Skip to main content

Ilmoitus tulee Telian liittymillä selaimesta tai laitteesta riippumatta kun yrittää kirjautua jonkun tietyn yritysten sivuille, jos laitteessa on Telian liittymä tai valokuitu. Kun kokeilee esim Elisan liittymällä onnistuu heti...mistä mahtaa johtua?

 

Historiaa: alkoi ensin taloutemme puhelimista ja sitten sama valokuidussa, eli kun kaikkien Telian puhelinten gsm liittymät antoivat Access denied niin sama ilmaantui myöhemmin (olisiko mennyt jopa kuukausia aikaa) myös valokuituun. Jostakin vaiheessa oli joku päässyt tablet-tietokoneella sivustoille, mutta varmentamatta jäi silloin, että käytettiinkö kyseisellä kerralla wifiä ja valokuitua (valokuidun kautta pääsi vielä tuolloin ko sivuille). Viikkoihin siis ei ole ko sivuille pässyt käymään puhelimilla, tableteilla tai pöytäkoneilla ja kaikki käyttää Telian tiedonsiirtoa hyväkseen. 

 

Kyseinen sivusto on laillinen sivusto ja kaupallinen sivusto jolla käydään laillista kauppaa koko ajan. Siirtyminen sivuille onnistuu jos on Elisan, Moi tai DNA liittymä käytössä, riipumatta siis ilmeisesti siitä käyttääkö välillisesti tiedonsiirtoon Telian verkkoa...

 

Asiallisista vastauksista etukäteen suuri kiitos!

 

 

 

 

Moikka @KOSSA12 ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan!

 

Milloin ongelmat ovat alkaneet näiden tiettyjen yritysten kanssa? Ensimmäisenä tulee mieleen DNSSEC-tietoturvapalvelu, joka otettiin käyttöön Telialla marraskuussa Liikenne- ja viestintäministeriön Traficomin suosituksesta.

 

Voit helposti testata sivustot Traficomin nimipalvelintestillä, joka tarkistaa verkkotunnuksen nimipalveluiden toimivuuden ja sen käyttääkö sivusto DNSSEC-tietoturvapalvelua.


Mikä sivusto tässä on kyseessä? Kuulostaa vähän siltä kuin kyseisen sivuston ylläpitäjä olisi tehnyt IP-osoitealueiden estoja. Niiden tarkoitus on estää yhteydet esimerkiksi sellaisista maista, joista tunnetusti hakkeroidaan kaikkea mahdolista. Nyt jostain syystä osoitteesi taikka kaikki Telian IP-osoitteet ovat estolistattuja. Tämän takia olisi hyvä jos voisit kertoa sen sivuston niin silloin muutkin palstalaiset voisivat testata että onko sama ongelma, vai onko kyseessä nyt pelkästään sinun liittymääsi liittyvä juttu.

 

Myös reititin pystyy antamaan access denied ilmoituksen, mikäli siellä on asetuksista estetty kyseisen nettisivuston käyttö. Mutta nämä estot ovat yleensä omassa hallinnassasi, eli hallitessasi omaa reititintäsi päätät itse, jos haluat asettaa tällaisia estoja.


Hei, kiitos vastauksesta. Tuon testin mukaan kaikki ok. Meidän ongelmamme ratkesi kun mobiilidata lähti pelittämäään, eli kiinteällä valokuidulla ei pääsyä tuonne sivuille, mutta kun mobiili toimii niin oman yhteyden kautta jako tablettiin, pöytökoneeseen yms?


Onpa erikoista. Hieman vaikuttaa tuolta Sinadin kuvaamalta asialta, että on telian ip mennyt mustalle listalle.


Surullisinta koko tarinassa oli että asiakas joutuu kitumaan mobiililaajakaistan kanssa vaikka taloon tulee kuitu.. 🙂 Siksi varsinainen juurisyy olisi pitänyt korjata, eli yhteyksiä webbisivun ylläpitoon. Esim. meillä on tilanne ihan toisin päin, edes puhelimet eivät käytä mobiililaajakaistaa kotona, vaan ovat kuidun perässä wifin kautta. Mobiili menee vasta sitten päälle kun poistuu tontilta wifin kantamattomiin.


Harmillinen tapaus totta tosiaan. Kuten @SINAD mainitsi, on juurisyyn korjaamiseksi tärkeintä olla yhteydessä verkkosivun ylläpitoon ja pyytää tarkastamaan estolistat.

Voit @KOSSA12 ilmoittaa ongelmaisesta sivustosta meille myös kirjautuneena chatissa, jos et halua sitä julkisesti kommentoida. Tämän jälkeen voimme keskustella verkkosivuston ylläpidon kanssa.


No heipä hei taas...asiassa tapahtui vielä mielenkiintoinen käänne, nimittäin yksi tabletti lähti avaamaan sivuja WIFI/modeemi/valokuitu? Avaa hitaasti ja sivun joutuu lataamaan uudestaan, välillä tulee näyttöön vikalistaa joka liittyy johonkin servereihin tai yhteyksiin...välillä sivu pysyy pystyssä ok välillä kaatuu...asia minulle kerrottiin ja ehdin varmistamaan että todella näin on. Muut laitteet ei piuhan päässä tai WIFIllä modeemin kautta valokuidulla toimi, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, niin kun koittaa minkä tahansa mobiiliyhteyden kautta niin kaikki toimii. Tabletti joka tässä WIFIllä valon kautta pelittää on vielä vanhempi (poistuva laite meidän taloudessa, jossa monta tablettia) oleva pienellä muistilla yms varustettu peli. Kaikki mukaan saatavat laitteet toimii WIFI/modeemi/valokuitu tai vanhoja piuhoja pitkin toisella koitetulla liittymäntarjoajalla...no pöytäkoneita en ole viitsinyt raijata testattavaksi. Tuli mieleen että jonkun mainitsema IP-mustalista voi pitää paikkaansa jos sille joutuu kun samasta taloudesta samasta IP-osoitteesta on aktiivisesti oltu samaan aikaan 5 laitteela kyseisillä sivustoilla niin olisiko esim tietoturvaohjelma sysännyt kyseiselle mustalle listalle meidän IP-osoitteen? Kuten joku toinen kirjoitti niin myös meillä käyttää kaikki puhelimet, tabletit, läppärit WIFIN kautta modeemin jakamaa valoa hyödyntävät ja kun lähtee laitteen kanssa etäisyyden päähän niin heittää tietty automaattisesti mobiilille. Pöytäkone on suoraan piuhalla modeemissa kiinni vaikka siitä WIFI löytyykin. Mutta mutta nyt täytyy karauttaa  hurauttaa ja kiitos vielä kaikille vastauksista. Otan chat yhteyttä kunhan ehdin :)

 

 

 


Vastaa