Asiani on seuraavanlainen. Joulukuun 8 päivä 2020 minulle tuli Telialta kirje, jossa minullekkin asuinalueellamme
yksikantaan kerrottiin, kuinka kiinteä langallinen "vanhaan tekniikkaan" perustuva laajakaista tultaisiin vaihtamaan
kevään 2021 aikana mobiilikaistaan. Jo entuudestaan vuosikymmeniä osoitteessani asuneena tiedän, että varsinkin Sonera /
Telialla ei kohdallamme ole toimivaa matkapuhelin kenttää laisinkaan, ja nyt Telia kuvittelee saavansa samalla tekniikalla
minulla mobiili laajakaistan. Jo päälle vuosikymmen sitten laitoin Sonera Telian matkapuhelin liittymän pois sen
toimimattomuuden vuoksi. Tokihan siitäkin aikoinaan tein useitakin toimimattomuus ilmoituksia silloiselle Sonera /
Telialle, joka ei johtanut todellisuudessa yhtään mihinkään. Minulle vain kerrottiin sitä samaa valhetta, mihin kaikki
tele operattorit nykyisin vetoavat, eli heidän näkyvyys ja kuuluvuus kartallaan kaikki näyttää olevan kunnossa, eikä
kukaan muu ole valittanut. Tätä valhetta olen kuullut ihan tarpeeksi, tähänkin päivään mennessä, kun nykyinen Elisankin
matkapuhelin liittymä on alkanut olemaan enemmän toimimaton kuin toimiva..
Kävin katsomassa kuitenkin Telian sivulta, minkälaista mobiili laajakaista yhteyttä minun osoitteeseeni olisi saatavilla.
Sieltä löysin sitten 50 Mbit mobiilikaistan, ja lisämaininnan että vaatii lisäantennin. Otin tästä myös kuvakaappauksen
talteen varmuuden vuoksi, sillä nykyisin tele operaattorit toimivat ylimielisesti, ja voivat jopa poistaa kyseisen
lisäantenni maininnan, kun koko toiminta malli muutenkin perustuu pelkkään rahstukseen toimimattomilla liittymillä, joita
markkinoidaan valheellisesti ja harhaanjohtavasti maksiminopeuksilla. Toinen seikka on kun vedotaan pelkästään siihen
näkyvyys ja kuuluvuus karttoihinsa uskoen niihin kuin mihin tahansa uskontoon. Samalla pistin usealle tutullekkin viestin,
että katsovat Telian sivuilta saman lisäantenni maininnan, että pystyvät kyseisen asian myös todistamaan tarvittaessa.
Helmikuun 2021 aikana pääsin myöskin omakohtaisesti todistamaan, mikä on todellisuutta mobiililaajakaistan toimivuuden
kanssa. Ystäväni toi minulle testattavaksi Elisan 200Mbit mobiili laajakaistan, tämähän kun ei ole sidottu millään tavoin
siihen osoitteeseen, johon se on otettu, siksi sitä kutsutaan mobiili laajakaistaksi. Suoritin useita nopeustestejä
kyseisellä laajakaistalla, aivan kuten kuuluukin jotta saan keskiavon, ja suoritin testit vielä kolmella eri testillä
käyttäen siihen Elisan, Telian, ja yhden yleisen nopeustestin, jotta saan myös operaattoreihin kuulumattoman nopeuden
katsotuksi. Tulos oli suorastaan musertavaa, lataus ja lähetys nopeus oli kummassakin alle 2Mbit. Lisäanteenia testissä
ei käytetty. Käytännössä maksaisin siis 200Mbit liittymästä 98% pelkästä toimimattomuudesta, saaden vain 2% toimivuuden.
Testeistä löytyy myös kuvakaappaukset.
Perjantaina 26.2.2021 Telian myyjäpuolen nais immeinen sitten lopulta soitti, ja osasi kyllä olla asenteeltaan varsin
ylimielinen kaikenkaikkiaan. Tarjosi minulle juurikin tuota jo aiemmin Telian sivuilta katsomaani 50 Mbit mobiili
laajakaistaa, samalla ilmottaen, että liittymän toimivuus vaihtelu voi olla jopa 5-50 Mbit, eli käytännössä liittymän
nopeus voi olla jopa pyöreä 0.
Jo kokemuksesta ja tietotekniikkaa harrastavana tiedän, että noinkin suuret vaihtelut nopeudessa haittaa jopa
suoratoistoa, ja ennen kaikkea tiedostojen lataamista, tuskinpa verkkopankin asiointikaan onnistuu ilman yhteyden
katkeamista. Ja kaikki tämä "edulliseen" 27,90 euron kuukausi hintaan sitovalla 24 kuukauden sopimuksella, eli ts. tästä
tehtiin selkeästi pelkkä rahastus automaatti Telian suuntaan toimimattomalla yhteydellä, jonka toimivuus riippuu täysin
kellonajasta, vuodenajasta, sekä säästä. Eli ilmeisesti kun jo nyt joudun puheluni puhumaan ulkona vain tietyissä
paikoissa ilman että yhteys katkeilee, on minun jatkossa vietävä niin pöytäni kuin pöytäkoneeni ulos juurikin näihin
samoille paikoille josta puhelutkin joten kuten onnistuu, että pystyn kättämään jatkossa nettiä. Sinne vaan tuuleen, räntä
ja vesisateeseen sitten.
Kun kysyin sitten tuolta Telian myyjä puolen nais immeiseltä tuosta lisäantennista, oli vastaus siihen, että se ei tule
automaattisesti, että ensin koitettaisiin ilman, ja vasta sitten tarvittaessa, justiinsa joo. Kylläpä se vaan lukee
lisäantenni tarve heti suoraan Telian 50Mbit liittymän kohdalla kun sitä osoitteeseeni katson, jos edes sillä toimii,
epäilen kyllä..
Lisäantennin kustannukset myös kuuluvat tässä tapauksesa Telialle, kun kerran minulta ovat viemässä viimeistäkin toimivaa
asiaa, eli langallista laajakaistaa. Asia kyllä kysytään kuluttajavirastolta.
Tuo viimeinenkin toimiva asia, eli kiinteä laajakaista, josta olen joutunut toistakymmentä vuotta joutunut selkeästi
muutenkin maksamaan reilusti ylihintaa, sillä liittymäni on ollut koko aikana 1Mbit nopeudella, josta olen maksanut
30euroa kuussa, jolla varmasti on saanut monin paikoin moninkertaisesti nopeamman lanka laajakaista liittymän. Tästäkin
asiasta olen ollut jokusen kerran Telia Soneraan yhteydessä, että eikö tuota kiinteän 1 Mbitin laajakaistan hinnoittelua
voisi kohtuullistaa, eli laskettaisiin hintaa, tai vastaavasti nostettaisiin nopeutta, mutta eipä näitä kinnostanut
reagoida asiaan, mutta paperilaskusta kyllä alettiin rahastamaan kohtuuttomia summia.
Koska asiasta emme päässeet suoraan selvyyteen merkittävien epäkohtien johdosta, jätti tämä nais immeinen sitten
sopimuksen sähköpostiini hyväksytettäväksi, mutta eipä käy sekään, sillä en voi hyväksyä sopimusta sellaisenaan hinta
lukkoon lyötynä. Juurihan asti voimaan EU direktiivit liittymien toimivuudesta, saatavuudesta, ja ennenkaikkea
hyvitysmaksuista, joka on ehdottomasti huomioitava tässäkin tapauksessa, sillä yhtään en ala tyhjästä maksamaan, kuten
tein tuolle Telian myyjällekkin puhelun aikana selväksi. Sellaiseen ei vaan voi millään suostua, että jos tuleva 50Mbit
mobiililaajakaista liittymä toimii maksimissaan alle 2 Mbit nopeudella kuten tuo kaverilta koekäytössäni ollut
Elisan mobiilikaista toi julki, ei siitä silloin voi maksaa myöskään täyttä kuukausi maksua. Arvelluttaa myös tuo 24
kuukauden sitova sopimuskin, jos onkin niin että toimivuutta ei tahdo löytyä edes lisäanteenilla, niin siinä sitä
maksetaan 2 vuotta toimimattomuudesta sidottuna sopimukseen, eikä Teliaa kiinnosta toimivuudet pätkääkään, kun sopimus on
tehty.. Käytännössä Telia menettelee koko asian kanssa täysin ylimielisesti, jossain on vaan tehty päätös viedä ihmisiltä
varmaksi ja toimivaksi todettu "vanhanaikainen" lankalaajakaista pois, jonka tilalle tuodaan selkeästi toimimaton
mobiilikaista, sekin toimitetaan laitteineen ja sim kortteineen postin kautta, kenenkään tulematta toteamaan tosiasiaa,
että meidänkään kohdalla ei Telian kännykkä verkolla toimivuutta ole. Yhtäkaikki tämä asia lähtee kuluttajavirastoon
ennen yhtään päätöksen tekoa, ja lähteepähän moniin muihinkin paikkoihin, tiedä vaikka tekisin asiasta myös täysin
julkisen kaikkine dokumentteineen, ja kuvakaappauksineen.
Loppukaneetiksi, että Telia kehtaakin kirjoittaa kirjeeseensä "Meille on tärkeää, että käytössäsi on parhaat palvelut",
jos Telia jossain on hyvä, niin ainakin valehtelussa, tuokin lause jo sen kuvastaa, kun puheet ja liittymät ovat aivan
toista maksiminopeuksiin nähden, ja kyseesä on ota tai jätä taktiikka, ja tuo jälkinmäinen houkuttaa enempi tässä
vaiheessa. Dna:kin lupaa 200Mbit mobiilikaistan osoitteseeni ja täysin samalla hinnalla. Tässä kun aletaan olla siinä
tilanteessa, että on se ja sama minkä puljun toimimaton liittymä on jatkossa käytössä.
Mutta olipa minulla loppuun kysymyskin faktojen lisäksi. Nyt kun tuo sopimus on toimitettu minulle laskut ja viestit
osioon, en sitä pääse edes katsomaan, muuttamaan, hylkäämään saati hyväksymään, kun ilmoituksena tulee ettei
käyttöoikeuteni riitä, millonka tällänen pelleily on tullut tänne, ettei näitä pääse katsomaan, kun rahastettavana
asiakkaana valitettavasti olen ollut päälle 20 vuotta? Luulisi sentään, että alkuperäiset tunnukset riittäisivät. Ei oikein innostais luoda mitiä uusia tunnuksia, kun
tulevaisuudesta Telian kanssa ei vielä varmuudella tiedä.
Edit SaJoonas: täsmennetty otsikkoa