Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 

telkkari.jpg

 

Kaapeli-TV:ssä tapahtuu muutoksia  peruskanavien kanavapaikoissa tiistaina 31.8 klo 10 alkaen. Tuomme teräväpiirto, eli HD-kanavat paremmille kanavapaikoille katselukokemuksen parantamiseksi. Kanavapaikat muuttuvat niin, että HD-kanavat vaihtavat paikkaa perustasoisten kanavien (SD-kanavien) kanssa. Näin HD-kanavat ovat jatkossa kanavalistan alussa, kanavapaikasta 1 alkaen ja SD-kanavat siirtyvät kanavapaikoille 21–40. 

 

Teemme muutoksen koko Suomessa yhdessä muiden kaapeli-TV-palveluita tarjoavien operaattoreiden kanssa samaan aikaan. Kanavapaikkojen vaihdos koskettaa kaikkia kaapeli-TV-asiakkaitamme. Jos käytössäsi on kaapelikortti, voit käyttää vanhaa korttiasi tuttuun tapaan. Älä tee kanavahakua tai muita toimenpiteitä etukäteen. Ilmoitamme muutoksen valmistumisesta verkkosivuiltamme löytyvässä tiedotteessa.

 

Toimi näin, jos kanavat eivät näy muutoksen jälkeen

 

  1. Tee kanavahaku uudestaan

Kanavahaku on helppo tehdä, mutta haun käynnistäminen tapahtuu eri laitteissa eri tavoilla. Useimmissa kaukosäätimissä on MENU-nappi, jonka alta löytyy lisävalikko esim. ASETUKSET, ASENNUS tai HAKU.

  

  1. Palauta tehdasasetukset

Jos kanavahaku ei onnistu tai ratkaise ongelmaa, palauta televisioosi tehdasasetukset laitevalmistajan/laitteen käyttöohjeen mukaisesti. Televisio aloittaa yleensä kanavahaun automaattisesti tehdasasetusten palautuksen jälkeen. Laitteesi ohjelmistosta riippuen voit joutua tekemään kanavahaun tämän jälkeen vielä erikseen.

 

Tarvitsetko apua televisiosi kanssa? Alta löydät yleisimpien laitevalmistajien tukisivustot, joista löydät laitteen ohjeet mallinumerolla:

Telia Helppi on apunasi, jos kaipaat henkilökohtaista palvelua puhelimitse tai asentajaa kotiin asti auttamaan.


Lue lisää -painikkeen alta näet useimmin kysyttyjä kysymyksiä muutokseen liittyen

 

Lue lisää

Voinko valmistautua muutokseen jollain tapaa?

 

Miten tiedän, onko laitteeni soveltuva HD-kanaville?

  • Mikäli sinulla on Full HD/HD Ready -televisio tarkoittaa se, että television näytön tarkkuus riittää HD-tasoisen kuvan esittämiseen. HD Ready -merkintää käytetään ilmaisemaan näytön HDTV-yhteensopivuutta. Televisiossa tulee kuitenkin lisäksi olla viritin, joka pysyy vastaanottamaan teräväpiirtolähetyksiä. Tällainen viritin on laitteissa, joilla on Antenna Ready HD ja/tai Cable Ready HD -hyväksyntä. Voit varmistaa kyvyn vastaanottamaan HD-kanavia katsomalla esim. kanavaa Yle 1 HD kanavapaikalta 21

Mitä minun tulee tehdä, jotta näen kaikkia kanavia muutoksen jälkeen, entä onko mahdollista, että joudun ostamaan uuden Television?

  • Laitteita ja malleja on hyvin paljon emmekä valitettavasti tunnista kaikkia asiakkaan käytössä olevia laiteita. Mikäli laite on kovin vanha, on mahdollista, että on syytä päivittää nykypäiväiseen laitteeseen. Tässä tapauksessa kannattaa varmistaa, että laite on Cable HD Ready merkattu. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman televisioita, jos uuden laitteen hankinta on ajankohtainen.

 

Vaikuttaako muutos hintoihin?

  • Muutoksella ei ole vaikutuksia kaapeli-tv:n perushintoihin

 

Mitä hyödyn siitä, että hankin uuden laitteen, joka on Cable HD Ready?

  • Näet jatkossa HD kanavia, eli paremman laatuista kuvaa.

 

Ostin HD-lähetyksiä tukevat kortinlukijan, milloin voin laittaa sen paikoilleen?

  • Voit laittaa kortinlukijan paikoilleen, milloin vain.

 

Voiko TV -ohjelmien ohjelmatiedot kadota muutoksessa?

  • Ohjelmatiedot säilyvät ennallaan ja ne eivät katoa mihinkään        

 

Säilyvätkö omalle digiboksille tehdyt ajastetut tallennukset?

  • Jos joudut palauttamaan tehdasasetukset laitteelle, niin itse palautus ei poista jo tallennettua tallennuksia. Ennalta ajastettu tallenne saattaa kuitenkin myöhemmin epäonnistua, jonka takia kehotamme muutoksen jälkeen asettamaan kaikki mahdolliset ajastetut tallennukset uudestaan.


Miten varmistan, että näen HD-kanavia?

  • Kaapelin ilmaiskanavissa riittää, että laitteesi tukevat HD lähetyksiä kuten ylempänä mainittiin. Maksukanavia varten tarvitset kaapelikortin, joka on linkitettynä Cable HD Ready digilaitteeseesi

 

Mitä tarkoittaa kaapelikortin ja laitteen linkittäminen ja miksi se pitää tehdä?

  • Linkitys on tapa suojata sisältöä laittomalta jakelulta. Linkitystä sisällönsuojauksena käyttävien operaattoreiden maksullista sisältöä voi katsoa ainoastaan kaapelikorttiin linkitetyllä laitteella.Jos käyttämäsi TV-palvelut tulee linkittää, ilmoita operaattorillesi kaapelikortin numero sekä 11-numeroinen linkitystunnus, joka löytyy kortinlukijasta tai digiboksista. Linkitettävä digiboksi tai kortinlukija on aina linkitettävä kaapelikortin kanssa riippumatta siitä, katsotaanko HD- vai SD-kanavia. 

Kohtasitko ongelmia vai sujuiko kaikki kuin tanssi? Kommentoi alle ja laita parhaat vinkit jakoon.

 

Lue myös: 

 

SaJoonas
Moderaattori
Moderaattori

Jaa artikkeli

https://yhteiso.telia.fi/t5/Telia-TV-uutiset-ja-muut/Kanavapaikat-muuttuvat-kaapeli-TV-ssa-31-8-2021/ba-p/227199
Linkki kopioitu
13 kommenttia 👇
hakore9
Uusi keskustelija

Vaikuttaako kanavamuutos siihen että tekstitv ei toimi onko tapahtunut virhe

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori

@hakore9

Kanavamuutoksella ei ole tekemistä Teksti TV -häiriön kanssa. Tilanne johtuu tästä aiemmin tänään ilmenneestä häiriötilanteesta. 

Miiaku
Rekisteröitynyt ☆

Meillä ei myöskään teksti-tv toimi. Myöskään ohjelmaopas ei toimi eikä kanavien vaihto. Nämä kaikki siis kauko-ohjaimen kautta muuttuivat päivityksen jälkeen toimimattomiksi. Esim. ohjelmaopas ei aukea lainkaan.

Mari567
Rekisteröitynyt ☆

Ei lähtenyt toimimaan vanhemmilla vanhempi LG eikä digiboksillinen tv tehdasasetusten palautuksen ja kanavahaun jälkeen. Ei signaalia. Oma uudempi tv samassa talossa eri rapussa ei vaatinut mitään toimenpiteitä,

JuhoOlliLo
Telialainen
Telialainen

@Miiaku 
Onko sinulla käytössä meidän kaapeli-TV vai jokin netin kautta toimiva TV-palvelu?

Kaapeli-TV -muutos ei vaikuta TV:n omiin toimintoihin, kuten ohjelmaoppaan aukeamiseen. Vaikka TV ei löytäisi uusia kanavia niin TV:n toimintojen tulisi toimia kyllä normaalisti, vaikka ohjelmaoppaasta sisältö puuttuisikin. 

 

@Mari567 

Vanhempien TV:lle kannattaa kokeilla vielä manuaalista kanavienhakua ja taajuustiedot löydät asiakastuestamme. Mitään teknistä muutosta kanaviin ei tullut, vain ainoastaan paikat vaihtuivat niin sen puoleen kanavien tulisi kyllä toimia jos ne ovat aiemmin pelanneet.
Sen verran vielä varmistan että onko ongelma siis sekä SD- että HD-kanavilla vai ainoastaan toisilla näistä? 

Mari567
Rekisteröitynyt ☆

On käytössä kaapeli-TV. TV ei löydä siis mitään kanavia, ei SD eikä HD. Kokeilen vielä tuota manuaalista hakua.

Mari567
Rekisteröitynyt ☆

242000 khz, 256 QAM, SR:6900 signaalin voimakkuus on 100% mutta signaalin laatu 10%. Hakee mutta hakutulos on 0 eikä löydä yhtään kanavaa. sama signaalin laatu saman talon toisen rapun asukkaalla.

KaPetri
Telialainen
Telialainen

@Mari567 kun samaa häiriötä esiintyy myös naapurilla niin ongelma voisi operaattorin verkon osuuteen jäädä. Pyytäisinkin sinua siis jättämään meille vikailmoituksen tilanteesta.

 

Vikailmoituksen voit tehdä esimerkiksi soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 020690400 mpm/pvm ark 8-20 ja la 9-16.30 tai Minun Teliassa chatin kautta. 

MiiuKo
Uusi keskustelija

Hei! Mikä neuvoksi, kun osa kanavapaikoista on vaihtunut automaattisesti, mutta osa on yhä väärässä paikassa? Hain kanavat uudelleen, mutta ei auttanut. Kaapeliverkossa ollaan.

  1 = YLE1 HD21 = YLE1
  2 = YLE2 HD22 = YLE2
  3 = MTV3 HD23 = MTV3
  4 = Nelonen24 = Nelonen HD
  5 = Yle Teema & Fem HD25 = Yle Teema & Fem
  6 = Sub HD26 = Sub
  7 = TV5 HD27 = TV5
  8 = LIV28 = LIV HD
  9 = JIM29 = JIM HD
10 = Kutonen HD30 = Kutonen
11 = TLC HD 
12 = FOX HD32 = FOX
13 = AVA HD33 = AVA
14 = Hero34 = HERO HD
15 = AlfaTV HD 
16 = Frii HD36 = Frii
17 = Paramount Network 
19 = inez 



JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori

@MiiuKo onhan niin, että teillä ei ole meidän Telia TV -digiboksia käytössä? Jos kanavahaku ei tuottanut tulosta, sitten ohjeen mukaan vaan tehdasasetusten palautus televisiolle ja tämän jälkeen kanavahaku vielä uudelleen.

MiiuKo
Uusi keskustelija

@JoonasLamkyllä meillä on Telia TV -digiboksi, Soneran Arris VIP5305. Ei huvittaisi ruveta palauttelemaan tehdasasetuksille, kun en tiedä, mitä kaikkea muuta sen jälkeen pitää taas tehdä.

JoonasLam
Moderaattori
Moderaattori

@MiiuKo Telia TV-digiboksille kanavat tulevat näkyviin nettiyhteyden kautta eli televisiollesi ei tässä tapauksessa tule kuvaa kaapeliverkosta. Tämä kanavapaikkamuutos koski ainoastaan kaapeli-TV:tä ja Telia TV-digiboksin kanavat pysyivät entisessä järjestyksessään. Telia TV-digiboksille ei tarvitse tässä tilanteessa tehdä siis muutoksia. 

MiiuKo
Uusi keskustelija

Lämmin kiitos, @JoonasLam! Loistavaa, että asia on OK, eikä tarvitse nyt tehdä mitään!
Muistelin aamulla, että meillä on tainnut olla ainakin nuo Ylen HD-kanavat listan alussa jo pitkän aikaa, mutta kun luin uutisia kanavapaikkamuutoksesta, päättelin, että muistan varmaan väärin.

Tietoa kirjoittajasta
Olen viihtynyt Telialla noin 7 vuotta eri työtehtävissä. Vapaa-aika kuluu pitkälti kuntosalilla, ulkoillessa, sarjojen äärellä ja tärkeiden ihmisten seurassa. Tällä hetkellä olen opintovapaalla suorittamassa tietojenkäsittelyn opintoja.