Skip to main content

Hei,

 

Kiinteän laajakaistan yhteydessä on ollut ongelmia noin kuukauden ajan. Modeemin ADSL-merkkivalo ajoittain palaa (yhteys auki) ja ajoittain vilkkuu. Asiakaspalvelu havaitsi, että yhteydessä olisi ehkä jotain vikaa, mutta eivät tiedä mitä. Olen tarkistanut modeemin liitännät ja kokeillut kahdella eri modeemilla, kummassakin ilmenee sama ongelma. Pystyykö Sonera tarkistamaan linjan toimivuuden?

Sonera pystyy, mutta tee vikailmoitus. Täällä Klaanissa ei onnistu.


Sonerakin vikailmoituksen jälkeen pystyy asiaa tarkistamaan ja toteamaan käytännössä saman minkä olet jo itsekin tehnyt, mutta siitä eteenpäin tehtävä siirtyy vianetsintään ja korjaukseen paikalliselle sopimusfirmalle.

 

Asiakkaan päätelaite vika on periaatteessa poissuljettu, koska usealla modeemilla tekee samaa. Vika lienee linjassa tai Soneran DLAM:ssa. Sonera voi tuon oman laitteensa resetoida ja käynnistää etähallinnan kautta uudelleen, josko ongelma sitten häviäisi. Mikäli mitään laitevikaa ei ole, niin sitten on linjavika. Linjavian etsintä on sopimusfirman hommia. Mikäli vika jää paikallisen telekaapelin omistajan verkkoon, ei siitä tule asiakkaalle kustannuksia, mutta vian ollessa kiinteistössä, laskua tulee.


Vastaa