Telia TV:n tallennusominaisuudet muuttuivat 1.7.2018, kun Telia TV digiboksin Verkkotallennus ja Telia TV sovelluksen Oma tallennus –palvelu yhdistyivät uudeksi Tallennuspalveluksi. Muutoksen myötä voit tallentaa ja katsoa kaikkia kotimaisia peruskanavia saumattomasti digiboksin ja mobiililaitteiden välillä ja katsoa tallenteita puhelimella tai tabletilla, digiboksilla tai nettiselaimella osoitteessa tv.telia.fi.
Saumaton tallennus tarkoittaa sitä, että voit asettaa tallennuksen puhelimellasi ja katsoa sen myöhemmin digiboksilla tai toisinpäin. Voit myös katsoa tallenteita kahdella eri mobiililaitteella ja yhdellä digiboksilla samaan aikaan.
Tallennus toimii missä vain ja voit tallentaa ohjelmia vaikka jokaiselta eri kanavalta samaan aikaan. Voit katsoa tallenteita saman tien tallennuksen alettua tai myöhemmin silloin kun sinulle parhaiten sopii. Tallennukset säilyvät verkossa kolme kuukautta ja tallennustilaa on hulppeat 3000 tuntia.
Käytössäsi on myös ns. viime hetken tallennus eli ohjelma tallentuu kokonaisuudessaan, vaikka laittaisit sen tallentumaan vasta viimeisillä minuuteilla. Voit myös aloittaa ohjelman katsomisen alusta riippumatta siitä milloin aloitat tallennuksen. Tallennuksen lisäksi voit katsoa Ylen kanavia suorina lähetyksinä ilman tallennusta.
Näin se toimii
Tallennuksen piiriin kuuluvat seuraavat peruskanavat:
Frii, TLC, Alfa ja National Geographic tulevat digiboksille 15.10. mennessä. Tallentamisen lisäksi voit katsoa Ylen kanavia suorina lähetyksinä.
Tallennuspalvelun kuukausimaksu on 6,50 €/kk. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, jonka hintaan nykyinen verkkotallennuspalvelu sisältyy, uusi hinta tulee voimaan vasta määräaikaisuuden päätyttyä.
Miksi Tallennuspalvelu?
Verkkotallennus ja sen tarpeellisuus aiheuttaa välillä ihmettelyä. Miksei kanavia voisi katsoa suorana, vaan ne pitää tallentaa erikseen? Miksi palvelu ei ole samassa paketissa Telia TV tunnusten kanssa?
Ensimmäinen seikka johtuu verkkotallennuksen tekijänoikeuslaista. Laki velvoittaa operaattoreita maksamaan tekijänoikeusmaksuja verkkoon tehtävistä tallennuksia ja nämä maksut tilitetään tekijänoikeusjärjestöille. Lain taustalla on hyvä tarkoitus eli sillä pyritään edistämään kotimaisten televisio-ohjelmien sisällöntuotantoa.
Edellä mainituista syistä johtuen Tallennuspalvelu on maksullinen palvelu ja sen vuoksi se pitää aina tilata erikseen. Emme myöskään voi tai halua pakottaa hankkimaan mitään tiettyä kanavapakettia tai palvelua, vaan voit vapaasti valita juuri ne kanavat ja paketit, joita haluat katsoa. Esimerkiksi Liiga kiinnostaa varmasti monia, vaikkei peruskanavista niin välittäisikään.
Telia TV sovelluksen ja Tallennuspalvelun tilaaminen
Telia TV sovelluksen ja Tallennuspalvelun tilaaminen onnistuu helposti seuraamalla seuraavia ohjeita:
- Mene osoitteeseen telia.fi, klikkaa oikealla ylhäällä olevaa valikkoa ja valitse TV ja viihde. Pääset tilaamaan Telia TV mobiilipalvelun avautuvalta sivulta tai suoraan tämän linkin kautta.
- Telia TV –sovellus on itsessään maksuton. Tilaus vaatii kuitenkin tunnistautumisen joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, koska palveluun on saatavilla maksullista sisältöä.
- Tilauksen jälkeen saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen sekä erillisen viestin, joka sisältää palvelun aktivointilinkin. Linkin kautta pääset luomaan itsellesi tunnukset Telia TV -sovellukseen.
- Tunnusten luomisen jälkeen voit ladata sovelluksen tabletille, puhelimeen tai 4. sukupolven Apple TV:hen Google Play ja Apple Store –sovelluskaupoista, Windows 10 -läppärille Windows Store –kaupasta tai käyttää sitä Chrome tai Internet Explorer-selaimella osoitteessa tv.telia.fi.
Tallennuspalvelun voit tilata samalla, kun tilaat Telia TV sovelluksen. Jos sinulla on jo Telia TV tunnukset, onnistuu tilaus seuraavien ohjeiden avulla:
- Kirjaudu telia.fi:hin Telia Tunnuksella, mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
- Kirjautumisen jälkeen valitse ”Liittymäni ja palveluni”, klikkaa kohtaa ”Telia TV –sovellus” ja valitse sen jälkeen ”Kanavapaketit”.
- Valitse avautuvalta sivulta ”Tallennuspalvelu” ja seuraa sivuston ohjeita.
Lisätietoja löydät asiakastukisivustolta ja telia.fi:stä.
Kommentoi alle mitä mieltä olet uudistuneesta Tallennuspalvelusta? Kaikki kehitysehdotukset ja palautteet otetaan mieluusti vastaan.