Skip to main content

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun kun ei täällä ole tästä aiheesta käyty juttelua, missä voi jakaa vinkkejä tai vain yleisesti jakaa ajatuksia aiheesta.

 

Itse ostin sähköpyörän heinäkuun puolessa välissä ja tähän mennessä pidän sitä ehkä elämäni parhaimpana hankintana tähän asti. En ole tällä hetkellä työelämässä joten ei ole pakollisia pitkiä ja vakituisia työmatkoja ja muutenkin rahatilanne ei ole niitä parhaimpia(kuten alkaa tällä hetkellä näkymään vähän kaikilla). Mutta halu oli vähän laajentaa liikkuma aluetta ja nostaa kuntoa( uskokaa pois, kyllä sähköpyörä tekee myös tätä, moni tutkimuskin sitä todennut).

 

Ostin siihen samalla myös hyvät satulalaukut jolla voi myös tavaraa enemmän kuljettaa. Nyt n. 2 ½ kk ajettu ja mittariin tullut n. 400 km jo mikä moninkertaistaa vanhan pyörän ajomatkan. Ja kun  alun käytön jälkeen myös pyörä tullut tutummaksi niin avustuksen käyttö vähentynyt( 5 avustus tasoa joten voisi ajaa vielä helpommalla jos haluaisi) ja enemmän vaiteiden kanssa oppinut löytämään hyvän ajonopeuden ja avustus tason.

 

Kun myös kokeilin alussa tietnkin erillaisia sähköpyöriä ja tämän löysin niin ajoasento on myös erinomainen ja helpottaa ajoa. Pyörän on myös todella tukevan tuntuinen (kun painioaa on n.24 kg) niin ajo tuntuu mukavalta ja hyvä rullaus pyörällä, vähällä työllä pyörä pyörii mukavasti, mikä jo itsestään helpottaa ajoa.

 

Myös nuo satulalaukut ovat monipuolistanut ja helpottanut elämää ja hyvä reppu selkään niin aika paljon saa kerralla ja siihen vielä mustekaloilla vaikka terakan päälle muutama tavara. Aikaisemmin suurimmat ruokaostokset teki lähikaupasta mitä jaksoi kantaa. Nyt pyörällä tulee helpommin lähdettyä pidemmällekin( hyvä katsoa eri tarjoukset kaupoista ja niiden perässä mennä, autolla ei onnistu niin helposti, koska kulut eivät kata sitä tarjouksen eroa aina).

 

Myös löytää eri kauppojen hinnan alennus( niin sanotut punalappu tuotteet) tuotteet. Joten tässä tullut huomattavaa säästöä ja pitkässä juoksussa pyörän hintaa sillä saa takaisin vähän kerrallaan ja tietenkin myös kuntoilua ja ulkona olo lisääntyy niin kerrannais vaikutus vaan kasvaa hyödyn suhteen.

 

Kaikilla mahdollisuutta tietenkään autoa vaihtaa tähän tai ostaa sähköpyörää kun kuitenkin huomattavasti kalliimpi kuin tavallinen pyörä, mutta jos on mahdollista tai miettimässä vaihtaa niin vahva suositus siihen täältä. Käyttökustannukset huomattavasti halvempi kuin autossa. Tällä akulla ajaa n. 100km ja täyteen lataus maksaa noin 3 senttiä( tämä riippuu jokaisen sähkösopimuksesta tietenkin, mutta eiköhän se aika halvaksi muillakin tulisi).

 

Tietenkin tässä tulee myös hiukan enemmän lisäkustannuksia tavalliseen pyörään koska huollut ovat vähän tärkeämpää näissä, vaikka kyllähän samat huollot pitäisi tehdä kaikille pyörille, vähän erillaiset vaan. Ja tässäkin sai lisävuoden takuun jos hoitaa ekalta 2 v. takkun aikana huollot oikein joten kannusta huollot hoitamaan. Nämäkin kuitenkin hoituu vähän halvemmalla kuin autolla.

 

Jos muilla on jo sähköpyörä olisi kiva tietää vinkkejä tai kokemuksia mitkä auttaisi itseäni tai muita kenellä on tai harkitsevat niin olisi kiva kuulla? Mitenkä huollot sujunut tai itse huoltaminen tai huolenpito mikä auttaa kestämään pidempään ja hyvänä? Tai mitä tahansa tulee mieleen? Itsekin kokeilen tähän tuoda lisää kun vielä kokemus ja tietämys kasvaa tai jos tulee ongelmia eteen mitenkä niissä toiminut? Mutta tähän asti en ole vielä huonoa puolta löytänyt ja on kaiken rahan arvoinen.

 

Suosittelen kuitenkin käydä kokeilemassa erillaisia sähköpyöriä ennne ostoa(joten netistä ostettuna on omat ongelmat jos ei pääse kokeilemaan itse ekana). Niisä on aika paljon eroja itse ajoasennossa jo ja myöskin voimansiirrossa eli avustuksen käytössä. Kuinka nopeasti moottori reagoi polkimiin, millä voimalla ja kuinka paljon vääntö on itse laitteessa. Myöskin vaihteiden määrä vaikutta tähän koska kuten totesin, niin itsellä 10 v ( ja siihen sitten 5 moottorin avustus tasoa ja 85 Nm vääntömomentti, mikä on siellä korkeammasa päässä) niin tällä yhdistelmällä saan paljon aikaa. Pystyn käyttämään vaikka pienintä avustusta ja 10 v. avulla löytämään sopivan ajon haluanko enemmän tehdä itse työtä ja kuntoilla tai laitanko enemmän avustusta ja vain päästä helpolla ja koska avustus loppuu 25km/h jälkeen niin tasaisella pitkällä matkalla joutuu kuitenkin itse tekemään työn( ja isot mäet ovat parhainta nyt ajaa verrattuna vanhaan, oikeastaan nautintoa ajaa nykyään).

 

 

Minulla itsellä ei ole sähköpyörää, mutta useammalla työkaverilla sellainen on, ja myös he ovat tyytyväisiä.

Tunnustan, olen kyseenalaistanut, että noinko se kasvattaa kuntoa mutta toivat esille muun muassa, että sähköavusteisella pyörällä tekee helpommin pidempiä lenkkejä, jolloin pidentyneen harjoitusajan myötä harjoitukseen tulee kuitenkin tehoa. Ja varsinkin, jos sellaisella lähtee metsäpolulle niin koska sähköpyörä on normaalia polkupyörää raskaampi niin sen hallitseminen on kuulemma ihan rankkaa hommaa 😊


Tarjolla olisi työsuhdepyörä ja olen harkinnut sähköpyörän hankkimista työsuhdepyöräksi. Minulla on parikin pyörää, liian vähällä käytöllä, ja toistaiseksi en ole hankkimassa. Mutta siinä vaiheessa kun “yleispyöräni” menee riittävän rikki, otan varmaankin sähköpyörän.


Olikos noissa työsuhdepyörissä, että ne saa sitten itselle, kun tietty aika on kulunut? Jos näin on niin siinä on kyllä hyvä keino saada hyvä sähköpyörä itselle 👌


Olet TeroRe  aivan oikeassa tuossa. Ainakin itselläni on juuri näin käynyt. Matkat ovat melkein 4 kertaistunut. Myöskin kun pyörä on raskas niin siitä pystyy käyttämään tehokkaammin jos haluaa. Alussa itse käytin avustus tasoa 2,3 vaikka enemmän 1 tasoa , mutta aika nopeasti ei mitään muuta kuin 1 tasoa ja isot mäet vähän enemmän tehoa.

 

Myös monesti vauhti pääsee helposti sillä pitkillä suorilla yli 25 km/h niin tällöin avustus loppuu kokonaan. Ja aina voi ilman avustustakin polkea, olen myös tätä alkanut tekemään viimeiset matkat kotiovelle. Tietenkin ihmiset ketkä polkevat aina kaikkialle tai kuntoilijat niin näille tämä ei välttämättä sovi koska se on heille elämäntapa ja ovat myös kovemmassa kunnossa yleisesti. Mutta hyötyliikuntana sekä monien asioiden hoitamiseen tämä on helpompi tapa aloittaa kuin tavallinen pyörä. Ja tästä saa sen kuntopuolen sitten jälkikäteen jos haluaa, kuten olen todennut. Tavallinen pyörä on aina tavallinen pyörä.

 

Ja jos haluaa vain liikkumista paikasta A-B ja ei hikoilla jos on sellaista toimenpidettä, että ei halua olla hikisenä jossain koko aikaa niin eikun avustusta isommalle ja kevyesti perille on vaatetus tai keli mikä vaan niin aina raikkaana. Sillä tosiaan pystyy myös ihan todella helposti polkemaan jos helpolla haluaa päästä.

 

En tiedä tuota työsuhde pyörää miten se aina toimii, mutta kaveri ketä minullekin alkoi suositella sähköpyörää niin on juuri tulossa se 3 v täyteen( tämäkin voi vaihdella) niin hänellä on mahdollisuus nyt hankkia se omaksi ihan naurettavaan hintaan ja tietenkin ottaa sen myös.

 

Mutta edelleen suosittelen ehdottomasti kokeilemaan eri pyöriä ennen osto päätöstä koska näissä on sitten paljon enemmän eroja kuin tavallisessa pyörässä. Tavallisessa pyörässä se ajo asennon jälkeen ei niin paljon eroja ole( jollei nyt ihan maasto tai kilpa pyöriin lähde ja enemmän rahaa ja kunnolla harrastaa). Mutta sähköpyörässä tuo moottorin teho ja miten se antaa sitä ulos vaikuttaa paljon ajotuntumaan, kuinka nopeasti se reagoi polkimiin tai tehon vaihtoon ja kuinka paljon siinä on vääntömomenttia.


Noiden lataaminen vain mietityttää. Monta asuntopaloa on syttynyt tasapainoskoottereiden akuista. Aikanaan eteisen vaatenaulakossa ei saa ladata. Omalla työpaikalla on sähköisten (henkilö) kulkuneuvojen akkujen lataus ehdottomasti kielletty eikä saa edes sisätiloihin skuutteja ottaa.


Hyvä huomio akuista. Itse kun kerrostalossa asun( ja varmaan muitakin paljon) niin se on vaan pakko luottaa , että on tehty hyvä akku ja laturi. Tietenkin käyttää vaan aitoja tuotteita. Koitan itse ladata turvallisessa paikassa missä ei kuumenisi niin paljon. Ja varsinkin nyt kylmemmällä ilmalla ihan turvallisuuden vuoksi kun tuon akun kotiin en ala sitä tietenkään heti lataamaan vaan odotan seuraavaan päivään kun akun lämpötila. on huoneen lämpöinen niin alana vasta lataamaan.

 

Olisi todella vaarallista jos akku on todella kylmä ja heti laittaisi lataukseen jolloin akku alkaa lämpenemään jolloin tuo vois olla liikaa kun lämpötilan vaihtelu olisi todella kova. JA ei koskaan jätetä akkua yksin lataamaan jollei ole paikalla

 

Tässäkin turvallisuuteen liittyvä esimerkki. Minulla oli rikka imuri sekä pystyssä seisova isompi ladattava imuri. Laitoin rikkaimurin lataukseen ja otin laturin( mikä omasta mielestä oli tähän pienempään, vielä harmittavasti oli vierekkäin laturit ja täysin saman näköisiä.

 

Hetken kuluttua aloin asunnossa haisemaan palaneen käryä, mietin mistä tulee, onko ulkona jotain mistä voisi tulla. Onneksi aika nopeasti huomasin, että rikka imurihan se alkoi käryttämään ( ei onneksi vielä palanut). Nopeasti johto pois ja rikkaimuri parvekkeelle.

 

No pilalle se meni, mutta halpa ja ei haittaa koska ei tullut isompaa vahinkoa. Mutta pieni huolimattomuus virhe ja olisi voinut käydä pahemmin. Onneksi lataan aina ilmavassa paikassa ja tosiaan en jätä mitään lataukseen jollen ole itse kotona valvomassa. Jo olisin jättänyt lataukseen ja lähtenyt pois olisi voinut käydä pahemmin. Joten muistaa latauksissa nämä turvallisuus asiat niin pärjää jo pitkälle jos vaikka sattuisi itse tekemään virheen ( kuten nyt) tai olisi laturissa tai akussa vikaa.


Tiedoksi että ketju oli mennyt lukkoon Yhteisössä tapahtuneiden muutostöiden aikana, mutta avasin tämän nyt uudelleen kun pyöräilykausikin käy kuumimmillaan 😊 Jatketaan siis keskustelua!


Noiden lataaminen vain mietityttää. Monta asuntopaloa on syttynyt tasapainoskoottereiden akuista. Aikanaan eteisen vaatenaulakossa ei saa ladata. Omalla työpaikalla on sähköisten (henkilö) kulkuneuvojen akkujen lataus ehdottomasti kielletty eikä saa edes sisätiloihin skuutteja ottaa.

@Purnipsi otti hyvin huomioon nuo akkupalot jota itsekin mieten sähköpyörän yhteydessä miten turvallisia. Nyt löysin ( jälleen Saksan amazon) hyvän paloturvallisen laukun joka suunniteltu juuri isoja akkuja varten, räjähdys ja liekin kestoinen laukku jossa voi säilyttää turvallisesti ja kuljettaa jos tarvitsee tehdä ilman pyörässä kiinni oloa ja tämän lisäksi tervettä järkeä käyttää niin uskoisin nyt olevan turvallisempi tilanne tuonkin osalta.


Vastaa