Skip to main content

Rati riti ralla, talvirenkaat alla

  • November 5, 2025
  • 14 kommenttia
  • 243 katselukertaa

jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5

Talvirenkaat on taas vaihdatettu alle, ratisemaan…

Vaimo ei uskalla ajaa talvella kitkarenkailla, joten meillä laitetaan nastarenkaat alle talveksi.

Näillä ei saa ajaa Helsingin Lönnrotinkadulla: “Marraskuun alusta lähtien Helsingin Lönnrotinkadulla saa ajaa nastarenkaallisella autolla vain, jos on menossa tontin sisäpihalle tai pysäköintihalliin”. Mutta ei meillä sinne ole juurikaan asiaa.

Nyt jännitetään päivää jolloin “Talvi yllätti autoilijat!” Taas…😂

Laiskuuttani en vaihda renkaita enää itse. Vaihdatan ne automyyjällä, ja alta lähtevät menevät rengashotelliin, Säästyy viikon sohvalle kaatavalta selkäkivulta. “Kevytmetalli” vanne painaa 3x peltivanteen. Miksiköhän niitä kutsutaan “kevytvanteiksi”?

14 kommenttia

kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • November 5, 2025

Nastarenkaat täällä Oulun seutuvilla myös käytössä. Ihan must kun sivuteillä tulee olemaan liukasta tänäkin talvena, ei kitkoilla pärjää tai joutuu sitten ajamaan hitaasti ennakoiden koko ajan.

Kaupungissa kitkoilla pärjäisi tai pääteillä sivummallakin.

Meillä vielä itse vaihdetaan renkaat ja kaverin luona tehdään tasapainotukset tarvittaessa, kun siellä on pelit ja vehkeet siihen 😀


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • November 6, 2025

Täällä ilmoittautuu myös nastarenkaiden kannattaja. 😀 Itse ehkä pärjäisin kitkarenkailla ja olisihan se mukava ajaa sähköautolla, kun nastat eivät ropise.

Mutta, koska autoillamme ajaa myös vaimo ja hän haluaa ehdottomasti nastarenkaat, JA koska käymme kuitenkin talvella myös Kuusamossa niin nastat on ehdoton valinta. Keli voi muuttua tuolla välillä kuivasta ja sulasta asfaltista vetiseen jäähän, ja mikään muu kuin nasta ei sovi noihin kaikkiin keleihin. Ei tule yllätyksiä siinä mielessä.

Minulla on tapana vaihtaa talvirenkaat aina viime tingassa. Tämä siksi, koska arkiajot on meillä tässä parin kilometrin säteellä ja voidaan tarvittaessa mennä vaikka pyörällä/kävellen, jos tiukka paikka tulee. Toisaalta tykkään, että auto näyttää hyvälle ja meidän ykkösautossa onkin kesällä isot hienot vanteet. On kiva ajaa niillä aina mahdollisimman pitkä kausi. 😀 Jos talvi yllättää niin vaihdan nopeasti kakkosautoon nastat tuossa pihalla ja päästään liikkeelle, ei ongelmia.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • November 6, 2025

“Kevytmetalli” vanne painaa 3x peltivanteen. Miksiköhän niitä kutsutaan “kevytvanteiksi”?

Tämä totta. 😀 Toisaalta, useasti aluvanteet ovat isommat, tai paljonkin isommat kuin peltivanteet. Se ainakin osittain selittää tätä asiaa. 😀


jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Aloittaja
  • November 6, 2025

Jos talvi yllättää niin vaihdan nopeasti kakkosautoon nastat tuossa pihalla ja päästään liikkeelle, ei ongelmia.

Ajoin nuorena opiskelijana, ja myöhemminkin kun tarvittiin, taksia Helsingissä. Kerran minulla oli isäntänä vanha ukko, joka oli tosi pihi. Jos illalla pakkaskelien alettua lähti ajoon nastarenkailla ja keli muuttui sulaksi, piti soittaa ukolle että tulen renkaidenvaihtoon. Ukko heräsi yöllä vaihtamaan kesärenkaat alle.😀 Eikä silloin ollut kännyköitä, piti soittaa puhelinkopista.😀 Jos kaikilla autoilla oli ajovuoro, niin neljät keinot omistava ukko vaihtoi renkaita koko yön edes takaisin. Kaikissa mersuissa oli tosi rumat peltivanteet. Ukko otti kapselit pois, kun pelkäsi että hävitämme ne.😀

Joululahjaksi antoi kinkkuvoileivän ja taksi-kauluspaidan. Silloin piti vielä käyttää pukua ja kauluspaitaa.

Oi niitä aikoja!


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • November 6, 2025

^Harmi, kun täällä ei ole nauruhymiöitä käytössä. 😀


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • November 6, 2025

Nastarenkaat ovat aidot talvirenkaat. Kitkarenkaat ovat kyllä vuosien aikana parantuneet, mutta en ole sellaiseen arvosteluun/vertailuun vielä törmännyt, missä laadukas nastarengas olisi hävinnyt laadukkaalle kitkarenkaalle. 

Kitkarenkaat varmasti sopivat parhaiten ilmastoihin, missä talvella on märkää ja lumista. Täällä Napapiirin korkeuksilla nastat ovat talvi toisensa jälkeen paljastuneet oikeaksi valinnaksi. Viime talvena kitkarenkailla liikkujat olivat aivan jumissa, kun alijäähtynyt vesisade jäädytti tiestön niin pahasti etteivät hiekoitusautotkaan tahtoneet pysyä teillä. Nastarenkailla pääsi vaivalloisesti etenemään, mutta pääsipähän edes jotenkin liikkeelle. 

Monet kitkoilla ajelevat ovat kehuneet niiden vaivattomuutta ja hiljaisuutta. Hyviä pointteja, mutta en itse haluaisi tinkiä turvallisuudesta muiden ominaisuuksien vuoksi.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • November 6, 2025

Itselläni on 4-veto SUV:ssä nastattomat talvirenkaat, vieläpä keskieuroopan versiot. Tästä voime kiittää itänaapurin isäntää, kun hänet valloitustoimet aiheuttivat jokunen vuosi sitten harmia etenkin talvirengasmarkkinoille. Hyvin noilla on kuitenkin pärjännyt, nyt lähti 4 talvi joka on kyllä viimeinen talvi näille renkaile. Viime talvena tuli testattua pito ja etenemiskyvyt, kun nousta erääseen pihaan ja ajoreitti oli märkää jäätä. Hyvin pääsi ylös, ei edes sutinut. Ja pääsin myös pois ilman ylimääräisiä luistoja. En olisi kävellen yrittänyt nousta pihaan, sen verran liukkaalta jää näytti. 

Aiemmatkin talvirenkaatrenkaat oli tässä autossa kotimaista alkuperää olevat nastattomat renkaat. Täällä länsirannikolla etenkin kaupungissa tiet ovat käytännössä koko talven paljaana ja toisaalta karhea jäinen pinta on nastattomille hyvä pitoalusta. Tehokkaaseen takavetoautoon en nastattomia välttämättä laittaisi, vaikka ajonvakautuksen ja luistoneston toki pitäisi auttaa. Mutta painavassa 4 vetoautossa nastattomat ovat hyvä valinta. Ei tarvitse osallistua talvella kestopäällysteen rouhintatalkoisiin..

 


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • November 6, 2025

^Harmi, kun täällä ei ole nauruhymiöitä käytössä. 😀

🤣


jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Aloittaja
  • November 6, 2025

Itselläni on 4-veto SUV:ssä nastattomat talvirenkaat, vieläpä keskieuroopan versiot. Tästä voime kiittää itänaapurin isäntää, kun hänet valloitustoimet aiheuttivat jokunen vuosi sitten harmia etenkin talvirengasmarkkinoille. 

Meillä on myös yli 2 tonnia painava neliveto, mutta vaimo päättää kuskina renkaat.

Naapuri kulutti kitkat parissa vuodessa, kun ei viitsinyt vaihtaa niitä kesän tullen. Kitkarenkaissa taitaa olla niin pehmeät kumit ettei kestä kovin pitkään paljaalla ajoa. 😀 Kirosi kun rantapiru, ja vaihtoi nastoihin.

Ilmalaadun kannalta olisi paras että kaupungissa ajettaisi kitkoilla. Mutta semiammattikuskina valitsisin kyllä itsekin nastat. Mm. ex-mökillä oli korkea mäki, jota ei talvella kitkoilla olisi päässyt ylös.Eikä aina kaupungin teilläkään pärjää, kun kaupungin lumityöt ovat nykyään mitä ovat.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • November 6, 2025

Minulla myös 4-veto SUV ja silti nastarenkaat talvella, kuten tuossa aiemmin totesin niin kaupungissa ja pääteillä pärjäisi täällä Oulun seutuvillakin kitkoilla. Mutta kun ajellaan syrjemmällä ja sellaisilla teillä joita ei huolleta talvella ykkösprioriteetilla, niin ei välttämättä pärjää.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • November 7, 2025

En muista olenko koskaan kertonut mutta minulla on ollut kitkarenkaat vuosia vuosia sitten. Ajettiin pohjoiseen lomille ja siellä sitten ajettiin ristiin rastiin. Kerran oli tosi haasteellinen keli, ajettiin pientä maaseututietä, soratie. Keskeltä kaareva. Satoi vettä jään päälle. Keli oli niin liukas, että vaikka ajettiin kävelyvauhtia ja keskellä tietä niin auto valui aina jompaan kumpaan reunaan. Ja auto keräsi valuessaan aina sen verran vauhtia, että upposi pienesti penkkaan ja jäi siihen kiinni. Onneksi setä oli traktorillaan sielläpäin liikkeellä samaan aikaan niin hän aina veteli meidät sieltä pois. Aivan järkyttävä keli. Nastarenkailla olisi ollut helpompaa.

Kerran ajettiin Kuusamo-Lahti-välillä ja taisi silloinkin sataa vettä jo valmiiksi jäässä olevalle tielle. Takavetoinen auto heitteli perää ihan suoralla tiellä ja tasaisella kaasulla ajettaessa. Bemarissa oli silloin huonohkot nastarenkaat.

Tällaisia kelejä on toki vuodessa harvoin. Ja siis siten, että ne sattuu omalle kohdalle. Mutta nastat silti ehdottomasti aina alle, koska varsinkin pidempää matkaa ajaessa on mukavampi ajaa, kun on kuitenkin aina päästävä myös perille ja kohtuullisessa ajassa.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • November 7, 2025

Kauppojen pihalla on hyvä seurata minkä kuntoisilla nastarenkailla ihmiset ajavat. Aika iso osa näyttää jo päällepäin, että heti rengaskauppaan. Kuluneet nastat eivät pidä ja luovat pahimmillaan virheellisen kuvan pidosta. Hyvä “pikatesti” nastojen kunnon testaamiseen on käden liikuttaminen renkaan selän päälä. Jos käden pohjaan ei tunnun nastojen vaikutus, niin vaihtoon vaan. Terävät nastat kyllä tuntuu.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • November 7, 2025

Kauppojen pihalla on hyvä seurata minkä kuntoisilla nastarenkailla ihmiset ajavat. Aika iso osa näyttää jo päällepäin, että heti rengaskauppaan. Kuluneet nastat eivät pidä ja luovat pahimmillaan virheellisen kuvan pidosta. Hyvä “pikatesti” nastojen kunnon testaamiseen on käden liikuttaminen renkaan selän päälä. Jos käden pohjaan ei tunnun nastojen vaikutus, niin vaihtoon vaan. Terävät nastat kyllä tuntuu.

Syksyisin näkee myös myynti-ilmoituksia, missä myynnissä on edullisesti lähes loppuunajettuja tai vuosikymmen sitten paistettuja nastarenkaita. Ehkä menevät vielä katsastuksesta läpi, mutta ei niistä ole enää turvallisiksi talvirenkaiksi. 

Täytyy myöntää, että tänä syksynä kitkarenkaat olisivat toistaiseksi olleet hyvä valinta. Tässä ennätys lämpimän lokakuun vesisateisessa kelissä nastoilla ajellessa on kieltämättä rapina alkanut ärsyttämään. Samalla myönnän, että onhan nuo nastarenkaiden aiheuttamat vauriot aika merkittäviä meidän muutenkin heikkokuntoiselle tieverkostolle. 

 


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • November 10, 2025

Itselläni oli ensimmäiset kitkat 1984 Esso Tiger. Olivat kyllä tosi hyvät siihen aikaan. Kaksi vuotta niitä käytin kunnes kävi niin että pito lähti niistä. Sen jälkeen siirryin nastoihin takas enkä käytä nitkoja enää. Enkä varsinkaan kesä aikaan. Yksi vuosi kävi niin että sen aikainen Nissani kutsuttiin takuu maalauksiin oven kahvojen alta lähti maali. Tunnollisesti vein auton maalattavaksi ja sain toisen auton tilalle ja siinä oli kitkat alla. No seuraavana päivänä piti lähteä Seinäjoelle vaimon kanssa kun oli kesäloma. Oli tosilömmin päivä mittari oli lähelle 30 astetta. Aikamme kun olimme niin lähdettiin takas kotia päin ilta päivällä niin puolessa väliä Kauhavaa takarenkaat suli ja renkaat tyhjiksi. Ei auttanut kuin soittaa autoliikeesseen mistä auto oli niin sieltä tuli autolla kaveri ja toi kunnon renkaat taakse ja vaihtoi ne. Elikkä ei kitkat ole kesärenkaiksi tarkoitettu niissä on sen takia runko löysenpää että on parempi pito. Se kyllä pitää paikkaansa kyllä. Tuo oli hyvä muistutus oikeista rengasvalinnoista oikeaan aikaan oikeat keli renkaat.