Käyttökokemuksia Samsung Gear S2 ja S2 Classic

  • 15 October 2016
  • 9 kommenttia
  • 13 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia näistä kahdesta Samsungin älykellosta. Tsekatkaas alkuun lyhyt esittely blogin puolelta --> linkki.


 


 




9 kommenttia

No niinpä tietty. Ranteessa on tovin kulkenut Gear 2, ilman ässää. Ja niinhän se on että malli uusiutuu ja parannuksia ilmaantuu.

Omani ei toimi muiden kuin Samsungien kanssa, ilman vippaskonsteja. Ja isokin tämä on, varsinkin kun en ole kelloa kädessäni pitänyt vuoden 1997 jälkeen. Mielellään kokemuksia odottelen.

Kun olisi niin fiksu että osaisi askelien lisäksi seurata sykettä, niin muuttuisi S-Healthin seuraaminen vieläkin aktiivisemmaksi.

Ensituntuma Samsungin uudesta älykellosta on nyt saatu ja tässä kokemuksia.
Käyttöönotto oli todella helppoa ja nopeaa, olisikohan aikaa mennyt n. 10 minuuttia parituksineen kaikkineen. Kello opastaa hyvin eri vaihteissa. Puhelimeen tarvitsee Gear Managerin, jonka avulla Gear S2:sta hallitaan, kun paritus puhelimeen on saatu, voikin alkaa käyttää jo laitetta.
Gear S2:n hallintaan on kehä näytön ympärillä ja kaksi painiketta kellon oikealla reunalla. Kehä toimii jouhevasti, kun siirryttään eri näyttöjen välillä. Ylemmästä painikkeesta pääsee aina yhden askeleen taaksepäin ja alemmasta pääsee kotinäytölle. Kotinäytöksi, eli kellotauluksi voi valita useita erilaisia. Treeniin vaikka Niken kellotaulu ja illalliselle siisti klassinen.

Akunkesto vaikuttaisi olevan hyvällä tasolla, mitä nyt ensimmäisen päivän perusteella voi sanoa. Tähän palataan vielä myöhemmin.
Kello vaikuttaa todella nopealta ja sulavalta käyttää.


Reilu viikko käytetty Gear S2:sta  ja tässä fiiliksiä.

Olen kyllä kiintynyt kelloon. Puhelin on kotona aina jossai muualla, kun joku laittaa viestiä tai tulee sähköpostia, niin kellosta on kätevä katsoa ilmoitukset läpi. Myös päivän menot voi nopeasti katsoa läpi kellon kalenterista. Töissä on myös kätevää, kun ei tarvitse aina kaivaa puhelinta taskusta. Tosin kaiuttimen puute hieman häiritsee, joskus olisi kiva vastata Gearilla ja puhua nopea puhelu. En tiedä tulisiko sitä niin useasti käytettyä mutta mukava lisä se olisi.

Akku kestää helposti päivän ja kahteenkin päivään olen päässyt. Pitää vielä kokeilla oikein kyykyttää akkua navigoinnilla ja urheiluominaisuuksilla.

Käyttöliittymä on selkeä. Ainoastaan muutaman kerran on joutunut menemään liian syvälle valikoihin, mm. S Healtissa.

Painikkeita en ole juurikaan joutunut käyttämään. Pyyhkäisemällä ylhäältä alas pääsee aina edelliseen näyttöön. Kotipainikkeelle asetin, että tuplapainalluksella pääsee viimeksi käytettyihin ohjelmiin. Ohjelmien vaihtaminen käy todella sulavasti, eikä nykimistä ole havaittavissa. Appseja Gearissa on valmiina mm. CNN, laskin, Flipboard, sekuntikello. Paljon aikaa en ole antanut uutistenlukusovelluksille. Ei ole minusta kovin kätevää selata uutisia pieneltä näytöltä. Pörssikurssien tai urheilutuloksien seuraamiseen appseista voi olla hyötyä. Lisää appseja ja kellotauluja voi ladata puhelimen Galaxy Appsista.

Seuraavassa huonoja puolia/kummallisuuksia mihin olen törmännyt.

Näyttöä ympäröivässä valintakiekossa saisi olla pitävämpi tuntuma (tämä on varmaan parempi classic-mallissa). Muuten kiekko toimiii niin kuin pitää ja valikoissa selailu on nopeaa.

Kello saisi olla saman värinen myös pinnan alta. Nyt siinä on vain maalipinta ja olenkin jo muutaman naarmun valintakiekkoon saanut. (ks. kuva) Saa nähdä miten S2:n kestää aikaa.

Tekstiviestejä pystyy kirjoittamaan mutta WhatsApp-viestejä ei.  Vastaamaan pystyy joko valmiilla vastauksella, hymiöillä tai kirjoittamalla itse vastauksen kellon näytöllä olevalla näppäimistöllä.

Herätys toimii vain värinähälytyksellä. Ranteessa ollessa itse herään kyllä värinään mutta jos Gear on vaikka laturissa, niin voi olla toinen juttu.

 

Tässä nyt taas muutamaa kokemusta rikkaampana.

 

Teen S Healtista vielä oman osion, missä paneudun sen toimintaan paremmin.

 

Laittakaa kommentteja, jos on jotain mitä haluatte tietää kellosta. :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minä olen käyttänyt tätä Classic-mallia noin viikon päivät. Kello on helppokäyttöinen ja akku kestää suht hyvin, tosin jos se pitää ladata kahden päivän välein niin onko se hyvä vai huono niin on makuasia 🙂 Minun mielestä se on ihan ok. Olen huomannut, että jos kello on koko ajan päällä/käytössä, niin virtaa menee siihen tahtiin että joka päivä joutuu lataamaan. Siis siltikin, vaikka kellotaulussa näkyy pelkät viisarit ja muu "info" sitten kun vilkaiset kelloa. Ja vaikka kirkkausasetus on koko ajan himmein mahdollinen.


 


Lähdin siis ihan ummikkona testaamaan älykelloa ja tähän asti itselle suurin hyöty on ollut juurikin noissa notificaatioissa; Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, sähköposti jne. Kaikki muut notificaatiot toimivat hyvin mutta olen huomannut että Whatsapp ei ilmoita viesteistä siihen tahtiin kuin pitäisi. Tosin en tiedä onko tämä sitten puhelimen päässä oleva probleema koska tuntuu että ne viestit paukkuu sinnekin "pompseissa", ei sitä mukaa kun kaverit sinne kirjoittelee.


 


Pienet notificaatiot on kätevä lukea kellon näytöltä mutta vähänkään pidemmän tekstin lukemiseen se ei ainakaan omasta mielestäni sovellu. Mutta pari kolme riviä tekstiä menee vielä ok.


 


Tämä on todennäköisesti käyttäjälähtöinen ongelma mutta olen huomannut että ainakin Facebookista tulevat notificaatiot toimivat oudosti, ehkä tekstarit myös. Eli kun tulee viesti enkä tsekkaa sitä heti, ja perään tulee vaikka pari lisää. Ja sitten kun menen ne tsekkaamaan (kellosta siis) niin viestit eivät ole kellon näytössä aikajärjestyksessä vaan jossain muussa. Joskus on ollut jopa siten että sama viesti näkyy ruudulla kahteen kertaan, ja niiden välissä on joku toinen viesti.


 


Ja toinen, tod näk käyttäjän "aiheuttama" probleema on se että kun alan lukemaan tullutta viestiä/notificaatiota niin joskus saatan painaa jostain väärästä kohtaa ja viesti poistuu Ilmoituksista ja en pääse sitä enää mistään kellosta tsekkaamaan että mikä se oikein oli. Olisi mukava että kellossa olisi sovellus josta löytää aina kaikki saapuneet viestit/notificaatiot.


 


Kokeilin kerran karttasovellusta ja paikannusta, kun oltiin menossa naapurikaupunkiin shoppailemaan. Kellohan siis käyttää puhelimen GPS:ää tähän. Akkua oli jäljellä reilu 30% mutta niin vain akku loppui kesken kaiken, eli paikannuskäytössä virtaa kuluu reippaasti ja pienellekin kaupunkireissulle on hyvä lähteä täydellä akulla. Minulla oli sellainen ajatus, että merkkaan kelloon paikan X minne jätettiin auto ja ostossekoilujen jälkeen olisimme kellon avulla etsineet reitin autolle. Mutta tämä testi jäi sitten kesken kun akku loppui. Ehkä muuhun käyttöön kellon näyttö on pieni, aika vaikealta tuntui karttaa selata ja etsiä paikkoja ihan etsimällä.


 


Työkäytössä älykello on kyllä kova juttu! Mulla synkkaa omaan työluuriin sähköposti ja kalenteri, toimistoaikana 10min välein. Joten nyt saan viestit siis myös ranteeseen, luuri voi olla taskussa tai latauksessa tai jotain, kätevää. Mulla on usein myös sitä ongelmaa että kun istun työpisteellä niin olen niin tohkeissani siinä työn touhussa että en huomaa kun Outlook ilmoittelee kalenterihälytyksistä Windowsin taskbarissa. Mutta kun se häly tulee ranteeseen värinän kanssa niin se parantaa sitä että palaverit yms eivät mene ainakaan niin helposti ohi :)


 


Olen kirjoittanut kellolla pari lyhyttä viestiä, vähän kankeatahan se on pienen näytön takia ja tähän älykello ei mielestäni ole tehtykään, muuta kuin tyyliin "OK"-kuittauksia varten. Olen etsinut kontakteja muistiosta ja alkanut soittamaan heille kellon kautta, puhelu yhdistyy puhelimeen josta se myös puhutaan normaalisti. Tälle en ole keksinyt todellista hyötyä, jos pitää soittaa niin yleensä se puhelin pitää muutenkin jo ottaa käteen.


 


Älykello sitten kellona, toimii mielestäni ok. Tosin ei ihan täysin varauksitta, ja tämä johtuu siitä että tässähän on "vilkaisunäyttö", eli kellon taulu on muuten pimeä mutta kun nostat käden kuten tsekkaisit kelloasi niin näyttö aktivoituu. Ja aktivointi ei toimi ainakaan mulla jokaisella kerralla. Ja tykkään pitää kelloa kädessä yölläkin, herätessä tulee katsottua että paljon kello on 😃 Ja siinä kun pyörit sängyssä niin joskus kello luulee että haluat sitä tiirailla ja se aktivoi näytön päälle ja se hohkaa tosi kirkkaana vaikka käytön koko ajan himmeintä mahdollista asetusta akunkeston takia. Ja itse taas tykkään että rannekello hälyttää värinällä, ei äänellä. Näin se herättää vain minut, ei puolisoa tai viereisessä huonessa nukkuvaa vauvaa :)


 


Ja vielä viimeisenä tajunnanvirtana, kello on tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että omaan karvaiseen käteen se ei sovi, Gear S2 Classic on siinä mielessä omaan makuun hieman liian naisellisen oloinen kello 🙂 Efektiä vähentäisi jos kello olisi pykälän pari isompi, nyt tämä on mielestäni himpun verran liian siro omaan käteen 🙂 Makuasioita kuitenkin, niin kuin moni muukin asia :)


 



 


Summauksena totean, että Samsungin älykellotesti oli mukava kokemus joka koukutti minut kyllä siihen malliin että jatkossakin pitää kyllä älykello olla ranteessa 🙂 Toki asiaan vaikuttaa se että tykkään kaikista härveleistä, mutta kyllä tällaiselle on ainakin omaan käyttöön ihan oikeaa pointtia.


@TeroRe kirjoitti:

 


Kokeilin kerran karttasovellusta ja paikannusta, kun oltiin menossa naapurikaupunkiin shoppailemaan. Kellohan siis käyttää puhelimen GPS:ää tähän. Akkua oli jäljellä reilu 30% mutta niin vain akku loppui kesken kaiken, eli paikannuskäytössä virtaa kuluu reippaasti ja pienellekin kaupunkireissulle on hyvä lähteä täydellä akulla. Minulla oli sellainen ajatus, että merkkaan kelloon paikan X minne jätettiin auto ja ostossekoilujen jälkeen olisimme kellon avulla etsineet reitin autolle. Mutta tämä testi jäi sitten kesken kun akku loppui.




Joko auto on löytynyt ? :smileyvery-happy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

PasiS kirjoitti:

Joko auto on löytynyt ? :smileyvery-happy:




Johoo, löytyihän se, Seinäjoella käytiin :)

Päivityskin on jo kerennyt Geariin.

 

Täältä pääset katsomaan pikakatsauksen Gearin liikuntaominaisuuksiin. Video on kuvattu ensin Snapchatissa, niin sen takia se on pystyssä. Ai miksi Snäpissä? Koska kaikkea pitää kokeilla. :D


 



 


EDIT Tero: vaihdoin Youtube-linkin

Kuukauden päivät Gear S2:sta käytetty ja tässä viimeisiä mietteitä.

Kello on tyylikäs, vaihdettavine kellotauluineen. Saa tosin nähdä miten kello kestää aikaa, koska ainakin kellonkehä on vain maalattu ja naarmut näkyvät melko helposti. Kehässä saisi myös olla hieman enemmän pitoa, nyt sitä kiertämällä sormet luistavat helposti, varsinkin kuivilla käsillä. Gear S2:sta on myös vaihdettavat rannekkeet, mukana paketissa tulee S ja L-koon rannekkeet. Vain Gearille tarkoitetut rannekkeet toimivat tässä Sport-mallissa.

 

Näyttö on tarkka ja kirkkautta voi säätää tarpeen mukaan. Näyttö reagoi myös kosketukseen todella hyvin. Sivulla olevia painikkeita en tarvinnut missään vaiheessa, koska pyyhkäisyeleet toimivat todella hyvin. Pyyhkäisemällä ylhäältä alas, pääsee aina edelliseen tilaan. Ainut missä voisi tarvita painiketta on, että jos haluaa ylemmälle painikkeelle luoda jonkun pikakomennon. Kaksi kertaa sitä painamalla pääsee vaikka viimeisimpiin ohjelmiin mutta sille voi asettaa toiminnon millä voi avata minkä tahansa appsin nopeasti. Kellon mukana tulevista appseista hyödyllisimpiä on varmaan ajastin, kalenteri, sää ja aktiivisuustoiminnot. Lisää pystyy lataamaan puhelimen Galaxy Apps-ohjelmalla. Hirveän paljon hyödyllisiä siellä ei ollut, ellei ole kiinnostunut pörssikursseista tai urheilusta.

 

Puhelu- ja viestiominaisuudet. Puhelun voi hylätä tai siihen voi vastata kellolla mutta silloin puhelu pitää puhua puhelimella, koska kaiutinta Gearissa ei ole. Puheluun voi vastata myös ennakkoon määritetyillä viesteillä. Viestittely on mahdollista Viestit-sovelluksella, sieltä voi myös lähettää viestejä mutta esim. WhatsApp-viesteihin voi vain vastata. Vastata voi hymiöillä, ennakkoon määritetyillä tai voit kirjoittaa ne myös näytöllä olevalla näppäimistöllä.

 

 

Kellon ehkä paras toiminto ainakin itselle ovat ilmoitukset. Osaan niistä pystyy reagoimaan suoraan kellon näytöltä, joihinkin tosin melko rajoittuneesti. Esimerkiksi Facebook Messenger-viestiin voi vastata vain “peukulla”. Lähinnä ajatus taitaa olla, että näkee mikä ilmoitus on tullut ja puhelimella sitten vastailee siihen.

 

Itsellä Gear S2 pysyy kyllä tästä eteenpäinkin ranteessa. Välillä myös ihan vaan kellona ja aktiivisuusmittarina, koska käytössä on myös iPhone, minkä kanssa Gear ei (vielä ainakaan) toimi.

 

Nyt jos olisin Gearia ostamassa, niin hankkisin ehdottomasti Classic-mallin. Hintaa on vain n. 50 € enemmän ja sillä saa enemmän valikoimaa rannekkeisiin, pitävämmän kehän ja ainakin omasta mielestä tyylikkäämmän ulkonäön.

 

Plussat:

Ulkonäkö

Sulava

Akunkesto

Pyyhkäisyeleet, ei tarvitse käyttää painikkeita

 

Miinukset:

Reunus saisi olla pitävempi

Liikunta-appseissa parantamisen varaa

Yleisesti appseja lisää?

Kaiuttimen puute

Vastaa