Ratkaistu

Aikakatkaisu tietylle sivulle

  • 3 May 2023
  • 9 kommenttia
  • 209 katselukertaa

Kunniamerkki +2

Lähipiirissä kävi ongelma jossa omaan sähköpostipalveluun (wepardin kautta tilattu domaini) yrittäessä tulee vastauksena yhteyden aikakatkaisu. Tämä sekä sähköpostin webmailiin selaimella yrittäessä kuin myös tietokoneen sähköpostiohjelmalla, jossa on jo pitkään ollut toimivat asetukset käytössä. Kaikki muu yhteyksiin liittyvä ja kaikki testatut sivustot toimivat ok.

 

Itse pääsen omalla puhelimellani omalla yhteydelläni kirjautumaan kuten pitääkin, eli palvelu toimii. Kun taas liityn tuohon lähipiirin wifiin niin sama ongelma toistuu myös omalla laitteellani, eli ongelma ei pitäisi olla tietokoneessakaan.

Telian asiakastukeen oltiin yhteydessä ja neuvoivat että sammutetaan reititin (Technicolor TG799vac) puoleksi tunniksi jotta IP uusiutuu, siltä varalta että IP on joutunut estolistalle. Reilu puolen tunnin sammutus ei kuitenkaan muuttanut julkista IP:tä joten oltiin yhteydessä myös sähköpostipalvelun tuottajaan, joiden tuki kertoi ettei kyseinen IP ole heidän estolistallaan, eli sekään ei pitäisi olla ongelma.

 

Tässä vaiheessa loppuu oma älli. Ongelma on siis oltava reitittimessä tai nettiyhteydessä. Reitittimen asetukset ovat pysyneet samoina pitkään ja ovat toimineet ok tuon sähköpostin kanssa aiemmin. Nyt kuitenkin viimeisen viikon sisällä ongelma on äkisti alkanut. Reitittimen asetuksia katsottuani mitään porttien estoja tai palomuurisääntöjä ei ole mitkä kyseisen yhteyden estäisivät. Ellen väärin muista niin laite on aika pitkälti tehdasasetusten mukainen (olen ainoa joka asetuksia on tuohon säätänyt).

 

Nyt viimeinen oljenkorsi on se että yön pois päältä oltuaan reititin hakee uuden IP:n ja ehkä päästää palveluun, mutta saatuani sähköpostin tarjoajan viestin olen hiukan skeptinen sen suhteen että tuo IP olisi kuitenkaan se ongelma.

 

Seuraavaksi jäänee se että pitäisi lähteä ajelemaan paikan päälle itse katsomaan reitittimen asetuksia ja etsimään sieltä joku haitan aiheuttaja.

 

Kertauksena siis lyhyesti: Mikään kyseisessä yhteydessä kiinni oleva laite ei yhdistä sähköpostipalveluun. Kaikki laitteet yhdistävät ollessaan eri internet-yhteyden päässä. Käyttäjän päässä mikään asetus yhteyden tai yhteyslaitteiden osalta ei ole muuttunut sen jälkeen kun sähköpostiin yhdistäminen edellisen kerran toimi. Sähköpostipalvelun tuottaja ei havaitse ongelmaa IP-numeron kanssa. Oma Telian nettiyhteyteni ei kuitenkaan ongelmaa tee,vaan nimenomaan tuo lähipiirin nettiyhteys.

icon

Ratkaisu jäseneltä Teophne 10 May 2023, 15:57

Katso alkuperäinen viesti

Aihe on suljettu kommenteilta.

9 kommenttia

Kunniamerkki +2

Jatkoa aiemmin kirjoitetulle.

 

Yön yli pois päältä ollut reititin oli saanut uuden IP-osoitteen ja aamulla sähköpostiin oli päässyt kirjautumaan. Tämä oli kuitenkin ollut hetkellistä ja joidenkin poistettujen sähköpostien jälkeen (~5-10min) oli aikakatkaisu taas tapahtunut eikä sittemmin päässyt uudestaan kirjautumaan. 

 

Homma varmistettiin vielä eri selaimilla ja siinä missä Firefox oli ilmoittanut aikakatkaisusta niin Microsoft Edgellä virheilmoitus oli jotakin liittyen yhdistämisongelmiin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Jatkoa aiemmin kirjoitetulle.

 

Yön yli pois päältä ollut reititin oli saanut uuden IP-osoitteen ja aamulla sähköpostiin oli päässyt kirjautumaan. Tämä oli kuitenkin ollut hetkellistä ja joidenkin poistettujen sähköpostien jälkeen (~5-10min) oli aikakatkaisu taas tapahtunut eikä sittemmin päässyt uudestaan kirjautumaan. 

 

Homma varmistettiin vielä eri selaimilla ja siinä missä Firefox oli ilmoittanut aikakatkaisusta niin Microsoft Edgellä virheilmoitus oli jotakin liittyen yhdistämisongelmiin.

Mikäli muut palvelut/sivustot toimivat yhteyden yli normaalisti niin lähtisin ensisijaisesti suosittelemaan sähköpostin ylläpidon asiakaspalvelun kontaktoimista. Emme oikein tälle tilanteelle operaattorin näkökulmasta voi tehdä mitään ja en näe mitään asetusta mikä reitittimen puolelta voisi tätä aikakatkaisua aiheuttaa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mitä sähköpostiohjelmaa käytät?

Oletusasetuksilla Thunderbird avaa useita yhtäaikaisia yhteyksiä postipalvelimelle. Kaikki palvelimet eivät tästä pidä. Voit kokeilla pudottaa yhtäaikaisten yhteyksien määrää.

  1. Valitse Muokkaa tai Työkalut valikosta Tilien asetukset. Tai klikkaa hiiren oikealla näppäimellä postilaatikkoa ja valitse Asetukset.
  2. Valitse vasemmasta palstasta ongelmallisen sähköpostitilin alta Palvelimen asetukset.
  3. Valitse oikeasta palstasta Lisäasetukset.
  4. Aseta Suurin sallittu määrä välimuistiin tallennettuja palvelinyhteyksiä arvoksi 1.
  5. Kuittaa Ok ja sulje välilehti.

Jotta vanhat yhteydet varmasti katkaistaan, käytä Thunderbird yhteydettömässä tilassa tai sulje ohjelma ja käynnistä uudelleen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Toinen ajatus: kun sinulla vaikuttaa olevan melko uusi reititin ja vanha Telian liittymä, niin voisiko Technicolor mainostaa IPv6:sta lähiverkkoon, vaikka tätä ei Telialla ole?

Tarkasta Technicolorin asetukset ja käännä IPv6 täpät pois päältä. Tai käännä IPv6 pois päältä siitä laitteesta, jolla yrität lukea posteja.

Mikäli kaapin pohjalta löytyy ikivanha modeemi tai reititin, joka ei lainkaan tue IPv6, voit kokeilla myös vaihtaa Techicolorin tilallle sen.

Kunniamerkki +2

@irritus Perus Outlook käytössä, mutta tosiaan ihan selaimella tekee samaa (Edgellä ja Firefoxilla) kuin myös puhelimella Chronmella ja puhelimen GMail-softalla, mikäli kyseistä verkkoa käytetään. 

 

Mä en usko että IPv6 olisi yhtäkkiä päälle mennyt kun kukaan ei ole laitetta räplännyt sen jälkeen kun se viimeksi hyvin toimi. Tarkistan kuitenkin nuo asetukset jahka on käyntiä muorin luona.

 

@KaPetri Ensimmäisenä oltiin yhteydessä sähköpostin tarjoajaan koska mielessä kävi että IP olisi heidän estolistallaan. Ei kuitenkaan heidän mukaansa ollut. Koetan uudestaan yhteyttä heihin päin mikäli tuo IPv6-vinkki yllä ei auta.

Kunniamerkki +2

Mitä sähköpostiohjelmaa käytät?

Oletusasetuksilla Thunderbird avaa useita yhtäaikaisia yhteyksiä postipalvelimelle. Kaikki palvelimet eivät tästä pidä. Voit kokeilla pudottaa yhtäaikaisten yhteyksien määrää.

  1. Valitse Muokkaa tai Työkalut valikosta Tilien asetukset. Tai klikkaa hiiren oikealla näppäimellä postilaatikkoa ja valitse Asetukset.
  2. Valitse vasemmasta palstasta ongelmallisen sähköpostitilin alta Palvelimen asetukset.
  3. Valitse oikeasta palstasta Lisäasetukset.
  4. Aseta Suurin sallittu määrä välimuistiin tallennettuja palvelinyhteyksiä arvoksi 1.
  5. Kuittaa Ok ja sulje välilehti.

Jotta vanhat yhteydet varmasti katkaistaan, käytä Thunderbird yhteydettömässä tilassa tai sulje ohjelma ja käynnistä uudelleen.

Nyt kävi hupsista nappien kanssa. Painoin jostakin vahingossa nappia Ratkaistu. Tarkistetaan kuitenkin ensin että onnistuuko. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Nyt kävi hupsista nappien kanssa. Painoin jostakin vahingossa nappia Ratkaistu. Tarkistetaan kuitenkin ensin että onnistuuko. 

@Teophne Otin ratkaisu merkinnän pois, mutta jos kyseiset ohjeet onnistuvat korjamaan tuon, niin laita merkintä takaisin. 😊👍

Kunniamerkki +2

Asia selvisi. Vaikka ensimmäinen yhteydenotto sähköpostin tarjoajaan kertoi ettei IP ollut estetty niin tänään uusi yhteydenotto toi tuloksia ja selvisi että IP tosiaan oli estetty. 

Tätä selvitellessä myös oma puhelimen liittymäni estettiin kun koetin siitä jakaa nettiyhteyden tietokoneelle. Samaan aikaan kun tätä koetin niin sähköpostin tarjoaja oli poistanut alkuperäisen eston äitini nettiyhteydestä (tarkalleen ottaen kyse taisi olla MAC-numeron estosta tai muusta, koska liittymän muuttuva julkinen IP pysyi estettynä numeron vaihtumisesta riippumatta). 

 

Kun nämä ynnättiin yhteen niin syyllinen eston tapahtumiseen oli äitini tietokone. Asioita hiukan kyseltyäni sain selville että sähköpostin salasana oli tullut vaihdettua joitakin kuukausia sitten ja enimmäkseen sähköpostia tuli käytettyä webmailin kautta, eikä suinkaan koneelle asennetun Outlook-ohjelman kautta.

 

Sähköpostin tarjoajalta tuli vahvistus että esto oli automaattinen ja oli tapahtunut koska vääriä kirjautumisyrityksiä oli ollut liian monta, eli tekniikka oletti että oli kyse murtautumisyrityksistä. 

Tosiasiassa kyse oli siitä että uusi salasana oli ollut käyttäjän mielessä ja käytössä webmailin kanssa aina sen vaihdosta asti, mutta tietokoneen sähköpostiohjelmaan sitä ei oltu muistettu vaihtaa, eli kone oli yrittänyt koko ajan yhdistää vanhan salasanan mukaan, mikä oli johtanut automaattiseen blokkaukseen. 

 

Sähköpostin tarjoaja siis poisti blokit ja käyttäjän päässä me poistettiin Outlookista koko sähköpostitili, koska sitä ei edes käytetty, vaan ainoastaan webmailin kautta tehtiin kirjautumisen sähköpostiin muutenkin. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Asia selvisi. Vaikka ensimmäinen yhteydenotto sähköpostin tarjoajaan kertoi ettei IP ollut estetty niin tänään uusi yhteydenotto toi tuloksia ja selvisi että IP tosiaan oli estetty. 

Tätä selvitellessä myös oma puhelimen liittymäni estettiin kun koetin siitä jakaa nettiyhteyden tietokoneelle. Samaan aikaan kun tätä koetin niin sähköpostin tarjoaja oli poistanut alkuperäisen eston äitini nettiyhteydestä (tarkalleen ottaen kyse taisi olla MAC-numeron estosta tai muusta, koska liittymän muuttuva julkinen IP pysyi estettynä numeron vaihtumisesta riippumatta). 

 

Kun nämä ynnättiin yhteen niin syyllinen eston tapahtumiseen oli äitini tietokone. Asioita hiukan kyseltyäni sain selville että sähköpostin salasana oli tullut vaihdettua joitakin kuukausia sitten ja enimmäkseen sähköpostia tuli käytettyä webmailin kautta, eikä suinkaan koneelle asennetun Outlook-ohjelman kautta.

 

Sähköpostin tarjoajalta tuli vahvistus että esto oli automaattinen ja oli tapahtunut koska vääriä kirjautumisyrityksiä oli ollut liian monta, eli tekniikka oletti että oli kyse murtautumisyrityksistä. 

Tosiasiassa kyse oli siitä että uusi salasana oli ollut käyttäjän mielessä ja käytössä webmailin kanssa aina sen vaihdosta asti, mutta tietokoneen sähköpostiohjelmaan sitä ei oltu muistettu vaihtaa, eli kone oli yrittänyt koko ajan yhdistää vanhan salasanan mukaan, mikä oli johtanut automaattiseen blokkaukseen. 

 

Sähköpostin tarjoaja siis poisti blokit ja käyttäjän päässä me poistettiin Outlookista koko sähköpostitili, koska sitä ei edes käytetty, vaan ainoastaan webmailin kautta tehtiin kirjautumisen sähköpostiin muutenkin. 

Hienoa kuulla, että asiaan tuli selkeys ja tilanne on ratkennut. Kiitos kun jaoit meille tarkan kuvauksen ratkaisusta. Jatkossa muutkin asiakkaat voivat saada tästä ketjusta apua jos he kamppailevat vastaavan ongelman kanssa.