Lähipiirissä kävi ongelma jossa omaan sähköpostipalveluun (wepardin kautta tilattu domaini) yrittäessä tulee vastauksena yhteyden aikakatkaisu. Tämä sekä sähköpostin webmailiin selaimella yrittäessä kuin myös tietokoneen sähköpostiohjelmalla, jossa on jo pitkään ollut toimivat asetukset käytössä. Kaikki muu yhteyksiin liittyvä ja kaikki testatut sivustot toimivat ok.
Itse pääsen omalla puhelimellani omalla yhteydelläni kirjautumaan kuten pitääkin, eli palvelu toimii. Kun taas liityn tuohon lähipiirin wifiin niin sama ongelma toistuu myös omalla laitteellani, eli ongelma ei pitäisi olla tietokoneessakaan.
Telian asiakastukeen oltiin yhteydessä ja neuvoivat että sammutetaan reititin (Technicolor TG799vac) puoleksi tunniksi jotta IP uusiutuu, siltä varalta että IP on joutunut estolistalle. Reilu puolen tunnin sammutus ei kuitenkaan muuttanut julkista IP:tä joten oltiin yhteydessä myös sähköpostipalvelun tuottajaan, joiden tuki kertoi ettei kyseinen IP ole heidän estolistallaan, eli sekään ei pitäisi olla ongelma.
Tässä vaiheessa loppuu oma älli. Ongelma on siis oltava reitittimessä tai nettiyhteydessä. Reitittimen asetukset ovat pysyneet samoina pitkään ja ovat toimineet ok tuon sähköpostin kanssa aiemmin. Nyt kuitenkin viimeisen viikon sisällä ongelma on äkisti alkanut. Reitittimen asetuksia katsottuani mitään porttien estoja tai palomuurisääntöjä ei ole mitkä kyseisen yhteyden estäisivät. Ellen väärin muista niin laite on aika pitkälti tehdasasetusten mukainen (olen ainoa joka asetuksia on tuohon säätänyt).
Nyt viimeinen oljenkorsi on se että yön pois päältä oltuaan reititin hakee uuden IP:n ja ehkä päästää palveluun, mutta saatuani sähköpostin tarjoajan viestin olen hiukan skeptinen sen suhteen että tuo IP olisi kuitenkaan se ongelma.
Seuraavaksi jäänee se että pitäisi lähteä ajelemaan paikan päälle itse katsomaan reitittimen asetuksia ja etsimään sieltä joku haitan aiheuttaja.
Kertauksena siis lyhyesti: Mikään kyseisessä yhteydessä kiinni oleva laite ei yhdistä sähköpostipalveluun. Kaikki laitteet yhdistävät ollessaan eri internet-yhteyden päässä. Käyttäjän päässä mikään asetus yhteyden tai yhteyslaitteiden osalta ei ole muuttunut sen jälkeen kun sähköpostiin yhdistäminen edellisen kerran toimi. Sähköpostipalvelun tuottaja ei havaitse ongelmaa IP-numeron kanssa. Oma Telian nettiyhteyteni ei kuitenkaan ongelmaa tee,vaan nimenomaan tuo lähipiirin nettiyhteys.