpäin ja he ottavat yhteyttä, kun saavat vian korjattua. Tekstari tulikin ja mobiilivarmenne toimi taas.

Kysyin vastaustekstarilla mikä oli syy toimimattomuuteen. Vastauksena tuli "Vikailmoituksenne on käsitelty ja Mobiilivarmenne toimii. Se tieto riittänee tällä erää". Pyysin kuitenkin uudestaan tarkempaa tietoa, koska en haluaisi käydä koko prosessia seuraavalla kerralla läpi. Voisin sanoa chatille, että tämä oli vikana viimeksi, niin säästyisi aikaa seuraaville chattäilijöille. Vastausta ei ole tullut. Onko Telialla tämmöinen ohje, että vikojen syyt salataan, ettei imago kärsi? 


11 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +5

Minullakin on mobiilivarmenne lakannut toimimasta. Onko mahdollista että se voisi johtua puhelimen Android-version vanhentumisesta? Tämän version tuki lakkasi vuodenvaihteessa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@tellunkana@  kirjoitti:


Minullakin on mobiilivarmenne lakannut toimimasta. Onko mahdollista että se voisi johtua puhelimen Android-version vanhentumisesta? Tämän version tuki lakkasi vuodenvaihteessa.






Puhelimen käyttöjärjestelmän versiolla ei sinäänsä ole merkitystä koska mobiilivarmenne toimii tekstiviestien kautta. 



 



Käynnistele laite uudelleen ja kokeile varmenteen uudelleen rekisteröintiä https://www.telia.fi/mobiilivarmenne/reset.do kautta.



 



Ongelman jatkuessa olethan yhteydessä häiriöilmoituksiimme.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@hpaju@  kirjoitti:


Mobiilivarmenteeni ei toiminut ja otin yhteyttä chatin kanssa. Kävimme läpi kaikki asiat, uudellenkäynnistymiset ja muita mobiilivarmenteella kirjautumisella toimivia sivuja (Kanta.fi esim.). Mutta ei saatu toimimaan. Chatin Tiina sanoi, että laittaa vian selvityksen eteenpäin ja he ottavat yhteyttä, kun saavat vian korjattua. Tekstari tulikin ja mobiilivarmenne toimi taas.



Kysyin vastaustekstarilla mikä oli syy toimimattomuuteen. Vastauksena tuli "Vikailmoituksenne on käsitelty ja Mobiilivarmenne toimii. Se tieto riittänee tällä erää". Pyysin kuitenkin uudestaan tarkempaa tietoa, koska en haluaisi käydä koko prosessia seuraavalla kerralla läpi. Voisin sanoa chatille, että tämä oli vikana viimeksi, niin säästyisi aikaa seuraaville chattäilijöille. Vastausta ei ole tullut. Onko Telialla tämmöinen ohje, että vikojen syyt salataan, ettei imago kärsi? 






Hyvä kuulla että mobiilivarmenteessa ollut häiriö on nyt korjaantunut. Kaikkea viankorjaukseen tai järjestelmiin liittyviä asioita emme kerro asiakkaalle. Pyrimme kuitenkin olemaan mahdollisimman avoimia vian syistä ja niiden korjauksesta aina kun se on mahdollista. Asiakkaalle monesti tärkein asia on se, että korjaus tapahtuu nopeasti ja tulee kerralla kuntoon. 



 



 

Hei!

Mobiilivarmenne ei taaskaan toimi. Herjasi ajan ylittymisestä pitkän odotuksen jälkeen. Olen kokeillut monella sivulla, myös kanta.fi ja Nordnet yms.

Mikähän vika siinä viimeksi oli, niin tietäisitte korjata vai otanko taas yhteyden chattiin? Toivottavasti Tiina vastaa, niin ei tarvitse kaikkea käydä uudestaan läpi.

Onko kyseessä yksittäisen liittymän vika vai Telian järjestelmävika esim. laitteiden vanhentumisen vuoksi.


@hpaju@  kirjoitti:


Hei!



Mobiilivarmenne ei taaskaan toimi. Herjasi ajan ylittymisestä pitkän odotuksen jälkeen.






Meillä oli hetkellinen häiriö mobiilivarmenteessa hiukan 11 jälkeen joka saatiin kuntoon. Tällä hetkellä mobiilivarmenne toimii normaalisti. 

Hei!

Kiitos vastauksesta. Olisi kiva, että nuo hetkelliset häiriöt näkyisivät viivytyksettä myös häiriötiedotteessa, koska sieltähän sitä ensiksi katsoo. Siis, kun oppii, että siellä on ajankohtaista tietoa eikä vaan ilmoitusta, että häiriö korjattu. 😁>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@hpaju@  kirjoitti:


Hei!



Kiitos vastauksesta. Olisi kiva, että nuo hetkelliset häiriöt näkyisivät viivytyksettä myös häiriötiedotteessa, koska sieltähän sitä ensiksi katsoo. Siis, kun oppii, että siellä on ajankohtaista tietoa eikä vaan ilmoitusta, että häiriö korjattu. 😁>






Kiitos palautteestasi tiedottamisen osalta. On totta, että häiriötiedotteiden tulee olla nopeasti esillä kun häiriötä on laajemmin. Joskus häiriön tunnistaminen, korjauksen käynnistäminen ja siitä tiedottaminen voi kestää, sillä häiriötä ei välttämättä heti tunnisteta, vaan tarvitsemme häiriöilmoituksia tutkittavaksi. Liian aikainen tiedottaminen voisi estää tälläisten tarvittavien tietojen saamisen.

Ymmärrän täysin pointtisi, tiedottaminen tulee olla aina mahd. nopeaa ja selkeää. 🙂>

Hei! Sen ymmärtää helposti, että joskus häiriöiden kanssa on vaikeaa ja niiden korjaamiseen menevä aika ei aina ole selvillä etukäteen. Miksi ette laita häiriötiedotteen yhteyteen linkkiä, jolla asiakas voisi ilmoittaa häiriöstä, niin saisitte heti tietoja häiriöistä ja voisihan siinä olla tarkentavia kysymyksiä, siis samoja joita aspan chatti kyselee rutiininomaisesti. Nyt sensijaan asiakas käynnistelee laitteensa pari kertaa uudestaan ja kun sekään ei auta, niin jonottaa aspan chattiin 15-30 minuuttia, kun muutkin häiriölliset jonottavat sinne.


@hpaju@  kirjoitti:


Hei! Sen ymmärtää helposti, että joskus häiriöiden kanssa on vaikeaa ja niiden korjaamiseen menevä aika ei aina ole selvillä etukäteen. Miksi ette laita häiriötiedotteen yhteyteen linkkiä, jolla asiakas voisi ilmoittaa häiriöstä, niin saisitte heti tietoja häiriöistä ja voisihan siinä olla tarkentavia kysymyksiä, siis samoja joita aspan chatti kyselee rutiininomaisesti. Nyt sensijaan asiakas käynnistelee laitteensa pari kertaa uudestaan ja kun sekään ei auta, niin jonottaa aspan chattiin 15-30 minuuttia, kun muutkin häiriölliset jonottavat sinne.






Kiitos kehitysehdotuksestasi liittyen häiriötiedottamiseen. Viedään tämä eteenpäin. 🙂> 

Hei!

Vähän lisää häiriötiedotteista.

"Häiriön alkamisaika: 09.09.2021 09:00:00

Sähköpostipalveluun ei pääse kirjautumaan häiriötilanteen vuoksi. Häiriö on korjauksessa.

Pahoittelemme häiriötä."

Tämäkin häiriö tuli häiriösivulle vajaa pari tuntia häiriön alkamisen jälkeen ja säköposti toimi jo ennen häiriöilmoituksen tuloa sivulle. Ainakin minulle, koska päivitin (refresh) häiriösivun sähköpostin päivittämisen jälkeen.

Minulta meni aikaa oman koneeni ja modeemin varmistamiseksi, että vika ei ole niissä. Sitten katsoin Telian häiriötiedotteista, onko siellä mitään, ei ollut, joten chattiin. Jonottamista chatista ja kun sinne viimein pääsin, niin aspa sanoi, että häiriö on Telian päässä ja muiltakin on tullut vastaavia ilmoituksia. Luultavasti jonotuksen pituus johtui siitä, että tästä häiriöstä kyselevät kuormittivat chattia.

En pysty ymmärtämään, sitä että häiriötiedotetta ei laiteta heti, kun joku taho Teliassa saa siitä tiedon ja tietysti varmistaa, että häiriö on todellinen. Ainut syy minkä keksin, on että häiriötiedotteiden korjausajan halutaan olevan lyhyt ylimmälle johdolle lähetettävissä tilastoissa. Tämä pätee, jos kaikki häiriöt ilmoitetaan sivuilla, jos ei, niin lisäksi halutaan vähentää julkitulevien häiriöiden määrää.
Minulla on ollut Telian liittymä jo vuosia, mutta muistini mukaan myös Elisalla taisi olla sama käytäntö, kun minulla oli heidän kaapelimodeemi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@hpaju  kirjoitti:


Hei!



Vähän lisää häiriötiedotteista.



"Häiriön alkamisaika: 09.09.2021 09:00:00



Sähköpostipalveluun ei pääse kirjautumaan häiriötilanteen vuoksi. Häiriö on korjauksessa.



Pahoittelemme häiriötä."



Tämäkin häiriö tuli häiriösivulle vajaa pari tuntia häiriön alkamisen jälkeen ja säköposti toimi jo ennen häiriöilmoituksen tuloa sivulle. Ainakin minulle, koska päivitin (refresh) häiriösivun sähköpostin päivittämisen jälkeen.



Minulta meni aikaa oman koneeni ja modeemin varmistamiseksi, että vika ei ole niissä. Sitten katsoin Telian häiriötiedotteista, onko siellä mitään, ei ollut, joten chattiin. Jonottamista chatista ja kun sinne viimein pääsin, niin aspa sanoi, että häiriö on Telian päässä ja muiltakin on tullut vastaavia ilmoituksia. Luultavasti jonotuksen pituus johtui siitä, että tästä häiriöstä kyselevät kuormittivat chattia.



En pysty ymmärtämään, sitä että häiriötiedotetta ei laiteta heti, kun joku taho Teliassa saa siitä tiedon ja tietysti varmistaa, että häiriö on todellinen. Ainut syy minkä keksin, on että häiriötiedotteiden korjausajan halutaan olevan lyhyt ylimmälle johdolle lähetettävissä tilastoissa. Tämä pätee, jos kaikki häiriöt ilmoitetaan sivuilla, jos ei, niin lisäksi halutaan vähentää julkitulevien häiriöiden määrää.
Minulla on ollut Telian liittymä jo vuosia, mutta muistini mukaan myös Elisalla taisi olla sama käytäntö, kun minulla oli heidän kaapelimodeemi.






Valitettavasti häiriö vaikutti myös kykyymme tiedottaa tilanteesta verkkosivuillamme. Tiedotimme järjestelmähäiriöistä sekä sähköpostin häiriöstä chat kanavassa "Sähköpostin ja Minun Telian toiminnassa havaittu häiriöitä. Korjaus on käynnistynyt." 



 



Käymme nyt vielä häiriötä läpi ja etsimme keinon tiedottaa tilanteesta myös verkkosivuillamme jos vastaava häiriö toistuu. 

Vastaa