Skip to main content

Miksi Telia kohtelee valokuituasiakkaita( avoinkuitu/valokuitu) eriarvoisesti? Netissä on tällä hetkellä valokuituasiakkaille tarjous digiboxi+laajakaista paketista 39,90/kk/100 megaa. Tarjouksessa lukee valokuitu ja hybridiasiakkaat mutta sitä ei saa avoimenkuidun valokuituasiakkaat? Jos näin on niin tarjoukseen pitää panna tarkennus, ettei se koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita. Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?

Edit JoonasLam: muovattu hieman otsikkoa

Moi @someri ja tervetuloa Telia Yhteisöön 🙂 !



 



Telian kuitupalveluita myydään paljon kerrostaloihin. Telialla onkin kerrostaloissa varsin kattavat valokuituverkot. Kerrostaloissa yhdellä kuituyhteydellä saa kuituverkkoon mukaan useita kotitalouksia. Toisaalta kerrostalossa valokuitu ei koskaan tule kotiin asti, sillä kerrostaloissa on sisäverkot.



 



Avoimessa Kuidussa puolestaan rakennetaan nettiyhteyksiä koteihin asti. Yksi kuituyhteys per yksi kotitalous, mutta yhteys on laadukkain mahdollinen, ja vain yhden kotitalouden käytössä.



 



Muun muassa näistä syistä Telian kuidun ja Avoimen Kuidun hinnoittelulogiikat ovat hyvin erilaiset. Kiitos kuitenkin palautteesta koskien tuota netin tarjousta ja viedään se eteenpäin Avoimen kuidun osuuden tarkentamisesta!



@someri@  kirjoitti:

Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?


Taustalla saattaa olla tekninen syy - tässä omiin havaintoihin perustuva villi arvaus:

 

Aivoinkuitu lienee perinteinen ns. "puhdas" nettiliittymä, kun taan telia-tv/boksi vaatii sellaisen viritellyn nettiliittymän missä pitää olla palvelureititin ennen kuin mikään/ainakaan se netti-tv toimii. Jotkut ovat yrittäneet saada sitä toimimaan paremmilla, itse valituilla reitittimillä siinä kuitenkaan onnistumatta. Se on selkeä merkki siitä että koko liittymä on jollain tapaa epästandardilla tekniikalla toteutettu, kun sitä kerran pysty conffaamaan johonkin parempaan reitittimeen/kytkimeen. Tarvitaan siis väkisin täysin ylimääräinen laite verkkoon, jossa on joku custom firmware sisällä.

 

Siten myös operaattorin päässä koko liittymä on ihan eri tuote kuin perus nettiliittymä, jota olettaisin avoimeen kuituun myytävän. Ja tämä voi sitten luoda sen esteen, ettei kyseistä palvelua ole saatavilla avoimeen kuituun ensinkään.

 

Eli ainakin oma mielipiteeni on että sellainen nettiliittymä missä toimii itse valitut laitteet eikä sinne tarvitse sotkea pystyssä seisovia valkoisia muovirasioita sekaan, on paljon parempi. Niitä operaattoreiden purkkeja kun ei saa 19" räkkiin ja pystyssä seisovia ei saa edes seinään kiinni eikä yhtään mihinkään muuallekaan suojaan. Jos tällaista olisi pakko käyttää nettiliittymässä, se olisi ainakin mulle suorastaan valtava haitta, koska oman verkon keskuspisteellä ei olisi edes paikkaa muille kuin 19" laitteille.

 

On toki totta, että tällainen "puhdas" nettiyhteys maksaa enemmän kuin perus kotikuitu, sama juttu oli mulla. Ja toi 2000 euroa on vielä ihan pikkuraha näissä karkeloissa, mulla ei sillä hintaa saa vielä edes kytkintä räkkiin! Mielestäni tämä kaikki on kuitenkin joka euron arvoista, koska homma toimii nyt täysin häiriöittä vuodesta toiseen. Laitteita ei ole niiden asentamisen jälkeen tarvinnut bootata vielä kertaakaan ja asennuksesta/käynnistyksetä on yli 2 vuotta. Tätä et voi odottaa kuluttajatason muovirasioilta.

 

Digibokseja saa kaupasta ja myös sellaisia malleja on olemassa millä saa itse toteutettua samat toiminnallisuudet kuin netti-tv palveluissa eli kännykällä etäajastukset, verkkostriimauksen yms. ja voi tallentaa lukuisia kanavia yhtäaikaa. Itse hommasin VU+ Ultimo 4K:n UHD-digiboksin, jonka kautta tulee antenniverkon lähetyksiä sekä kahdelta satelliittilautaselta maksukanavapaketit ja paljon paljon muuta, kaikkiaan useita tuhansia kanavia - paljon enemmän kuin joutaa koskaan katsomaan. Lisäksi itse boksista ei mene mitään kk-maksuja, vaan ainoastaan niistä kanavista mitä tilataan. Netflixiä yms. varten saa sitten erikseen monenlaisia ratkaisuja aina Chromecastista UHD BluRay-soittimiin. Niitä voi olla verkossa useita, jolloin eri huoneissa olevista televisioista pystyy katsomaan eri asioita yhtä aikaa riippumatta muista televisioista. Kanavapaketin toimittaja voi olla vaikkapa Canal Digital.

 

Kehitysmielessä Telia voisi tietysti toki netti-tv palveluistaan ja digibokseistaan sellaisia, että ne toimivat normaalilla nettiyhteydellä ilman palvelureititintä. Tällöin palvelun saisi myös avoimeen kuituun - ja jopa kokonaan toisen operaattorin liittymällä. Sehän ainoastaan lisäisi kyseisen palvelun asiakaskuntaa.

 

Esimerkiksi itse pystyisin järjestämään joko sillatun julkisen IP:n reitittimen ohi tai sitten reitittimen kautta NATatun mihin tahansa verkkorasiaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tämä ei sille digiboksille riitä, vaan olisi pakko olla vielä täysin ylimääräinen palvelureititin lisänä.


Hei

Minusta tuo kerrostaloesimerkki ei oikein toimi, myöskin tänne omakotialueelle taloryhmille tulee käsittääkseni yksi  pääkaapeli jakokeskukseen mistä vedetään talokaapelit eli vastaava jakoverkko kuin kerrostaloissa vai olenko oikeassa( meidän kadulle Telia pystytti sellaisen jakokaapin).

 

Tarjouksessa josta kerroin, olisin liittynyt telian palveluihin paketilla jossa on telian laajakaista ja digiboxi eli koko palvelu Telialta kun nyt ostan vastaavan paketin Elisalta samaan hintaan ADSL yhteydellä?

Eli täältä asiakkaan suunnalta katsoen tässä teidän hinnoittelussa ei ole oikein järkeä.

Mutta nyt ensimmäisen kerran vuoden 2018 avoimen kuidun kaapelin asentamisen jälkeen pääsin edes tämän kanavan kautta keskustelemaan asiasta, siitä kiitos!

 



@SINAD@  kirjoitti:

@someri@  kirjoitti:

Eli Telian pitää nyt vastata miksei koske avoimenkuidun valokuituasiakkaita? Avoimenkuidun asiakkaathan ovat maksaneet pelkän kuidun vetämisestä asuntoonsa yleensä yli 2000 euroa? eli miksei siihen voi kytkeä samoja valokuitu tarjouksia kuin muillekin?


Taustalla saattaa olla tekninen syy - tässä omiin havaintoihin perustuva villi arvaus:

 

Aivoinkuitu lienee perinteinen ns. "puhdas" nettiliittymä, kun taan telia-tv/boksi vaatii sellaisen viritellyn nettiliittymän missä pitää olla palvelureititin ennen kuin mikään/ainakaan se netti-tv toimii. Jotkut ovat yrittäneet saada sitä toimimaan paremmilla, itse valituilla reitittimillä siinä kuitenkaan onnistumatta. Se on selkeä merkki siitä että koko liittymä on jollain tapaa epästandardilla tekniikalla toteutettu, kun sitä kerran pysty conffaamaan johonkin parempaan reitittimeen/kytkimeen. Tarvitaan siis väkisin täysin ylimääräinen laite verkkoon, jossa on joku custom firmware sisällä.

 


Onhan myös ADSL2+/VDSL2 -yhteydet "puhtaita" liittymiä, esimerkiksi itselläni tällä hetkellä kuituprojektin valmistumista odotellessa on käytössä hybridilaajakaista. Ennen kuin joku keksi koko hybridin, niin tarjolla olisi ollut VDSL2-liittymä. Samalla tavalla se tulee katukaapilta kiinteistöön sisään modeemille. Miten yhteys kulkee kuitupäätteeltä/DSL-modeemilta kuluttajan tietokoneille ynnä muille on sitten taas kunkin kuluttajan oma päätös.

 

En ole ihan varma miten tämä nykypäivänä menee ja miten homma on Suomessa hoidettu. Olen tähän asti elänyt siinä ymmärryksessä, että Ruotsissa kun Telia tämän Avoin kuitu -toiminnan aloitti, niin kuituverkon rakentaja/omistaja, vaikka kuuluikin samaan konserniin, oli kuitenkin eriytetty omaksi yhtiökseen ja näin ollen liittymiä myynyt Telia oli byrokratian puolesta eri kuin se Telia joka niitä kuituverkkoja rakensi ja omisti. Tähän kiteytyi se Avoimen kuidun ideakin, eli kaikki verkkoa käyttävät osapuolet, myös operaattori-Telia, maksoi verkon käytöstä x määrän rahaa. ELI Avoin kuitu liittymien hinnat ovat sellaiset kuin ovat, koska Telia joutuu maksamaan verkon käytöstä Telialle tietyn määrän rahaa ja tuollaisen 100M+liigat+teliatv hintaan 39,90 €/kk olisi varsin kannattamatonta liiketoimintaa. Vertailukohtana on kuitenkin itse operaattori-Telian omistama perusinfra, joka on rakennettu jo aikoja sitten ja monesti ne linjat on vedetty samalla, kun alue yleisesti on rakennettu, tai kun alueella on tehty muita huomattavia perusparannuksia. Sellaisiin liittymiin jo kärsii myydäkin pakettihinnoilla.

 

Saa korjata (ja kannattaakin korjata) jos olen ymmärtänyt toimintamallin väärin tai jotain on vuosien saatossa muuttunut.


Sain tänään mahtavan tarjouksen:

 

Ja sama homma tässä, ei mitään avoimen kuidun poissulkemista. Myyjä jopa chätissä jo lupasi sen ja kun oli kättä päälle lyöty, niin yhtäkkiä ääni muuttuikin kellossa. "En nyt yhtäkkiä näe tuota tarjoushintaa, mutta selvitän asian ja koitan saada sen teille. Sopiiko, jos palaan asiaan vaikka
sähköpostilla tai tekstiviestillä?" 

Tämän jälkeen sain sähköpostin mihin ei voinut enää vastata:

 

--cut---

Moikka! Selvitin tuon saatavuuden tarjoukselle teidän osoitteeseen ja valitettavasti se ei ole sinne mahdollinen. Koska kyseessä on avoin kuitu ei noita tarjouksia ole mahdollista saada. Tuo tarjous oli yleinen sähköpostitarjous, joka ei ole asiakaskohtainen eli tarjoukset ei ole kaikille saatavilla. Pahoittelut tästä. Nopeuden nosto kyllä onnistuu, mutta tuo etuhinta ei ole saatavilla. Nyt ei ole tehty muutoksia liittymän suhteen.

Ollaan yhteydessä!

Veera
Telia Asiakaspalvelu

PS. Viesti lähetetään automaattisesta no-reply-osoitteesta, johon ei ole mahdollista vastata.

Jos asiasi on vielä avoin, autamme sinua mielellämme. Tavoitat meidät näin:
Palvelemme sinua chatissa 24/7 (kirjaudu ensin sisään osoitteessa telia.fi).
Voit myös soittaa asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) ma-pe 8-18

Käsittelemme henkilötietoja sisältäviä sähköpostiviestejä ja tiedostoja Telian tietosuojalausunnon mukaisesti, http://www.telia.fi/tietosuoja

---cut---

Huvittava on tuo yleinen sähköpostitarjous joka ei kuitenkaan ole kaikille. 😁>

Laitoin asian jo vihjeenä kuluttaja-asiamiehelle selkeästi virheellisestä mainonnasta.

Mietin vielä pitääkö ruveta oikein tappelemaan heidän avustuksella.

 

Kiitos jälleen ei mistään!

 


Mielenkiintoista. Mulle tuo sama 24kk "etuhinta" XXL kuidusta on 39,90 eur eikä 34,90 eur. kuten tässä mainoksessa. Ja 5.8. tehtiin uusi määräiakianen sopimus. Eikä ole avoin kuitu.

 

Voisitteko selittää?


Heh. Eli kaikenlisäksi tämä "YLEINEN TARJOUS" onkin täysin räätälöity eri asiakkaille.

 



@heebo1974  kirjoitti:


Huvittava on tuo yleinen sähköpostitarjous joka ei kuitenkaan ole kaikille. 😁>



Laitoin asian jo vihjeenä kuluttaja-asiamiehelle selkeästi virheellisestä mainonnasta.



Mietin vielä pitääkö ruveta oikein tappelemaan heidän avustuksella.



 



Kiitos jälleen ei mistään!



 






Ilmeisesti olikin selvinnyt jo, ettei tätä kampanjaa ole käytettävissä Avoin kuitu-kohteisiin. Vaikuttaisi siltä, että tätä asiakasviestin kampanjaa on lähetetty joihinkin sellaisiin kohteisiin, joihin sitä ei ole saatavilla ja siinä on meidän päässä käynyt virhe, josta pahoittelen meidän puolesta. Varmistelen tätä asiaa vielä kuitenkin lisää ja palaan ketjuun.

@SINAD : Ensimmäiseksi tulee mieleen, ettei tätä kampanjaa välttämättä ollut tuolloin voimassa, kun sopimuksesi on uusittu. Varmistan tämän myös ja palataan tästä myöhemmin. 



@JoonasLam  kirjoitti:

@SINAD : Ensimmäiseksi tulee mieleen, ettei tätä kampanjaa välttämättä ollut tuolloin voimassa, kun sopimuksesi on uusittu. Varmistan tämän myös ja palataan tästä myöhemmin. 

Joo no taitaa 2 viikon tms. perumisaika olla eletty eli varmaankaan asialle ei ole mitään tehtävissä? Aika tympeetä vaan silleensä että kun teet 2 vuoden sopparin niin tyyliin viikon päästä sitten muille paljon halvemmalla...



@SINAD  kirjoitti:



@JoonasLam  kirjoitti:



@SINAD : Ensimmäiseksi tulee mieleen, ettei tätä kampanjaa välttämättä ollut tuolloin voimassa, kun sopimuksesi on uusittu. Varmistan tämän myös ja palataan tästä myöhemmin. 





Joo no taitaa 2 viikon tms. perumisaika olla eletty eli varmaankaan asialle ei ole mitään tehtävissä? Aika tympeetä vaan silleensä että kun teet 2 vuoden sopparin niin tyyliin viikon päästä sitten muille paljon halvemmalla...






14 vrk peruutusaika on sopimuksissa myös käytössä etäkaupassa eli suosittelen tästä olemaan asiakaspalveluumme yhteyksissä, jota kautta halutessasi voidaan edellinen sopimus perua ja tarkistaa nykyisistä kampanjoista uusi sopimus. Chat on meillä 24/7 auki niin sitä kautta kannattaa tässä tapauksessa pistää viestiä. 



@JoonasLam  kirjoitti:


14 vrk peruutusaika on sopimuksissa myös käytössä etäkaupassa eli suosittelen tästä olemaan asiakaspalveluumme yhteyksissä, jota kautta halutessasi voidaan edellinen sopimus perua ja tarkistaa nykyisistä kampanjoista uusi sopimus. Chat on meillä 24/7 auki niin sitä kautta kannattaa tässä tapauksessa pistää viestiä. 


Eemeli chatissa kertoi että hinnoissa on alueellisia eroja ja voi olla myös taloyhtiöhinta, joten eipä sille sit voi mitään. tuon 39,90 eur se on tähänkin asti maksanut mitä nyt seuravat 24kk et ei siinä nyt silleensä ongelmaa ole, mutta tuli vaan ekana sellainen ajatus että onkohan mulle nyt myyty vanhalla hinnalla eli sen ei pitäisi enää maksaa tuota 39,90 eur/kk.. näin kai sitten.



@SINAD  kirjoitti:



@JoonasLam  kirjoitti:






14 vrk peruutusaika on sopimuksissa myös käytössä etäkaupassa eli suosittelen tästä olemaan asiakaspalveluumme yhteyksissä, jota kautta halutessasi voidaan edellinen sopimus perua ja tarkistaa nykyisistä kampanjoista uusi sopimus. Chat on meillä 24/7 auki niin sitä kautta kannattaa tässä tapauksessa pistää viestiä. 






Eemeli chatissa kertoi että hinnoissa on alueellisia eroja ja voi olla myös taloyhtiöhinta, joten eipä sille sit voi mitään. tuon 39,90 eur se on tähänkin asti maksanut mitä nyt seuravat 24kk et ei siinä nyt silleensä ongelmaa ole, mutta tuli vaan ekana sellainen ajatus että onkohan mulle nyt myyty vanhalla hinnalla eli sen ei pitäisi enää maksaa tuota 39,90 eur/kk.. näin kai sitten.






Aivan okei, näinhän se on. Nyt tuota @heebo1974 saamaa sähköpostia varmistelin, niin se on ollut meidän uutiskirjeen mukana mennyt tarjous, jossa on meidän päässä käynyt virhe viestikohdennuksessa. Tämän se on voinut mennä perille tiettyihin kohteisiin, jossa sitä ei voi hyödyntää. Pahoittelut tästä kertaalleen meidän puolesta ja palaute on välitetty meidän asiakasviestintään. 


On tämä Telian Avoin Kuitu aika hämärä systeemi. Näyttäisi siltä, että oman avoimen kuidun avoimuus on päättynyt ?

Avoin kuitu ilmeisesti siirtyi jossain vaiheessa Valokuitusen taakse? Olenko oikeassa ?

Nyt kuitenkin jos menen valokuitusen sivuille ja tarkastan kuidun saatavuutta, niin kyllä sellainen löytyy osoitehaulla.

Jos kuitenkin haluaisin vaihtaa jollekkin toisella palveluntarjoajalle, joutuisin liittymään tuohon valokuituseen ja maksaa avausmaksua 2390€, jonka olen jo avoimen kuidun aikaan maksanut.

 

Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Telialla on ensimmmäistä kertaa tarjouksia valokuitusen asiakkaille.

En vain tiedä olenko oikeutettu niihin, koska en ole ilmeisesti valokuitusen asiakas, enkä edes uusi asiakas.

Normaalitilanteessa voisin ainaki "uhata" vaihtavani toiselle palveluntarjoajalle, mutta tässä tilanteessa avausmaksun maksaminen ei paljon kiinnosta.

 



@heebo1974  kirjoitti:


On tämä Telian Avoin Kuitu aika hämärä systeemi. Näyttäisi siltä, että oman avoimen kuidun avoimuus on päättynyt ?



Avoin kuitu ilmeisesti siirtyi jossain vaiheessa Valokuitusen taakse? Olenko oikeassa ?



Nyt kuitenkin jos menen valokuitusen sivuille ja tarkastan kuidun saatavuutta, niin kyllä sellainen löytyy osoitehaulla.



Jos kuitenkin haluaisin vaihtaa jollekkin toisella palveluntarjoajalle, joutuisin liittymään tuohon valokuituseen ja maksaa avausmaksua 2390€, jonka olen jo avoimen kuidun aikaan maksanut.



 



Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Telialla on ensimmmäistä kertaa tarjouksia valokuitusen asiakkaille.



En vain tiedä olenko oikeutettu niihin, koska en ole ilmeisesti valokuitusen asiakas, enkä edes uusi asiakas.



Normaalitilanteessa voisin ainaki "uhata" vaihtavani toiselle palveluntarjoajalle, mutta tässä tilanteessa avausmaksun maksaminen ei paljon kiinnosta.



 






Avoin Kuitu -verkot ovat siirtyneet Valokuitusen omistukseen eli jatkossa he hoitavat esimerkiksi kyseisten kuituverkkojen rakentamisen. Onko sinulla tällä hetkellä laajakaistayhteys meidän kautta vai toiselta palveluntarjoajalta? Jos sinulla on laajakaistayhteys meiltä, voit päivittää liittymällesi sopimuksen asiakaskaspalvelumme kautta. Kirjautumalla Minun Teliaan näet myös laajakaistasopimuksesi ja voit katsoa sieltä saatavilla olevat tarjoukset.



 



Tuosta palveluntarjoajan vaihtamisesta ja liittymän avausmaksusta sinun tulisi kysyä suoraan Valokuituselta. He osaavat kertoa tarkemmin, miten mahdollinen palveluntarjoajan vaihto menee, ja mitä kustannuksia siitä mahdollisesti tulee. Itse kyllä olen sitä mieltä, että kun olet jo kerran liittynyt kuituverkkoon, ei sinun tuota liittymis-/avausmaksua tarvitse uudestaan maksaa. Valokuitusen asiakaspalvelu kuitenkin osaa antaa tähän sinulle tarkimman tiedon ja täältä löydät heidän yhteystiedot


Vastaa