Moikka,
Meidän taloyhtiö siirtyi Telian kuitu verkkoon syyskuun lopulla. Taloyhtiö tarjoaa 100 Mbps perusnopeuden ja yhteys on toteutettu Valokuitu/Ethernet tekniikalla. Tilasin liittymään heti maksimi lisänopeuden eli 1000 Mbps, mutta yhteys on kytkemisestä asti toiminut kokoajan 100 / 100 luokan nopeuksilla. Tein vikailmoituksen ja Telian asentaja kävi talojakamossa mittaamassa yhteydet. Asentajan sanoi kaiken toimivan kuten pitääkin Telian vastuu alueella ja veikkasi, että vika olisi talon sisäverkossa. Asiakaspalvelussa sanottiin, että yhteyden pitäisi kyllä toimia, mutta nopeuden nosto kytkentä tehtiin varmuuden vuoksi kokonaan uudelleen. Tämän jälkeen edelleen sama 100 / 100.
Itse olen tarkistanut ja tehnyt seuraavat:
- asunnon nousukaapeli on Cat 6 parikaapeli (kaapeli teksti näkyvillä telekaapissa)
- tietokone on yhdistetty uudella Cat 6 kaapelilla suoraan huoneistojakamon nousu ATK porttiin
- kokeiltu eri kaapeleita, joten ei ole viallinen kaapeli
- yhteys kokeiltu läppärillä ja pöytäkoneella joissa molemmisa gigabitin ethernet sovitin
- Intel Ethernet I218-V
- Rivet Killer E2600 Gigabit
- molempien sovitin asetuksista on trakistettu, että "Speed & Dublex = 1.0 Gbps Full Dublex"
Onko kellään tietoa voiko vika olla vielä jossain muissa asetuksissa? Edellisen palveluntarjoajan laajakaista toimi luvatulla 400 Mbps nopeudella ilman ongelmia, mutta se yhteys tuli antennikaapelin kautta. Tietokoneen asetuksia ei sen jälkeen ole muutettu, paitsi sovittimen Speed & Dublex: Auto Negotiation --> 1.0 Gbps Full Dublex.
Onko viimeinen vaihtoehto tilata huollon kautta ulkopuolinen asentaja mittaamaan ja etsimään vikaa?
Alla kuvakaappaukset speedtesteistä ja sovittimen nopeudesta:
Speedtest App by Ookla
Telian speedtest selaimella