Skip to main content

6RD-yhteys toimii muutaman tunnin, jonka jälkeen yhteydet ulospäin eivät toimi

  • April 10, 2018
  • 14 kommenttia
  • 34 katselukertaa

6RD-yhteyksissäni näyttäisi olevan jotain häikkää. Yhteys toimii ajoittain muutaman tunnin mutta sen jälkeen ulospäin lähtevät paketit eivät näyttäisi menevän läpi. Paketit tulevat sisäänpäin A-OK, myös silloin kun paketit ulospäin eivät näytä liikkuvan. Kyseessä ei ole DHCP-tietojen muutos, IP-osoite ja 6RD-configuraatio pysyvät vakiona. IPv4-yhteydet toimivat täysin.

 

6RD-yhteyden muodostava kone on suoraan kytettynä taloyhtiökuituun (100/100). Pakettien liikkuminen on testattu tcpdump:lla sekä lähettävässä että vastaanottavassa päässä. Vastaanottopäässä on natiivi IPv6.

 

6RD-conffis DHCP:lta: 18 42 8193 8195 64384 0 0 0 0 0 86.115.63.254

14 kommenttia

  • Ex-telialainen
  • April 11, 2018

Mikä reititin sinulla on käytössä ja onko 6rd samassa laiteympäristössä kuitenkin toiminut ennen normaalisti? Jos on, niin milloin tämä ongelma on alkanut? Oletko kokeillut resetoida reititintä?


  • Aloittaja
  • April 11, 2018

@Pekka_Kookirjoitti:

Mikä reititin sinulla on käytössä ja onko 6rd samassa laiteympäristössä kuitenkin toiminut ennen normaalisti? Jos on, niin milloin tämä ongelma on alkanut? Oletko kokeillut resetoida reititintä?


Kyseessä on Linux-kone. 6RD on toiminut ennen ihan ok. Ongelma on alkanut vähintään kuukausi sitten. Interfacen vieminen alas ja nostaminen takaisin ylös (ifdown eth0; ifup eth0 -> rakentaa siis 6RD -putken uudelleen) ei ainakaan korjaa mitään. Uudelleenkäynnistystäkin voin toki kokeilla, mutta epäilen vahvasti että tuo vaikuttaisi asiaan.

 


  • Ex-telialainen
  • April 11, 2018

@surin4kirjoitti:

Uudelleenkäynnistystäkin voin toki kokeilla, mutta epäilen vahvasti että tuo vaikuttaisi asiaan.

 


Kokeile sitä vielä. Jos ongelma kuitenkin jatkuu, niin voidaan asiaa selvitellä vikailmoituksen kautta tarkemmin. Voit jättää ilmoituksen tarvittaessa vaikkapa täältä.


  • Aloittaja
  • April 11, 2018

Kuten odotinkin, boottaus ei auttanut asiaa. Teen tiketin.


  • Aloittaja
  • April 11, 2018

@Pekka_Kookirjoitti:
Voit jättää ilmoituksen tarvittaessa vaikkapa täältä.

Yritin, mutta yritys johtaa seuraavaan virheeseen:

 

Pahoittelut!

Palvelu ei tällä hetkellä ole käytettävissä

Ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudelleen!

Copyright Telia Finland 2017


  • Aloittaja
  • April 11, 2018

Tässä hieman statseja ajamastani RIPE Atlas -probesta. Punainen merkitsee sitä ettei IPv6-liikenne ole päässyt läpi:

 

 

 


  • Ex-telialainen
  • April 12, 2018

@surin4kirjoitti:

@Pekka_Kookirjoitti:
Voit jättää ilmoituksen tarvittaessa vaikkapa täältä.

Yritin, mutta yritys johtaa seuraavaan virheeseen:

 

Pahoittelut!

Palvelu ei tällä hetkellä ole käytettävissä

Ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudelleen!

Copyright Telia Finland 2017


Oho, minäpä selvitän miksi heittää tuollaista. Tätä kautta pitäisi kuitenkin varmasti onnistua.


avallte
Faxaaja
  • Faxaaja
  • April 12, 2018

Mulla tekee ihan samaa laitteina on kokeiltu zyxel vmg3925-b10b ja telewell eav510v4.

En voi milään uskoa että kahdessa laitteessa on sama vika.


  • Ex-telialainen
  • April 12, 2018

@avalltekirjoitti:

Mulla tekee ihan samaa laitteina on kokeiltu zyxel vmg3925-b10b ja telewell eav510v4.

En voi milään uskoa että kahdessa laitteessa on sama vika.


Okei, en kanssa usko että olisi. Voitko myöskin jättää häiriöilmoituksen? Laita lisätietoihin vielä linkki tähän Yhteisö-keskusteluun.


  • Ex-telialainen
  • April 16, 2018

@surin4ja @avallte, saitteko jätettyä häiriöilmoitukset? Onko sama pätkiminen jatkunut vielä?


  • Aloittaja
  • April 18, 2018

@Pekka_Koo@  kirjoitti:

@surin4ja @avallte, saitteko jätettyä häiriöilmoitukset?

Kyllä.

 

Onko sama pätkiminen jatkunut vielä?


Ongelma korjaantui 2018-04-12T18:00:00Z eikä ole ilmennyt uudelleen. Katson ongelman korjatuksi.

 

Mitä tästä voisi oppia? Palveluiden monitorointia voisi laajentaa kattamaan myös 6RD-toiminnot.


  • Aloittaja
  • May 27, 2018

Jahas. Ongelma on palannut...

 

Teenpä siis uuden tiketin...


  • Ex-telialainen
  • May 31, 2018

Laitoin tästä vielä kyselyä verkonhallintaan ja heille on yksi vikailmoitus asiasta tullut alku viikosta niin tämä on ilmeisesti ollut sinun tiketti mutta siinä ei ole vikaa verkosta löytynyt ja muilla käyttäjillä tuo toimii ja verkonhallinnan testipenkissä myöskin. 


  • Aloittaja
  • May 31, 2018

Hmm, tosiaan tällä kertaa vika oli selkeästi omassa järjestelmässäni sillä ifdown / ifup herätti IPv6:n.