Skip to main content

Huawei B818 laitteessa on puutteelliset taajuustuet määritetty ohjelmistollisesti Yhteisverkon alueella, kun käytössä on Telian SIM-kortti.

 

Laitteesta puuttuu Telian kohdalla 3C ja 3C+20 (eli LTE1800+LTE1800+LTE800 3CA) tuki Carrier Policysta. Lisäksi Upload CA tuki puuttuu. Nämä contiguous kombinaatiot on aktivoitu DNAlle, joten laite toimii eri tavoin eri operaattoreilla Yhteisverkossa.

 

Tässä esimerkki tukiasemasta, jossa on LTE1800 40 MHz + LTE800 Yhteisverkon alueella:

 

Huawei B818 ei pysty käyttämään 3CA:ta (LTE1800 40 MHz + LTE800). B535:ssa Upload CA toimii, mutta ei B818:ssa.

 

Voisiko Telia tässä ottaa yhteyttä Huaweihin ja pyytää aktivoimaan puuttuvat contiguous taajuuskombot Yhteisverkkoa varten ml. Upload CA? 

 

www.cacombos.com sivulta voi tarkemmin katsoa noita tuettuja taajuusyhdistelmiä eri operaattoreilla.

Laitevastaavamme ovat tästä yhteydessä Huaweihin, eli pyyntö menee eteenpäin 😁>



 



Onko kyseinen laite geneerisellä Huawein ohjelmistolla vai jonkun customoidulla?



Sellaisen vinkin sain laitetyypeiltä että ei olisi pahitteeksi myöskään olla yhteydessä laitteen myyjään tämän tiimoilta. 


Kyseisessä B818 laitteessa oli DNAn firmis sisällä. Geneerisen version komboista ei ole tietoa, mutta jos Telia ei ole niistä ilmoittanut Huaweilla niin tilanne lienee sama. Hienoa kuitenkin, jos saataisiin homma kuntoon. 

 

Suosittelen myös, että Telia ottaisi tuon laitteen myyntiin omaan kauppaan, kyseessä on kuitenkin yksi markkinoiden parhaimmista 4G CPE-laitteista. 


Pyyntö on välitetty ja koskee kaikkia softia. Suositukset myös 😁>


Hieno juttu, jos asia korjaantuisi. Pystyttekö ilmoittelemaan sitten kun korjaava päivitys olisi tulossa Huaweilta?



@snow28@  kirjoitti:


Pystyttekö ilmoittelemaan sitten kun korjaava päivitys olisi tulossa Huaweilta?






Pyrimme ilmoittelemaan päivityksestä hetikä saadaan tietoa laitevalmistajalta.


Laitteelle olisi mukava saada myös B1/B3/B7 tuki joka löytyy muilta operaattoreilta, sekä B1/B3/B7/B20 tuki joka löytyy DNA:lta.



@Tobban@  kirjoitti:


Laitteelle olisi mukava saada myös B1/B3/B7 tuki joka löytyy muilta operaattoreilta, sekä B1/B3/B7/B20 tuki joka löytyy DNA:lta.






Pyyntö on välitetty eteenpäin Huaweille. 



 



Sellainen huomio myös @snow28 :lle että kun tämä kyseinen laite ei ole meidän valikoimassa, niin myöskään päivityksestä emme vältämättä saa tietoa mikäli sellainen on tehty. 


Noniin hyvä ja kiitos, toivotaan että saadaan lisää taajuuksia käyttöön pikimmiten.



@JuhoOlliLo  kirjoitti:

@Tobban@  kirjoitti:

Laitteelle olisi mukava saada myös B1/B3/B7 tuki joka löytyy muilta operaattoreilta, sekä B1/B3/B7/B20 tuki joka löytyy DNA:lta.


Pyyntö on välitetty eteenpäin Huaweille. 

 

Sellainen huomio myös @snow28 :lle että kun tämä kyseinen laite ei ole meidän valikoimassa, niin myöskään päivityksestä emme vältämättä saa tietoa mikäli sellainen on tehty. 


Pystyisittekö tiedustelemaan Huaweilta tilannetta päivityksen suhteen? Tässä on nyt puoli vuotta mennyt...mitään ei ole vielä näkynyt päivityksen muodossa. Lisäksi Telian B28 ei ole tuettu laitteessa ollenkaan CA:n kanssa. Esim. B28+B3+B1 olisi hyvinkin tarpeellinen kombo tänä päivänä ja Telia on tuonut sitä jo verkoissaan moneen paikkaan. Kyse on oikeasti Huawein päässä max. muutaman tunnin työstä, joten tämä on todella harmillista, jos homma ei etene siellä. 



@snow28  kirjoitti:



@JuhoOlliLo  kirjoitti:



@Tobban@  kirjoitti:


Laitteelle olisi mukava saada myös B1/B3/B7 tuki joka löytyy muilta operaattoreilta, sekä B1/B3/B7/B20 tuki joka löytyy DNA:lta.






Pyyntö on välitetty eteenpäin Huaweille. 



 



Sellainen huomio myös @snow28 :lle että kun tämä kyseinen laite ei ole meidän valikoimassa, niin myöskään päivityksestä emme vältämättä saa tietoa mikäli sellainen on tehty. 






Pystyisittekö tiedustelemaan Huaweilta tilannetta päivityksen suhteen? Tässä on nyt puoli vuotta mennyt...mitään ei ole vielä näkynyt päivityksen muodossa. Lisäksi Telian B28 ei ole tuettu laitteessa ollenkaan CA:n kanssa. Esim. B28+B3+B1 olisi hyvinkin tarpeellinen kombo tänä päivänä ja Telia on tuonut sitä jo verkoissaan moneen paikkaan. Kyse on oikeasti Huawein päässä max. muutaman tunnin työstä, joten tämä on todella harmillista, jos homma ei etene siellä. 






Laitettu kyselyä tästä eteenpäin. Ilmoitan heti, kun saadaan vastausta tästä. 


Täältä myös tiedustelupyyntöä että missä mennään näiden CA hommien kanssa. Hyvin huomaa tuon CA:n puuttumisen suomen yhteisverkon alueella kun upload tahmaa jotain kolmea megaa... Koitin ottaa yhteyttä asiasta Huawein chatissa ja sieltä vaan neuvottiin olemaan yhteydessä Teliaan ja/tai DNA:han (Dna brändätty laite). Voisko Telia kysellä vielä ton päivityksen perään DNA:lta että joku naputtelis oikeat kombot heidän firmikseen? Ainakin Huaweista sai aspan perusteella käsityksen että heitä ei kiinnosta ja vastuu muilla.



  kirjoitti:


Täältä myös tiedustelupyyntöä että missä mennään näiden CA hommien kanssa. Hyvin huomaa tuon CA:n puuttumisen suomen yhteisverkon alueella kun upload tahmaa jotain kolmea megaa... Koitin ottaa yhteyttä asiasta Huawein chatissa ja sieltä vaan neuvottiin olemaan yhteydessä Teliaan ja/tai DNA:han (Dna brändätty laite). Voisko Telia kysellä vielä ton päivityksen perään DNA:lta että joku naputtelis oikeat kombot heidän firmikseen? Ainakin Huaweista sai aspan perusteella käsityksen että heitä ei kiinnosta ja vastuu muilla.






Moikka  ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Nämä CA -aiheet ovat viety eteenpäin tiedoksi, kuten @JuhoOlliLo  on ketjun alussa maininnut. Tätä enempää emme pysty edistämään Huawein tai DNA:n ohjelmistopäivityksien osalta. Meillä ei ole tietoa milloin päivitykset tulevat käyttöön.



@snow28  kirjoitti:

Huawei B818 laitteessa on puutteelliset taajuustuet määritetty ohjelmistollisesti Yhteisverkon alueella, kun käytössä on Telian SIM-kortti.

 

Laitteesta puuttuu Telian kohdalla 3C ja 3C+20 (eli LTE1800+LTE1800+LTE800 3CA) tuki Carrier Policysta. Lisäksi Upload CA tuki puuttuu. Nämä contiguous kombinaatiot on aktivoitu DNAlle, joten laite toimii eri tavoin eri operaattoreilla Yhteisverkossa.

 

Tässä esimerkki tukiasemasta, jossa on LTE1800 40 MHz + LTE800 Yhteisverkon alueella:

 

Huawei B818 ei pysty käyttämään 3CA:ta (LTE1800 40 MHz + LTE800). B535:ssa Upload CA toimii, mutta ei B818:ssa.

 

Voisiko Telia tässä ottaa yhteyttä Huaweihin ja pyytää aktivoimaan puuttuvat contiguous taajuuskombot Yhteisverkkoa varten ml. Upload CA? 

 

www.cacombos.com sivulta voi tarkemmin katsoa noita tuettuja taajuusyhdistelmiä eri operaattoreilla.


Raha, raha ja raha. Eli todennäköisesti Telia ei ole maksanut Huaweille tästä ominaisuudesta ja sen päivityksen teko ei ole "ilmaista".



@HenriLie  kirjoitti:

  kirjoitti:

Täältä myös tiedustelupyyntöä että missä mennään näiden CA hommien kanssa. Hyvin huomaa tuon CA:n puuttumisen suomen yhteisverkon alueella kun upload tahmaa jotain kolmea megaa... Koitin ottaa yhteyttä asiasta Huawein chatissa ja sieltä vaan neuvottiin olemaan yhteydessä Teliaan ja/tai DNA:han (Dna brändätty laite). Voisko Telia kysellä vielä ton päivityksen perään DNA:lta että joku naputtelis oikeat kombot heidän firmikseen? Ainakin Huaweista sai aspan perusteella käsityksen että heitä ei kiinnosta ja vastuu muilla.


Moikka  ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Nämä CA -aiheet ovat viety eteenpäin tiedoksi, kuten @JuhoOlliLo  on ketjun alussa maininnut. Tätä enempää emme pysty edistämään Huawein tai DNA:n ohjelmistopäivityksien osalta. Meillä ei ole tietoa milloin päivitykset tulevat käyttöön.


Voisiko Huaweita muistuttaa asiasta Telian puolelta? Mitään parannusta tähän asiaan ei ole tullut vajaan vuoden aikana.



@snow28  kirjoitti:






Voisiko Huaweita muistuttaa asiasta Telian puolelta? Mitään parannusta tähän asiaan ei ole tullut vajaan vuoden aikana.






Laitoin tästä viestiä eteenpäin - mitään lisätietoa tähän ei ole tullut ja laite kun ei ole meillä valikoimassa, näitä pyyntöjä enempää ei oikein voi asiaa edistää.


Olen miettinyt tuota B818 reititintä, mutta uskaltaako sitä ostaa esim. satshopista, kun lupaavat että on operaattori vapaa ( DNA kotimokkula)? Ja onko näissä muualta kuin telialta ostetuissa reitittimissä suurikin riski, etteivät toimi kunnolla telian verkossa? Miksi ei ole tuo B818 valikoimissa, kun tuntuisi olevan hyvä laite?


@snow28  kirjoitti:

 
 
 

Voisiko Huaweita muistuttaa asiasta Telian puolelta? Mitään parannusta tähän asiaan ei ole tullut vajaan vuoden aikana.


 

 

Laitoin tästä viestiä eteenpäin - mitään lisätietoa tähän ei ole tullut ja laite kun ei ole meillä valikoimassa, näitä pyyntöjä enempää ei oikein voi asiaa edistää.

 

Kysynpä silti vielä, että olisiko tässä vuoden aikana asiaan tullut mitään kuittausta Huawein suunnalta? Laitehan on sinällään vielä hyvin laajasti käytössä myös Telian asiakkailla, joten aihe varmasti kiinnostaa. Varsinkin kun taajuustuki on ohjelmallisesti rajoitettu vähän onnettomaksi Telian asiakkaille.


Meiltä on laitettu @snow28 kyselyä eteenpäin laitevalmistajan suuntaan. Valitettavasti olemme samalla vastauslinjalla kuin aiemminkin, eli ei ole mitään lisätietoa tähän tarkemmin antaa. 


DNA:n tukisivuilla on tieto, jotta:

B818 on saanut päivityksen 12.9.2022 alkaen:

  • 4G uplink carrier aggregation -toiminto aktivoitu
  • Parannuksia siltaavan tilan toimintaan
  • oletuksena yöaikaan laitteen valot sammuttava dark mode -toiminto deaktivoitu

Uusi ohjelmistoversio: 11.0.2.1(H251SP1C182)

Uusi verkkokäyttöliittymän ohjelmistoversio: 11.0.2.1(W2SP4C182)

Telian verkossa oleva oma B818 ei kuitenkaan päivitä noihin versioihin, miten saan päivitykset laitteeseeni, jossa on vanha versio 10…..?


DNA:n tukisivuilla on tieto, jotta:

B818 on saanut päivityksen 12.9.2022 alkaen:

  • 4G uplink carrier aggregation -toiminto aktivoitu
  • Parannuksia siltaavan tilan toimintaan
  • oletuksena yöaikaan laitteen valot sammuttava dark mode -toiminto deaktivoitu

Uusi ohjelmistoversio: 11.0.2.1(H251SP1C182)

Uusi verkkokäyttöliittymän ohjelmistoversio: 11.0.2.1(W2SP4C182)

Telian verkossa oleva oma B818 ei kuitenkaan päivitä noihin versioihin, miten saan päivitykset laitteeseeni, jossa on vanha versio 10…..?

Jatkoa - toimiiko B818 Telian verkossa tuolla DNA:n ohjelmistoversiolla 11.0.2.1(H251SP1C182)?


DNA:n tukisivuilla on tieto, jotta:

B818 on saanut päivityksen 12.9.2022 alkaen:

  • 4G uplink carrier aggregation -toiminto aktivoitu
  • Parannuksia siltaavan tilan toimintaan
  • oletuksena yöaikaan laitteen valot sammuttava dark mode -toiminto deaktivoitu

Uusi ohjelmistoversio: 11.0.2.1(H251SP1C182)

Uusi verkkokäyttöliittymän ohjelmistoversio: 11.0.2.1(W2SP4C182)

Telian verkossa oleva oma B818 ei kuitenkaan päivitä noihin versioihin, miten saan päivitykset laitteeseeni, jossa on vanha versio 10…..?

Jatkoa - toimiiko B818 Telian verkossa tuolla DNA:n ohjelmistoversiolla 11.0.2.1(H251SP1C182)?

Eiköhän se toimi , jos toimii nykyiselläkin DNA:n softalla. Laitteissa ei ole ollut enää moneen vuoteen SIM-lukituksia.

Jos laitteessa on alunperin DNA:n softa , niin päivitykset tulevat liittymästä riippumatta DNA:lta. Jos et ole sellaista saanut , niin ota yhteyttä DNA:n tukeen.


DNAn chatti kehotti ottamaan yhteyttä Telian tukeen… tää on taas tätä… JosTelia voisi varmistaa niin hyvä olisi.


DNAn chatti kehotti ottamaan yhteyttä Telian tukeen… tää on taas tätä… JosTelia voisi varmistaa niin hyvä olisi.

Tuttu tilanne , kun kukaan ei halua ottaa vastuuta.

No se kuitenkin on varmaa , että Telialla ei ole ko. purkkiin softaa , koska se ei ole ollut koskaan heidän myynnissään. Toisekseen operaattoreilla on softissaan lukko , joka estää kenenkään muun softan asentamisen vanhan päälle.

Siis DNA:lta ostettuun purkkiin softat tulevat DNA:lta. Jos vika on nettiyhteydessä , niin se kuuluu liittymän toimittajalle eli tässä tapauksessa Telialle.

Toivotaan , että telialaiset kommentoivat ja vahvistavat antamani tiedot , jos et minua usko.


DNAn chatin mukaan DNAn prepaid sirulla saa B818:n päivitetyksi uusimpaan softaan ja laitteen pitäisi sillä toimia Telian verkossa. Auttaako tuo uusin softa sitten yllä mainittuun ongelmaan Telian verkossa, tähän haluaisin Telialta vahvistuksen ennen kuin alan kokeilemaan.

Koskee näemmä aika monia ko. purkin omistajia Telian verkossa. Asiakaspalvelua Telia, kiitos!


DNAn chatin mukaan DNAn prepaid sirulla saa B818:n päivitetyksi uusimpaan softaan ja laitteen pitäisi sillä toimia Telian verkossa. Auttaako tuo uusin softa sitten yllä mainittuun ongelmaan Telian verkossa, tähän haluaisin Telialta vahvistuksen ennen kuin alan kokeilemaan.

Koskee näemmä aika monia ko. purkin omistajia Telian verkossa. Asiakaspalvelua Telia, kiitos!

 

Olemme välittäneet Huaweille tiedon taajuuscombojen puutoksesta, kuten aiemmin olikin kerrottu. Huawei korjaa tiedon ohjelmistoon mutta koska meillä ei tuota laitetta ole ollut myynnissä, emme saa tietoa ohjelmiston/ohjelmistojen päivittymisestä. Saamme tietoa modeemien/reitittimien päivityksistä silloin, jos laite on meillä myynnissä.

 

No se kuitenkin on varmaa , että Telialla ei ole ko. purkkiin softaa , koska se ei ole ollut koskaan heidän myynnissään. Toisekseen operaattoreilla on softissaan lukko , joka estää kenenkään muun softan asentamisen vanhan päälle.

Siis DNA:lta ostettuun purkkiin softat tulevat DNA:lta. Jos vika on nettiyhteydessä , niin se kuuluu liittymän toimittajalle eli tässä tapauksessa Telialle.

Toivotaan , että telialaiset kommentoivat ja vahvistavat antamani tiedot , jos et minua usko.

 

Kuten  @kustaa1967  totesikin, tilanne on juuri näin: koska laite ei ole ollut meillä myynnissä, ei sille myöskään ole tehty mitään omaa ohjelmistoversiota meille. Jos käytössä olevassa laitteessa on Huawein suoraan toimittaa ohjelmisto, päivittyy se yleensä lähes minkä tahansa operaattorin verkon yli Huawein palvelimelta.

Jos laite on hankittu joltain toiselta operaattorilta ja siinä on ko. operaattorille räätälöity ohjelmisto, voi ko. operaattori päättää voiko päivityksen hakea minkä tahansa operaattorin verkosta vai ainoastaan heidän verkosta. Nyt kuvailtu tilanne viittaisi siihen, että ohjelmisto päivittyy vain kytkemällä laite heidän verkkoonsa.  Päivityksen jälkeen käyttöä voi jatkaa minkä tahansa operaattorin liittymällä. 


Vastaa