Skip to main content

Kyllä minua nyt jälkeenpäin vähän huvittaa, kun sitten loppujen lopuksi ratkaisin itse ongelmani. Joo seniorina osaa ongelman ratkaista - vahingossa! Mulla on vuosien kokemus varsinkin kännyköitten ja kun sitten päädyin älykännykkään jotain 7 v. sitten. Samsung on ollut koko ajan. No älykännyni on toiminut hienosti ja opittu niitä sovelluksia ja niksejä sen kanssa.

Mulla on siis kännyssä pankkisovellus, jota käytän aktiivisesti, esim. maksan e-laskut sillä. Nyt viikonloppuna pankki päivitti pankin, oli huolto tai päivitystä (vai miksi sitä sanoisi). Tiistaina sitten kännyllä yritin maksaa laskun. Ei onnistunut kolmen yrityksen jälkeen. Tuli ilmoitus, ettei tunnista puh.nroa ja muutakin. Ihmettelin miten voi olla sovelukksesta oli tiedot hävinneet, etten kännyllä saa hoidettua laskun maksamista?

Otin yhteyden chatin kautta pankkiin (kun en kuule pitää viestiä kirjallisesti). Selitin ensin vikaa jne… Sitten virkailija pyysi kirjautumaan tunnuksilla. Selvä, mobiilivarmennella olin jo kirjautunut ja sitten toiseen kertaan. Kuittauksen sain tietysti kännyyn mobiilivarmenten käytöstä. Virkailija ilmoitti, että ei tullut hänelle varmistusta, että olisi salattu yhteys, ja taas kokelin kirjautumista mob.varmenteella. No ei taas onnistunut. Huoh…. katkaisin yhteyden.

Otin yhteyden Teliaan chatilla jonne tietysti pääsin tunnuksilla. Siinä yritettiin asiakaspalvelijan kanssa ratkaista mun ongelmaa puoli tuntia suurinpiirtein. Ei ratkennut, joten päätin mennä sitten käymään paikan päällä pankissa.

Pankissa virkailija ei onnistunut ratkomaan mun ongelmaa, miksi mun pankkisovellus ei kännyssä toimi, eikä tunnista pankkitilin nroa ja puh. Ramppasin sitten läheiseen Telian myymälään josko siellä keksittäisi ongelma… selitin samat asiat mitä pankissakin…
Ei onnistunut. Olipas vaikeaa… Autolla sitten kotiin ja kiukuissani, kun pankin sovellus ei toimi, kun kukaan ei osannut ratkaista. Rauhotuin ja mietin mitä voin tehdä.
Menin sitten verkkopankkiin ja tutkailin siellä asetuksia ja miten vaikuttaa kännyn sovellukseen.

No kas, sieltä löytyikin ratkaisu, pankin päivytyksen yhteydessä oli yksi kohta ruksattu ei, vaikka sen piti olla kyllä, eli vaikutti kännyn käyttöön. Jeee tuli ratkaistua…. ei edes pankkivirkailija tajunnut tätä.Vihdoinkin mun pankkisovellus toimii kännykässä. Vielä muutaman kerran testasin sovellusta, kun en meinannut itse uskoa, että ratkaisin ongelman, jota pankissa ei osattu ratkaista. Tosin olen vuosikymmenet käyttänyt tietokoneita, kannettavia, tabletteja ja kännyjä, välillä tulee tenkkapoo.
Seniorina ei tajua välillä tekniikan ihmeitä. Vahingossa voi löytää ratkaisun.

Halusin tämän kertoa, että näinkin voi käydä, ettei ammattilainenkaan tiedä kaikkea tai paikalle ei osunut se ammattilainen, joka tietää miten ongelma ratkaistaan. No mulla kävi moukan tuuri, kun onnistuin itse korjaamaan pankkisovellukseni kuntoon kännysssä.

 

----
Muokkaus Merja_J: muokkasin otsikkoa “Kännykkä seikkailu...”, jotta aihe löytyy haulla helpommin. 

Ihan mahtavaa. Voin samaistua tunteeseen joka tulee, kun saa selvitettyä jonkun (teknisen) probleeman. Se on ihan voittaja fiilis 😊

Haluatko jakaa mikä pankki ja mikä ruksi siellä piti muuttaa? Tiedosta voisi olla hyötyä kenties muillekin 😊


Ainakin S-pankissa on asetuksissa kohta onko tili oletusmaksutili (itsellä on siinä kohtaa asetus Ei, koska se ei ole oletusmaksutili). Aika hankalasti tuo asetus löytyi useamman klikkauksen päästä : Pankki - Tilit - S-tili - S-tili - Oletusmaksutili 🤔


Ainakin S-pankissa on asetuksissa kohta onko tili oletusmaksutili (itsellä on siinä kohtaa asetus Ei, koska se ei ole oletusmaksutili). Aika hankalasti tuo asetus löytyi useamman klikkauksen päästä : Pankki - Tilit - S-tili - S-tili - Oletusmaksutili 🤔

Kiitos. kävin laittamassa tämän päälle. Tosin olen kyllä päässyt tekemään maksuja ilmankin? Tosin siitä on aikaa pari kolme viikkoa, olisiko tuon jälkeen tullut sitten muutos?


Vastaa