Skip to main content

Useilla asiakkailla on ollut ongelmia e-laskujen tilaamisen kanssa. Samoin itselläni jo viime syksystä asti. Teliaa ei kiinnosta asia vaan syyttää pankkia. Osa niistä oli tehty yhdessä Telian aspan kanssa, mutta eipä toiminut nekään. Olen toiminut pankin ohjeilla ja poistanut useita Telian e-laskutilauksia pankista. Poistin kaikki ja tilasin ja hyväksyin uuden. Ei toiminut. En pysty tekemään muuta koska lopulta tekniikka on täysin Telian ja pankin välistä toimintaa, mutta Telia vaan pompottelee pankin suuntaan. Samalla lähettää laskut oma.teliaan enkä saa niistä muistutusta joten ne jää sitten huomiotta, koska en muidenkaan firman portaalista käy kuukausittain katsomassa onko laskuja. Näin Telia lähettelee maksumuistutuksia ja paperikirjeitä ja laskuttaa niistä melkein 5€ kappale. Reklamaatioon vastataan, ettei aihetta valittaa eli kaikki on mennyt hyvin. En voi suositella tätä ylimielistä asiakkaitaan nöyryyttävää ruotsalaista "teknologia-yhtiötä" kenellekään enää.  Asiakas on tässä täysin suojaton rahastettava tennispallo pankin ja operaattorin välissä. Itse tein nyt ilmoituksen kuluttajan suojaan ja samaa suosittelen muillekin.


@RSauna  kirjoitti:


Useilla asiakkailla on ollut ongelmia e-laskujen tilaamisen kanssa. Samoin itselläni jo viime syksystä asti. Teliaa ei kiinnosta asia vaan syyttää pankkia. Osa niistä oli tehty yhdessä Telian aspan kanssa, mutta eipä toiminut nekään. Olen toiminut pankin ohjeilla ja poistanut useita Telian e-laskutilauksia pankista. Poistin kaikki ja tilasin ja hyväksyin uuden. Ei toiminut. En pysty tekemään muuta koska lopulta tekniikka on täysin Telian ja pankin välistä toimintaa, mutta Telia vaan pompottelee pankin suuntaan.






Nyt kuulostaa kyllä todella kummalliselta, jos e-laskua ei ole vielä tähän päivään mennessä saatu aktivoitua. Varmistan vielä, kun olet poistanut aikaisemmat e-laskujen aktivoinnit, oletko odottanut 24 tuntia ennen uuden e-laskun aktivointia? Eli jos käy niin, että aikaisemmin tekemäsi aktivointi ei ole syystä tai toisesta onnistunut, tulee vanha kytkentä poistaa ja odottaa vuorokausi, jonka jälkeen voi tehdä uuden e-laskusopimuksen. Täältä löydät vielä ohjeet e-laskun aktivointiin. Tarvittaessa myös pankkisi voi auttaa kytkennän tekemisessä.



 



Tarkoitus ei ole pompottaa asiakasta olemaan yhteydessä pankkiinsa, mutta näitä e-laskusopimuksia emme asiakaspalvelun kautta näe ollenkaan, koska kyseessä on asiakkaan ja pankin välinen sopimus. Näemme ainoastaan sen, mikä laskutustapa asiakkaalla on voimassa.



 




@RSauna  kirjoitti:


Samalla lähettää laskut oma.teliaan enkä saa niistä muistutusta joten ne jää sitten huomiotta, koska en muidenkaan firman portaalista käy kuukausittain katsomassa onko laskuja. Näin Telia lähettelee maksumuistutuksia ja paperikirjeitä ja laskuttaa niistä melkein 5€ kappale.






Jos käytössäsi on Lasku Minun Teliaan, saat tekstarilla ilmoituksen saapuneesta laskusta ilmoittamaasi numeroon. Tekstiviesti-ilmoitukset saapuneista laskuista ovat automaattisesti päällä ja osa laskutustapaan sisältyvää palvelua. Jos laskua ei ole maksettu 14 vuorokauden kuluessa eräpäivästä, lähetämme maksumuistutuksen ja siitä peritään seuraavalla laskulla muistutusmaksu.



 




@RSauna  kirjoitti:


En voi suositella tätä ylimielistä asiakkaitaan nöyryyttävää ruotsalaista "teknologia-yhtiötä" kenellekään enää.  Asiakas on tässä täysin suojaton rahastettava tennispallo pankin ja operaattorin välissä. Itse tein nyt ilmoituksen kuluttajan suojaan ja samaa suosittelen muillekin.






Kurja kuulla, että sinulla on tällainen kokemus meistä ja tietenkin laskutuksen tulisi toimia ilman mitään kummallisuuksia. Joskus kuitenkin voi käydä niin, että e-laskusopimus ei aktivoidu voimaan heti ekalla kerralla. Halutessasi voit olla vielä yhteydessä asiakaspalveluumme, jonka kautta voidaan asiaa tutkia vielä tarkemmin ja katsoa, mikä laskutustapa sinulla tällä hetkellä on voimassa.


On niitä outouksia muillakin. On mulla kerran vuodessa laskutettava lehti, jota olen yrittänyt saada e-laskuksi. Ensimmäisen kerran vuosi sitten, oli laskussa kaikki tiedot ja laitoin. Mutta lasku tuli postitse, koska asiakasnumero oli vaihtunut.

Nyt yritin toisen kerran, pyysi asiakasnumeroa joka muka on laskussa, ei ole laskussa. Sitten oli vielä lisä huomautus, että yksi lasku tulee vielä postitse, sitten vasta muuttuu e-laskuksi. Siis kestää yli vuoden ennenkuin saa ensimmäisen e-laskun.

 


Minua kohtaan on tullut Telialta jo kuukausien ajan ihan yhtä ylimielistä käytöstä.

 

Olen kaksi kertaa vaihtanut OmaTeliassa asetuksiin, että haluan e-laskun uudesta puhelinliittymästäni. Kun paperilasku on yhä tullut, olen soittanut Telialle asiasta ja lisäkis kahdesti keskustellut asiasta Chatissa. Joka yhteydenotossa on luvattu, että nyt alkaa e-lasku tulla. Eipä ole alkanut, vaan yhä tulee paperilasku ja viiden euron lisä paperilaskusta joka laskussa. Samaan aikaan Telia lähettää minulle kuukausittain onnistununeesti wifi-laskun pankkiin e-laskuna, joten teknisistä ongelmista ei ole kyse.

 

Pyysin Telialta yhteystietoja, jotta voisin lähettää asiasta valituksen. Ei kuulema ole yrityksessä yhtäkään sähköpostiosoitetta, johon asiakas voisi lähettää viestin. Eli jälleen kerran jouduin juttelemaan asiasta Chatin ja puhelimen kautta, vaikka tiesin sen jo turhaksi. Silläkään kertaa mikään ei muuttanut. Telialta luvattiin myös soittaa minulle, mutta soittoa ei ole tullut. On vaikea uskoa, että tälläinen toiminta on laillista suomalaisessa yrityksessä. 

 

Olen todella turhautunut Teliaan, eikä turhautumistani ainakaan vähennä Telian chat:n ja asiakaspalvelupuhelimen työntekijät, jotka puhuvat "no emmä tiiä 🙂> ja "ok no voiksä kertoo... " tyylillä. Uskomatonta! Kun yritin tehdä laskutuksesta "kirjallista" valitusta asiasta Chatin kautta (kuten kuluttajaneuvonnan nettisivuilla neuvotaan), Telian työntekijä ei edes pahoitellut tilannetta. 

 

Huomenna aion soittaa kuluttaja-asiamiehelle asiasta, toivottavasti asia rupeaa hoitumaan. 

 


Minulla ei ole aktivoinut, laskujeni mukaan, neljälläkään kerralla, vaikka olen ollut yhteydessä asiakaspalveluun. Eiköhän kyseessä ole jokin ihan muu kuin tekninen ongelma. Oma tulkintani on, että asiakaspalvelun taso on nolla. 



@Joh22nimimerkki  kirjoitti:


Minua kohtaan on tullut Telialta jo kuukausien ajan ihan yhtä ylimielistä käytöstä.



 



Olen kaksi kertaa vaihtanut OmaTeliassa asetuksiin, että haluan e-laskun uudesta puhelinliittymästäni. Kun paperilasku on yhä tullut, olen soittanut Telialle asiasta ja lisäkis kahdesti keskustellut asiasta Chatissa. Joka yhteydenotossa on luvattu, että nyt alkaa e-lasku tulla. Eipä ole alkanut, vaan yhä tulee paperilasku ja viiden euron lisä paperilaskusta joka laskussa. Samaan aikaan Telia lähettää minulle kuukausittain onnistununeesti wifi-laskun pankkiin e-laskuna, joten teknisistä ongelmista ei ole kyse.



 






Todella ikävä kuulla e-laskun kytkennän mukanaan tuomasta harmista, ja siitä että asiointi asiakaspalvelumme kanssa ei ole auttanut asiassasi eteenpäin! Pahoittelut näin heti alkuun omasta puolestani.



 



Kerroit että olet Minun Telian kautta käynyt määrittelemässä että haluat matkapuhelinliittymälaskusi myös e-laskutuksena. Varmistaisin vielä, että olethan sen lisäksi tehnyt myös tarvittavat toimenpiteet verkkopankissasi? Eli Minun Telian kautta pelkästään e-laskun kytkentä ei onnistu, vaan se tulee hyväksyä myös erikseen verkkopankissa. Kaikista yksinkertaisin tapa on tilata e-lasku Minun Telian kautta suoraan verkkopankkiin, ja tämän jälkeen kirjautua verkkopankkiin hyväksymään se. Tässä vielä kohta kohdalta ohje e-laskun tilaamiseen.



 



Olithan myös tietoinen mahdollisuudesta tilata laajakaistapalvelu ja matkapuhelinliittymä samalla yhteislaskulla? Tällöin kumpikin palvelu laskutettaisiin yhdellä ja samalla e-laskulla verkkopankistasi, eli toisin sanottuna matkapuhelinliittymäsi ynnättäisiin mukaan tämän hetkiseen laajakaistalaskuusi joka jo tuleekin sinulle e-laskuna. Yhteislaskun voit myös tilata Minun Telian kautta menemällä omiin laskutustietoihisi! Voisiko tämä olla tässä kohtaa sopiva vaihtoehto? 


Myös minulla on ollut ongelmia e-laskun kanssa, ei tosin työnantajani lähettämien laskujen kanssa vaan sähköyhtiön. Tilasin taannoin verkkopankistani e-laskun, jotta sähköyhtiön laskut menee sinne automaattisesti. En ajatellut asiaa tämän jälkeen mutta sitten kuukausia myöhemmin havahduin, että saan edelleen paperisia laskuja. Menin katsomaan verkkopankkiin niin kaikki oli muuten ok mutta laskuttaja oli väärä. Ko. sähköyhtiö myy myös kaukolämpöä ja olin vahingossa valinnut laskuttajaksi juuri sen, kun olisi pitänyt valita sähkön toimittaja (en muista sanamuotoa tarkemmin).



 



Noissa siis saa olla tarkkana. Meillä Teliallakin on useita "laskuttajia" joista valita. Telia on toki Telia mutta jotta laskutus toimii niin laskuttaja pitää olla just eikä melkein.



 



En toki tiedä mikä teillä on / on ollut ongelma, teillä jotka olette kertoneet ongelmista, mutta halusin tämän kuitenkin tuoda esiin. Pahoittelut kuitenkin myös minun puolestani.


Tässäpä se Telian asenne taas näkyy... Tiedoksenne:

1) minulle tulee useista eri yhtiöistä e-laskuja eikä niiden käyttöönoton kanssa ole ollut ongelmia. Olen erittäin pätevä käyttämään digipalveluja ammattinikin puolesta.  

2) olen pyytänyt yhteislaskua useita kertoja ja Telia on kahdesti luvannutkin yhteislaskun kytkeä päälle, mutta ei tunnu Telian päässä onnistuvan. 

 

Olisiko mahdollista, että Telia tutkisi mahdollisuutta, että virhe tapahtuisi Telian asiakaspalvelussa sen sijaan, että minulle jälleen ehdotellaan, missä toimin väärin? Koen vastauksenne jälleen kerran minua vähätteleväksi: oletatte, että minä en osaa käyttää e-laskutusta, tai että minä en tiedä yhteislaskumahdollisuudesta (mikä on erittäin turhauttavaa, kun olen Telialta jo asiakseni yhteislaskua pyytänyt). 

 

Raportoin Telian toiminnan eilen Kuluttajaneuvojalle. 



@TeroRe  kirjoitti:


Myös minulla on ollut ongelmia e-laskun kanssa, ei tosin työnantajani lähettämien laskujen kanssa vaan sähköyhtiön. Tilasin taannoin verkkopankistani e-laskun, jotta sähköyhtiön laskut menee sinne automaattisesti. En ajatellut asiaa tämän jälkeen mutta sitten kuukausia myöhemmin havahduin, että saan edelleen paperisia laskuja. Menin katsomaan verkkopankkiin niin kaikki oli muuten ok mutta laskuttaja oli väärä. Ko. sähköyhtiö myy myös kaukolämpöä ja olin vahingossa valinnut laskuttajaksi juuri sen, kun olisi pitänyt valita sähkön toimittaja (en muista sanamuotoa tarkemmin).



 



Noissa siis saa olla tarkkana. Meillä Teliallakin on useita "laskuttajia" joista valita. Telia on toki Telia mutta jotta laskutus toimii niin laskuttaja pitää olla just eikä melkein.



 



En toki tiedä mikä teillä on / on ollut ongelma, teillä jotka olette kertoneet ongelmista, mutta halusin tämän kuitenkin tuoda esiin. Pahoittelut kuitenkin myös minun puolestani.






Ikävä kuulla. Minulla ei ole ollut ongelmia minkään muiden e-laskujen kanssa. Ei Suomessa eikä ulkomailla. Kokemusta riittää. 



 



---



Muokkaus TeroRe: lisäsin mukaan lainauksen



@Joh22nimimerkki  kirjoitti:


Olisiko mahdollista, että Telia tutkisi mahdollisuutta, että virhe tapahtuisi Telian asiakaspalvelussa sen sijaan, että minulle jälleen ehdotellaan, missä toimin väärin? Koen vastauksenne jälleen kerran minua vähätteleväksi: oletatte, että minä en osaa käyttää e-laskutusta, tai että minä en tiedä yhteislaskumahdollisuudesta (mikä on erittäin turhauttavaa, kun olen Telialta jo asiakseni yhteislaskua pyytänyt). 



 



Raportoin Telian toiminnan eilen Kuluttajaneuvojalle. 






Tarkoituksemme ei tietenkään ole vähätellä sinua tai ajatella ettet osaisi kytkeä e-laskua. Yritämme vain tarjota erilaisia mahdollisia ratkaisukeinoja ongelmaasi. Kokeilitko itse tilata Minun Teliasta e-laskun verkkopankkiin? Jos kyllä niin ilmeistyikö sitten verkkopankkiin tuo hyväksymispyyntö?



@Joh22nimimerkki  kirjoitti:

Olen kaksi kertaa vaihtanut OmaTeliassa asetuksiin, että haluan e-laskun uudesta puhelinliittymästäni.


Tämä on vähän outoa. Koko e-laskuhan toimii käänteisesti kaikkiin muihin laskutustapoihin nähden, eli et anna yhteystietojasi laskuttajalle, vaan annat laskuttajasi yhteystiedot pankillesi.

 


@Joh22nimimerkki  kirjoitti:

Samaan aikaan Telia lähettää minulle kuukausittain onnistununeesti wifi-laskun pankkiin e-laskuna, joten teknisistä ongelmista ei ole kyse.


Olethan huomioinut, että eri palveluilla on eri laskutusaihe. Jos aiheena on matkapuhelinpalvelut, HomeRun-laskut eivät tule perille eikä päinvastoin. Ja sitten jos sinulla on yhteislasku, muista, että aihe matkapuhelinpalvelut eivät toimi sen kanssa.

 

E-laskusta on kyllä onnistuttu tekemään niin ylimonimutkainen järjestelmä, etten lainkaan hämmästele, että sen kanssa on ongelmia.

 

Ennen pankin vaihtoa mutsi ei saanut lehtitilauslaskua tulemaan e-laskuna sitten millään. Pankin vaihdon jälkeen heti seuraava lehtitilauslasku tuli e-laskuna, mutta luottokorttilasku meni vastaavasti rikki ja tuli paperilla.

 

PS. Minultakin osa yhteislaskutilauksista on kadonnut salaperäisesti sfääreihin.


Tämä on vastaus @SakuMik moderaattorille:



 



Liittyen kysymykseenne olenko itse kokeilut tilata Minun Teliasta e-laskun verkkopankkiin: kirjoitin ensimmäisessä viestissäni tähän keskusteluun "Olen kaksi kertaa vaihtanut OmaTeliassa asetuksiin, että haluan e-laskun uudesta puhelinliittymästäni". Toki kirjoitin virheellisesti OmaTelia enkä MinunTelia, tein siinä virheen, mutta asiayhteydestä lienee selvää, että tarkoitin nimenomaan Telian MinunTelia-palvelua. Tämä kysymyksenne kuvaa hyvin sitä, millaista minulla on Telian kanssa ollut selvittää tätä asiaa: kerron uudelleen ja uudelleen, mitä olen tehnyt saadakseni e-laskun, ja silti jatkuaan tulee Telialta samat kysymykset (oletko kokeillut itse tilata e-laskun verkkopankkiin, oletko hyväksynyt e-laskun verkkopankissa jne.). Tämä on minulle todellista ajanhukkaa.



 



Iso syy siihen, että ongelmani ei ratkea on se, että Telialta on luvattu useaan otteeseen e-laskutusta, ja kun ongelma pysyy, ja otan uudelleen Teliaan yhteyttä, käy kuten tässä keskustelussa. Eli tulee aina uusi Telian asiakaspalvelija antamaan neuvoja, jotka on jo aiemmissa yhteydenotoissa käyty läpi ja todettu toimimattomiksi. Yleensä nämä neuvot ovat kuin lapselle, joka käyttää ensimmäistä kertaa pankkipalveluja, esimerkiksi olenko hyväksynyt e-laskun pankissa. 



 



Kiitos useista vastauksistanne kommentteihini. Asia pysyy ratkaisemattomana ja odotan Kilpailu- ja Kuluttajaviraston ohjeita. Jaoin kokemukseni tänne Telian yhteisölle, koska toisella asiakkaallanne oli ollut samanlaisia kokemuksia. Toivottavasti kokemukseni jakaminen auttaa sekä nykyisiä asiakkaitanne, että Telian asiakkuutta harkitsevia ihmisiä. 



 



----



Muokattu SaJoonas: lisätty tägi



@Joh22nimimerkki  kirjoitti:

Ikävä kuulla. Minulla ei ole ollut ongelmia minkään muiden e-laskujen kanssa. Ei Suomessa eikä ulkomailla. Kokemusta riittää. 





Joo, ei minullakaan ole ollut e-laskuissa itsessään ongelmia. Tuossa mainitsemassani käyttöönotossa ja tapauksessa oli minulla itsellä vähän hankaluuksia.



@Joh22nimimerkki  kirjoitti:


Tämä on vastaus "SakuMik" moderaattorille:



 



Liittyen kysymykseenne olenko itse kokeilut tilata Minun Teliasta e-laskun verkkopankkiin: kirjoitin ensimmäisessä viestissäni tähän keskusteluun "Olen kaksi kertaa vaihtanut OmaTeliassa asetuksiin, että haluan e-laskun uudesta puhelinliittymästäni". Toki kirjoitin virheellisesti OmaTelia enkä MinunTelia, tein siinä virheen, mutta asiayhteydestä lienee selvää, että tarkoitin nimenomaan Telian MinunTelia-palvelua. Tämä kysymyksenne kuvaa hyvin sitä, millaista minulla on Telian kanssa ollut selvittää tätä asiaa: kerron uudelleen ja uudelleen, mitä olen tehnyt saadakseni e-laskun, ja silti jatkuaan tulee Telialta samat kysymykset (oletko kokeillut itse tilata e-laskun verkkopankkiin, oletko hyväksynyt e-laskun verkkopankissa jne.). Tämä on minulle todellista ajanhukkaa.



 






Kysymykselläni yritin tarkentaa millaisen herjan saat, tai mihin tuo e-laskun kytkentä töppää. Tarkennuksen avulla on helpompi rajata mahdollisia toimenpiteitä, jotta saisit tuo e-laskun itsellesi kytkettyä. Jaamme täällä Yhteisössä yleisellä tasolla neuvoja, ja aiemmin annetut neuvot ovatkin yleisimpiä asioita, joita e-laskun kytkennässä saattaa mennä pieleen. Haluamme siis varmistaa miten olet toiminut tarkalleen, että voisimme mahdollisimman hyvin auttaa sinua.



 



Lisäyksenä varmentaisin, että olethan tietoinen 24h "karenssi" ajasta, joka täytyy odottaa e-laskun kytkemis yrityksen jälkeen, ennen kuin sitä voi yrittää uudelleen? Sekä myös mainitsisin, että e-lasku täytyy hyväksyä verkkopankissa 30pv sisällä e-laskun tilauksesta.



 




@Joh22nimimerkki  kirjoitti:


Iso syy siihen, että ongelmani ei ratkea on se, että Telialta on luvattu useaan otteeseen e-laskutusta, ja kun ongelma pysyy, ja otan uudelleen Teliaan yhteyttä, käy kuten tässä keskustelussa. Eli tulee aina uusi Telian asiakaspalvelija antamaan neuvoja, jotka on jo aiemmissa yhteydenotoissa käyty läpi ja todettu toimimattomiksi. Yleensä nämä neuvot ovat kuin lapselle, joka käyttää ensimmäistä kertaa pankkipalveluja, esimerkiksi olenko hyväksynyt e-laskun pankissa. 



 



Kiitos useista vastauksistanne kommentteihini. Asia pysyy ratkaisemattomana ja odotan Kilpailu- ja Kuluttajaviraston ohjeita. Jaoin kokemukseni tänne Telian yhteisölle, koska toisella asiakkaallanne oli ollut samanlaisia kokemuksia. Toivottavasti kokemukseni jakaminen auttaa sekä nykyisiä asiakkaitanne, että Telian asiakkuutta harkitsevia ihmisiä. 



 



 






Ymmärrän toki, että kysymykset voivat usein tuntua turhilta, mutta emme voi myöskään ennalta tietää kuinka edistynyt käyttäjä on kyseessä. Toivottavasti saat nyt e-laskun itsellesi kytkettyä vihdoin käyttöön! 


Hyvä @Joh22nimimerkki,



 



Eikö yhteislaskun päällekytkentä onnistu Minun Teliassa? Huomasin siellä sellaisen vaihtoehdon.



 



Samaa mieltä Chat-aspan asiakaspalvelun laadun kanssa. Se todellakin vaihtelee. Puhelimitse saa parempaa palvelua ja se toki maksaa. Tein juuri reklamaation asiakaspalvelun laadusta.



 



t: Telian asiakas



 



----



Muokattu SaJoonas: lisätty tägi



@Wolfiina  kirjoitti:


Hyvä @Joh22nimimerkki,



 



Eikö yhteislaskun päällekytkentä onnistu Minun Teliassa? Huomasin siellä sellaisen vaihtoehdon.



 



Samaa mieltä Chat-aspan asiakaspalvelun laadun kanssa. Se todellakin vaihtelee. Puhelimitse saa parempaa palvelua ja se toki maksaa. Tein juuri reklamaation asiakaspalvelun laadusta.



 



t: Telian asiakas



 



----



Muokattu SaJoonas: lisätty tägi






Yhteislaskun saa kyllä kytkettyä Minun Teliassa tai asiakaspalvelun kautta. Mitä tulee asiakaspalvelun laatuun, niin pyrimme aina tarjoamaan tasalaatuista palvelua asiointikanavasta riippumatta. Ymmärrän, että se voi turhauttaa, jos jokin asia ei mene ensimmäisellä kerralla maaliin ja joutuu olemaan uudelleen yhteydessä. 



@TeroRe  kirjoitti:

@Joh22nimimerkki  kirjoitti:

Ikävä kuulla. Minulla ei ole ollut ongelmia minkään muiden e-laskujen kanssa. Ei Suomessa eikä ulkomailla. Kokemusta riittää. 

Joo, ei minullakaan ole ollut e-laskuissa itsessään ongelmia. Tuossa mainitsemassani käyttöönotossa ja tapauksessa oli minulla itsellä vähän hankaluuksia.


En ole itsekään huomannut e-laskujen kytkennässä ongelmia Osuuspankissa.


Vastaa