Skip to main content

Younited-palvelu loppuu 30.9. Sonera lähetti kesällä kirjeen, jossa luvattiin elokuun aikana ohjeet korvaavaan palveluun siirtymisestä. Ei ole näkynyt. Mitä tässä pitäisi tehdä? Minulla on siellä 250Gt dataa.

Ota yhteyttä Soneran asiakaspalveluun omien sivujen kautta palvelupyynnöllä, chatilla tai vaikka facebookin kautta. https://www.younited.com/fi/koti Aikaa on todellakin 1.10.2015 asti, niinkuin tuossa linkissä sanotaan.


http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea?intcmp=footer-apujatuki

Juuri niin tein eli soitin vime perjantaina. Asiakaspalvelija ei osannut vastata, mutta lupasi selvitellä. Eilen hän ilmoitti sähköpostilla, että ei ole saanut asiaa selvitetyksi ja kehotti palauttamaan datan ulkoiselle kovalevylle. Minulle sellainen neuvo ei riitä. Kirjoitan parhaillaan kysymystä Soneran ylimmälle johdolle, jos sitä kautta organisaatio saisi vauhtia.


Tuo on ikävä tilanne, että F-Secure luopuu tuosta palvelusta kokonaan, jolloin Sonerakaan ei sitä voi enää asiakkailleen tarjoilla. Tähän ei Soneran toimesta ole löytynyt korvaavaa palvelua tilalle, eli asiakkaiden kannattaa hankkia jokin markkinoilla olevista pilvipalveluista. Olen pahoillani, että sinäkin  joudut näkemään nyt vaivaa ja siirtämään tiedostot toiseen pilvipalveluun. Hyvä puoli on kuitenkin se, että tässä on ihan mukavasti aikaa toimenpiteiden suorittamiseen. 


Jos sinulla on voimassa oleva tilaus tuonne Younited - pilvipalveluun, niin sinun kannattaa olla suoraan yhteydessä sen tukeen hyvitykseen ja palautukseen liittyvissä kysymyksissä : https://www.younited.com/en/home

F-securen pitäisi hyvittää jäljellä olevat tilaukset.


Jos korvaavaa palvelua ei ole löytynyt, niin miksi Sonera ei ole ilmoittanut siitä ja peruuttanut aikaisempaa lupaustaan? Kuten kysymyksessäni kerroin sain Soneralta kesällä paperikirjeen, jossa luvataan korvaava palvelu ja toimintaohjeet. Olen uskonut sitä ja odottanut. Minulla aika alkaa käydä vähiin. Lähden 10.9. kuukaudeksi muille maille. 


Tässä tilanteessa kun palvelu lopetetaan eikä vastaavaa uutta ole tarjolla, ainoa vaihtoehtosi taitaa olla ottaa itse uusi palvelu käyttöön ja siirtää data sinne.



 



Jos haluat pitäytyä Eurooppalaisessa palveluntarjoajassa, niin Ranskalaisen OVH groupin hubiC-palvelu on aika hyvän hintainen. 25 Gigaa saa ilmaiseksi, 100 Gigaa maksaa kympin vuodessa tai 1 eur/kk ja 10 Teratavua 50 euroa/vuosi tai 5 eur/kk. Softa löytyy Windowsille, Macille ja Linuxille, sekä kännyköille Androidiin, IOS:ään sekä Windows Phone 8:aan.



 



Luonnollisesti Googlelta ja Microsoftilta löytyy omat palvelunsa, sekä alan pioneeri Dropbox on edelleenkin vallan erinomainen palvelu. Hinnat näissä ovat hubiCia korkeammat, mutta oman kokemuksen mukaan myös tiedonsiirtonopeudet ovat parempia.



 



Kaikista edellämainituista palveluista löytyy esimerkiksi mobiilisoftasta kuvien automaattinen varmuuskopiointi.


 tätä korvaavaa vaihtoehtoa pyrittiin löytämään tilalle, mutta sellaista ei vain onnistuttu löytämään. Toki korvaavan palvelun löytyessäkin se olisi vaatinut asiakkailta toimia, jotta data olisi saatu siirrettyä uuteen palveluun.

Kuten  tuossa jo hyvin neuvoikin, niin ainoa keino on tosiaan alkaa siirtämään dataa uuteen palveluun. Sinulla on sinänsä hyvin aikaa, kun nämä pilvipalvelut aukeaa välittömästi kun sellaiseen rekisteröityy.

Ikäviä tällaiset tilanteet, kun jokin palvelu loppuu mutta näille ei oikein mitään voi.


Olisihan tuossa ollut uuden tiedotteen paikka.


Siis uusi tiedote lähetettiinkin kaikille asiakkaille vielä ihan viikko takaperin. Toki siinä olisi voinut infota tarkemmin myös, että korvaavaa palvelua ei etsinnöistä huolimatta löydetty. Viestissä kerrottiin kuitenkin, että nykyinen palvelu päättyy ja ennen sitä on hyvä siirtää tiedostot talteen.


Aika lyhyeksi jäi tuon Younited - pilvipalvelun "lento" ja kalliskin oli. 

http://www.mbnet.fi/artikkeli/ajankohtaiset/ajassa/f_securen_younited_tallennuspalvelu_avattiin

Niinkuin kjns tuossa mainitsi, löytyy kyllä korvaavia pilvipalveluita tai sitten hankkii itselle vaikka ulkoisen kovalevyn ( eivät nykyään maksa paljon ). Itsellä ollut vuosia ulkoinen kovalevy, jolle on saanut tärkeimmät tiedostot talteen. Ollut kaapissa joskus vuodenkin käyttämättä ja aina on kaikki tiedostot pysyneet tallessa.


En ole saanut mainitsemaasi peruutuskirjettä eikä se noilla antamillasi tiedoila vastaa ollenkaan sitä lupausta, jonka Sonera antoi aiemmassa kirjeessään eli korvaava palvelu ja toimintaohjeet. Siinä ei ollut epäilyksen sijaa, etteikö uutta palvelua löytyisi. Siksi jäin odottamaan. Nyt en ehdi siirtää tiedostoja. Soneran hitaalla adsl:llä 24Mt - käytännössä 9-10 - kesti viimeksi 250Gt:n siirto pilveen viisi (5) vuorokautta. Ulkoinen kovalevy ei käy, koska tarvitsen dataa milloin missäkin. 

Teliasoneran ylin johto saa tästä raportin.

Lapsellista on uhkailla millään, mutta pakko sanoa, että syksyllä kun päivitämme etävalvontajärjestelmiä kiinteistöillämme, siirrämme samalla kaikki neljä mobiililiittymäämme, yhden kiinteän adsl:n ja yhden telefinlandin liittymän sekä uudet valvontajärjestelmät Soneran kilpailijalle. Kaikki liittymämme ovat aina olleet Soneralla. Kilpailijanne sanoo, että siirto on vaivaton. Ja mielestäni ilmeisen välttämätön luotettavan palvelun saamiseksi.

 

Kiitos kaikille kysymyksiini vastanneille.


Vastaa