En käytä kumpaakaan, EVVK…..
Nythän on moni niinsanottu somevaikuttaja muuttamassa tai on jo muuttanut tuottamansa sisällön maksulliseksi. Lisäksi YouTube on täynnä enemmän tai vähemmän laadukkaita kotivideoita, joissa pyydetään tilaamaan kanava, jotta tekijät saavat mainostuottoa ilmeisesti. Millaisia ajatuksia tämä herättää?
Toki ymmärrän sen, että sisällöntuottajat haluavat jotain korvausta tekemälleen sisällölle, mutta miten eri alustat muuttavat toimintatapaansa, kun maksullista sisältöä alkaa tulemaan isommissa määrin.
“Kokeilin Instagramin ja Facebookin maksullista versiota, enkä saanut rahoilleni vastinetta”
https://www.hs.fi/nyt/art-2000009987629.html
““Kaupallinen sisältö ei siis hävinnyt sovelluksista, vaan mainokset tarjoiltiin orgaanisena sisältönä. Orgaanisella sisällöllä tarkoitetaan niin sanottuja tavallisia yritystilien julkaisuja, joiden levitykseen ei käytetä rahaa. Yritystileiltä tulevia mainoksia ja ”tavallisia” julkaisuja on lähes mahdotonta erottaa toisistaan. Onko esimerkiksi laukkubrändin Instagram-tilillä julkaistu kuva malliston tuotteesta mainos vai ei?
Usein IG-mainoksissa on kuvan alareunassa linkki tyyliin “Lue lisää” tai “Osta nyt” tjsp. Ei toki aina kuitenkaan. Tuo on yksi keino jolla voi erottaa mainokset orgaanisesta postauksesta eli ns. seinä- tai feedipostauksesta. Kieltämättä usein ne kuitenkin on vaikea erottaa nuo toisistaan, jos nimimerkin yhteydessä ei ole Sponsoroitu-tekstiäkään.
Vaikuttajien täytyy mainonnan eettisen neuvoston mukaan merkata mainokset Instagramissa ”kaupallisiksi yhteistöiksi” tai mainoksiksi, mutta maksullinen tilaus ei piilota tällaisia julkaisuja.
Kaikki vaikuttajat eivät edes merkkaa noita mainoksiksi, millään tapaa. Jotkut merkkaavat oikein, jotkut taas laittavat vain postauksen alkuun tekstin “Mainos” tai “Kaupallinen yhteistyö” ja jättävät sen oikean merkkauksen tekemättä.