Skip to main content

Tosi tosi tosi huonoa palvelua!! Meillä meni eilen netti nurin (kiinteä), koska oli tehty joku Windows10 päivitys. Mikään uudelleenkäynnistys ei auttanut ja nettisivuilta ei päässyt tekemään vikailmoitusta, koska siellä luki: tekninen häiriö. Aamulla pääsin soittamaan vikapalveluun ja sieltä sanottiin, että jos on ongelmia kiinteän laajakaistan kanssa, pitää soittaa Helpsoniin. No, soitin ja puhelun hinta oli 2,25€/min ja siihen vielä paikallismaksu päälle!!! Ohjeen saaminen kesti 5-7 minuuttia, eli puhelun hinnaksi tuli vähintään 12€, jopa 15€. Kertakaikkiaan törkeää rahastusta, varsinkin kun käyttäjä ei ole tehnyt mitään virhettä, vaan vika on jossakin päivityksessä. Nyt alan todella pohtia oliko vaihto Soneralle sittenkään oikea vaihtoehto.......



 



 



edit: Muokattu otsikkoa /MiaSL

Jos vika on tosiaan nettiliittymässä, niin kyllä Soneran teknisen palvelun pitäisi asia silloin ihan suorilta hoitaa.



 



Nyt kirjoituksesi perusteella vaikuttaisi siltä, että ongelma on ollut tietokoneessa (lakkasi toimimasta Windowsin päivityksen jälkeen) ja sen takia on ohjeistettu ottamaan yhteyttä Helpsoniin. Soneran tekninen aspa kun hoitaa vain heidän omiin liittymiinsä liittyviä asioita, ei asiakkaan laiteissa oleviin vikoihin, ja Helpson on sitten sitä varten, että sieltä saa apua (rahaa vastaan toki) muihin tietoteknisiin ongelmiin.



 



Et kertonut tarkistiko tekninen aspa vaikkapa sitä, oliko laajakaista kunnossa modeemiin/päätteeseen asti kuten yleensä aina ensimmäiseksi tehdään. Jos liittymä näkyy käyvän ja kukkuvan verkkoon päin, mutta tietokoneen ja modeemin välillä on ongelma niin se ei enää kuulu asiakaspalvelun hoidettavaksi, vaan apua on silloin haettava muualta (kuten Helpsonista).



 



Huonoa tuuria toki on, että Omilla Sivuilla oli vikatilanne päällä samaan aikaan, mutta tuskin se tilannetta olisi paljoa muuttanut jos verkkoon päin liittymä on kunnossa.


ei se ole sonerankaan vika jos koneesesi tule joku päivitys mikä  sekottaa koneen 

ei sonera    päivittele sun konetta sen teet ihan itse 

ainoa mitä sonera voi päivittää on  modeemi tai reititin  ja tuskin niissä win 10 on 


Kiitos palautteesta!
Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan! Microsoftilta saimme tiedon että kyseessä on käyttöjärjestelmän ongelma, joka on siis täysin operaattoririippumaton.
Joillain ongelmat poistuivat tietokoneen ja modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistyksellä, mutta jos siitä ei ollut apua, ainoa vaihtoehto oli ohjata asiakas esimerkiksi Helpsonin pakeille. Eli auttamishalun puutteesta ei missään nimessä ole kyse, vaan meillä ei tosiaan ole työkaluja jolla lähteä tämän kaltaista käyttöjärjestelmäongelmaa selvittämään. Sama homma kaikilla operaattoreilla, ikävä kyllä.


Tietokone ei lakannut toimimasta, verkkoyhteys hävisi! Mulla koneessa ollut Windows10 jo ostohetkestä asti.


Niinkuin mainitsin, koneeseeni ei tullut mitään päivitystä.



@Mollakookos kirjoitti:


Niinkuin mainitsin, koneeseeni ei tullut mitään päivitystä.










Mainitsit Windows 10 päivityksen, joka viittaa juurikin koneesi käyttöjärjestelmään.


No apua olisi pitänyt kyllä saada vikapalvelustanne illalla, mutta sielläpä oli joku tekninen häiriö samaan aikaan. Toiseksi tiedote asiasta olisi myös ollut asiallista, koska koko ilta meni ihmetellessä ja käynnistellessä konetta ja modeemia, kun ei ollut tietoa mikä vikana. Verkkoyhteys kuitenkin kokonaan poikki, eli modeemiahan sitä ensin alkaa epäilemään. No, sain todella kalliit ohjeet Helpsonilta, joita pääsen testaamaan illalla kun tulen töistä. Toivon suuresti, että niistä on apua.


Windows10:stä kertoi Soneran vikapalvelun nauhoite....



@Mollakookos kirjoitti:

Niinkuin mainitsin, koneeseeni ei tullut mitään päivitystä.


Windows 10 päivittää itsensä automaattisesti silloin, kun Microsoft niin haluaa. Eli kyllä siihen Windowsiin tuli päivitys.

 

Vastaisuuden varalle, olisit voinut Helpsoniin soittamisen sijaan ottaa yhteyttä tahoon, joka hoitaa tietokoneesi käyttöjärjestelmän tukiasiat. Mikäli Windows tuli tietokoneen mukana, tämä taho on yleensä tietokoneen valmistaja. Jos Windows on retail-versio ja ostettu tietokoneesta erikseen, tuotetuen tarjoaa Microsoft.


 



Tervehdys !



 



Pyytäisin kääntymään Microsoftin puoleen käyttöjärjestelmän vikatilanteissa.



Löysin aiheeseen sopivan tukisivuston, joka kannattaa lukea huolella läpi ja tehdä niiden pohjalta:



https://support.microsoft.com/fi-fi/help/10741/windows-10-fix-network-connection-issues



 



Tämän lisäksi ylhäältä löytyy kohta "Ota yhteyttä meihin".



Sinne voi soittaa tai jättää kysymyksen yhteisöön.



 



Toivottavasti tästä olisi apua :)



 



EDIT: Jos näistäkään ei ole apua, niin Windows 10 -käyttöjärjestelmä on mahdollista palauttaa oletusasetuksiin tai palata aiempaan versioon (Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen)



@Mollakookos kirjoitti:


Niinkuin mainitsin, koneeseeni ei tullut mitään päivitystä.






-> "Meillä meni eilen netti nurin (kiinteä), koska oli tehty joku Windows10 päivitys."...??



 



Ja verkkoyhteys voi kadota myös tietokoneen ja modeemin/muun päätelaitteen välistä ja varsinainen Soneran hoitama nettiyhteys toimia koko ajan moitteetta.



 



Sonera kun toimittaa sinulle nettiyhteyden ns. liittimeen saakka, eli siihen puhelin/verkkorasiaan asunnossasi johon modeemi/verkkopääte/tietokone on kytketty kiinni. Kaikki mikä tapahtuu asunnon seinien sisäpuolella on asiakkaan vastuulla. Rajaus on sama operaattorista riippumatta. Tähän vielä lisäksi se, että kiinteistön omistaja vastaa kiinteistön kaapeloinneista kiinteistön sisällä.



 



Modeemi hajoaa -> asiakas vastaa



Tietokone sekoaa -> asiakas vastaa



Verkkokaapeli irtoaa -> asiakas vastaa



Windows-päivitys katkaisee nettiyhteyden -> asiakas vastaa



Nousukaapeli talon teletilasta asuntoon vikaantuu -> taloyhtiö vastaa



Asukas katkaisee remontissa asuntonsa nousukaapelin -> taloyhtiö korjaa, asukas maksaa



Runkoverkossa on häiriö -> operaattori vastaa



Operaattorin laitetilassa on vikatilanne -> operaattori vastaa



Taloyhtiön teletilassa oleva operaattorin verkkolaite vikaantuu -> operaattori vastaa



Taloyhtiön huoltomies kaataa pesuvedet operaattorin verkkolaitteen päälle ja se hajoaa -> operaattori korjaa, taloyhtiö maksaa



jne...


07.12.2016 08:00



 



Verkko-ongelmia Windows 10 käyttöjärjestelmän kanssa



 



Häiriön alkamisaika: 07.12.2016 08:00



Arvioitu päättymisaika:



 



Hyvä asiakkaamme,

Asiakaspalveluihimme on tullut 7.12 alkaen huomattava määrä vikailmoituksia Windows 10 -käyttäjiltä, joiden laitteet eivät saa muodostettua verkkoyhteyttä.

Olemme olleet poikkeuksellisen tilanteen johdosta yhteydessä Microsoftiin. Myös heidän asiakaspalveluunsa on tänään 7.12 tullut huomattava määrä vastaavia vikailmoituksia. Vika on operaattoririippumaton ja se on havaittu maailmanlaajuisesti.

Vika korjaantuu suurimmalla osalla käyttäjistä laitteen uudelleenkäynnistyksellä. Uudelleenkäynnistys tulee suorittaa Käynnistä uudelleen (Restart) -toimenteella, ei yleisemmin käytettävällä Sammuta (Shutdown) toimenteella.

Tarvittaessa lisäapua saa Helpsonilta.
Helpson puhelintuen numero: 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm)
www.helpson.fi

Ystävällisin terveisin,
Sonera



 



----



 



Tänään 14.12.2016 saapui Windows 10 Version 1607 -käyttöjärjestelmän koottu päivitys (KB3206632) :)



 


Minulle kyllä annettiin neuvo vastaavaan tilanteeseen teknisestä tuesta. Windows 10 päivityksestä oli jo kulunut aikaa reilusti,mutta siitä vastaava ongelma kuitenkin johtui..viiveellä. Enteri pohjaan ja sammutus samaan aikaan..TOIMI..eli todellakin naurettavaa rahastusta HELPSON!!


HÖPÖHÖPÖ. Minua kyllä osasi tekninen tuki neuvoa....elisalla oli keksitty simppeli apu,joka ainakin minulla ja muutamalla muulla toimi. 

Puhelimen vioista haluaisin keskustella ilman järjettömän kallista 0600...numeroa, joka huoltoon annetaan. Kun luuri kolmatta kertaa saman vian takia sinne laitettiin...eli kenelle soittaisin??Siis SONERALTA ostettu puhelin...kohta takuu umpeutumassa



@HELORA kirjoitti:


HÖPÖHÖPÖ. Minua kyllä osasi tekninen tuki neuvoa....elisalla oli keksitty simppeli apu,joka ainakin minulla ja muutamalla muulla toimi. 



Puhelimen vioista haluaisin keskustella ilman järjettömän kallista 0600...numeroa, joka huoltoon annetaan. Kun luuri kolmatta kertaa saman vian takia sinne laitettiin...eli kenelle soittaisin??Siis SONERALTA ostettu puhelin...kohta takuu umpeutumassa






Terve @HELORA,



 



Riippuu mikä siinä puhelimessa on vikana? Käyttöjärjestelmässä, verkossa vai puhelimessa? :)



 



@HELORA kirjoitti:


HÖPÖHÖPÖ. Minua kyllä osasi tekninen tuki neuvoa....elisalla oli keksitty simppeli apu,joka ainakin minulla ja muutamalla muulla toimi. 



Puhelimen vioista haluaisin keskustella ilman järjettömän kallista 0600...numeroa, joka huoltoon annetaan. Kun luuri kolmatta kertaa saman vian takia sinne laitettiin...eli kenelle soittaisin??Siis SONERALTA ostettu puhelin...kohta takuu umpeutumassa






Kai IT tuenkin pitää toimia ilmaiseksi nykyään... Sama juttu varmaan sähkömiesten, putkimiesten jne... 



 



Foorumilta voit yrittää kysyä apua mutta teeppä uusi ketju uuteen osioon niin aina voi yrittää keskustella ilmaiseksi jos neuvoja haluaa. Neuvojen laadusta sitten ei paljon voi valittaa ilmaisessa palvelussa mutta yleensä sieltä saa ihan hyvätkin neuvot. Voit sitten hyödyntää tai älä hyödynnä.



@HELORA kirjoitti:


Minulle kyllä annettiin neuvo vastaavaan tilanteeseen teknisestä tuesta. Windows 10 päivityksestä oli jo kulunut aikaa reilusti,mutta siitä vastaava ongelma kuitenkin johtui..viiveellä. Enteri pohjaan ja sammutus samaan aikaan..TOIMI..eli todellakin naurettavaa rahastusta HELPSON!!






Helpson on maksullinen puhelintuen palvelu eli käytännössä samanlainen kuin veisit huoltoon tietokoneesi, mutta se tapahtuu puhelimitse.



 



Windowsilla on tullut uusin korjauspäivitys (KB3206632), jonka pitäisi korjata verkko-ongelman. Tietokoneen päivitykset ja sen historian voi tarkistaa Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Windows Update. Kannattaa pitää ajan tasalla :)



 



Yksi tapa on todellakin käynnistää tietokone uudelleen, joka korjasi suurimmalla osalla käyttäjistä ongelman 🙂 Käyttöjärjestelmän ongelmissa ensisijaisesti vastaa ko. firma tai kysymyksen voi heittää foorumille.



 



@olkitu kirjoitti:



@HELORA kirjoitti:


HÖPÖHÖPÖ. Minua kyllä osasi tekninen tuki neuvoa....elisalla oli keksitty simppeli apu,joka ainakin minulla ja muutamalla muulla toimi. 



Puhelimen vioista haluaisin keskustella ilman järjettömän kallista 0600...numeroa, joka huoltoon annetaan. Kun luuri kolmatta kertaa saman vian takia sinne laitettiin...eli kenelle soittaisin??Siis SONERALTA ostettu puhelin...kohta takuu umpeutumassa






Kai IT tuenkin pitää toimia ilmaiseksi nykyään... Sama juttu varmaan sähkömiesten, putkimiesten jne... 



 



Foorumilta voit yrittää kysyä apua mutta teeppä uusi ketju uuteen osioon niin aina voi yrittää keskustella ilmaiseksi jos neuvoja haluaa. Neuvojen laadusta sitten ei paljon voi valittaa ilmaisessa palvelussa mutta yleensä sieltä saa ihan hyvätkin neuvot. Voit sitten hyödyntää tai älä hyödynnä.






Näin juuri. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita :D



 



Esimerkiksi Microsoftilla voi varata puheluajan:



https://support.microsoft.com/fi-fi/contactus/windows/tech-services/



 



tai jättää foorumille kysymyksen. Kanavia löytyy ja ihan maksutta 🙂 myös lähipiiristä voi kysellä jelppiä



 


Vastaa