nykyään on melkein 10 minuutin mainoskatkoja. onneksi ne voi kelata ohi.
muistattako miksi 80 ja 90 luvuilla mainoskatkon maksimipituus oli 5 min.
nykyään on melkein 10 minuutin mainoskatkoja. onneksi ne voi kelata ohi.
muistattako miksi 80 ja 90 luvuilla mainoskatkon maksimipituus oli 5 min.
nykyään on melkein 10 minuutin mainoskatkoja. onneksi ne voi kelata ohi.
muistattako miksi 80 ja 90 luvuilla mainoskatkon maksimipituus oli 5 min.
Nykyään on joidenkin ohjelmien väleissä aivan mahdottoman pitkiä katkoja. Harvemmin edes viitsii mainoskanavia katsella, koska katkot ovat puuduttavia. Puolentoista tunnin elokuva on äkkiä kolmetuntinen ja tarinankerronta menee poikki. Onneksi on verovaroin rahoitettuja palveluita ja halukkaille tilattavia striimauspalveluita.
kun kuvanauhurissa oli paussi päällä, nauha oli pysähdyksissä ja kuvapäärumpu pyöri vinhaa vauhtia joten maksimi paussiaika oli
se viisi minuuttia, koska muuten nauha olisi kulunut puhki.
Miksi joku rumpu ylipäätään pyöri ollenkaan nauhaa vasten jos nauha oli pysähtynyt?
Miksi joku rumpu ylipäätään pyöri ollenkaan nauhaa vasten jos nauha oli pysähtynyt?
Ei kai videonauhurissa ollut muistia, vaan kuvaa luettiin nauhalta ja pysähdyksissä nauha oli vain “seis” Muistaakseni still-toiminnossa kuvassa näkyi häiritsevästi lomitus.
Ei kai videonauhurissa ollut muistia, vaan kuvaa luettiin nauhalta ja pysähdyksissä nauha oli vain “seis” Muistaakseni still-toiminnossa kuvassa näkyi häiritsevästi lomitus.
Muistia ei toki varmaan ollut, mutta nyt oli kyse nauhoituksesta kun mainoskatkot vaikuttaa. Silloinhan kuvassa näkyy ne livenä ne mainokset, joita ei haluta nauhalle. En kyllä muista lukeneeni silloin varoituksia, ettei katsoessa saisi jättää pauselle vaikka tuntikausiksi. Saattaa tietysti jatkuvan edestakaisin kelaamisen lisäksi selittää miksi vuokraleffat olivat hyvin kuluneita tietyistä kohdista kun vilahtaa jotain sille ajalle ihmeellistä
Ei kai videonauhurissa ollut muistia, vaan kuvaa luettiin nauhalta ja pysähdyksissä nauha oli vain “seis” Muistaakseni still-toiminnossa kuvassa näkyi häiritsevästi lomitus.
Muistia ei toki varmaan ollut, mutta nyt oli kyse nauhoituksesta kun mainoskatkot vaikuttaa. Silloinhan kuvassa näkyy ne livenä ne mainokset, joita ei haluta nauhalle. En kyllä muista lukeneeni silloin varoituksia, ettei katsoessa saisi jättää pauselle vaikka tuntikausiksi. Saattaa tietysti jatkuvan edestakaisin kelaamisen lisäksi selittää miksi vuokraleffat olivat hyvin kuluneita tietyistä kohdista kun vilahtaa jotain sille ajalle ihmeellistä
Varmaan
Voin vain kuvitella jonkin James Bondin kohtauksen, vuokranauhassa jäljellä vain kohinaa, kun kuuluu: 'Oh, James!"
No tuo kuulostaa jo paljon järkevämmältä syyltä, itse ajattelin vain kotona nauhoittavia. Voisin kuvitella että niihin aikoihin mainoskatkot oli leikattu jo valmiiksi mukaan niin ettei kesken lähetyksen kukaan ollut painelemassa play/pause ja vaihtamassa nauhuria mainoksia varten. TV lähetyksissä ei myöskään tarvittu varmaan mitään pysäytyskuvaa kun sen tilalla tuli myös ne mainokset. Mutta enpä noista toisaalta kyllä juuri mitään tiedäkään.
Itsekin olen pari Puupäätä katsellut 4k remastereina ja kyllä filmiltä tosiaan saa melko hyvin resoluutiota skannattua. Nykyäänhän leffoihin lisätään rakeisuutta että saadaan digitaalisiin vanhan kunnon ajan tuntua. Pahoja väliinputoajia ovat sarjat ja elokuvat, jotka on kuvattu ensimmäisillä digikameroilla SD resoluutiolla, niistä kun ei saa HD:ta kuin tietokoneella laskemalla.
Esim Emmerdale menee suunnilleen näin: 10min ohjelmaa, 10min mainoksia, 10min ohjelmaa.
tarkoitin kotivideonauhurilla tallentamista. pause kytkeytyi itsestään pois 5 minuutin kuluttua. sitä en tiedä miksi rummun piti pyöriä paussilla.
Katson varsin vähän llineaarista televisiota. Ajoittain kuitenkin saattaa tulla joku sarja tai elokuva, joita varten en käy erikseen suoratoistopalvelua tilaamaan tai suoratoistopalveluissa ei srjaa/elokuvaa vielä ole.
Vastikään kiinnitin huomiota siihen, kuinka tunnin mittaisessa ohjelmassa ensimmäinen mainoskatko oli varmaan 10min pitkä, toinen ehkä 5min, kolmas ja neljäs niin lyhyitä että hyvä että ehti vessassa käydä ja kädet pestä. Saman huomion olen tehnyt muutamissa elokuvissa - ensin älyttömän pitkä mainoskatko, sitten mainosten kesto lyhenee loppua kohden.
Pitkässä mainoskatkossa ajatus uppoutuu puhelimen katseluun ja ohjelman/elokuvan jatkuessa joutuu miettimään, että mihin siinä jäätiin.
Meillä katsotaan paljon lineaaria. Siinä on joku outo ihme viehätys, kun mainostauot katkovat katselua Tämä korostuu erityisesti leffojen katselussa. Ehkä se on juurtunut tällaiseen 70-luvun lapseen, että mainokset kuuluvat television katseluun Youtubessa taas en katso ensimmäistäkään mainosta.
Olen joskus muuten miettinyt, että onko pidemmät mainostauot mutta harvemmin ärsyttävämpiä kuin lyhyemmät tauot, joita on useammin. En osaa päättää. Mitä te sanotte?
Itse en ole vuosiin katsonut kuin satunnaisesti jääkiekon MM. Haluan itse päättää mitä katson ja milloin katson, enkä tyytyä siihen mitä joku muu jossain on valinnut. 70/80-luvulla meillä oli mustavalkotelkkari ja kaipaan sitä yhtä vähän kuin mainoskatkoja pilaamaan katselun jos ikinä tuurilla telkkarista tulisi yhtään mitään muuta kuin 1000 uutta realityroskaa.
Itse valitsisin 1 pidemmän tauon, koska sen aika mennään vessaan, jääkaapille jne kuitenkin niin ei tulisi kiire takaisin. Monta lyhyttä taukoa tarkottaa, että joutuu koko ajan juoksemaan eestaas. Ei kai kukaan niitä mainoksia jää katselemaan?
Toinen mitä kaipaisin erityisesti netin yli katsellessa olisi oikeasti minulle kohdistetut mainokset. Siitä hyötyisi mainostajatkin, kun rahaa ei valuisi täysin hukkaan mainostamalla minulle tuotteita, joita en tule ikinä ostamaan tai edes käyttämään vaikka olisivat ilmaisia. Tähän ei vaan edes Google tunnu pystyvän kun algoritmin logiikka menee niin että jos olet juuri ostanut ison hienon telkkarin niin sinulle pitää mainostaa lisää telkkareita.
Saattaa olla niin, että pitkää taukoa ei kannata pitää, koska katsojat on totutettu keskittymään vain lyhyeksi aikaa. Monet sosiaalisen media tuotokset ovat muutamia sekunteja. Meitä opetetaan lyhytjänteisyyteen. Taitaa mainosten hinnoittelu mennä määrän mukaan, että suurempi määrä kertoja, enemmän katsojia, enemmän laskua.
Laskin ohjelman pituuksista, että noin parin tunnin leffan aikana on noin 45 minuuttia mainoksia.
kuitenkin, 10 minuutin katkokset alkaa kuulostaa liian pitkiltä. pointti on että en usko että mainosten teho paranee kun katkokset pitenee. eli minun veikkaus on että jos mainoksia lyhennettäisiin niin saataisiin sama teho, ja myös lasku. tv kanavien pitäisi vähän miettiä näitä. liialla ei saada enempää.
onhan tässä vielä kokonaisaika mainoksille, veikkaisin että 10% ajasta olisi kohtuuden rajoissa. tässä voi joskus olla että onko parempi että monta lyhyttä vai vähemmän pitkiä katkoksia.
Kaverin luona tulee katseltua Youtubea pleikkarilla ja voi sitä mainosten määrää. Siinä jää telkkarikanavat kauaksi taakse kun 2-5min välein tulee 2min mainoksia. Tuossakin taisi olla joku kellonaikaan tms liittyvä tekijä et välillä ei tule juuri ollenkaan ja välillä tuota tahtia. Onneksi siellä ne voi sentään skipata muutaman sekunnin jälkeen kokonaan.
Telkkarissa mainosten määrään vaikuttaa myös itse ohjelman kesto. Jos sarjan jakso kestää vaikkapa 43min niin 1h ohjelmapaikalla siihen lisätään 17min mainoksia täytteeksi. Ja koska mainoksia ei kuitenkaan näytetä ilmaiseksi enempää kuin on maksettu niin sitten on kanavan omia mainoksia loput.
Haluan itse päättää mitä katson ja milloin katson, enkä tyytyä siihen mitä joku muu jossain on valinnut.
Tätä varten on hyvä olla sopiva kattaus kanavia, että voi siitä sitten valita mitä kulloinkin katsoo
...jos ikinä tuurilla telkkarista tulisi yhtään mitään muuta kuin 1000 uutta realityroskaa.
Olen samaa mieltä realityistä, suurin osa on omaan makuun kuraa. On siellä toki hyviäkin seassa.
Tätä varten on hyvä olla sopiva kattaus kanavia, että voi siitä sitten valita mitä kulloinkin katsoo
Pariinkin otteeseen on ollut vaikka mitä maksullisia kaapelikanavia käytössä, mutta olen kummallakin kerralla lopettanut maksamasta, kun se on silti samanlaista kanavasurffausta kun mistään ei tule mitään. Kestää vaan pidempään käydä kaikki läpi, että kuluuhan se aika niinkin.
Itselle paljon toimivampi ratkaisu on pitää 1-2 streamauspalvelua kerrallaan ja vaihdella aina kun on ehtinyt katsoa kaiken mitä haluaakin sillä erää. Vuoden päästä palatessa on taas paljon uutta sisältöä katsottavana. Ennen vielä antoivat auliisti ilmaisia kokeilukuukausia niin, ettei oikeastaan tarvinnut maksaa kuin jos halusi jatkaa samassa toisenkin kuukauden vielä.
Miksi joku rumpu ylipäätään pyöri ollenkaan nauhaa vasten jos nauha oli pysähtynyt?
Kuvarummun tulee pyöriä tahdissa tv-lähetyksen kanssa.
Jos sen pysäyttäisi, käynnistäminen ja tahdistaminen veisi pari sekuntia. Tänä aikana nauhoitettu kuva hyppii ja pomppii ylös, alas, vasemmalle ja oikealle miten sattuu.
Tämän välttämiseksi videonauhuri jättää pausella kuvarummun pyörimään, jotta nauhoitus saadaan alkamaan heti nappia painettaessa eikä vasta myöhemmin.
Ja tosiaan, jotta nauha ei kuluisi puhki, useimmat videonauhurit pysähtyivät itsekseen, mikäli ne jätti liian pitkäksi aika pauselle.
Stopin painamisen jälkeen kuvarummun annettiin pysähtyä.
onhan tässä vielä kokonaisaika mainoksille, veikkaisin että 10% ajasta olisi kohtuuden rajoissa.
Nykään laki sallii 20 % ohjelma-ajasta mainoksille. Yöllä klo 24 – 6 esitettäviä mainoksia ei lasketa rajoitukseen mukaan.
Joskus aikoinaan mainoksia sai olla enintään 15 %.
mä katton paljon murhajuttuja FRII kanavalta. siellä on pisimmät mainoskatkot.
leffoja ja sarjojakin mainostetaan ihan liikaa.
Mä tallennan kaiken, jotta voin katsoa, kun on aikaa. Eikä tarvitse kattoa mainoksia.
mä katton paljon murhajuttuja FRII kanavalta. siellä on pisimmät mainoskatkot.
leffoja ja sarjojakin mainostetaan ihan liikaa.
No joo, tolla kanavalla on rutkasti mainoksia.
ei varmaan olisi sallittu ominaisuus että tallennuspalvelu leikkaisi
mainokset pois. olisin kyllä valmis maksamaan siitä.
mulla on youtube premium joka on mainokseton ja maksaa 11,99 kk enkä luopuisi siitä.
Tämä ei ole todellakaan Telian kommentti vaan minun henkilökohtainen pohdintani siitä, että tuohon suuntaan maailma saattaa olla menossa. Eli maksat siitä, että ei tarvitse katsoa mainoksia Metahan toi tuon alustoilleen, tosin eipä maailma ainakaan vielä siitä muuttunut. Mielenkiintoinen ajatus, että myös lineaari-tv:n puolella voisi rahalla ostaa mainokset pois. Mitenhän tuo toimisi
Tämä ei ole todellakaan Telian kommentti vaan minun henkilökohtainen pohdintani siitä, että tuohon suuntaan maailma saattaa olla menossa. Eli maksat siitä, että ei tarvitse katsoa mainoksia Metahan toi tuon alustoilleen, tosin eipä maailma ainakaan vielä siitä muuttunut. Mielenkiintoinen ajatus, että myös lineaari-tv:n puolella voisi rahalla ostaa mainokset pois. Mitenhän tuo toimisi
Eihän tuo ole mitenkään uusi asia. Kaapelikanavia on myyty jo kymmeniä vuosia sillä, että maksullisilla kanavilla on vähemmän tai ei ollenkaan mainoksia. Menisi toki astetta vaikeammaksi jos pitäisi olla ilmainen kanava mainoksilla ja maksullinen, jossa on kuitenkin sama ohjelmisto. Saisiko maksamalla nähtyä mainoskatkojen verran ennakkoon ohjelmat ja tunnin lopussa sitten vartti omien ohjelmien mainoksia vai miten.
Sitä en käsitä mikä idea on tuhlata resursseja ja vaivaa siihen, että jokaisen pitää etukäteen tietää haluaako katsoa jonkun ohjelman tai ei, muistaa ajastaa tallennus ja sitten vielä muistaa joskus katsoakin niitä kerryttäen tuhansia täysin turhia identtisiä tallennuksia tilaa viemään. Paljon halvemmalla ja vähemmällä vaivalla homma toimisi ihan vaan suoratoistona, niin että katsot juuri sen ohjelman kuin haluat silloin kuin haluat ja on helppoa lisätä juuri sen verran mainoksia kuin mistä asiakas on maksanut. Itse tallentaminen vastaa kätevyydeltään lähinnä VHS:ää.
Viikon testasin taas tv-kanavien katselua ja eipä kyllä vakuuta. 0-1 kanavaa, miltä tulee mitään katsomisen arvoista ikinä ja samat sarjan jaksot vähintään 4 kertaa viikossa uusintoina. Vaihtui hyvin äkkiä Netflixiin katsomiseen.
toki astetta vaikeammaksi jos pitäisi olla ilmainen kanava mainoksilla ja maksullinen, jossa on kuitenkin sama ohjelmisto.
Tätä aloin tosiaan miettimään, että mitenhän tuo toimisi käytännössä Sama ohjelmisto ja samaan aikaan.
Sitä en käsitä mikä idea on tuhlata resursseja ja vaivaa siihen, että jokaisen pitää etukäteen tietää haluaako katsoa jonkun ohjelman tai ei, muistaa ajastaa tallennus ja sitten vielä muistaa joskus katsoakin niitä kerryttäen tuhansia täysin turhia identtisiä tallennuksia tilaa viemään. Paljon halvemmalla ja vähemmällä vaivalla homma toimisi ihan vaan suoratoistona, niin että katsot juuri sen ohjelman kuin haluat silloin kuin haluat ja on helppoa lisätä juuri sen verran mainoksia kuin mistä asiakas on maksanut. Itse tallentaminen vastaa kätevyydeltään lähinnä VHS:ää.
Samaa mieltä, en jaksa talletella vaan ennemmin katson joko livenä, tai suoratoistona tai kirjastosta. Yleisesti ottaen, suomalaiset taitavat harrastaa tallentamista aika paljonkin, siis verrattuna muihin maihin joissa katsellaan enempi suoratoistoa. Me ollaan tallentavan digiboksin kansaa
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.