Skip to main content

Kun täällä jossain on ketju, missä udeltiin moneen kertaan (mm. minäkin) mod-reitittimen TG799 päivityksiä ja siihen vastattiin laitteen olevan vanha, eikä päivityksiä enää saa ja että pitäisi vaihtaa uusi jnejne… (ilman, että Telia itse olisi lähettänyt vaihtokehoitusviestin kaikille, kelle näitä aikanaan on lähettänyt).. ..JA vielä kun selkis, että Telian “Taloyhtiölaajakaista”-sivusto tarjosi ainoana vaihtoehtona jotain mainittua TG.tä uudempaa versiota, mikä sekin kuitenkin oli jo vanhentunut (joku palstalainen oli sen huomannut laitteen tietojen jostain osiosta ja sitten mä laitoin toimintaohjeen, miten ko. vanhan mallin saa ko. myyntisivustolta esiin tarjolle ja minkä palstaisännät sai toistettuakin) JA kun sitten utelin, että mikä se nykyinen verme sit on, mikä lähetetään / suositellaan hommattavaksi, NIIN lopulta oikein puristamalla tuli tieto, että se on tämän jutun otsikon laite… ...HUH… 😁

Hinta 79e ja ostin sen eilen Telia-Shopista ja tuohon sain vielä synt.pv.-koodi -alennuksen 20e.

Hienoa!

 

Pitkä johdanto… ...nyt asiaan...

 

Zyxell DX3300-T1

Piuhat kiinni ja virta päälle.

Laite näytti starttaavan sutjakasti ja hakevan ekat softapäivityksetkin heti kättelyssä ja oli muutaman minuutin kuluttua jo käyttövalmis.  Minulla on puhelinpistorasiaan tuleva laajakaista eli piuha puh.rasiaan ja toinen pää modeemin DSL-liittimeen - kuten TG799.ssäkin.  Nämä ok ja WLAN lähti heti hienosti pelaamaan ku naputteli verkkotunnuksen ja salasanan.

Noh, mulla on 4 laitetta, mitkä liitän mod-reitittimeen piuhoilla.  Kaksi onnistuisi WLAN.illakin mut kiinteä yhteys on aina varmempi ja kun LAN-porttejakin on sopivasti 4 kpl ni ei ongelmia… ...kai…

LAN 1-3 -porttien laitteet starttasivat ilman ongelmia, mutta kun kytkin LAN/WAN-portin (portti 4) päässä olevan laitteen päälle, niin välittömästi Ethernet-valo vaihtui punaiseksi ja kaikki yhteydet kyykkäs alas/poikki/OFF!!

 

Oppaassa..

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-dx3300-t1-reititin#zyxel-dx3300-t1-kayttoonotto

on oheinen otsikko ja siellä kohta 4 opastaa...

“ Takapaneelin liitännät
  1. LAN 4/WAN-portti – Kytke reititin internetverkkoon tämän portin kautta, jos kyseessä on  Ethernet- tai Kotikuitu-kohde. Jos käytössä on DSL-verkko, porttia voi käyttää omien laitteiden kanssa tavallisen LAN-portin tapaan.

 

Nyt heitän pallon Telialle.  Miten em. kohdan viimeinen lause (mun värittämä) toteutetaan?

Asiasta ei ole minkäänlaista vihiä löytämissäni ko. laitteen oppaissa, vaikka asia pitäisi / olisi helppo ilmaista heti tuon kohdan yhteydessä.

 

Pienellä tutkailulla asiaan löytyy ratkaisu mut haluaisin kiinnittää Telia-väen huomion tuohon ja että huomaisitte itsekin, kuinka yksinkertainen asia onkin joskus monimutkainen, jos ohjetta ei anneta.

 

Kertokaa siis nyt asiakkaillenne asia tässä + päivittäkää ohjeeseenkin…

...Kiitos! 🙂

 

PS: Vastaavaa ongelmaa ei ollut TG799.ssä, kun siinä 4.n LAN-portin lisäksi oli erillinen WAN-portti + tietysti se DSL-porttikin.

LAN 1-3 -porttien laitteet starttasivat ilman ongelmia, mutta kun kytkin LAN/WAN-portin (portti 4) päässä olevan laitteen päälle, niin välittömästi Ethernet-valo vaihtui punaiseksi ja kaikki yhteydet kyykkäs alas/poikki/OFF!!

 

Oppaassa..

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-dx3300-t1-reititin#zyxel-dx3300-t1-kayttoonotto

on oheinen otsikko ja siellä kohta 4 opastaa...

“ Takapaneelin liitännät
  1. LAN 4/WAN-portti – Kytke reititin internetverkkoon tämän portin kautta, jos kyseessä on  Ethernet- tai Kotikuitu-kohde. Jos käytössä on DSL-verkko, porttia voi käyttää omien laitteiden kanssa tavallisen LAN-portin tapaan.

Heti alkuun kiitos jälleen kun jaoit havainnot täällä Yhteisössä, päästään avoimesti keskustelemaan aiheesta.

Alkuun tahdon sanoa, ettei kuvailemaasi ongelmaa ole havaittu laajassa määrin, eli jokaisen kohdalla kyseistä ongelmatilannetta ei välttämättä synny. Mutta kuvailemasi tapaus on kyllä sellainen, mitä ei toivo tapahtuvan ja ohjeistusta varmasti voidaan tarkentaa sen osalta, jos ongelma tunnistetaan laajemmaksi.

Tähän tilanteeseen opastaisin ensimmäiseksi reitittimen uudelleenkäynnistystä, jonka odottaisin korjaavan ongelman. Oliko se korjaava toimenpide sinun osaltasi?

 

On myös mahdollista, että ensimmäisellä käynnistyskerralla laite ei ole ehtinyt ladata ja asentaa uusinta ohjelmistoversiota, jossa ongelma voi olla jo korjattuna. Kerkesitkö ohjlemistoversiota tarkistamaan, kun häiriö esiintyi?


Pienellä tutkailulla asiaan löytyy ratkaisu mut haluaisin kiinnittää Telia-väen huomion tuohon ja että huomaisitte itsekin, kuinka yksinkertainen asia onkin joskus monimutkainen, jos ohjetta ei anneta.

Kertokaa siis nyt asiakkaillenne asia tässä + päivittäkää ohjeeseenkin…

...Kiitos! 🙂

 

Minulla on ko. reititin, jonka sain testattavaksi Telialta. Valokuidun päässä se toimii moittetta, ja päivitykset tulevat siihen automaattisesti.

Testivaiheessa kiinnitin huomion siihen, että käyttöohjeet ovat epäselvät, etenkin sellaiselle henkilölle joka ei ole reititin yms. asioihin vihkiytynyt. Varsinkin DSL ohjeet olivat oudot, kun en ole perehtynyt DSL osioon, eli niissä olen tumpelo...


LAN 1-3 -porttien laitteet starttasivat ilman ongelmia, mutta kun kytkin LAN/WAN-portin (portti 4) päässä olevan laitteen päälle, niin välittömästi Ethernet-valo vaihtui punaiseksi ja kaikki yhteydet kyykkäs alas/poikki/OFF!!

 

Oppaassa..

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-dx3300-t1-reititin#zyxel-dx3300-t1-kayttoonotto

on oheinen otsikko ja siellä kohta 4 opastaa...

“ Takapaneelin liitännät
  1. LAN 4/WAN-portti – Kytke reititin internetverkkoon tämän portin kautta, jos kyseessä on  Ethernet- tai Kotikuitu-kohde. Jos käytössä on DSL-verkko, porttia voi käyttää omien laitteiden kanssa tavallisen LAN-portin tapaan.

Heti alkuun kiitos jälleen kun jaoit havainnot täällä Yhteisössä, päästään avoimesti keskustelemaan aiheesta.

Alkuun tahdon sanoa, ettei kuvailemaasi ongelmaa ole havaittu laajassa määrin, eli jokaisen kohdalla kyseistä ongelmatilannetta ei välttämättä synny. Mutta kuvailemasi tapaus on kyllä sellainen, mitä ei toivo tapahtuvan ja ohjeistusta varmasti voidaan tarkentaa sen osalta, jos ongelma tunnistetaan laajemmaksi.

Tähän tilanteeseen opastaisin ensimmäiseksi reitittimen uudelleenkäynnistystä, jonka odottaisin korjaavan ongelman. Oliko se korjaava toimenpide sinun osaltasi?

 

On myös mahdollista, että ensimmäisellä käynnistyskerralla laite ei ole ehtinyt ladata ja asentaa uusinta ohjelmistoversiota, jossa ongelma voi olla jo korjattuna. Kerkesitkö ohjlemistoversiota tarkistamaan, kun häiriö esiintyi?

 

Ratkaisu ei ole buuttaaminen.

Annoin alustavilla starteilla Zyxell.in olla päällä useita minuutteja softapäivityksen + sen jälkeisen automaattibuutinkin jälkeen - ja starttasin tämänkin jälkeen vielä uudelleen ihan vain alkutoimina.

Osasin siis odottaa, että kaupan hyllyn laitteessa ei ole tuoreinta päivitystä ja että se siihen melko hätäseen napsahtaa ku piuhat kiinni ja virran kytkee.

Kaikki siis muuten pelasi mut em. ongelma WLAN/LAN-portin kanssa ilmaantui…

 

Zuumatkaa huomio siihen kohdan 4 värittämääni lauseeseen.

Mikä puutos siinä siis on, jotta tietäisi miten toimitaan.. ..voiko enempää vihjata esittämättä vastausta? 🤣

 

PS: Viitaamani TG799-keskustelu softapäivityksistä & laitteen vanhentumisesta on tämä:

 


Pieni lisäys vielä alkuperäiseen tekstiini: Tuo alla oleva sitaattikohta löytyy tuon web-sivu -ohjeen ensimmäisen linkin..

Merkkivalot, painikkeet ja liitännät

..takaa.  Unohtui orikinaalista...

** **

Oppaassa..

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-dx3300-t1-reititin#zyxel-dx3300-t1-kayttoonotto

on oheinen otsikko ja siellä kohta 4 opastaa...

“ Takapaneelin liitännät
  1. LAN 4/WAN-portti – Kytke reititin internetverkkoon tämän portin kautta, jos kyseessä on  Ethernet- tai Kotikuitu-kohde. Jos käytössä on DSL-verkko, porttia voi käyttää omien laitteiden kanssa tavallisen LAN-portin tapaan.

** **

En siis tiedä, onko tuo LAN/WAN-ongelma vika vai ominaisuus vai molempia mut...

Lisätään nyt vielä softaversiokin, mikä siis laitteen ekan startin jälkeen eilen asentui ja minkä aikana ongelma esiintyi.  Kai toi tuorein mahdollinen pitäisi olla…

 

System Info

Model Name
DX3300-T1
Firmware Version
V5.50(ABVY.5.3)R0

 


Tämähän on jo melkoinen arvuuttelu. En kyllä vieläkään tunnista 4. kohdan maalatusta lauseesta, mitä siitä pitäisi muuttaa, jolla kokemasi ongelmatilanne ratkaistaisiin. Saanen vielä esittää lisäkysymyksiä arvuutuksen ratkaisemiseksi?

Mikä oli tämä laite, jonka LAN4 -porttiin kytkit? Entä pitikö tehdä asetuksien muutoksia laitehallinnasta, jotta LAN -portti alkoi toimia?


Tämähän on jo melkoinen arvuuttelu. En kyllä vieläkään tunnista 4. kohdan maalatusta lauseesta, mitä siitä pitäisi muuttaa, jolla kokemasi ongelmatilanne ratkaistaisiin. Saanen vielä esittää lisäkysymyksiä arvuutuksen ratkaisemiseksi?

Mikä oli tämä laite, jonka LAN4 -porttiin kytkit? Entä pitikö tehdä asetuksien muutoksia laitehallinnasta, jotta LAN -portti alkoi toimia?

 

Niin, no ihan aluksihan tuo ERITTÄIN LAISKA lause

Jos käytössä on DSL-verkko, porttia voi käyttää omien laitteiden kanssa tavallisen LAN-portin tapaan.

pistää mut miettimään, että

  • ei mainita, kumpana porttina toiminta on oletuksena
  • ei mainita, miten LAN/WAN -valinta tehdään
  • ei mainita, pitäisikö vai ei ko. liitännän automaattisesti haistaa kytkennän perusteella, että kumpana se toimii

Tuohonhan joku voi ihan vahingossa tuupata ainoan piuhalla liitettävän laitteen - sen kummemmin ajattelematta, koska ohje sanoo ...“voi käyttää”… “tavallisen LAN-portin tapaan”.

Tää on niin perusasia, että tavallisen käyttäjän ei pitäsi tarvita tajuta kuvioita syvemmin….

** **

LAN/WAN-porttiin kytkettävä laite on epäolennainen asia.

** **

Jutun avain tosiaan on, että pitää osata loggautua reitittimeen, luoda sinne aluksi uusi salasana JA osata arvata, että portin säätöjä (mm. LAN/WAN-valinta) kenties voi jossain valikoiden syövereissä fixailla ja sitten vielä löytää, että miten. 

Jos tämä selitettäisiin tuossa ohjeessa, niin monelta säästyisi tyyliin puoli päivää aikaa…

** **

 

 

 

 

 


Zyxell DX3300-T1

LAN/WAN -portin säätö joko LAN tai WAN -käyttöön

** **

Loggaa reitittimeen
 
Reitittimessä pääsivulla...
 
Oik. ylh. valikosta
- valitse Network Settings
- valitse välilehti BROADBAND
- valitse välilehti Backup WAN
 
Nyt päästään oheisen kuvan näkymään
 
- slaidaa ETHWAN -valitsin vasempaan - eli asentoon OFF (sivun ohjeen kohta 2)
 
- napauta alalaidan "APPLY"-painiketta, jolloin Zyxell buuttaa ja sitten LAN/WAN-portti asettuu LAN-moodiin ja siihen kytketty laite kytkeytyy normaalisti nettiin.
 
 
Tässäkin on vielä mulle ratkaisematon juttu:
Kuvassa näkyy myös vaihtoehto 1, minkä peruja pitäisi olla joku “Automatic Diagnostic”-namiska - en tiä missä sen pitäisi olla mut ei ainakaan tossa ruutunäkymässä. 
Toisekseen luulisi olevan oletuksena, että automaattivalinta on aktiivisena - mut ei siis ollut ainakaan mun laitteessa.
 
Laitteeni LAN/WAN-portti siis oli oletuksena WAN-moodissa, mutta tietoa siitä, eikä säätöohjetta ole missään…
 
 

Zyxell DX3300-T1

LAN/WAN -portin säätö joko LAN tai WAN -käyttöön

** **

Loggaa reitittimeen
 
Reitittimessä pääsivulla...
 
Oik. ylh. valikosta
- valitse Network Settings
- valitse välilehti BROADBAND
- valitse välilehti Backup WAN
 
Nyt päästään oheisen kuvan näkymään
 
- slaidaa ETHWAN -valitsin vasempaan - eli asentoon OFF (sivun ohjeen kohta 2)
 
- napauta alalaidan "APPLY"-painiketta, jolloin Zyxell buuttaa ja sitten LAN/WAN-portti asettuu LAN-moodiin ja siihen kytketty laite kytkeytyy normaalisti nettiin.
 
 
Tässäkin on vielä mulle ratkaisematon juttu:
Kuvassa näkyy myös vaihtoehto 1, minkä peruja pitäisi olla joku “Automatic Diagnostic”-namiska - en tiä missä sen pitäisi olla mut ei ainakaan tossa ruutunäkymässä. 
Toisekseen luulisi olevan oletuksena, että automaattivalinta on aktiivisena - mut ei siis ollut ainakaan mun laitteessa.
 
Laitteeni LAN/WAN-portti siis oli oletuksena WAN-moodissa, mutta tietoa siitä, eikä säätöohjetta ole missään…
 
 

 

Erikoista, että tämä on jäänyt meillä havaitsematta laitteen testauksen aikana. Loogista on kuitenkin, että reitittimen hallintapaneelin kautta voi/pitää käydä konfiguroimassa portti toimimaan WAN tai LAN tilassa. Tietoturvallisempaa toki on, että portti toimii ensisijaisesti WAN-porttina ettei asiakas vahingossa voi kytkeä reititintä verkkoon LAN-portin kautta. 

Kiitos, kun havaitsit tämän ominaisuuden ja huomautit meitä ohjeen puutteesta. Kirjasin juuri pyynnön, jotta asiakastuen laiteohjetta päivitetään tämän puuttuvan ohjeen osalta ja ominaisuudesta mainitaan porttien kuvauksen yhteydessä. 


Säätäkääs nyt toi kirjoittelun muokkausaika vähän pidemmäksi…

…v-tuttaa ku tänäänki joka toiseen päivitykseen on tullut vain ilmoitus..

“ Something's gone wrong “ (ilman kummempaa syy-tiedotetta)

..ja vasta  “...” -valikosta huomaa, että ilmeinen fix-aika on menny umpeen ku “Muokkaa” -vaihtoehto uupuu


Viestien editointiaika on yksi tunti. Tosiaan voisi se olla pidempikin.


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Itsellä ei ko. laitetta ole , mutta joissakin laitteissa on ns. Night mode , joka sammuttaa kaikki ledit.

Koitapa selata asetuksia , josko sellainen löytyisi tai jotakin vastaavaa.


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Vastaava Led-valojen toiminta viittaisi laitteen valmistajan ohjeen perusteella johtuvan virransaannin ongelmista, mutta koska yhteys toimii epäilen kyllä syynä olevan yötila tai virransäästö -tila. En tästä löytänyt mainintaa laitevalmistajan ohjeesta eikä sitä ole myöskään mainittu asiakastuen ohjeissa. Kuten @kustaa1967 mainitsi pitäisi laitteen asetusvalikosta löytyä säätö mahdollisuus mikäli kyseessä on yötila/virransäästö-tila. En valitettavasti osaa juuri nyt ohjeistaa, että mistä kohtaa asetusvalikosta kyseistä ominaisuutta voidaan muokata. 

Laitoin tämän havainnon perusteella viestiä laitevastaavalle, jotta valojen toiminnallisuus voidaan varmistaa ja lisätä asiakastuen ohjeeseen.


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Itsellä ei ko. laitetta ole , mutta joissakin laitteissa on ns. Night mode , joka sammuttaa kaikki ledit.

Koitapa selata asetuksia , josko sellainen löytyisi tai jotakin vastaavaa.

Ledien on/off -asetus on ensimmäisenä hallintasivun sivupaneelissa.

 


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Itsellä ei ko. laitetta ole , mutta joissakin laitteissa on ns. Night mode , joka sammuttaa kaikki ledit.

Koitapa selata asetuksia , josko sellainen löytyisi tai jotakin vastaavaa.

Ledien on/off -asetus on ensimmäisenä hallintasivun sivupaneelissa.

 

 

JEES!  Tämä oli helposti löytynyt ratkaisu - Kiitos! 😊

Saattaa olla, että kun tuota LAN-WAN -roleemaa ihmettelin ja selailin tuossa valikossa sinne-tänne, NIIN voi olla, että joku harhaklikkaus on tapahtunut, enkä asiaa siinä ollut huomannut...

Sinänsä kyllä ihmettelen, että “ledipimennys” koskee myös laitteen virta-valoa.. ..luulis, että sen kuuluis aina palaa, kun virta kytkettynä… 🙄


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Vastaava Led-valojen toiminta viittaisi laitteen valmistajan ohjeen perusteella johtuvan virransaannin ongelmista, mutta koska yhteys toimii epäilen kyllä syynä olevan yötila tai virransäästö -tila. En tästä löytänyt mainintaa laitevalmistajan ohjeesta eikä sitä ole myöskään mainittu asiakastuen ohjeissa. Kuten @kustaa1967 mainitsi pitäisi laitteen asetusvalikosta löytyä säätö mahdollisuus mikäli kyseessä on yötila/virransäästö-tila. En valitettavasti osaa juuri nyt ohjeistaa, että mistä kohtaa asetusvalikosta kyseistä ominaisuutta voidaan muokata. 

Laitoin tämän havainnon perusteella viestiä laitevastaavalle, jotta valojen toiminnallisuus voidaan varmistaa ja lisätä asiakastuen ohjeeseen.

“Yaria” osasi vastata! 😊


Uus efekti DX3300-T1.ssä nyt siis heti toisena päivänä…

 

Huomasin tossa juur äsken, että laitteen kaikki merkkivalot ovat pimenneet mut laite silti pelaa…

..Buuttasin, niin virtavalo paloi vähän aikaa mut sit taas ollut pimeenä - silti laite näköjään pelaa normaalin oloisesti.

 

Mikäs säätö tähän auttaa??????? 🤣

Itsellä ei ko. laitetta ole , mutta joissakin laitteissa on ns. Night mode , joka sammuttaa kaikki ledit.

Koitapa selata asetuksia , josko sellainen löytyisi tai jotakin vastaavaa.

“Yaria” osasi vastata! 😊


Säätäkääs nyt toi kirjoittelun muokkausaika vähän pidemmäksi…

…v-tuttaa ku tänäänki joka toiseen päivitykseen on tullut vain ilmoitus..

“ Something's gone wrong “ (ilman kummempaa syy-tiedotetta)

..ja vasta  “...” -valikosta huomaa, että ilmeinen fix-aika on menny umpeen ku “Muokkaa” -vaihtoehto uupuu

 

sekä myöskin 
 

Viestien editointiaika on yksi tunti. Tosiaan voisi se olla pidempikin.

 

Kommentoinnin editointiaika on tosiaan tunnin verran, eli siinä ajassa on mahdollista käydä lisäämässä, poistamassa, muokkaamassa jne. kommenttiaan. Kyse on tämän yhteisöalustan ns. sisäänrakennetusta ominaisuudesta, johon välttämättä ei päästä vaikuttamaan. Se ei kuitenkaan estänyt minua laittamasta toivettanne eteenpäin😊 


Vastaa