Tuollaiseen ongelmaan on äkkiä vaikea sanoa, että mistä voisi johtua. Lähtisin selvittelemään asiaa siten, että testaisit langattoman yhteyden lisäksi myös langallisesti, eli liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin kiinni. Olisi kiva tietää, että tekeekö silloin samaa. Tällä pystyisi rajaamaan mahdollisesti ongelman vain wlaniin. Sen lisäksi voisit tehdä vikailmoituksen omien sivujen kautta tai soittamalla 020 690 101, niin meidän tekniikan velhot voisivat tutkia asiaa sitä kautta, kun heillä on siihen työkaluja.
Hei, tuo huonolaatuinen ja satunnaisesti toimiva yhteys on Soneran käsitys laadukkaasta palvelusta. Vikailmoituksen jälkeen korjaajaa saa odottaa viikon, tai pidempään. Vaihdoin oman liittymäni DNA:n mokkulaan, jonka seurauksena nopeus kasvoi n. kolminkertaiseksi, linjaulospäin n. kolmekymmentäkertaiseksi ja kuukausimaksuni tippui 10€:lla.
Tuolla operaattorin vaihtamisella sinäkin korjaat ongelmasi, suosittelen lämpimästi.
Voit lohduttautua sillä, että mobiilikaistan toimivuus on mitä todennäköisimmin vain väliaikaista. Kun muutkin alueen käyttäjät liittyvät siihen, nopeudet tippuvat varsin nopeasti käyttökelvottomalle tasolle. Radiotie kun on aina jaettua kaistaa ja sitä on hyvin niukasti kaikille halukkaille tarjolla.
Minulla on langallinen yhteys ja sehän tässä jurpii, kun se ei toimi. Nytkin katkesi kuin kanan lento, kun yritin Facebookiin.
Kyllä on käynyt mielessä, että pitäisi vaihtaa. Tein uuden 2 v sopparin juuri ja pohdin, että oli vikatikki
Kuten tossa kertoi että mobiililaajakaistan toimivuuskin on väliaikaista ja siinäkin omat ongelmansa. Niistä voi lukea Klaanista, Elisan palstalta ja muiltakin foorumeilta kun ketjujakin tulee kokoajan uusia. Mobiililaakaista on tarkoitettu matkakäyttöön ei kotikäyttöön kiinteän yhteyden korvaajaksi. Tulee myös muistaa ettet osta mobiililaajakaistassa 50Mbps tai 150Mbps maksiminopeutta vaan oikeasti sen vaihteluvälin, eli 5-40Mbps tai 10-80Mbps. Yhteys myydään jaettuna ns. Best Effort menetelmällä eli tarjotaan mahdollisimman paras yhteys jaettuna kaikille ketkä juuri käyttävät sitä yhteyttä. Tokihan mobiililaajakaistaa voi aina kokeilla jos toimii. Kyllä on myös paikkoja jossa toimii kunnolla ja paikkoja jossa sitten ei toimi.
ADSL:stä kannattaa tehdä vikailmoitus tietenkin jos yhteys ei toimi kuten pitää. Hyvä kysyä naapurilta jos on Sonera käytössä että miten sielä toimii. Kun varmaan ennen toiminut niin ei uskoisi laitteissa olevan ongelmia tai linjassa.
Laitoin vikailmoituksen, vaikka laitoin sen jo joulun aikoihin. Ajattelin, että oliko niin pahasti ruuhkaa, ettei toiminut. Mutta nyt katkesi, vaikka ei mikään pyhä.
@Jarimatti2 kirjoitti:
Laitoin vikailmoituksen, vaikka laitoin sen jo joulun aikoihin. Ajattelin, että oliko niin pahasti ruuhkaa, ettei toiminut. Mutta nyt katkesi, vaikka ei mikään pyhä.
Oletko käynnistänyt modeemiasi uudelleen? Ei ruuhkankaan takia pitäisi pätkäistä kokonaan... Modeemissa ei pala Internet valo?
ADSL ei kyllä ruuhkan takia ainakaan katkea, eikä pitäisi hidastuakaan, kuten mobiiliyhteyksissä voi käydä. ADSL:ssä jokaisella tilaajalla on oma linja DSLAMille asti. Sinne sitten tulee runkoyhteys, jonka ei pitäisi tukkeentua, tiedä sitten voiko niin käydä.
Tippuuko sinulla siis modeemi kokonaan linjalta, vai yhteys ainoastaan hidastuu / data lakkaa kulkemasta mutta linja pysyy ylhäällä? Jos näin, niin luulisin että vika voi löytyä omasta modeemista (etenkin jos modeemin uudelleenkäynnistys auttaa) jos et ole vielä kokeillut toisella modeemilla.
Kannattaa kokeilla myös siltaavaa tilaa ja ottaa kaikki lisäominaisuudet kuten esimerkiksi IPS pois käytöstä jos mahdollista. Se vähentää modeemilta kuormaa ja voi auttaa asiaan, jos ongelma on "heikossa" modeemissa.
Jos se tippuu kokonaan linjalta, niin linjassa voi olla vikaa. Kannattaa tarkistaa modeemin hallinnasta linja-arvot, etenkin SNR (noise margin). Ei saisi alle kuuden desibelin olla. Jos on 8 megan ADSL ja huono SNR, sitä voi koettaa parantaa pakottamalla ADSL2 -tilan, mikäli modeemi ei siihen automaattisesti kättele.
Riippuu DSLAMista, nouseeko linja tuolla ylös. Minulla on kokemusta tästä kahdesta 8 megan liittymästä kahdessa eri paikassa, ensimmäinen on ollut olemassa jo varmaan kymmenen vuotta ja siinä ADSL2 ei toimi, ilmeisesti on kytketty niin vanhaan DSLAMiin ettei se tue sitä tai jokin muu syy.
Toinen liittymä jonka tilasin alle puoli vuotta sitten, siinä oli aluksi linjallapysymisongelma, tippui n. kerran vuorokaudessa linjalta. Aluksi "operating mode" oli autolla, jolloin SNR-arvot oli muistaakseni jotain 8/6 tms. Kokeilin sitten dsl noise-margin komentoa ja muutamaa eri adsl-firmwarea, jotka eivät parantaneet asiaa.
Sitten muutin dsl operating-moden adsl2+ -tilaan, jolloin SNR arvot nousivat, tällä hetkellä 21.5/12 ja ei ole sen koommin pudonnut linjalta. Tuossa toisessa liittymässä mikä ei toimi adsl2+ tilassa, ne on nyt 7,4/8, ei ole koskaan pudonnut linjalta.
Siellä tosin on puhelinlinjassa 2kpl ylijännitesuojia joista ainakin toinen ilmeisesti tuhoutui syksyllä (pääsi vaihejännite maadoitusliittimeen jolloin kaasupurkausputket "leimusi", täytyy vaihtaa ennen kevättä) joten se voi heikentää noita linja-arvoja. Tässä toisessa ei vielä ole yhtään, täytyy laittaa ennen ukkosten tuloa.
Ongelma ratkesi lopulta sillä, että valitin vikapalveluun ja uusi modeemi saapui. Nyt ollut käytössä ja toimii. En heti hihkunut, että toimii, koska halusin varmistua. Mutta modeemi oli vikana