Skip to main content

Hei!

 

Kaverin puolesta kyselen ADSL-yhteyden toiminnasta, vielä tietävempien kommenttia linjan laadusta ennen kuin vikailmoitusta tehdään. Vikailu on alkanut viikon sisällä, satunnaista pätkimistä ilta-aikaan ja muulloinkin. Pätkäisyt hetkellisiä, yhteys kuitenkin palautuu. Mutta katkos riittää siihen, että nettiä käyttävät sovellutukset vetävät herneet nenään ja jumiutuvat. Mitä itse olen saanut tuosta selville, virheilee yhteys liikaa, ja viat viittaavat Soneran verkkoon. Kuparin pituus n. 3Km. Kuvan tilanne modeemin oltua päällä noin 5 minuuttia. Esim. SNR marigin arvo on mielestäni matalahko, jotta liittymä toimisi luotettavasti.

Käytettävissä ei ole ADSL 2 tai 2+ tekniikkaa verkon iästä johtuen, modeemi kyllä sitä tukisi. Tunnin testin aikana SES arvo nousi n. 150 yksikköön.

 

Mitä on tehty:

Kokeiltu talon eri puhelinpistokkeita. Pätkintää kummassakin.

Kokeiltu kahta eri modeemia, toinen uusi, ei apua.

Kokeiltu eri puhelinjohtoja/liittimiä, ei apua.

Vika on siis hyvin varmasti Soneran päässä. Nuo linjan arvot eivät ole kunnolliset, kuten SNR, Attenuation ja virheiden määrä ei kyllä ole hyvä asia. Mm. super frame errors.

 

Onkohan vikailmoitus tehty? Tämän voi tehdä Omilta sivuilta tai soittamalla vikapalveluun. Vaikuttaisi tosiaan että linjassa ongelmia.


Vikailmoitusta lähtisin itsekkin tuossa tekemään. Oliko nuo SNR ja Attentuation arvot toisella modeemilla testatessa samat? SNR arvo on upstreamin puolelta heikohko joka voisi täten aiheuttaa "pätkimistä" tai tahmeaa sivujen aukaisua kun lähetyspuoli virheilee. Ei tuokaan huono arvo vielä ole mutta satunnaiseen ongelmaan oireet täsmäisi melko hyvin.


 


@LiAntti kirjoitti:

Vikailmoitusta lähtisin itsekkin tuossa tekemään. Oliko nuo SNR ja Attentuation arvot toisella modeemilla testatessa samat? SNR arvo on upstreamin puolelta heikohko joka voisi täten aiheuttaa "pätkimistä" tai tahmeaa sivujen aukaisua kun lähetyspuoli virheilee. Ei tuokaan huono arvo vielä ole mutta satunnaiseen ongelmaan oireet täsmäisi melko hyvin.


Kyllä, SNR ja Attenuation olivat vanhalla modeemilla samankaltaiset, ja liittymä pätki samalla tavalla silläkin. Pätkintä oli alkanut toissa viikolla, eikä täällä ole erityisiä sääoloja ollut. Nyt se on ollut päivittäistä, useita kertoja päivässä. Asukkaat osasivat kertoa, että noin vuosi-pari sitten oli samankaltaista pätkintää ollut, ja silloin Soneran asentaja kävi tutkimassa sitä ja havaitsi vian kohdassa, jossa talokaapelit erkanevat paksummasta "runkokaapelista". Sellaisesta mustasta "purkista" josta lähtee piuhoja joka suuntaan, olivat jotain roplanneet ja saaneet asian kuntoon. Sattoi jopa vaihtaa kaapeliparin vähemmän vaimentavaan. Täällä ei enää paljoa lankapuhelimia taikka kiinteitä yhteyksiä käytetä, joten ns. vapaita pareja tuossa lienee jonkin verran.

 

Millähän aikataululla Sonera on purkamassa kupariverkkoa postinumeroalueelta 07565? Kun yhdeltä suunnalta kaapelit jo kerättiin sulattamoon ja tolpat lähtivät kreosootteineen kohti Ekokemin jätevoimalaa.


Liittymä toimii jälleen. Asentaja korjannut jotain Soneran verkosta ja toiminta palautunut ennalleen. Kitti varmennuksesta ja nopeasta toiminnasta!


Vastaa