Ajattelin aloittaa uuden keskustelun kun ei täällä ole tästä aiheesta käyty juttelua, missä voi jakaa vinkkejä tai vain yleisesti jakaa ajatuksia aiheesta.
Itse ostin sähköpyörän heinäkuun puolessa välissä ja tähän mennessä pidän sitä ehkä elämäni parhaimpana hankintana tähän asti. En ole tällä hetkellä työelämässä joten ei ole pakollisia pitkiä ja vakituisia työmatkoja ja muutenkin rahatilanne ei ole niitä parhaimpia(kuten alkaa tällä hetkellä näkymään vähän kaikilla). Mutta halu oli vähän laajentaa liikkuma aluetta ja nostaa kuntoa( uskokaa pois, kyllä sähköpyörä tekee myös tätä, moni tutkimuskin sitä todennut).
Ostin siihen samalla myös hyvät satulalaukut jolla voi myös tavaraa enemmän kuljettaa. Nyt n. 2 ½ kk ajettu ja mittariin tullut n. 400 km jo mikä moninkertaistaa vanhan pyörän ajomatkan. Ja kun alun käytön jälkeen myös pyörä tullut tutummaksi niin avustuksen käyttö vähentynyt( 5 avustus tasoa joten voisi ajaa vielä helpommalla jos haluaisi) ja enemmän vaiteiden kanssa oppinut löytämään hyvän ajonopeuden ja avustus tason.
Kun myös kokeilin alussa tietnkin erillaisia sähköpyöriä ja tämän löysin niin ajoasento on myös erinomainen ja helpottaa ajoa. Pyörän on myös todella tukevan tuntuinen (kun painioaa on n.24 kg) niin ajo tuntuu mukavalta ja hyvä rullaus pyörällä, vähällä työllä pyörä pyörii mukavasti, mikä jo itsestään helpottaa ajoa.
Myös nuo satulalaukut ovat monipuolistanut ja helpottanut elämää ja hyvä reppu selkään niin aika paljon saa kerralla ja siihen vielä mustekaloilla vaikka terakan päälle muutama tavara. Aikaisemmin suurimmat ruokaostokset teki lähikaupasta mitä jaksoi kantaa. Nyt pyörällä tulee helpommin lähdettyä pidemmällekin( hyvä katsoa eri tarjoukset kaupoista ja niiden perässä mennä, autolla ei onnistu niin helposti, koska kulut eivät kata sitä tarjouksen eroa aina).
Myös löytää eri kauppojen hinnan alennus( niin sanotut punalappu tuotteet) tuotteet. Joten tässä tullut huomattavaa säästöä ja pitkässä juoksussa pyörän hintaa sillä saa takaisin vähän kerrallaan ja tietenkin myös kuntoilua ja ulkona olo lisääntyy niin kerrannais vaikutus vaan kasvaa hyödyn suhteen.
Kaikilla mahdollisuutta tietenkään autoa vaihtaa tähän tai ostaa sähköpyörää kun kuitenkin huomattavasti kalliimpi kuin tavallinen pyörä, mutta jos on mahdollista tai miettimässä vaihtaa niin vahva suositus siihen täältä. Käyttökustannukset huomattavasti halvempi kuin autossa. Tällä akulla ajaa n. 100km ja täyteen lataus maksaa noin 3 senttiä( tämä riippuu jokaisen sähkösopimuksesta tietenkin, mutta eiköhän se aika halvaksi muillakin tulisi).
Tietenkin tässä tulee myös hiukan enemmän lisäkustannuksia tavalliseen pyörään koska huollut ovat vähän tärkeämpää näissä, vaikka kyllähän samat huollot pitäisi tehdä kaikille pyörille, vähän erillaiset vaan. Ja tässäkin sai lisävuoden takuun jos hoitaa ekalta 2 v. takkun aikana huollot oikein joten kannusta huollot hoitamaan. Nämäkin kuitenkin hoituu vähän halvemmalla kuin autolla.
Jos muilla on jo sähköpyörä olisi kiva tietää vinkkejä tai kokemuksia mitkä auttaisi itseäni tai muita kenellä on tai harkitsevat niin olisi kiva kuulla? Mitenkä huollot sujunut tai itse huoltaminen tai huolenpito mikä auttaa kestämään pidempään ja hyvänä? Tai mitä tahansa tulee mieleen? Itsekin kokeilen tähän tuoda lisää kun vielä kokemus ja tietämys kasvaa tai jos tulee ongelmia eteen mitenkä niissä toiminut? Mutta tähän asti en ole vielä huonoa puolta löytänyt ja on kaiken rahan arvoinen.
Suosittelen kuitenkin käydä kokeilemassa erillaisia sähköpyöriä ennne ostoa(joten netistä ostettuna on omat ongelmat jos ei pääse kokeilemaan itse ekana). Niisä on aika paljon eroja itse ajoasennossa jo ja myöskin voimansiirrossa eli avustuksen käytössä. Kuinka nopeasti moottori reagoi polkimiin, millä voimalla ja kuinka paljon vääntö on itse laitteessa. Myöskin vaihteiden määrä vaikutta tähän koska kuten totesin, niin itsellä 10 v ( ja siihen sitten 5 moottorin avustus tasoa ja 85 Nm vääntömomentti, mikä on siellä korkeammasa päässä) niin tällä yhdistelmällä saan paljon aikaa. Pystyn käyttämään vaikka pienintä avustusta ja 10 v. avulla löytämään sopivan ajon haluanko enemmän tehdä itse työtä ja kuntoilla tai laitanko enemmän avustusta ja vain päästä helpolla ja koska avustus loppuu 25km/h jälkeen niin tasaisella pitkällä matkalla joutuu kuitenkin itse tekemään työn( ja isot mäet ovat parhainta nyt ajaa verrattuna vanhaan, oikeastaan nautintoa ajaa nykyään).