Olet ehkä jo kuullutkin, että Telia Company -konserni ostaa Bonnier Broadcastingin. Kauppaan kuuluu mm. meille suomalaisille tutut MTV Oy, Mediahub Helsinki Oy sekä C More. Sinulla on ehkä mielessä kysymyksiä, ainakin osaan kysymyksistä löydät vastauksen alta Q&A-osiosta.
Se, miten kauppa aikanaan käytännössä näkyy sinulle, selviää ja rakentuu myöhemmin. Tämän kokoluokan yrityskaupat vaativat aina ensin viranomaisten hyväksynnän. Tässä prosessissa voi mennä aikaa vuodenkin päivät, joten odotellaan rauhassa asioiden etenemistä ?
Alla tiedote joka on julkaistu myös telia.fi -sivustolla.
---
Yritysosto yhdistää Telia Companyn operaattori- ja jakelukokemuksen menestyksekkääseen pohjoismaiseen kaupalliseen mediataloon.
Yrityskaupassa on kysymys ennen kaikkea lisäarvon tarjoamisesta asiakkaillemme. TV ja sisällöt ovat olleet tärkeä osa Telian liiketoimintaa jo pitkään. Olemme menestyksekkäästi luoneet TV-liiketoiminnon, joka palvelee tällä hetkellä noin 1,8 miljoonaa kotitaloutta. Yritysosto yhdistää Telia Companyn operaattori- ja jakelukokemuksen menestyksekkääseen pohjoismaiseen kaupalliseen mediataloon. TV4:n, C Moren ja MTV:n ostaminen on meille strategisesti tärkeä askel, sillä se vahvistaa asemaamme samalla, kun sisällöt ja niiden katsomisen suosio kasvavat.
Vuonna 2017 kymmenen katsotuinta ohjelmaa Suomessa olivat kaikki kotimaisia, ja Ruotsissa vastaavasti yhdeksän kymmenestä. Pohjoismaisen sisällön kysyntä jatkuu siis vahvana. Bonnierin tunnettuja formaatteja ovat mm. Kymmenen Uutiset, Salatut Elämät ja Putous Suomessa sekä Let’s Dance, Nyhetsmorgon, Solsidan ja Så mycket bättre Ruotsissa.
Yhdessä voimme luoda entistä parempia mahdollisuuksia pohjoismaiselle draamalle, viihteelle ja journalismille. Haluamme tehdä asiakkaillemme mahdollisimman helpoksi katsoa heitä kiinnostavaa sisältöä. Olemme ylpeitä tästä yrityskaupasta. Kunnioitamme yrityskaupassa muodostuvaa uutta rooliamme mediatalon omistajana ja varmistamme journalistisen riippumattomuuden jatkossakin.
Q&A:
1. Miksi ostatte Bonnier Broadcastingin?
Haluamme olla uuden sukupolven Telco, ja niin TV kuin sisällöt ovat tärkeä osa Telian strategiaa. Se tukee vahvasti omaa ydinliiketoimintaamme ja tarjoaa asiakkaillemme lisäarvoa. Jo tänä päivänä meillä on menestyksekäs TV-palvelu, jolla on noin 500 000 asiakasta Suomessa.
Bonnier Broadcastingin osto, mikä tarkoittaa Suomessa MTV Oy:tä sekä Mediahub Helsinki Oy:tä, on luonnollinen seuraava askel, jolla varmistamme Telian nykyisen strategian toteutumisen. Kaupan avulla yhdistämme Telian ensiluokkaisen teknisen osaamisen ja jakeluverkon MTV:n kokemukseen yhtenä Suomen vahvimmista kaupallisista mediataloista.
2. Miksi tietoliikenneyhtiöt haluavat omistaa sisältöjä?
Käynnissä on perustavanlaatuinen muutos siinä, miten sisältöä tuotetaan, jaetaan ja kulutetaan. Se vaikuttaa meihin kaikkiin. Siten tämä yrityskauppa liittyy teleoperaattoreita, mediatoimialaa ja koko yhteiskuntaa koskevaan muutokseen. Yhdistämme Telian ensiluokkaisen teknisen osaamisen ja jakeluverkon MTV:n asemaan yhtenä Suomen vahvimmista kaupallisista mediataloista.
3. Miten tämä tulee vaikuttamaan asiakkaisiin?
Yhdessä voimme tarjota asiakkaille ja katsojille uusia digitaalisia kokemuksia. Yhteinen vahvuutemme on, että pystymme tuottamaan ensiluokkaista, laadukasta sisältöä, joka on saatavilla kaikkialla. Kaikki, jotka katsovat MTV:tä tänään, voivat katsoa sitä myös tulevaisuudessa.
4. Mitä teille tarkoittaa MTV:n ja samalla uutistoiminnan omistajana toimiminen?
Ymmärrämme vastuumme, joka kaupasta seuraa. MTV:n uutiset on suosituin television uutisohjelma kohderyhmässään. Riippumaton uutistoiminta on tärkeä osa MTV:n vahvaa perintöä, ja haluamme pitää siitä kiinni. MTV:n korkealaatuinen uutis- ja ajankohtaissisältö on yksi tärkeä syy yritysostolle.
Yritysoston toteuduttua Telian suunnitelmissa on perustaa uusi liiketoiminta-alue, johon sisällytetään sekä Telian nykyinen TV-liiketoiminta että Bonnier Broadcastingin toiminnot, jotta voimme varmistaa uutistoiminnan riippumattomuuden.
5. Miten pystytte kääntämään C Moren ja MTV:n suunnan?
Bonnier Broadcastingilla on konkreettinen kasvusuunnitelma, jonka takana seisomme. Meidän on liian aikaista kommentoida yksityiskohtia, vaan odotamme, että kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet kaupan.
6. Tuleeko kauppa vaikuttamaan osingonjakoon?
Olemme hyvin luottavaisia, että taseemme pysyy hyvänä ja uskomme vahvasti osingonjakoon ja takaisinostoihin, joihin yrityskauppa ei vaikuta.