Skip to main content

Moi,

Näitä IT- ja verkkohommia on tullut tehtyä muutama vuosikymmen niin luulisi tietävän paremmin mutta kun nyt kävi ns. perinteiset niin ajattelinpa kirjoittaa asiasta pienen synnintunnustuksen tänne yhteisöön.

Siirsin hiljattain PC:tä toiselle puolelle huonetta ja kytkin sen toiseen ethernet rasiaan, asiaa sen kummemmin miettimättä huomasin parin päivän päästä että tiedostot latautuu vähän hitaasti ja HD video pätkii, speedtestillä näkyi 94mbps. Häiriökartassa ei näkynyt mitään niin asiaa sen kriittisemmin miettimättä pistin chattiin viestiä, siitä seurasi pieni rumba kun pankkitunnuksillakaan kirjautumalla ei kuulemma liittymätiedot näkyneet, kolmannella chathenkilöllä kun sitten näkyi niin tuomio oli että ei voi mitään soita viikolla helppiin á 2.50€ + 2.50€/min.

Hetken päätä pyöriteltyä alkoi ajatus taas kulkea ja joku ehkä arvaakin mikä se ongelma oli, kurkkasin sulakekaappiin ja havaitsin että toinen rasia oli kytketty reitittimeen cat5 ethernetkaapelilla jonka max nopeus on 100mbps.

Onhan siitä cat6:sta toki mainittukin tuolla https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/kaytto-ja-ongelmatilanteet-valokuitu “Yhteys hidastelee” otsikon alla mutta kukas sitä tuommoisia lähtee ensimmäisenä kaivelemaan. Voisi olla kiva jos chattiin integroisi chatgpt:n joka olisi treenattu noilla tukimateriaaleilla niin voisi löytyä apuakin.

Ei mulla sen kummempaa, tsemppiä kaikille,

-S

 

--

Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

Moikka @sttic ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Asiakaspalvelumme auttaa aina parhaan kykynsä mukaan ja heillä on apunaan erilaisia työkaluja yhteyden testaamiseen, esim. Ethernet -yhteyksistä näkyy yhdellä testillä, onko reititin tai joku laite kytketty, monellako johdinparilla, onhan verkonlaitteella kaikki ok jne. Tämän testin lisäksi he voivat kysellä ja rajata ongelmaa eri kysymyksin. Rajauksen jälkeen he voivat ehdottaaTelia Helppiä, jos ongelma vaikuttaa jäävän oman lähiverkon kytkentöihin, laitteisiin tai asetuksiin, koska Telia Helppi auttaa niiden kanssa puhelimitse, etäyhteydellä tai paikanpäällä. Jos yhteysongelma olisi rajauksien jälkeen jäänyt selvästi tai mahdollisestikkaan meidän vastuualueelle, lähtee siitä “tiketti” eteenpäin tutkittavaksi ja korjattavaksi, eikä se tietysti maksa mitään asiakkaalle.

Tuo ChatGPT on kyllä mielenkiintoinen ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Meidän Tellu, eli chatbot, osaa jo nyt hyödyntää avainsanoja ja ehdottaakin asiakastuen ohjeita tietyissä tilanteissa, mutta ei ihan aina osaa kaikkea. Tellu ei tällä hetkellä hyödynnä ChatGPT:tä. Tässä on kyllä yksi hyvä esimerkki, missä ChatGPT olisi voinut olla ihmistä nopeampi avuntuoja, viedään ideaa eteenpäin!

Kiitos viestistäsi ja ajatuksistasi. Mukava myös kuulla, että yhteys toimii nyt kuten pitääkin!