Skip to main content

Telian verkonlaajuinen mainostenesto-tutkimus

  • May 28, 2025
  • 5 kommenttia
  • 127 katselukertaa

Permikk
Morsettaja

Hei!

Nyt on varsin villi kysymys ja idea.

Onko Telia tehnyt ikinä verkonlaajuisia testejä yhdessä sähköyhtiöiden kanssa, jossa määritellyksi ajaksi kaikki yhteydet mainos ja telemetriapalvelimiin katkaistaan, että pystymme täten mittaamaan kuinka paljon energiaa kuluu internetmainonnanjakeluun ja sen esittämiseen, suuressa mittakaavassa.

 

Teliahan käytännössä voisi käyttää tätä dataa siihen, että voisi myydä hiilinielukrediittejä (riippuen tietenkin silloisen sähköntuotannon hiilirasitteesta)


--
Muokkaus katjane: poistettu allekirjoitus 

5 kommenttia

Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • June 2, 2025

Hei!

Nyt on varsin villi kysymys ja idea.

Onko Telia tehnyt ikinä verkonlaajuisia testejä yhdessä sähköyhtiöiden kanssa, jossa määritellyksi ajaksi kaikki yhteydet mainos ja telemetriapalvelimiin katkaistaan, että pystymme täten mittaamaan kuinka paljon energiaa kuluu internetmainonnanjakeluun ja sen esittämiseen, suuressa mittakaavassa.

 

Teliahan käytännössä voisi käyttää tätä dataa siihen, että voisi myydä hiilinielukrediittejä (riippuen tietenkin silloisen sähköntuotannon hiilirasitteesta)
 

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! 😊 Tähän täytyi hakea hieman kättäpidempää ja tätä aihetta onkin ajoittain pohdittu myös meillä. Internetmainonnan ja sen jakelun energiankulutuksen mittaaminen ei ole aivan yksinkertaista, sillä mainokset ja niitä jakelevat serverit sekä jakeluverkko ovat globaaleja. Tämän vuoksi meillä ei ole aiheesta ainakaan toistaiseksi tehty tarkempia käytännön selvityksiä. Lisätietoa mainonnan energiankulutuksesta ja sen mittaamisesta löytyy erilaisista tieteellisistä tutkimuksista esim. Pärssinen, M. et al. 2018. Environmental impact assessment of online advertising ja Pärssinen, M. et al. 2018. Is Blockchain Ready to Revolutionize Online Advertising?


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • June 2, 2025

Internetmainonnan järkevyydessä on paljon eroja. Jotkin sivustot mainostavat järkevällä tavalla, joka ei ärsytä, mutta monia sivustoja on mahdoton käyttää ilman mainonnanestoa. Niin ärsyttäviä on pomppivat, hyppivät ja pahimmillaan ääntä automaattisesti toistavat mainokset.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • June 3, 2025

Kaikki mitä joudutaan mainostamaan ärsyttävästi silmille pomppimalla on lähtökohtaisesti aina huijaus. Tuolla periaatteella pärjää jo pitkälle ja huijaria esittävät oikeat kaupat jäävät ilman asiakasta. Itsellä on aina ollut mainostenestot päällä, mutta nykyään ärsykkeeksi ovat alkaneet muodostua chat-botit, joiden ikkunan on ihan pakko kenenkään pyytämättä pomppia silmille kyselemään osaanko kenties ihan itse lukea mitä sivulla on vai tarvitsenko helppoheikin apua tyrkyttämään tuotteita. Tähän on valitettavasti Teliakin sortunut. 


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • June 3, 2025

Kaikki mitä joudutaan mainostamaan ärsyttävästi silmille pomppimalla on lähtökohtaisesti aina huijaus. Tuolla periaatteella pärjää jo pitkälle ja huijaria esittävät oikeat kaupat jäävät ilman asiakasta. Itsellä on aina ollut mainostenestot päällä, mutta nykyään ärsykkeeksi ovat alkaneet muodostua chat-botit, joiden ikkunan on ihan pakko kenenkään pyytämättä pomppia silmille kyselemään osaanko kenties ihan itse lukea mitä sivulla on vai tarvitsenko helppoheikin apua tyrkyttämään tuotteita. Tähän on valitettavasti Teliakin sortunut. 

Jep! Ja varsinkin sellaiset, joka piipittävät taustalla jos sivu jää auki. Onneksi Telian ei taida piipittää.


Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • June 3, 2025

Nykyään mainokset on myös tosi tehokkaasti kohdennettu alueen, kiinnostuksen kohteiden, asumismuodon, iän, työllistymisen, talouden koon jne. mukaan. Internet mainonta taitaa olla parempi tapa kohdistaa kuin TV tai radio niin siksi mainostajat suosii internet mainontaa. 

Mutta tossa mainosten estämises jotkut ei tunnu ymmärtävän että mainosten ansiosta palvelu pysyy ilmaisena. Ja niillä saaduilla rahoilla katetaan ylläpito kulut jotka pyörii kokoajan, ei se ylläpitäminen oo koskaan ilmaista, se on bisnestä. Toinen vaihtoehto on myös se, että kaikki kaupalliset palvelut on kuukausimaksun takana jota mainosten estäjät ajaa. 

Nythän aika monella on käytössä kuukausimaksullinen ja mainokset rinnakkain käytössä kun kuukausimaksullisella paremmin tuloja kuin mainoksilla. Riippuu tietenkin palvelusta miten se saa tuloja mutta pääasiassa kuukausimaksulla on se parempi tapa.