Skip to main content

Usein kysytyt kysymykset: Telian matkapuhelinliittymä

  • June 20, 2022
  • 0 kommenttia
  • 2178 katselukertaa

Telian toimitus
Telialainen

Artikkeli päivitetty 15.10.2025

Tästä artikkelista löydät kaikki yleisimmät kysymykset koskien Telian matkapuhelinliittymiä sekä niihin myös vastaukset.

 

Sisällysluettelo:

 

  1. Voinko soittaa/laittaa viestiä Suomesta Pohjolaan ja Baltiaan ilman, että siitä tulee lisäkuluja?
  2. Voinko soittaa/laittaa viestiä Suomesta EU/ETA maihin ilman, että siitä tulee lisäkuluja? 
  3. Kuuluuko netin käyttö pakettiin, jos olen Pohjola ja Baltia maissa? 
  4. Kuuluuko netin käyttö pakettiin, jos olen EU/ETA maissa? 
  5. Voiko eSIM:n kytkeä mihin tahansa liittymään? 
  6. Mikä on PIN-koodi ja kuinka vaihdan sen? 
  7. Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen? 
  8. Miten luen MMS-viestit?
  9. Miten päivitän liittymäni? 

 

 

1. Voinko laittaa viestiä Suomesta Pohjolaan ja Baltiaan ilman, että siitä tulee lisäkuluja?

 

Telian matkapuhelinliittymällä voit laittaa viestiä Suomesta Pohjolaan ja Baltiaan (eli Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Viroon, Latviaan ja Liettuaan) ilman, että sinulle tulee siitä lisäkuluja, jos vastaanottajalla on suomalainen numero. 1.10.2025 alkaen puhelut Suomesta Pohjolaan ja Baltiaan eivät enää sisälly liittymän puhepakettiin/liittymän kk-maksuun, vaan niistä veloitetaan 0,2385 €/min. Jos sinulla on määräaikainen sopimus voimassa, muuttuu hinnoittelu vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä.

 

2. Voinko soittaa/laittaa viestiä Suomesta EU/ETA maihin ilman, että siitä tulee lisäkuluja?

 

Voit soittaa tai laittaa viestiä EU/ETA maihin ilman lisäkuluja, kun vastaanottajalla on myös suomalainen numero. Kohdemaassa puhelut ja viestit veloitetaan kuten kotimaassa: paketista tai käytön mukaan. Paketin ylimenevät puhelut hinnoitellaan kuten kotimaassa. Tarkemmat ajantasaiset hinnat löydät täältä.

 

 3. Kuuluuko netin käyttö pakettiin, jos olen Pohjola- ja Baltia-maissa?

 

Matkapuhelinliittymiemme kuukausimaksulla voit käyttää nettiä Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua) liittymätyypistäsi riippuen joko rajattomasti tai rajatun paketin verran (esim. 15 Gt).

 

4. Kuuluuko netin käyttö pakettiin, jos olen EU/ETA-maissa?

 

EU-roaming sisältyy kaikkiin liittymiimme. EU- ja ETA-maissa käytössäsi on rajattu nettipaketti (esim. 15 Gt). Kirjautumalla Minun Teliaan, voit tarkistaa, mikä on nettipakettisi koko EU/ETA maissa.

 

5. Voiko eSIM:n kytkeä mihin tahansa liittymään?

 

Voit käyttää eSIM:ä minkä tahansa myynnissä olevan kuluttaja- tai yritysliittymän tai Telia Dot -liittymän kanssa, poikkeuksena Telia Prepaid -liittymä, johon eSIM ei ole toistaiseksi saatavilla. eSIM on saatavilla myös Yhteys Multi -rinnakkaisliittymiin

 

6. Mikä on PIN-koodi ja kuinka vaihdan sen?

 

PIN-koodi on liittymän turvakoodi, jonka tarkoitus on estää liittymän väärinkäyttö. PIN-koodin voit vaihtaa milloin vain matkapuhelimesi turva-asetuksista.

 

7.  Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

 

PUK-koodilla saat avattua liittymäsi, jos näppäilit PIN-koodin 3 kertaa väärin. PUK-koodin saat, kun kirjaudut Minun Teliaan, chatbotilta, tai Asiakaspalvelumme kautta.

 

8. Miten luen MMS-viestit?

 

MMS-viesti eli multimediaviesti on tekstiviestin kaltainen viesti, joka saapuu normaalisti puhelimessa samaan paikkaan kuin tekstiviestit. Tavallisesta tekstiviestistä muuttuu multimediaviesti esimerkiksi silloin, jos siihen lisätään kuva tai emoji tai jos viesti on yhtä tekstiviestiä (160 merkkiä) pidempi.

 

9. Miten päivitän liittymäni?

 

Matkapuhelinliittymän voit päivittää kirjautumalla Minun Teliaan tai asiakaspalvelun kautta.

 

Näin päivität liittymäsi Minun Teliassa

  • Kirjaudu sisään ja valitse liittymä, jota haluat päivittää.
  • Klikkaa liittymän kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
  • Avautuvassa näkymässä näet liittymäsi perustietoja. Paina siellä Päivitä liittymä -nappia.
  • Avautuvalla sivulla näet liittymäsi tiedot ja alempana tarjolla olevat vaihtoehdot hintoineen. Valitse sopiva paketti ja paina Jatka.
  • Näet yhteenvedon uudesta liittymästäsi. Jos hyväksyt liittymän päivityksen, ruksi pyydetyt kohdat ja valitse Lähetä tilaus.
  • Liittymäsi päivittyy heti. Sinun tarvitsee vain käynnistää laitteesi uudestaan kun sinulle sopii. Uusi hinta tulee liittymän saldolle näkyviin seuraavasta päivästä alkaen.

 

Lue myös: