Skip to main content



 



Tästä ketjusta löydät tietoa Applen tämän vuoden uutuuslaitteiden saatavuuksista ja toimituksista Telialla. Päivitämme tietoa tähän aloituspostaukseen sitä mukaa, kun uutta tietoa tulee. Lue ja seuraa ketjua, kysy halutessasi lisätietoa.



 



Tsekkaa myös nämä:





 



Apple iPhone 11 & iPhone 11 Pro & AirPods Pro



 



Alla olevasta taulukosta näet minkä päivän tilaukset ovat vanhimpia tilauksia, jotka odottavat vielä toimitusta. Toimitusjärjestykseen vaikuttaa se, milloin tilaus on mennyt kokonaisuudessaan järjestelmistämme läpi. Yleensä se tapahtuu aika lailla samantien, joskus se voi käydä erilaisissa tarkastuksissa jne. jolloin tilaus on jonossa vasta sitten siinä kohtaa, kun se on mennyt tilausprosessin läpi kokonaisuudessaan. Huomioithan myös, että saman päivän sisällä voi olla paljon tilauksia jolloin ne voivat olla toimituksessa eri aikaan. Toimitamme laitteet tilausjärjestyksessä, vanhimmasta alkaen sen mukaan, kun saamme Applelta laitteita varastoomme. Saamme uusia eriä toimitukseen viikottain.



 



Kuluttaja-asiakkaiden toimitusten tilanne 13.12. Alla listattuna ne mallit, joita ei saa vielä suoraan hyllystä.



 



Malli / vanhin toimittamaton tilaus



iPhone 11 64GB (PRODUCT)RED 11.12.



iPhone 11 128GB Black 12.12.



iPhone 11 128GB (PRODUCT)RED 12.12.



iPhone 11 256GB Black 12.12.



iPhone 11 256GB White 18.10.



iPhone 11 256GB Purple 12.12.



iPhone 11 Pro 512GB Gold 9.12.




Myyntiin tulevien laitteiden mallit ja hinnat



 



Apple iPhone 11 (Valkoinen / Musta / Vihreä / Keltainen / Violetti / Product Red)  





  • 64GB 829€


  • 128GB 879€


  • 256GB 999€




Apple iPhone 11 Pro (Tähtiharmaa / Hopea / Keskiyönvihreä / Kulta)





  • 64GB 1179€


  • 256GB 1349€


  • 512GB 1579€




Apple iPhone 11 Pro Max (Tähtiharmaa / Hopea / Keskiyönvihreä / Kulta)





  • 64GB 1279€


  • 256GB 1449€


  • 512GB 1679€




Tietoa toimituksista



 





  • Puhelimien ennakkomyynti käynnistyy pe 13.9. klo 15:00 Telian verkkokaupassa, myymälöissä sekä asiakaspalvelussa. Toimitukset käynnistyvät 20.9. jolloin myös ensimmäiset laitteet ovat perillä asiakkailla (postitoimipaikasta riippuen).






  • Lähetämme torstaina 19.9. tekstarin kaikille heille, jotka saavat laitteensa ensimmäisestä erästä. Jos et saa viestiä se tarkoittaa sitä, että toimitus tapahtuu seuraavista eristä.






  • Tuomme 20.9. myyntiin pienen erän laitteita myös seuraaviin Telian Kauppoihin: Vantaa/Jumbo (klo 0900 -->), Helsinki/Itäkeskus (klo 0900 -->), Raisio/Mylly (klo 1000 -->), Espoo/Sello (klo 0900 -->), Tampere/Ratina (klo 1000 -->), Jyväskylä/Seppälä (klo 0900 -->), Turku/Skanssi (klo 1000 -->), Espoo/Iso Omena (klo 1000 -->), Oulu/Limingantulli (klo 1000 -->).






  • 20.9. myymälöihin myyntiin saapuva erä sisältää seuraavat mallit:

     



    - Apple iPhone 11 64GB White / Black / RED



    - Apple iPhone 11 128GB White / Black / RED



    - Apple iPhone 11 Pro 64GB Gold
    - Apple iPhone 11 Pro 256GB Space Grey



    - Apple iPhone 11 Pro Max 256GB Gold









  • Kuten aikaisempinakin vuosina niin uusien puhelimien saatavuus on alkuvaiheessa totuttuun tapaan rajattua. Saamme Applelta viikottain pieniä eriä joista jaamme niitä myyntiin Telia Kauppaan, asiakaspalveluun sekä verkkokauppaan. Jos käy niin, että laitetta ei ole heti toimitukseen tai sitä ei ole kaupan hyllyssä, voit tehdä tilauksen verkkokaupassa tai asiakaspalvelu/Telia Kauppa tekee tilauksen puolestasi ja laitteen toimitus tapahtuu postitse sitten, kun laitetta on saatavilla.






  • Käytämme vain yhtä tilaus- ja toimitusjonoa tarkoittaen sitä, että riippumatta missä tilaus on tehty (Telia Kauppa, asiakaspalvelu, verkkokauppa), tai missä päin Suomea tahansa tilaus on tehty, se on aina yhdessä ja samassa jonossa muiden tilausten kanssa. Puramme tätä yhtä jonoa sitä mukaa, kun eri laitemalleja (muistikokoa ja väriä) saapuu meille varastoon. Telia Kaupoissa ei siis ole omia myymäläkohtaisia kiinnostuslistoja.






  • Tiedotamme saatavuuksista tässä keskustelussa sitä mukaa, kun toimitukset etenevät. Joten seuraa tätä keskustelua niin tiedät, missä mennään. Jos haluat kysyä lisätietoja heitä kysymys tähän ketjuun.




 



Apple Watch Series 5 GPS & GPS + Cellular -kellot



 



Myyntiin tulevien laitteiden mallit ja hinnat



 



12 eri väri- ja rannekevaihtoehtoa





  • Hinnat alkaen 459€




Tietoa toimituksista



 





  • Kellojen ennakkomyynti käynnistyy ensi yönä eli 11-12.9. välisenä yönä. Ihan kaikki mallit, varsinkin GPS-mallit eivät tule meille myyntiin. Series 5 -kellojen toimitukset käynnistyvät 20.9. alkaen. Series 5 Nike+ -kellojen toimitukset käynnistyvät 4.10. alkaen.






  • Lähetämme torstaina 19.9. tekstarin kaikille heille, jotka saavat kellon ensimmäisestä erästä. Jos et saa viestiä se tarkoittaa sitä, että toimitus tapahtuu seuraavista eristä.






  • Uusien laitteiden saatavuus on alkuvaiheessa totuttuun tapaan rajattua. Saamme Applelta viikottain pieniä eriä joista jaamme niitä myyntiin Telia Kauppaan, asiakaspalveluun sekä verkkokauppaan. Jos käy niin, että laitetta ei ole heti toimitukseen tai sitä ei ole kaupan hyllyssä, voit tehdä tilauksen verkkokaupassa tai asiakaspalvelu/Telia Kauppa tekee tilauksen puolestasi ja laitteen toimitus tapahtuu postitse sitten, kun niitä on saatavilla.






  • Käytämme vain yhtä tilaus- ja toimitusjonoa tarkoittaen sitä, että riippumatta missä tilaus on tehty (Telia Kauppa, asiakaspalvelu, verkkokauppa), tai missä päin Suomea tahansa tilaus on tehty, se on aina yhdessä ja samassa jonossa muiden tilausten kanssa. Puramme tätä yhtä jonoa sitä mukaa, kun eri malleja (väri- ja rannekevaihtoehtoja) saapuu meille varastoon. Telia Kaupoissa ei siis ole omia myymäläkohtaisia kiinnostuslistoja.






  • Tiedotamme saatavuuksista tässä keskustelussa sitä mukaa, kun toimitukset etenevät. Joten seuraa tätä keskustelua niin tiedät, missä mennään. Jos haluat kysyä lisätietoja heitä kysymys tähän ketjuun.




 



Uusi Apple iPad



 



Myyntiin tulevien laitteiden mallit ja hinnat



 



Apple iPad (Tähtiharmaa / Hopea / Kulta)





  • 32GB Wi-Fi + Cellular 539€


  • 128GB W-iFi + Cellular 639€




Tietoa toimituksista



 





  • iPadien ennakkomyynti käynnistyy 16.9. kello 0900. Toimitukset käynnistyvät 30.9. alkaen. 






  • Uusien laitteiden saatavuus on alkuvaiheessa totuttuun tapaan rajattua. Saamme Applelta viikottain pieniä eriä joista jaamme niitä myyntiin Telia Kauppaan, asiakaspalveluun sekä verkkokauppaan. Jos käy niin, että laitetta ei ole heti toimitukseen tai sitä ei ole kaupan hyllyssä, voit tehdä tilauksen verkkokaupassa tai asiakaspalvelu/Telia Kauppa tekee tilauksen puolestasi ja laitteen toimitus tapahtuu postitse sitten, kun niitä on saatavilla.






  • Käytämme vain yhtä tilaus- ja toimitusjonoa tarkoittaen sitä, että riippumatta missä tilaus on tehty (Telia Kauppa, asiakaspalvelu, verkkokauppa), tai missä päin Suomea tahansa tilaus on tehty, se on aina yhdessä ja samassa jonossa muiden tilausten kanssa. Puramme tätä yhtä jonoa sitä mukaa, kun eri malleja (väri- ja muistivaihtoehtoja) saapuu meille varastoon. Telia Kaupoissa ei siis ole omia myymäläkohtaisia kiinnostuslistoja.






  • Tiedotamme saatavuuksista tässä keskustelussa sitä mukaa, kun toimitukset etenevät. Joten seuraa tätä keskustelua niin tiedät, missä mennään. Jos haluat kysyä lisätietoja heitä kysymys tähän ketjuun.




 



--



 



Tutustu Applen uutuuksiin:




@Purnipsi@  kirjoitti:

Niin, oli ainakin, että ei Apple Suomi. Tuskin toimitusketjua enempää avataan, mutta ainakin yksi toinen toimija myös toimittaa kaiken ulkomailla olevan päävaraston kautta koko konserniin. Sehän voi olla myös ihan puhdasta sattumaa, että mitä ja miten paljon mihinkin riittää.

 


Jep. Toisaalta opetus on se, että ensi vuonna (tai sitä seuraavana) kun on aika jälleen päivittää iPhonet, tilaus tehdään kotimaisten "yksinkertaisempien" organisaatioiden kautta, jotka kykenevät viestimään toimitusajasta. Nopeampi toimitus ei välttämättä ole se pointti: pointti on tietää, onko toimitus ensi viikolla, kahden  viikon päästä vai marraskuussa. Sen mukaan voi tehdä päätöksiä. Kädessä olevan iPhone X:n arvo laskee joka viikko.

 

Teliassa on paljon hyviä puolia (olen ollut asiakas yli 20 vuotta, enkä hevillä vaihda). Organisaation suuruuden ja mitä ilmeisemmin sisäisen viestintäketjun vuoksi tavarantoimituksia ei voida arvioida eteenpäin, toisin kuin puhtaasti kotimaisilla toimittajilla, joilla on organisaatiossa yksi (se pohjoismainen) kerros vähemmän.

 

Yhteisömanagerin @TeroRe rooli on tässä ketjussa epäkiitollinen. Sympatiat hänelle. Korvanappiin tulee viestejä sitä mukaa kun konsernin sisäänostajat tavaraa jakavat Pohjolassa.

 

Tämä(kin) rakentavana palautteena Telialle. 


Kävin kurkkaamassa Elisan palstaa, ja ainakin siellä ihan yhtäläinen epätietoisuus toimitusajoista vallitsee. Varsinkin tuon Pro Maxin osalta Elisan moderaattorit ovat kirjoittaneet, että viivästyksiä tuotteen varastoon tulossa heilläkin on ollut.




@Isokoo@  kirjoitti:



@Purnipsi@  kirjoitti:



@Isokoo@  kirjoitti:



@Purnipsi@  kirjoitti:


Applen tuotteiden toimitusten osalta uskoisin kaikista tarkimman tiedon löytyvän tästä ketjusta kuin mistään muualta Telialta.



 



Telia on koko konsernina todella iso tekijä Pohjolassa, joten en ihmettelisi, jos tuotteiden toimitusketjut ja tavarantoimittajat ohittavat esim. Applen Suomen sivuliikkeen.






No ainakin kun tänään soitin Telialle, niin kertoivat että täällä oleva taulukko on virheellinen.



Taulukossa lukee yhä edelleen että IPhone 11 Pro Max 512GB vihreän vanhimmat toimittamattomat tilaukset on 16.9, asiakas palvelija kertoi minulle että eivät ole saaneet vielä ainuttakaan luuria ja eivät edes tiedä koska saavat niitä. Tiedä sit mikä on totuus...jos joku on saanut kyseisen luurin Telialta niin vois laittaa viestiä.






 Ping @TeroRe , hän tietänee parhaiten tämän sivun taulukon oikeellisuudesta.






No hän on jo lauantaina luvannut selvittää asiaa, tänään kysyin uudestaan, ei vielä tiennyt, lupasi palata asiaan...






Uskoisin, että kyllä tuohon vastaus saadaan.



@Isokoo@  kirjoitti:



@TeroRe@  kirjoitti:



@Isokoo@  kirjoitti:



@TeroRe@  kirjoitti:
Pahoittelut, hän ei olisi saanut luvata juuri sinulle tiettyä toimitusaikaa kun emme ole tehneet sitä muillekaan. Viestimme on ollut koko ajan, että toimitukset alkavat 20.9. ja että jos toimitus on ensimmäisestä erästä niin edeltävänä päivänä torstaina tulee puhelimeen tekstari.

Kuten sanoin niin varmistan tuon mallin osalta tilanteen, että mistä ristiriita johtuu. Palaan juttuun.


Onko saatu selvyyttä asiaan?






Ei vielä, jatkan selvittelyä. Palaan kun tiedän jotain.






No kun ei teiltä alkanut kuulumaan luvattua yhteydenottoa mitä chatin kaveri lauantaina lupasi niin jälleen kerran jouduin itse olemaan yhteydessä teihin ja lähdin selvittämään asiaa. Uusin kertomus oli että ette kuulemma olekaan saanut kyseistä puhelinta (IPhone 11 Pro Max 512GB vihreä) yhtään kappaletta, vaikka niin lukee täällä? Ja että ette tiedä koska saatte edes tätä kyseistä puhelinta? Usko on mennyt teidän toimintaan, jatkuvasti jokainen kertoo ihan eri juttuja ja selityksiä asiasta. Uskomattominta oli että syytitte Applea että eivät pysty toimittamaan puhelimia. Totuus kuitenkin paljastui kun itse selvitin asiaa, ette edes ole tilanneet puhelimia Suomen Applen kautta vaan käytätte jotain muuta välikättä puhelimien hankkimiseen ja ongelma on teidän tavarantoimittajassa ja Teliassa.



Tämä asia selittää sen että mm. Elisa on jo toimittanut aika päiviä sitten kyseisiä puhelimia asiakkailleen. Lisäksi jos nyt tilaisi puhelimen Suomen Applen verkkokaupasta toimitus olisi maksimissaan 2 viikkoa ja Dna kertoo vastaavasti 1-2 viikon toimitusajoista jos nyt tekisi uuden tilauksen. Ja Telia toistaa vaan samaa virttä, että emme tiedä koska saamme kyseistä puhelinta. (Jännä juttu kun muut osaavat kertoa koska saavat)



 



Lisäksi tapauksen tekee vielä erikoisemmaksi kun tiedustelen asiakaspalvelusta sähköpostiosoitetta johon voisin Telialle osoittaa kirjallisen reklamaation tapauksesta. Semmoista ei kuulemma ole? 






Viikonloppuna tosiaan lupasin, että palaan asiaan maanantaina. Tämä siksi koska viikonloppuna ei ole tämän asian selvittelyn suhteen oleelliset ihmiset töissä. Tänään kuittasin sinulle, että vielä en ollut saanut lisätietoa ja että palaan kun tiedän. Tämä näkyy tuossa ylhäällä. En ole vieläkään lisätietoa tuon ko. mallin osalta mutta se ei tarkoita, että asia olisi unohdettu. Minä palaan asiaan kyllä.



 



Mitä tulee tuohon kysymykseen Suomen Applesta ja toimituksista niin kysymyksesi oli:



 




@Isokoo@  kirjoitti:
Saisiko vielä vahvistuksen asiaan myös teiltä, että kyseistä puhelinta ette ole tilanneet suoraan Suomen Applen kautta? Vaan se tulee jonkun toisen välikäden kautta teille.


Ja ilmeisesti ymmärsimme kysymyksesi väärin, tulkitsimme että tarkoitit että Applella olisi Suomessa oma varasto josta laitteet tulevat meille. Näin ei tosiaan ole. Tilaamme puhelimet kuitenkin Applelta itseltään.



 



Mitä tulee siihen, että emme osaa kertoa milloin laitteita tulee. Tästä olen viestinyt, että emme halua lähteä heittämään arvioita koska ne on nimensämukaisesti arvioita ja voivat heittää suuntaan ja toiseen. Se, että jos toimitus onkin aikaisemmin on toki vain positiivinen asia mutta jos toimitus tapahtuukin arviota myöhemmin niin se on monelle yhtä kuin petetty lupaus. Vaikka kyseessä onkin nimensä mukaisesti arvio niin silti se usein koetaan lupauksena. Mitä tulee muihin jälleenmyyjiin niin mitä taannoin asiaa tarkastelin niin hekin toisaalta esittävät vain arvioita, ei tarkkoja päivämääriä.



 



Reklamaatiosta. Se on ihan totta, että sähköpostiosoitetta meillä ei ole sitä varten. Reklamaation voit halutessasi jättää meille kuten @kiisseli67 neuvoi, netin kautta omalla lomakkeella.



@Isokoo@  kirjoitti:



@Purnipsi@  kirjoitti:
Ping @TeroRe , hän tietänee parhaiten tämän sivun taulukon oikeellisuudesta.





No hän on jo lauantaina luvannut selvittää asiaa, tänään kysyin uudestaan, ei vielä tiennyt, lupasi palata asiaan...





Taulukko on minun tietojeni mukaan ajan tasalla ja koska en ole vielä saanut tästä nyt puheissa olleelle asialle vahvistusta niin en tietenkään ole mennyt taulukkoa muuttamaan. Kunhan asia varmistuu niin sitten asia varmistuu :)



@klausma@  kirjoitti:
Nopeampi toimitus ei välttämättä ole se pointti: pointti on tietää, onko toimitus ensi viikolla, kahden  viikon päästä vai marraskuussa. Sen mukaan voi tehdä päätöksiä.


Kiitos rakentavasta palautteesta. Yritän ajaa tähän asiaan muutosta tähän jo vielä tämän vuoden ompputoimituksiin, vielä on tilauksia toimittamatta ?



@TeroRe@  kirjoitti:

@Isokoo@  kirjoitti:

@TeroRe@  kirjoitti:

@Isokoo@  kirjoitti:

@TeroRe@  kirjoitti:
Pahoittelut, hän ei olisi saanut luvata juuri sinulle tiettyä toimitusaikaa kun emme ole tehneet sitä muillekaan. Viestimme on ollut koko ajan, että toimitukset alkavat 20.9. ja että jos toimitus on ensimmäisestä erästä niin edeltävänä päivänä torstaina tulee puhelimeen tekstari.

Kuten sanoin niin varmistan tuon mallin osalta tilanteen, että mistä ristiriita johtuu. Palaan juttuun.

Onko saatu selvyyttä asiaan?


Ei vielä, jatkan selvittelyä. Palaan kun tiedän jotain.


No kun ei teiltä alkanut kuulumaan luvattua yhteydenottoa mitä chatin kaveri lauantaina lupasi niin jälleen kerran jouduin itse olemaan yhteydessä teihin ja lähdin selvittämään asiaa. Uusin kertomus oli että ette kuulemma olekaan saanut kyseistä puhelinta (IPhone 11 Pro Max 512GB vihreä) yhtään kappaletta, vaikka niin lukee täällä? Ja että ette tiedä koska saatte edes tätä kyseistä puhelinta? Usko on mennyt teidän toimintaan, jatkuvasti jokainen kertoo ihan eri juttuja ja selityksiä asiasta. Uskomattominta oli että syytitte Applea että eivät pysty toimittamaan puhelimia. Totuus kuitenkin paljastui kun itse selvitin asiaa, ette edes ole tilanneet puhelimia Suomen Applen kautta vaan käytätte jotain muuta välikättä puhelimien hankkimiseen ja ongelma on teidän tavarantoimittajassa ja Teliassa.

Tämä asia selittää sen että mm. Elisa on jo toimittanut aika päiviä sitten kyseisiä puhelimia asiakkailleen. Lisäksi jos nyt tilaisi puhelimen Suomen Applen verkkokaupasta toimitus olisi maksimissaan 2 viikkoa ja Dna kertoo vastaavasti 1-2 viikon toimitusajoista jos nyt tekisi uuden tilauksen. Ja Telia toistaa vaan samaa virttä, että emme tiedä koska saamme kyseistä puhelinta. (Jännä juttu kun muut osaavat kertoa koska saavat)

 

Lisäksi tapauksen tekee vielä erikoisemmaksi kun tiedustelen asiakaspalvelusta sähköpostiosoitetta johon voisin Telialle osoittaa kirjallisen reklamaation tapauksesta. Semmoista ei kuulemma ole? 


Viikonloppuna tosiaan lupasin, että palaan asiaan maanantaina. Tämä siksi koska viikonloppuna ei ole tämän asian selvittelyn suhteen oleelliset ihmiset töissä. Tänään kuittasin sinulle, että vielä en ollut saanut lisätietoa ja että palaan kun tiedän. Tämä näkyy tuossa ylhäällä. En ole vieläkään lisätietoa tuon ko. mallin osalta mutta se ei tarkoita, että asia olisi unohdettu. Minä palaan asiaan kyllä.

 

Mitä tulee tuohon kysymykseen Suomen Applesta ja toimituksista niin kysymyksesi oli:

 


@Isokoo@  kirjoitti:
Saisiko vielä vahvistuksen asiaan myös teiltä, että kyseistä puhelinta ette ole tilanneet suoraan Suomen Applen kautta? Vaan se tulee jonkun toisen välikäden kautta teille.

Ja ilmeisesti ymmärsimme kysymyksesi väärin, tulkitsimme että tarkoitit että Applella olisi Suomessa oma varasto josta laitteet tulevat meille. Näin ei tosiaan ole. Tilaamme puhelimet kuitenkin Applelta itseltään.

 

Mitä tulee siihen, että emme osaa kertoa milloin laitteita tulee. Tästä olen viestinyt, että emme halua lähteä heittämään arvioita koska ne on nimensämukaisesti arvioita ja voivat heittää suuntaan ja toiseen. Se, että jos toimitus onkin aikaisemmin on toki vain positiivinen asia mutta jos toimitus tapahtuukin arviota myöhemmin niin se on monelle yhtä kuin petetty lupaus. Vaikka kyseessä onkin nimensä mukaisesti arvio niin silti se usein koetaan lupauksena. Mitä tulee muihin jälleenmyyjiin niin mitä taannoin asiaa tarkastelin niin hekin toisaalta esittävät vain arvioita, ei tarkkoja päivämääriä.

 

Reklamaatiosta. Se on ihan totta, että sähköpostiosoitetta meillä ei ole sitä varten. Reklamaation voit halutessasi jättää meille kuten @kiisseli67 neuvoi, netin kautta omalla lomakkeella.


Sain asiakaspalvelusta aiemmin puhelimitse, teiltä Applelle tehdyn tilaustunnuksen juuri minun puhelimestani. Olin yhteydessä Suomen Appleen josta ei löytynyt kyseisellä tunnuksella tilausta. Lisäksi kertoivat että kaikki 13.9 ennakkotilatut puhelimet ovat jo aikoja sitten toimitettu asiakkaille. Lisäksi kertoivat että kaikkiin Applen puhelintilauksiin tulee aina tarkka toimitusaika arvio joka yleensä alitetaan muutamalla päivällä. Lisäksi kertoivat että jos tilaisin heiltä nyt luurin se olisi 2 viikon päästä minulla kotona. 

 

Jos olette APPLELTA tilannut tuotteet niin he pystyvät kyllä auttamaan teitä, jotta pystytte kertomaan asiakkaille koska saatte kyseisiä tuotteita.



@TeroRe@  kirjoitti:

@klausma@  kirjoitti:
Nopeampi toimitus ei välttämättä ole se pointti: pointti on tietää, onko toimitus ensi viikolla, kahden  viikon päästä vai marraskuussa. Sen mukaan voi tehdä päätöksiä.

Kiitos rakentavasta palautteesta. Yritän ajaa tähän asiaan muutosta tähän jo vielä tämän vuoden ompputoimituksiin, vielä on tilauksia toimittamatta ?


Hieno juttu!

 

Jos NYT tilaisi Applelta iPhone 11 Pro 256 GB Silverin, toimitus olisi 23.-30.10. Yleensä Apple yllättää toimitusajassa positiivisesti. Teiltä 17.9. (jolta ovat viimeisimmät toimittamattomat tilaukset ko. mallista taulukon mukaan) tilatun puhelimen olettaisin tulevaksi nopeammin. Applella toimitusaika oli tuolloin (17.9.) 2-3 viikkoa. Siihen nähden – huomioiden että iPhonet tulevat teille Applelta – tilauksen toimitusaika on kypsä 🙂  


Vaikka asia ei koskekkaan minua, niin pakko sen verran kommentoida (Mitä Elisan yhteisön juttuja olen seurannut) että esim. Elisa lähettää asiakkaille tekstarit viikkoa aikasemmin kenelle lähtee seuraavalla viikolla iPhonet. He myös saavat tiedon toimitusmääristä viikkoa etukäteen Applelta. (Mitä mallia, väriä ja muistikokoa sekä kappalemäärät)

He myös tekstarilla ilmoittavat mikäli toimitus siirtyy seuraavalle viikolle. Kyseinen skenaario ei ole se parhain, mutta parempi että "Ei osata sanoa koska tulee"



@  kirjoitti:

Vaikka asia ei koskekkaan minua, niin pakko sen verran kommentoida (Mitä Elisan yhteisön juttuja olen seurannut) että esim. Elisa lähettää asiakkaille tekstarit viikkoa aikasemmin kenelle lähtee seuraavalla viikolla iPhonet. He myös saavat tiedon toimitusmääristä viikkoa etukäteen Applelta. (Mitä mallia, väriä ja muistikokoa sekä kappalemäärät)

He myös tekstarilla ilmoittavat mikäli toimitus siirtyy seuraavalle viikolle. Kyseinen skenaario ei ole se parhain, mutta parempi että "Ei osata sanoa koska tulee"


Tämä on huomattavasti parempi kuin se, että iPhonejen saatavuus ja toimitusaika tuntuu olevan selittämättömien korkeampien voimien hallussa ilman mitään arviota :)


Itseltä lähti nyt eurot naapurille, täältä 13.9 klo. 15:16 tilattua iPhone 11 Pro Maxia kun ei parin viikon odotteluista huolimatta alkanut kuulua, niin laitoi eilen aamulla luurin tilaukseen DNA:lta klo. 7:35 ja klo. 14:35 kilahti seurantakoodi puhelimeen. Tänään saa hakea postista. Kyseistä 256gb mallia näyttää olevan niillä edelleen vapaana, joten jossei huvita viikkoja täälä odotella niin kannattaa vilkaista sieltä. Jos vielä Tero kertoo, mikä olis mutkattomin tapa peruuttaa tuo Telian tilaus, jottei sitten hamassa tulevaisuudessa luuri tee turhaa lenkkiä postitse?



@Zamii@  kirjoitti:


Itseltä lähti nyt eurot naapurille, täältä 13.9 klo. 15:16 tilattua iPhone 11 Pro Maxia kun ei parin viikon odotteluista huolimatta alkanut kuulua, niin laitoi eilen aamulla luurin tilaukseen DNA:lta klo. 7:35 ja klo. 14:35 kilahti seurantakoodi puhelimeen. Tänään saa hakea postista. Kyseistä 256gb mallia näyttää olevan niillä edelleen vapaana, joten jossei huvita viikkoja täälä odotella niin kannattaa vilkaista sieltä. Jos vielä Tero kertoo, mikä olis mutkattomin tapa peruuttaa tuo Telian tilaus, jottei sitten hamassa tulevaisuudessa luuri tee turhaa lenkkiä postitse?






Harmi kuulla, että päädyit perumaan ja tilaamaan muualta. Toki sinun kannalta hienoa, että sinulla on pian uusi omppu hyppysissäsi. Sinänsä vähän oudon kuuloinen tilanne, heillä on näkynyt viime päivät statuksena että arvioitu toimitus 2-3 viikkoa ja näin näyttäisi lukevan edelleen.



 



Suosittelen, että otat yhteyttä asiakaspalveluun chatin välityksellä. He tsekkaavat tilauksesi tilanteen ja saat ohjeet siitä miten toimia.


My case was iPhone 11 Pro 64GB Silver ordered 9.16, heard nothing since then. Last week I ordered from DNA, should be have further notice yesterday but no so I placed another order from Elisa yesterday 11:33, 15:27 they have sent out package now its on the the way to me. So if you are looking for iPhone 11 Pro 64GB Silver go to Elisa :)

 



@Isokoo@  kirjoitti:
No ainakin kun tänään soitin Telialle, niin kertoivat että täällä oleva taulukko on virheellinen. Taulukossa lukee yhä edelleen että IPhone 11 Pro Max 512GB vihreän vanhimmat toimittamattomat tilaukset on 16.9, asiakas palvelija kertoi minulle että eivät ole saaneet vielä ainuttakaan luuria ja eivät edes tiedä koska saavat niitä. Tiedä sit mikä on totuus...jos joku on saanut kyseisen luurin Telialta niin vois laittaa viestiä.


No niin, tuplavarmistuksen tuplavarmistus. Toimitustilanne, joka taulukosta selviää kyseisen mallin osalta on ajan tasalla. Tuossa mallissa vanhin toimittamaton tilaus on 16.9. päivältä. Se mistä tämä hämäännys todennäköisesti johtuu on se, että taulukko näyttää tilanteen sen mukaan, kun tilaus on mennyt koko tilausputken läpi täällä meidän päässä:



 




@TeroRe  kirjoitti:

Alla olevasta taulukosta näet minkä päivän tilaukset ovat vanhimpia tilauksia, jotka odottavat vielä toimitusta. Huomioithan, että saman päivän sisällä voi olla paljon tilauksia jolloin ne voivat olla toimituksessa eri aikaan. Toimitamme laitteet kuitenkin tilausjärjestyksessä sen mukaan, miten tilaus on mennyt tilausjärjestelmämme läpi ja kuinka paljon saamme Applelta laitteita varastoomme. Saamme uusia eriä toimitukseen viikottain.






Kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa aiheeseen liittyen näin:



 




@TeroRe@  kirjoitti:
Tämä on pieni nyanssi mutta tiedoksi samalla kaikille - sama kuin aikaisempina vuosina - tilausvahvistuksen aikaleima ei se ole se aika kun tilaus on mennyt tilausprosessin läpi täällä meidän päässä. Yleensä tilaus menee läpi kuitenkin aika lailla samantien, joskus se voi käydä erilaisissa tarkastuksissa jne. jolloin tilaus on jonossa vasta sitten siinä kohtaa kun se on mennyt tilausprosessin läpi kokonaisuudessaan. Yleensä läpimeno kuitenkin tosiaan tapahtuu saman tien joten tällä ei ole käytännön merkitystä. Tiedoksi kuitenkin.


Ja tarkennan aloituspostauksen viestiä vielä tuolta osin, nyt se ei ole aivan täysin tyhjentävä tuo yllä oleva huomioiden.



 



Se on ihan totta, että yhtään iPhone 11 Pro Max 512GB Midnight Green -versiota ei ole tullut vielä tukkuun, mutta silti vanhin kokonaisuudessaan läpimennyt tilaus tuosta mallista on 16.9. päivältä. Tilauksia on tehty jo ennen tuota päivämäärää mutta läpimeno on tapahtunut myöhemmin.


Aamulla katsoin esim. Iphone 11 Pro Max Silver 256Gb oli saatavilla DNA:n parissa myymälässä ja verkkokaupassa. Ihmeellistä missä nämä Iphone Pro Max  mahtavat olla? Mobiili.fi sivustolla oli viime viikolla artikkeli: "Lähteiden mukaan Apple on kasvattanut tilauksia iPhone 11:stä ja iPhone 11 Prosta, kun taas suurikokoisemman iPhone 11 Pro Maxin tuotantoa on hieman puolestaan leikattu."

Kun näitä ennakkotilauksia ei ole vielä toimitettu ? Taisivat mennä "isoveljen"myymälään naapuriin vai jäikö ennakkotilaus kokonaan toimittamatta eteenpäin ja ajateltiin niitä saatavan riittävästi varsinaista ennakkotilausta ?

 


Tänään saapui pieni erä iPhone 11 256GB White -puhelimia varastoomme. Pakkaaminen on käynnissä joten viestejä on odotettavissa tänään kyseisen mallin tilanneille ?


Onko teillä vain yksi toimitus päivässä, vai onko todennäköistä, että tänään teille saapuu vielä jotain?



@Purnipsi@  kirjoitti:

Applen tuotteiden toimitusten osalta uskoisin kaikista tarkimman tiedon löytyvän tästä ketjusta kuin mistään muualta Telialta.

 

Telia on koko konsernina todella iso tekijä Pohjolassa, joten en ihmettelisi, jos tuotteiden toimitusketjut ja tavarantoimittajat ohittavat esim. Applen Suomen sivuliikkeen.


Tuo taitaa olla nimenomaan se ongelma. Telia tosiaan on iso _Ruotsalainen_ firma pohjoismaissa ja siten taitaa olla sellanen historiastakin tuttu ilmiö valloillaan, että nk bättra folk vei luurit nenän edestä ja jätettiin taas suomalaiset nuolemaan näppejään. Kuten tuossa ylempikin kirjoitti.

 

Hyvä tietää tulevaisuutta ajatellen ;)



@Anastassia02@  kirjoitti:


Onko teillä vain yksi toimitus päivässä, vai onko todennäköistä, että tänään teille saapuu vielä jotain?






Mitä ilmeisimmin tämän päivän kuorma oli tässä. Seuraavaa odottelemme taas saapuvaksi noin viikon kuluessa :)



@mvuorivirta@  kirjoitti:



@Purnipsi@  kirjoitti:


Applen tuotteiden toimitusten osalta uskoisin kaikista tarkimman tiedon löytyvän tästä ketjusta kuin mistään muualta Telialta.



 



Telia on koko konsernina todella iso tekijä Pohjolassa, joten en ihmettelisi, jos tuotteiden toimitusketjut ja tavarantoimittajat ohittavat esim. Applen Suomen sivuliikkeen.






Tuo taitaa olla nimenomaan se ongelma. Telia tosiaan on iso _Ruotsalainen_ firma pohjoismaissa ja siten taitaa olla sellanen historiastakin tuttu ilmiö valloillaan, että nk bättra folk vei luurit nenän edestä ja jätettiin taas suomalaiset nuolemaan näppejään. Kuten tuossa ylempikin kirjoitti.



 



Hyvä tietää tulevaisuutta ajatellen ;)






En jaksa uskoa, että tässä olisi tuosta kyse. Juttelin erään henkilön kanssa, joka on Euroopan suurimmista markkinoista hyvin tietoinen, ja sama homma 3-4 viikon jono on Teliaa (matkapuhelinbisnes) monta kertaa suuremmalla toimijalla. Eli jäitä hattuun, sama homma joka puolella. Laitteita tippuu sieltä sun täältä toimituksiin, mutta saatavuus hyvin rajallista.


Juurikin näin, eipä ne toimitusajat ruotsissa taida olla suomea edellä. Katsoin äsken Telia.se -verkkokauppaa, ja siellä esimerkiksi iPhone 11 Pro Max -malleissa on saatavuustiedon kohdalla, että niitä tulisi varastoon vasta 05.12.2019. 🙂 Jos jäi epäilyttämään niin kurkatkaa ihmeessä täältä.



@TeroRe@  kirjoitti:

@Isokoo@  kirjoitti:
No ainakin kun tänään soitin Telialle, niin kertoivat että täällä oleva taulukko on virheellinen. Taulukossa lukee yhä edelleen että IPhone 11 Pro Max 512GB vihreän vanhimmat toimittamattomat tilaukset on 16.9, asiakas palvelija kertoi minulle että eivät ole saaneet vielä ainuttakaan luuria ja eivät edes tiedä koska saavat niitä. Tiedä sit mikä on totuus...jos joku on saanut kyseisen luurin Telialta niin vois laittaa viestiä.

No niin, tuplavarmistuksen tuplavarmistus. Toimitustilanne, joka taulukosta selviää kyseisen mallin osalta on ajan tasalla. Tuossa mallissa vanhin toimittamaton tilaus on 16.9. päivältä. Se mistä tämä hämäännys todennäköisesti johtuu on se, että taulukko näyttää tilanteen sen mukaan, kun tilaus on mennyt koko tilausputken läpi täällä meidän päässä:

 


@TeroRe@  kirjoitti:

Alla olevasta taulukosta näet minkä päivän tilaukset ovat vanhimpia tilauksia, jotka odottavat vielä toimitusta. Huomioithan, että saman päivän sisällä voi olla paljon tilauksia jolloin ne voivat olla toimituksessa eri aikaan. Toimitamme laitteet kuitenkin tilausjärjestyksessä sen mukaan, miten tilaus on mennyt tilausjärjestelmämme läpi ja kuinka paljon saamme Applelta laitteita varastoomme. Saamme uusia eriä toimitukseen viikottain.


Kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa aiheeseen liittyen näin:

 


@TeroRe@  kirjoitti:
Tämä on pieni nyanssi mutta tiedoksi samalla kaikille - sama kuin aikaisempina vuosina - tilausvahvistuksen aikaleima ei se ole se aika kun tilaus on mennyt tilausprosessin läpi täällä meidän päässä. Yleensä tilaus menee läpi kuitenkin aika lailla samantien, joskus se voi käydä erilaisissa tarkastuksissa jne. jolloin tilaus on jonossa vasta sitten siinä kohtaa kun se on mennyt tilausprosessin läpi kokonaisuudessaan. Yleensä läpimeno kuitenkin tosiaan tapahtuu saman tien joten tällä ei ole käytännön merkitystä. Tiedoksi kuitenkin.

Ja tarkennan aloituspostauksen viestiä vielä tuolta osin, nyt se ei ole aivan täysin tyhjentävä tuo yllä oleva huomioiden.

 

Se on ihan totta, että yhtään iPhone 11 Pro Max 512GB Midnight Green -versiota ei ole tullut vielä tukkuun, mutta silti vanhin kokonaisuudessaan läpimennyt tilaus tuosta mallista on 16.9. päivältä. Tilauksia on tehty jo ennen tuota päivämäärää mutta läpimeno on tapahtunut myöhemmin.


Ymmärsinkö oikein että kun olen 13.9 klo 15.00 puhelimitse tehnyt teidän asiakaspalvelijan kanssa tilauksen ja siitä on minulle tullut kyseisenä päivä sähköpostiin tilausvahvistus klo 15.16 ja siitä ilmenee että klo 15.18 tilaus käsitelyssä. Niin minun tilaus on maannut teillä siellä monta päivää ettekä ole sille tehneet mitään ja siksi se on nyt lisää viivästynyt, kun en ole ensimmäisstä erästä puhelinta saanut?

Ja nyt teidän mielestä kaikki kunnossa ja odotellaan vaan koska mun saapuu, johon ette osaa edes aikataulua sanoa?


Jos ei jaksa odotella niin gigantissa olis taas 256gb pro maxia varastossa harmaana ja vihreänä. Sekä jopa muutamat 512gb, harmaana.  ?


Tää teidän tilausjärjestelmä kyllä pissii aika pahasti. Oon saanut saman identtisen "Tilauksesi Telian verkkokaupasta" - sähköpostin kolme kertaa. Siinä on myös linkki https://www.telia.fi/asiakastuki/tilauksen-seuranta -sivulle jossa tilausta pitäisi muka pystyä seuraamaan: Chromella sivu ei näytä mitään tietoja ja muila selaimilla vain tilatun tuotteen nimen(ei mitään statusta, päivämäriä, tms) ei mitään hyödyllistä. 

Ilmeisesti puhelimeni on lähtenyt toimitukseen, mutta näiden Telialta tulleiden viestien perusteella ei kyllä sitä tietäisi. 



@Isokoo@  kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että kun olen 13.9 klo 15.00 puhelimitse tehnyt teidän asiakaspalvelijan kanssa tilauksen ja siitä on minulle tullut kyseisenä päivä sähköpostiin tilausvahvistus klo 15.16 ja siitä ilmenee että klo 15.18 tilaus käsitelyssä. Niin minun tilaus on maannut teillä siellä monta päivää ettekä ole sille tehneet mitään ja siksi se on nyt lisää viivästynyt, kun en ole ensimmäisstä erästä puhelinta saanut?

Ja nyt teidän mielestä kaikki kunnossa ja odotellaan vaan koska mun saapuu, johon ette osaa edes aikataulua sanoa?






En osaa sanoa juuri sinun tilauksesi tilannetta, että mitä sille on tapahtunut ja miten asiat ovat edenneet. Tarkempi kommentointi vaatisi asiakastietojasi ja niitä meillä täällä Yhteisössä ei ole käytettävissä.



 



Mutta, yleisesti ottaen asia menee kuten kerroin.



 



 


Mitkähän ovat Telian tilausseurannan kaikki vaiheet? Siellä näkyy nyt kaksi aikaleimaa tilauspäivälle:

 

- Tilaus on vastaanotettu

- Tilaus on käsittelyssä

 

Mitä seurannassa näkyy seuraavaksi? Tarkoittaako "Tilaus on käsittelyssä", että tilaus on mennyt toimitusjonoon ko. aikaleimalla?


Vastaa