Artikkelia on muokattu 19.10.2023
Internetissä ja sähköposteissa liikkuu ajoittain Telian nimissä tehtyjä huijauksia. Yhteistä niille on, että niissä luvataan usein arvokas palkinto tai mahdollisuus osallistua arvokkaan palkinnon arvontaan. Usein niissä kehotetaan toimimaan myös nopeasti. Nämä ovat huijauksia, eikä Telialla ole mitään tekemistä niiden kanssa. Ethän siis klikkaa niitä auki, äläkä varsinkaan luovuta omia henkilö- tai luottokorttitietojasi tällaisiin.
Yllä olevassa kuvituskuvassa on esimerkki, nyt jo tosin vanhasta huijauksesta, mutta se käy esimerkistä edelleenkin. Kyseessä on perinteinen tietojenkalasteluun perustuva huijaus, jossa käytetään Telian logoa ja värejä. Huijaus on otsikoitu ”Hyvä Telian Asiakas, Onnittelut!”. Tekstissä mainitaan, että juuri sinut olisi valittu voittajaksi keksityn vuosipäivän kunniaksi ja saat palkinnoksi kalliin iPhonen tai Samsungin puhelimen. Ainoana ehtona, että sinun tulee täyttää linkissä oleva kysely. Todellisuudessa tässä halutaan kalastella sinun henkilö- ja luottokorttitietojasi.
Teemme toimenpiteitä, että saamme tällaiset viestit poistettua parhaamme mukaan. Huijarit ovat veikkaita ja nopeita, ja uusia huijauksia tulee silti aika-ajoin.
Jos olet törmännyt Telian nimissä tehtyyn huijaukseen, tai epäilet sen olevan huijaus, lisää siitä kuvankaappaus tämän artikkelin kommentteihin niin tarkistetaan mistä on kyse. Piilota siitä henkilökohtaiset tiedot sekä linkit (url-osoitteet).
Näin voit tunnistaa huijauksen
- Tarkista mistä sähköpostiosoitteesta viesti on tullut. Jos osoite on outo, tai siinä on kirjoitusvirheitä tai vaikka erikoismerkkejä, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
- Tarkista viestissä oleva linkki, mihin verkko-osoitteeseen sinua yritetään ohjata. Älä klikkaa linkkiä mutta jos käytät tietokonetta niin vie hiiri linkin päälle niin näet osoitteen, jonne linkki johtaa. Jos se ei ole linkki yrityksen verkkosivuille vaan siinä on pienikin kirjoitusvirhe tai esimerkiksi erikoismerkki, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
- Jos tarjous tai palkinto kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei hyvin todennäköisesti ole totta.
- Netissä surffaillessa vastaan tulee viesti, jossa kerrotaan huonolla suomenkielellä ja kirjoitusvirheillä höystettynä jostakin tarjouksesta, voitosta tai kyselystä, niin todennäköisesti kyseessä on huijaus. Huijausviestien kirjoitusasu on parantunut huomattavasti viime vuosina, mutta silti näissä on vielä puutteita.
- Jos jokin yritys kysyy sinulta henkilötietoja, käyttäjätunnuksia, pankkitunnuksia tai luottokorttietietoja sähköpostilla, kyse on todennäköisesti huijauksesta. Yritykset eivät kysele tällaisia tietoja sähköpostilla tai nettilomakkeilla, joten tietoja ei kannata luovuttaa.
- Jos sinua kehoitetaan toimimaan nopeasti, osallistuaksesi esimerkiksi arvontaan, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
- Outo linkki arvontaan, kyselyyn tai tilaukseen liittyen, joka ei ole selkeästi yrityksen oma sivusto. Esimerkiksi Telian arvonnat ja kyselyt on lähes poikkeuksetta www.telia.fi tai https://yhteiso.telia.fi/ tai Telia Finland facebookissa https://www.facebook.com/teliafinland/
- Jos epäilet jonkin ilmoituksen olevan huijausta, niin kannattaa varmistaa asia kyseisen yrityksen nettisivuilta, sosiaalisen median kanavista tai asiakaspalvelusta. Yleensä yritykset ilmoittavat aktiivisesti jos heidän nimissään on huijausviestejä liikenteessä.
Toimi näin jos olet tullut huijatuksi
- Älä häpeile tai lakaise asiaa maton alle. Moni muukin on joutunut taidokkaiden huijausten uhriksi, joten et ole ainoa.
- Jos olet luovuttanut pankkitietojasi tai luottokorttitietojasi, niin ota välittömästi yhteyttä pankkiin korttien sulkemiseksi.
- Huijausrikoksista voi olla myös yhteydessä paikalliseen poliisiin, joka osaa olla myös avuksi.
- Tarkempia ohjeistuksia löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta
Ole tarkkana netissä ja vältä huijaukset!