Skip to main content

Onko sinulla käytössäsi meidän kaapelikortti? Kaapelikortilla olet saanut enemmän kanavia televisioosi ja pystynyt täydentämään ohjelmavalikoimaa myös kanavapaketeilla tai erilliskanavilla. Oletko kuitenkin tietoinen siitä, että meillä on myös tarjolla nykyaikaisempi palvelu nimeltään Telia Play -boksi.

 

Telia Play tarjoaa sinulle entistä paremman katselukokemuksen, sillä esimerkiksi tilattujen ohjelmakirjastojen avulla pystyt katsomaan haluamasi ohjelmat juuri silloin kun sinulle sopii. Telia Play:n SDMC DV8919 -boksissa on myös valmius tuottaa UHD-laatuista kuvaa, eli tulevaisuudessa UHD-lähetysten yleistyessä, boksi on varmasti yhä ajan hermoilla. Tässä artikkelissa käyn tarkemmin läpi syitä miksi sinun kannattaa vaihtaa kaapelikorttisi Telia Play -boksi -palveluun, miten palvelusi laatu paranee vaihdon myötä ja mitä vaihdossa tulee huomioida.

 

Telia Play -boksi -palvelu

 

Uusi Telia Play -boksi on koko talouden viihdekeskus, jonka avulla saat kaikki tarvitsemasi sisällöt katseltavaksi samasta paikasta. Digiboksin kautta voit katsella meiltä tilaamiasi maksukanavia ja kanavapaketteja, sekä tietenkin palveluun kuuluvia peruskanavia erinomaisella kuvanlaadulla. Laaja valikoima peruskanavia sisältyy Telia Play -boksi -palvelun kuukausihintaan.

Boksi tuo mukanaan tarvitsemasi sovellukset ja suoratoistopalvelut. Boksille on esiasennettu useita suosikkisovelluksia, kuten MTV Katsomo, Netflix, YouTube ja Yle Areena. Lisäksi pääset lataamaan boksille tarvitsemasi sovellukset ja suoratoistopalvelut, sillä uusi Telia Play -boksi pohjautuu Googlen Android TV -käyttöjärjestelmään. Eli voit asentaa haluamasi sovellukset Google Play Kaupasta, kun käytössäsi on Google-tili. Voit siis katsella muitakin suoratoistopalveluita, joita ei meidän valikoimissa ole, kunhan kyseisen suoratoistopalvelun sovellus on ladattavissa Telia Play -boksin Google Play -sovelluskaupasta, ja tilaat sen tunnukset suoraan palveluntarjoajalta. Uudelta Telia Play -boksilta löytyy myös sisäänrakennettu Chromecast, sekä Google Assistant -ääniohjaus. Huomioithan kuitenkin, että Google Assistant -ääniohjaus ei tue suomen kieltä.

Kaapelikorttiin ja tavalliseen television katseluun nähden, Telia Play -boksi -palvelu tuo vapauden katsoa ohjelmia silloin kun se sinulle sopii. Jos et pääse television äärelle, kun live-lähetys on käynnissä, voit katsoa kyseisen lähetyksen jälkikäteen ohjelmakirjastosta. Suoratoistopalveluiden, ohjelmakirjastojen ja kanavapakettien ehdoton etu tavalliseen television katseluun nähden onkin juuri niissä piilevä vapaus: vapaus valita ohjelma ja vapaus valita, milloin ja missä sitä katsoo. 

Erona kaapelikorttiin, voit ottaa Telia Play -boksin vaikkapa mukaan mökillesi ja katsoa haluamiasi ohjelmia suoraan mökillä ollessasi. Tarvitset vain nettiyhteyden ja television johon kiinnittää boksi. Voit siis halutessasi kuljettaa boksia mukanasi, mikä on helppoa sen pienen koon ansiosta.

Telia Play -boksi -palveluun on myös tilattavissa tallennuspalvelu, jota kaapelikortille ei ole mahdollista saada. Tallennuspalvelun avulla tallennat peruskanavien lempiohjelmat talteen, jolloin pystyt katsomaan nämä myöhemmin. Tallennuspalvelussa tallennukset säilyvät 90 päivän ajan. Kaapelipuolella tarvitset puolestaan kovalevyllisen boksin niin saat ajastetut tallennukset käyttöösi. Kovalevyllisen boksin avulla onnistuu myös maksukanavien tallennus, mikä ei ole mahdollista Telia Play -boksin kanssa. Kuitenkin suoratoistopalveluiden ja ohjelmakirjastojen ansiosta pystyt Telia Play -boksilla katsomaan lähetykset vielä jälkikäteen ilman, että sinun tarvitsee tallentaa ohjelmia.

Telia Play -boksista löytyy myös elokuvavuokraamo, jota ei ole saatavilla kaapelikortille. Elokuvavuokraamon avulla pystyt vuokraamaan niin uutuuselokuvia kuin vanhoja klassikoita katseltavaksi. Leffan vuokraus veloitetaan samalla laskulla kuin itse Telia Play -palvelu, eli sen käyttö on helppoa ja vaivatonta.

Telia Play -boksilla voit hyödyntää Catch up -toimintoa sekä Kelaa eteen ja taakse -toimintoa, joita ei ole mahdollista saada käyttöön Telian kaapelitelevisiossa tai kaapelikortilla. Toiminnot ovat saatavilla rajattuun määrään kanavia ja vaativat joko kanavapaketin tai tallennuspalvelun. Catch up -toiminnosta ja Kelaa eteen ja taakse -toiminnosta löydät tarkemmin tietoa kanavakartoista. Catch up -toiminnon avulla voit tallentaa automaattisesti kyseisen kanavan ohjelmia 7 päivän ajaksi. Puolestaan Kelaa eteen ja taakse -toiminnolla voit aloittaa parhaillaan televisiosta tulevia ohjelmia alusta, pysäyttää ne hetkeksi tai kelata eteen ja taakse, vaikka niiden lähetys olisi kesken. Joillakin kanavilla Kelaa eteen ja taakse -toiminto toimii siten, että laitat ensin ohjelman tallentumaan ja avaat sen Tallennukset-valikosta, jonka jälkeen voit käyttää Kelaa eteen ja taakse -toimintoa. Lisäksi erona kaapelikorttiin, Telia Play -boksin avulla voit vaivattomasti jatkaa katselua siitä, mihin aikaisemmalla kerralla jäit, sillä Telia Play -boksi muistaa, mihin kohtaan ohjelmakirjaston tai videovuokraamon ohjelman katselussa jäit.

Telia Play -boksi -palvelun hintaan sisältyy myös laitteen vaihtotakuu boksille. Jos sinulla on käytössäsi Telia Play -boksi -palvelu ja boksiin tulee jotakin vikaa, niin tarvittaessa lähetämme uuden boksin rikkoutuneen tilalle.

 

Yhteenvetona Telia Play -boksin hyödyt verrattuna kaapelikorttiin:

  • Kodin viihdekeskus
  • Mahdollisuus suoratoistopalveluiden ja ohjelmakirjastojen käyttöön
  • Elokuvavuokraamo
  • Mahdollisuus tallennuspalvelulle
  • Catch up -toiminto, Kelaa eteen ja taakse -toiminto sekä Jatka katselua -toiminto

 

Mitä kannattaa huomioida

 

Poiketen kaapelikortista, joka toimii kaapeliverkossa, Telia Play -boksi -palvelu toimii nettiyhteyden välityksellä, joten tarvitset nettiyhteyden käyttääksesi boksia. Toimiakseen boksi tarvitsee riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella. Käytössäsi voi olla minkälainen laajakaistaliittymä tahansa, keneltä tahansa palveluntarjoajalta. Voit yhdistää boksin nettiin joko suoraan verkkokaapelilla tai sitten voit käyttää boksia langattomasti WiFi:llä. Huomioithan kuitenkin sen, että jos käytät toisen palveluntarjoajan nettiyhteyttä, eikä käytössäsi ole tallennuspalvelua, tällöin kaikki peruskanavat eivät ole katseltavissasi Telia Play -boksi -palvelulla. Jos käytössäsi on tallennuspalvelu ja toisen palveluntarjoajan nettiyhteys, saat kaikki peruskanavat näkyviin Telia Play -boksi -palvelulla. Osa peruskanavista vaatii Tallenna ja katso -toiminnon käyttämistä niiden katsomiseksi. Jos taas käytät mitä tahansa meidän nettiyhteyttä boksissasi, ovat kaikki peruskanavat katseltavissasi, riippumatta siitä onko käytössäsi tallennuspalvelua vai ei.

Kaapelikortin ja sen sisältämien kanavapakettien laskut voit vastaanottaa sähköpostitse, kun puolestaan Telia Play -boksi -palvelun laskutustavat ovat e-lasku, lasku Minun Teliaan, Kivra-lasku tai postitse saapuva paperilasku. Paperilaskusta veloitamme laskun toimittamiseen liittyvän laskutustapalisän, kun muut laskutustavat ovat veloituksettomia. Laskutustapasi saattaakin vaihtua, kun vaihdat kaapelikortin Telia Play -boksi -palveluun, esimerkiksi e-lasku ja lasku Minun Teliaan ovat todella käteviä laskutustapoja, laskujen maksaminen sujuu vaivattomasti. Kun käytössäsi on Telia Play -boksi -palvelu, pystyt ottamaan käyttöösi yhteislaskun, jonka ansiosta yhdistät meiltä olevat palvelusi yhdelle laskulle. Tämä ei ole mahdollista kaapelikorttilaskujen kanssa, sillä kyseiset laskut tulevat erillisenä muista palveluistasi.

Erona Telian kaapelikorttiin, uuteen Telia Play -boksi -palveluun ei ole mahdollista saada Mix S ja Mix M -kanavapaketteja. Näiden kanavapakettien uusmyyti on lopetettu, mutta olemassa olevat toimivat kaapelikortissa edelleen. Jos siis sinulla on tällä hetkellä Telian kaapelikortti sekä käytössä edellä mainittuja kanavapaketteja ja mietit palvelun vaihtamista Telia Play -boksiin, on syytä huomioida, että näitä kanavapaketteja ei ole mahdollista saada uuteen Telia Play -boksi -palveluun. Lisäksi erilliskanavien tilaaminen ei ole mahdollista Telia Play -boksi -palvelulle. Erilliskanavien tilaaminen on ainoastaan mahdollista kaapelikortille. Huomioithan myös sen, että jos olet nyt katsonut pelkän kaapelikortin kanssa Eurosport 1 HD -kanavaa ja vaihdat Telia Play -boksi -palveluun, niin katsoaksesi kyseistä kanavaa, sinun tulee jatkossa tilata kyseisen kanavan sisältävä kanavapaketti. Täältä löydät tarkemmin tietoa Telia Play -boksi -palvelun kanavapakettien sisällöistä.

 

Käyttöönotto

 

Voit vaihtaa meidän kaapelikortin Telia Play -boksi -palveluun suoraan asiakaspalvelumme kautta. Asiakaspalvelusta onnistuu vanhan kaapelikortin irtisanominen ja uuden Telia Play -boksi -palvelun tilaaminen. Voit myös tilata Telia Play -boksi -palvelun suoraan verkkokaupastamme. Muistathan kuitenkin hoitaa kaapelikorttitilauksen irtisanomisen vielä asiakaspalvelusta, jos et halua jättää palvelua käyttöön.

Jos sinulla on ollut käytössä kaapelikortin rinnalla Telia Play -sovellus ja päivität käyttöösi Telia Play -boksi -palvelun, Telia Play -sovelluksen tunnus toimii uudessa digiboksissasi. Jos sinulla ei ole vielä Telia Play -tunnusta, saat tunnuksen käyttöösi Telia Play -boksi -palvelun tilaamisen jälkeen. Pystyt hyödyntämään tätä tunnusta myös Telia Play -sovelluksessa, josta voit katsoa Telia Play -boksille tilaamiasi sisältöjä.

 

 

Oletko jo päivittänyt kaapelikorttisi Telia TV digiboksi -palveluun? 😁

 

*PÄIVITETTY 18.4.2024*

 

Lue myös:

 

Eli ei mitään uutta vaan huonompaan suuntaan mennään tällä UUDELLA digiboksilla! Hämmästyttävää ettei voi tallentaa esim. maksukanavia. Vanhemmalla versiolla ja joskus muulloin riitti että oli oma tallentava digiboksi (kertahinalla ostettu omaksi) ja homma toimi. Tosin nytkin tarvitsi Telialta ostaa erikseen tallentava kovalevy että sekin onnistui. Mitä teen digiboksilla millä ei voi tallentaa? En mitään. Vuorotöissä olevana hommat ei toimi. Tai noita peruskanavia voi katsella myöhemminkin normi sovellusten kautta muutenkin, esim. YLE Areenasta jne. Pitäisi vielä maksaakin tästä peruskanavan tallennuksesta. Olisi hyvä jos tuon Telian tallentavan kovalevyn voisi vielä liittää tuohon “UUTEEN”… Mutta tähänkin löytyy varmasti selityksiä...


Tämä uusi boksimme pitää sisällään erilaisia toiminteita, kuten mm. elokuvavuokraamo, ohjelmakirjastot ja Catch up -toiminto. Sen lisäksi digiboksilla on esiasennettuja sovelluksia (esim. C More, Netflix, Yle Areena) ja voit ladata myös Google Play -sovelluskaupasta haluamiasi sovelluksia suoraan boksille. Aikaisemmissa malleissa ei tätä mahdollisuutta ollut ollenkaan.

Digiboksille on tosiaan mahdollista tilata lisäpalveluna Tallennuspalvelu, jolla saat tallennettua peruskanavia, ja tällä hetkellä sitä voi kokeilla 14 vuorokauden ajan maksutta. Kovalevytallennusta tässä uudessa boksissa ei lainkaan ole, eli maksullisten kanavien tallennus ei siitä syystä onnistu.


Onko aivan väärin rivien välistä tulkittuna, että perinteistä kaapeli-TV jakelua ruvettaisiin vähitellen ajamaan alas? Tuohan on parasta tuo perinteinen tekniikka, ei vaadi tilejä eikä kirjautumisia, ei myöskään ylimääräisiä sovellutuksia toimiakseen. Itse olen kalkkis sen suhteen, että kaiken vieminen sovelluksiin ja purkkeihin ei minua miellytä 


Onko aivan väärin rivien välistä tulkittuna, että perinteistä kaapeli-TV jakelua ruvettaisiin vähitellen ajamaan alas? Tuohan on parasta tuo perinteinen tekniikka, ei vaadi tilejä eikä kirjautumisia, ei myöskään ylimääräisiä sovellutuksia toimiakseen. Itse olen kalkkis sen suhteen, että kaiken vieminen sovelluksiin ja purkkeihin ei minua miellytä 

 

Ei ole suunnitteilla kaapeli-TV:n alasajoa, ei ole ainakaan meidän tekniselle puolelle kuulunut tällaisia suunnitelmia. Hyvä se on tekniikkana, on toki välillä hieman vahingoittuvainen esim. sähkökatkojen osalta, mutta toivomme näin ettei sitä lopeteta hetkeen eikä toiseen. 


Tämä uusi boksimme pitää sisällään erilaisia toiminteita, kuten mm. elokuvavuokraamo, ohjelmakirjastot ja Catch up -toiminto. Sen lisäksi digiboksilla on esiasennettuja sovelluksia (esim. C More, Netflix, Yle Areena) ja voit ladata myös Google Play -sovelluskaupasta haluamiasi sovelluksia suoraan boksille. Aikaisemmissa malleissa ei tätä mahdollisuutta ollut ollenkaan.

Digiboksille on tosiaan mahdollista tilata lisäpalveluna Tallennuspalvelu, jolla saat tallennettua peruskanavia, ja tällä hetkellä sitä voi kokeilla 14 vuorokauden ajan maksutta. Kovalevytallennusta tässä uudessa boksissa ei lainkaan ole, eli maksullisten kanavien tallennus ei siitä syystä onnistu.

Hmm… Kyllä nuo sovellukset esim. C More, Yle Areena, Youtube, MTV Katsomo on ja saa suoraan boksille tässä “vanhemmasakin” boksissa. Leffojakin saa vuokrattua. Kirjastotkin löytyy. Mitä sitten tarvitsen ladata Google Play kaupasta, on jo toinen juttu. Itseäni varten pidän telkkarin TV-ohjelmien vuoksi. Ja edelleen, nuo peruskanavan ohjelmat löytyy muutenkin heidän omilta sovelluksiltaan, joita ei tarvitse tallentaa. Tallenna sitten peruskanavaa ja maksa siitäkin. Alkaa tuntumaan siltä että Telia alkaa kohta lopettamaan edellisten boksien “tukea” ja pakottaa hankkimaan uusimman digiboksin josta ei näillä näkymin ole mitään hyötyä, varsinkaan kun ei voi tallentaa kuin peruskanavia. Itse olen varsin tyytyväinen nykyiseen Telian tallentavaan digiboksiin joka päivitysten suhteen aina on jotakin uutta haittaa kunnes korjataan kun joskus korjataan.


Alkaa tuntumaan siltä että Telia alkaa kohta lopettamaan edellisten boksien “tukea” ja pakottaa hankkimaan uusimman digiboksin josta ei näillä näkymin ole mitään hyötyä, varsinkaan kun ei voi tallentaa kuin peruskanavia. Itse olen varsin tyytyväinen nykyiseen Telian tallentavaan digiboksiin joka päivitysten suhteen aina on jotakin uutta haittaa kunnes korjataan kun joskus korjataan.

Mukava kuulla, että olet tyytyväinen nykyiseen boksiisi! Mitään pakotetta ei vaihtoon tokikaan ole, eli voit edelleen jatkaa nykyiseen malliin. Ei ole siis suunnitelmissa vanhempien boksien alasajoa, ne ovat edelleenkin vallan käyttökelpoisia, ja niinkuin sanoit, tyytyväistä käyttäjäkuntaa niille löytyy! :) 


Hienoa että Telian vastauksista löydetään aina nuo positiivisimmat asiat mitä sitten kommentoivat näistä kysymyksistä/kommenteista. Näillä näkymin ei ole mitään syytä edes harkita hankkia uutta digiboksia ennen kuin edellä mainittuni puutteet on saatavilla. Mutta kevättä kohti kuitenkin!


Vastaa